Web Analytics Made Easy - Statcounter

زاهدان - ایرنا - مدیرکل راه آهن جنوب شرق کشور(مستقر در زاهدان) گفت: تعویض خط ریلی زاهدان - میرجاوه بدلیل غیر استاندارد و عریض بودن در مقایسه با دیگر خطوط ریلی داخلی نیازمند 2 هزار و 200 میلیارد ریال اعتبار است.

مجید ارجونی روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: خط ریلی زاهدان - میرجاوه به دلیل عریض بودن آن امکان ورود قطار های ایرانی وجود ندارد که بدین منظور این خط ریلی باید تعویض و یا اصلاح شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی افزود: برای سرعت بخشیدن حمل کالا از طریق ناوگان حمل و نقل ریلی به پاکستان از طریق شهرستان میرجاوه 2 طرح مد نظر اداره کل راه آهن جنوب شرق کشور است.
وی ادامه داد: طرح نخست، ساخت خط نرمال در کنار خط فعلی زاهدان – میرجاوه است که اجرای آن 2 هزار و 200 میلیارد ریال اعتبار نیاز دارد و اختصاص این اعتبار در حال پیگیری است.
وی تصریح کرد: به منظور اجرای طرح ترکیبی و دو منظوره کردن خط ریلی زاهدان - میرجاوه روی خط فعلی که در گذشته نیز این امر تست شده هزار و 300 میلیارد ریال اعتبار نیاز است.
مدیرکل راه آهن جنوب شرق کشور گفت: بیشتر خطوط ریلی موجود در ایالت بلوچستان پاکستان فرسوده هستند و سرعت قطار در این مسیر های ریلی 30 کیلومتر بر ساعت است.
ارجونی با اشاره به میزان صادرات به پاکستان اظهار داشت: 21 هزار و 989 تن کالا پارسال از طریق ناوگان حمل و نقل ریلی زاهدان - میرجاوه به این کشور صادر و ترانزیت شده است.
وی تصریح کرد: سیمان، قیر، گوگرد، گل سرخ و فوتس اویل عمده کالاهای صادراتی این خط ریلی به پاکستان بوده است.
به گزارش ایرنا فوتس اویل به عنوان محصول جانبی فرآیند تولید پارافین جامد است که در این محصول مقدار زیادی روغن و اسیدهای چرب وجود دارد.
مدیرکل راه آهن جنوب شرق کشور گفت: همچنین عمده کالاهای وارداتی از مسیر ریلی کویته پاکستان به زاهدان کنجد، برنج خوراکی و عمده کالاهای ترانزیتی گوگرد خام بوده است.
ارجونی بیان کرد: در هفت ماهه نخست امسال حمل کالا از طریق ناوگان حمل و نقل ریلی زاهدان - میرجاوه به پاکستان 24 هزار و 462 تن بوده است.
وی تصریح کرد: 113 هزار و 386 نفر مسافر پارسال در مسیر ریلی زاهدان به میرجاوه جابه جا شده اند.
وی ادامه داد: در صورت اصلاح این خط، ناوگان حمل و نقل ریلی می تواند در بحث جابه جایی مسافر، کاهش سوانح جاده ای و کاهش آلاینده های زیست محیطی نقش بسزایی ایفا کند.
مدیرکل راه آهن جنوب شرق کشور گفت: مجموع ترانزیت، صادرات و کالای خروجی از مرز میرجاوه پارسال 800 میلیون تن به ارزش بیش از 450 میلیون دلار بوده است.
ارجونی اظهار داشت: در صورت تعویض یا اصلاح این خط و با توجه به تردد قطار های باری و مسافری به علت افزایش سرعت قطارها و ارتقاء ایمنی محور به همان مقدار برای افراد بومی منطقه نیز اشتغالزایی خواهد شد.
وی ادامه داد: نشست های متعددی با مقامات پاکستانی انجام شده تا مشکل فرسودگی خطوط ریلی زاهدان - کویته برطرف شود که تاکنون منتج به نتیجه نشده است.
به گزارش ایرنا راه‌آهن زاهدان - کویته پاکستان در سال ۱۲۹۸ هجری شمسی به‌منظور حمل‌ و نقل ادوات جنگی و نظامی توسط روس‌ها ساخته شده که قرار بود تا سرخس استان خراسان رضوی ادامه پیدا کند که با پایان جنگ جهانی دوم ادامه ساخت آن متوقف شد.
فاصله ریلی راه‌آهن زاهدان - میرجاوه ۹۴ کیلومتر و تا کویته پاکستان ۶۵۰ کیلومتر است.
نخستین حرکت قطار باری سازمان اکو در مرداد سال ۱۳۸۸ (۱۴ اگوست ۲۰۰۹) در آیینی باحضور «یوسف رضا گیلانی» نخست ‌وزیر وقت پاکستان و «غلام احمد بلور» وزیر اسبق راه‌آهن این کشور از ایستگاه «مارگالا» شهر اسلام آباد به مقصد تهران و از آنجا به طرف استانبول انجام شد.
راه آهن سیستان و بلوچستان را می توان ادامه راه آهن هندوستان محسوب کرد که در سالهای 1297 و 1298 (1918-1919 میلادی ) در قاره آسیا و شبه قاره هند به طول 600 کیلومتر از کویته به سمت زاهدان در مدت کمتر از 2 سال ساخته شد.
اکنون راه آهن جنوب شرق با داشتن 2 نوع خط عریض و استاندارد، اتصال ریلی به کشور پاکستان و قرار گرفتن در مسیر کریدور بین المللی شرق به غرب که سبب اتصال کشورهای پاکستان و شبه قاره هند به ترکیه، اروپا و آسیای مرکزی شده از اهمیت بین المللی ویژه ای برخوردار است به گونه ای که مورد تایید سازمان اکو و اسکاپ نیز است.
موقعیت راهبردی ایران به عنوان پل ارتباطی میان شرق و غرب موجب شده که از سالیان دور کالاها از طریق جاده های معروفی مثل جاده ابریشم، جاده مروارید و جاده هندوستان از ایران عبور کنند و در همین راستا با ساخت خطوط ریلی مشهد - بافق - بندرعباس و زاهدان - بم - کرمان و در آینده نزدیک مشهد - زاهدان - چابهار زمینه ایجاد کریدورهای بین المللی ترانزیت از طریق راه آهن و اتصال کشورهای آسیای مرکزی، دریای سیاه، قفقاز و اتحادیه اروپا با شبه قاره هند، خاور دور و کشورهای جنوب شرقی آسیا فراهم شده است.
در این میان شهر زاهدان و راه آهن جنوب شرق کشور بدلیل قرار گرفتن در مسیر کریدورهای ترانزیتی شرق به غرب و شمال به جنوب از اهمیت بین المللی برخوردار است به همین دلیل دولت برای شکوفایی اقتصادی منطقه ساخت راه آهن چابهار - زاهدان - مشهد به طول هزار و 330 کیلومتر را آغاز کرده است.
3213**6081 خبرنگار: اکبر نوری **انتشاردهنده: حیدرسرایانی
اخبار لحظه به لحظه را در کانال تلگرامی «اخبار ایرنا سیستان و بلوچستان» دنبال کنید. @irnazahedan

منبع: ایرنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۳۵۲۲۸۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رفع تصرف ۱۰۰ هکتار از اراضی دولتی درشهرستان مرزی میرجاوه

به گزارش خبرگزاری صدا وسیمای مرکز سیستان وبلوچستان، عبدالجبار اودک گفت: در فروردین ماه سالجاری این زمین‌ها در همان مرحله نخست پیش از انجام هرگونه اقدام فیزیکی توسط متصرفان شناسایی و به بیت المال بازگردانده شد.

سرپرست اداره راه و شهرسازی میرجاوه از مردم خواست: در صورت مشاهده موارد تصرف و تعرض به اراضی دولتی مراتب را فوراً از طریق تماس با شماره تلفن ۱۶۵۶ و یا شماره پیامک ۳۰۰۰۴۱۷۳۵ به یگان حفاظت از اراضی دولتی استان اطلاع دهند.

دیگر خبرها

  • رفع تصرف ۱۰۰ هکتار از اراضی دولتی درشهرستان مرزی میرجاوه
  • فیلم| تصاویری از مسیر ریلی راه آهن لرستان
  • نشست شورا‌های محیط زیست در زاهدان
  • اعلام آمادگی چین برای ساخت بندر خشک ریلی در قرقیزستان
  • ۲۵ کیلومتر بزرگراه در مسیر زاهدان - بیرجند در حال ساخت است
  • ۱۹۰هزارتن کالا از گمرک ریلی رازی به خارج از کشور ترانزیت شد
  • افزایش ترانزیت ریلی کالا از گمرک رازی در مرز ایران وترکیه 
  • پاکستان علاقه‌مند و نیازمند به گسترش همکاری‌ها با ایران است
  • اتصال ریلی چین و ویتنام از طریق دو خط سریع السیر تا سال ۲۰۳۰
  • ۵۰ درصد بناهای تاریخی تایباد خراسان رضوی نیازمند مرمت است