Web Analytics Made Easy - Statcounter

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار بازار سرمایه را دروازه ورود به عرصه جهانی اقتصاد دانست و گفت: اقتصاد ایران در مسیر پیشرفت قرار دارد.

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما ، شاپور محمدی، برنامه های آتی جذب سرمایه گذار خارجی را تبیین و اعلام کرد : عقد قراردادها و تفاهمنامه های همکاری با سایر نهاد های ناظر بازار سرمایه و بورس‌ ها، تدوین دستورالعمل نحوه اعطای مجوز تاسیس یا مشارکت شرکای خارجی در نهاد های مالی، تدوین برنامه بین المللی شدن بازار سرمایه ایران و حمایت از بورس های کالایی، 4 برنامه سازمان بورس و اوراق بهادار برای جذب سرمایه گذاری خارجی است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


سخنگوی سازمان بورس و اوراق بهادار گفت: عقد قرارداد و امضای تفاهمنامه همکاری با بازار سرمایه هند به ویژه در بخش بورس های کالایی، تفاهم با بورس ژاپن و بررسی امکان انتشار اوراق در بازار سرمایه این کشور و همچنین همکاری با بورس هنگ کنگ به منظور بررسی امکان لیست شدن شرکت های ایران در بازار این کشور از اقدامات اخیر است.
محمدی با اشاره به اینکه امروزه جذب سرمایه گذاری های خارجی به یکی از مسائل مهم توسعه اقتصادی کشورها از جمله ایران تبدیل شده است، ادامه داد: موفقیت هایی بدست امده که نیازمند بسترسازی فنی و عملیاتی است، در این مسیر ضرورت دارد مبادلات وجه بین بانک های داخلی و خارجی تسهیل و امکان تسویه اوراق در کوتاه مدت فراهم شود.
وی با بیان اینکه سازمان بورس در نظر دارد بستری فراهم کند تا در بورس های منطقه ای و جهانی، اوراق بهادار ناشران داخلی خرید و فروش شود ، افزود : دولت می تواند با فروش اسناد خزانه اسلامی در بورس های دیگر کشورها تامین مالی کند.
رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار با بیان اینکه فعالیت و قراردادهای تجاری خارجی ایران در حال افزایش است، گفت : چنانچه استانداردهای بین المللی در اقتصاد ایران جاری شود می توان شاهد افزایش روابط تجاری ایران با سایر کشور ها بود.
وی با بیان اینکه شاخص های اقتصاد کلان ایران در دو سال گذشته با رشد مستمر همراه بوده است، گفت: اقتصاد ایران در سال گذشته بالاترین نرخ رشد جهانی را تجربه کرده که حاکی از علاقه اقتصاد جهانی به سرمایه گذاری در ایران است.
محمدی با اشاره به اینکه مزایای بسیاری برای سرمایه گذاری خارجی در ایران وجود دارد ، افزود : کمک به فرایند رشد اقتصادی کشور پذیرنده سرمایه گذاری از طریق انباشت سرمایه و افزایش ظرفیت تولید ، انتقال دانش و فن آوری های جدید، کمک به بهبود تعادل تراز پرداخت ها ، افزایش میزان فروش و توسعه فنون بازاریابی و افزایش سطح رفاه عمومی از مهم ترین مزیت های جذب سرمایه گذاری خارجی است.
رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار به دو موضوع مهم جذب سرمایه گذاری خارجی در بازار سرمایه ایران اشاره کرد و گفت: پایین بودن ریسک و همچنین اطمینان از حمایت دولت از طرح های سرمایه گذاری دو نکته قابل توجه برای سرمایه گذاران است.
وی افزود : چنانچه دولت بتواند ضمانت های لازم را برای سرمایه گذاران خارجی ایجاد و برخی مقررات و رویه ها را اصلاح کند، زمینه ورود بیشتر سرمایه گذاران خارجی به ایران فراهم می شود.
دبیر شورای عالی بورس به اهمیت نزدیک کردن مقررات داخلی به استانداردهای بین المللی از طریق ابزار های مدیریت ریسک اشاره کرد و گفت: پیاده سازی استانداردهای بین المللی گزارشگری مالی IFRS نخستین قدمی است که مسیر ورود سرمایه گذار خارجی را هموار خواهد داد.
محمدی ادامه داد : با هدف مبارزه با پولشویی و جلوگیری از تامین مالی تروریسم و نیز فراهم آوردن تمهیدات لازم برای اجرای ماده 14 قانون پولی و بانکی کشور دستورالعمل شناسایی مشتریان حقیقی و حقوقی خارجی در بازار سرمایه تدوین و تصویب و به مرکز اطلاعات مالی و مبارزه با پولشویی وزارت امور اقتصادی و دارایی ارسال شده است.
وی با تاکید بر اینکه اعطای مجوز به مؤسسات رتبه بندی اعتباری، عملیاتی شده است، گفت : مؤسسات رتبه بندی اعتباری با تعیین رتبه های اعتباری اوراق با درآمد ثابت و سایر ابزارهای مشابه آن، نقشی کلیدی در بازارهای مالی جهان ایفا می کنند، به گونه ای که در حال حاضر کمتر سرمایه گذار حقیقی و حقوقی است که با عدم اطلاع از رتبه اعتباری شرکت ها، اقدام به معامله اوراق کند.
سخنگوی سازمان بورس و اوراق بهادار افزود: البته در بازار سرمایه ایران، جای این نهاد خالی است و همواره یکی از خواسته های به حق سرمایه گذاران بوده است.
دبیر شورایعالی بورس یکی از دغدغه های سرمایه گذاران خارجی را نبود مؤسسات رتبه بندی اعتباری در بازار مالی ایران دانست و گفت : دستورالعمل اعطای مجوز مؤسسات رتبه بندی اعتباری تدوین و به بازار اعلام شده است.
وی با بیان اینکه اعطای مجوز موسسات رتبه بندی اعتباری به مرحله عملیاتی وارد شده و درخواست های متقاضیان بررسی شده است، افزود: پس از محاسبه امتیازات لازم، برای صدور مجوز 3 موسسه رتبه بندی موافقت اصولی شده است.
سخنگوی سازمان بورس در ادامه افزود: برای آنکه این نوع نهاد مالی انحصاری نشود و رقابت در بازار وجود داشته باشد، سازمان بورس دوباره فراخوان صادر کرده است تا شرکت های متقاضی دیگر نیز بتوانند در این رقابت شرکت کنند.
وی افزود : تاکید سازمان بر این است که شرکت های متقاضی با موسسات رتبه بندی معتبر بین المللی تعامل و از تجارب آنها در بازار ایران استفاده کنند.
سخنگوی سازمان بورس به اهمیت اعمال حاکمیت شرکتی در بازار سرمایه و تدوین لایحه آن اشاره کرد و گفت : سازمان بورس و اوراق بهادار پیش نویس لایحه ارتقای نظام حاکمیت شرکتی و حمایت از سهامداران خرد را تهیه کرده است.
رئیس سازمان بورس ادامه داد : حاکمیت شرکتی مجموعه روابط بین سهامداران، مدیران و حسابرسان شرکت است که ضامن برقراری نظام کنترلی به منظور رعایت حقوق سهامداران جزء و اجرای درست مصوبات مجمع و جلوگیری از سوءاستفاده های احتمالی است.
وی افزود: تدوین لایحه حاکمیت شرکتی در جهت ارتقای شفافیت بازار سرمایه نه تنها باعث افزایش اعتماد سرمایه گذاران داخلی می شود، بلکه به جلب اعتماد بیشتر سرمایه گذاران خارجی برای ورود به بازار سرمایه کمک خواهد کرد.
محمدی به اصلاح دستورالعمل توقف و بازگشایی نمادها اشاره کرد و گفت: یکی دیگر از ریسک هایی که در بازار سرمایه ایران وجود داشت، توقف های بلندمدت نمادهای معاملاتی بود.
سخنگوی سازمان بورس ادامه داد : این موضوع که محصول تخطی یا تخلف ناشر از قوانین و مقررات بازار سرمایه بود به حبس سرمایه سرمایه گذاران منجر می شد و از طرفی با ایجاد ریسک، کاهش تمایل سرمایه گذاران خارجی به سرمایه گذاری در بورس های ایران را به همراه داشت.
وی در این باره توضیح داد: اکنون سازمان بورس با همکاری بورس تهران و فرابورس ایران، دستورالعمل های اجرایی نحوه انجام معاملات در بورس و فرابورس، پذیرش اوراق بهادار در بورس و فرابورس و نحوه افشای اطلاعات را مطابق رویه های بین المللی اصلاح کرده اند که به کاهش زمان توقف نماد معاملاتی منجر شده است و در گزارش تفسیری مدیریتی که یکی از روش های استاندارد ارائه اطلاعات در گزارش گیری مالی است جایگزین پیش بینی درآمد هر سهم شده است.
در ادامه دبیر شورایعالی بورس به راه اندازی بازار مشتقه اشاره کرد و گفت: اوراق مشتقه، ابزارهای مالی نوین و پرکاربرد در زمینه پوشش ریسک سرمایه گذاری است که دو نوع خاص از این ابزارها شامل قراردادهای آتی (Futures) و اختیار معامله (Options) در بازارهای مختلف دنیا به طور عموم جهت پوشش ریسک سرمایه گذاری استفاده می شود.
وی با بیان اینکه این ابزارها به دارندگان آن فرصت می دهد خود را در مقابل نوسان قیمت به عنوان ریسک بازار، بیمه کنند، افزود: پیش تر از این معاملات قراردادهای آتی در بورس ها انجام می شد اما معاملات قراردادهای اختیار معامله (خرید و فروش) به عنوان مهم ‌ترین ابزار مشتقه، از 24 آذر 1395 در بورس های کالا و تهران بر روی نمادهای سهام شرکت ها و سکه طلا آغاز شد.
دبیر شورایعالی بورس تاکید کرد : این ابزار به سرمایه گذاران خارجی این امکان را می دهد در مقابل ریسک های بازار، سبد سهام و دارایی خود را بیمه کنند.
سخنگوی سازمان بورس و اوراق بهادار به تدوین دستورالعمل نحوه اعطای مجوز تاسیس یا مشارکت شرکای خارجی در نهادهای مالی اشاره کرد و گفت: با توجه به فضای موجود و تمایل نهادهای مالی بین المللی برای ارائه خدمات در بازار سرمایه کشور، موضوع چگونگی اعطای مجوز یا مشارکت شرکای خارجی در نهادهای مالی خدمات دهنده در سازمان بورس مورد بررسی قرار گرفت و کلیات آن در شورای عالی بورس و اوراق بهادار به تصویب رسید.
وی افزود : قرار شد سازمان بورس نیز مقررات مذکور را تهیه و تصویب کند ، این دستورالعمل در حال تدوین است و پس از نهایی شدن و تصویب در هیئت مدیره سازمان، ابلاغ خواهد شد.
سخنگوی سازمان بورس و اوراق بهادار به تدوین برنامه بین المللی شدن بازار سرمایه ایران اشاره کرد و گفت : برنامه بین المللی شدن بازار سرمایه بر اساس بازاریابی تدوین شده و شامل بند های مختلف از جمله افزایش امنیت، شفافیت و توسعه ابزارهای مالی است.
وی ادامه داد: بازار سرمایه ایران به ارتباط با نهادهای حقوقی دنیا نیاز دارد، زیرا بسیاری از سرمایه گذاران فعالی که می خواهند نهاد مالی یا تامین سرمایه در ایران تاسیس کنند از طریق این نهادها به ایران می آیند.
محمدی تاکید کرد: سازمان بورس تلاش می کند به عضویت سازمان بین المللی کمیسیون های اوراق بهادار درآید تا بتواند با بین المللی کردن برخی از فرآیندهای داخلی، زمینه جذب سرمایه گذاران خارجی را بیش از پیش فراهم کند.
وی افزود : در حال حاضر مذاکراتی در حال انجام است و چندین جلسه مشترک برگزار شده و عضویت ایران در گروه امنیت سایبری به اتفاق آرا اعضا به تصویب رسیده است.
دبیر شورای عالی بورس موضوع بعدی در خصوص جذب سرمایه گذار خارجی را حمایت از بورس های کالایی دانست و گفت : بورس کالای ایران و بورس انرژی ایران می توانند به عنوان مهم ترین کانال های ورود و خروج سرمایه گذاری خارجی ایفای نقش کنند.
وی ادامه داد: بورس های کالایی با استفاده از ظرفیت های جدید و همچنین اشتیاق بالای شرکت های خارجی به مشارکت و سرمایه گذاری در ایران، می توانند از طریق اوراق بهادار، سرمایه های خارجی را جذب و به بخش واقعی اقتصاد کشور کمک کنند.
محمدی به آمار جذب سرمایه گذاری خارجی اشاره کرد و گفت : ارزش سبد سرمایه گذاران خارجی حقیقی و حقوقی با 33.4 درصد رشد در هفت ماه اخیر، از 12538 میلیارد ریال در پایان سال 1395 به 16727 میلیارد ریال در پایان مهر 1396 رسیده است.
وی ادامه داد: این در حالی است که طی این مدت تعداد سرمایه گذاران خارجی حقیقی و حقوقی با 16.1 درصد رشد، از 813 سرمایه گذار (شامل 546 سرمایه گذار حقیقی و 267 سرمایه گذار حقوقی) در پایان سال 1395 به 944 سرمایه گذار (شامل 595 سرمایه گذار حقیقی و 349 سرمایه گذار حقوقی) در پایان مهر 1396 رسیده است.
سخنگوی سازمان بورس بیان کرد: برغم اینکه شاهد رشد بسیار بالای ارزش سبد سرمایه گذاران خارجی نسبت به ابتدای سال 1392 (با ارزش سبد 878 میلیارد ریال) هستیم، اما بازار سرمایه ایران دارای ظرفیت هایی بسیار بیشتری است.

منبع: خبرگزاری صدا و سیما

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.iribnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری صدا و سیما» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۳۵۲۴۰۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

افزایش بیش از ۱۱ هزار واحدی شاخص کل بورس/ نقدینگی به بازار سهام تزریق شد

رباب وفایی، کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان گفت: بعد از اتمام فرصت برای فروش و خروج پول سهامداران از کارگزاری برای تعطیلات سال جدید، بازار با تقاضای نسبتا خوبی روبرو شد و در نهایت با تعادل به کار خود پایان داد.

این کارشناس بازار سرمایه در ادامه اظهار کرد: سایه تعطیلات نوروزی بر روی تابلو‌های معاملاتی باعث شد تا امروز ارزش معاملات چندان بالا نباشد.

او می‌گوید: ارزش معاملات خرد بورس به ۳۶۵۰ میلیارد تومان رسید. خالص سفارشات با ورود ۲۸۰ میلیارد تومانی پول به بازار سرمایه همراه بود. تعداد نماد‌های مثبت ۴۷۱ و تعداد نماد‌های منفی ۲۸۵ ثبت شد. همچنین بیشترین تاثیر مثبت بر بازار توسط سهم‌های فولاد، فملی، وغدیر صورت گرفت. در نهایت هم شاخص کل با رشد ۱۱۹۹۲ واحدی به ۲۱۶۰۴۸۶ واحد رسید.

 

باشگاه خبرنگاران جوان اقتصادی بورس

دیگر خبرها

  • حجم موجودی شمش طلا در انبارهای بورس کالا از ۶ تن فراتر رفت
  • رشد بیش از ۳۴ هزار واحدی شاخص کل بورس در آخرین روز کاری سال ۱۴۰۲
  • رشد چشمگیر بورس حُسن ختام سال ۱۴۰۲ بازار سهام
  • مزیت‌ها و قابلیت‌های استان مرکزی در آینه اقتصاد
  • دورنمای بورس در سال جدید
  • افزایش بیش از ۱۱ هزار واحدی شاخص کل بورس/ نقدینگی به بازار سهام تزریق شد
  • بورس به کام سهامداران شیرین شد
  • بازار سرمایه منفی شد
  • بورس همچنان تلخ به کام سهامداران
  • با گروه‌های مافیایی ارز و شبکه‌های بازارساز باید قاطعانه برخورد شود