Web Analytics Made Easy - Statcounter

زندگی > سلامت - دکترغلامرضا حیدری:
الصاق هشدارهای بهداشتی روی پاکت‌های انواع محصولات دخانی، قانون خوبی است که بد اجرا شده و تجربه اجرای آن در کشورهای مختلف نشان داده که می‌تواند تاحدودی در زمینه کاهش مصرف مفید باشد.

 درج هشدارهاي بهداشتي روي پاكت‌هاي انواع محصولات دخاني به‌منظور افزايش آگاهي مصرف‌كنندگان و كاهش مصرف، از پايان سال 87 آغاز شد اما عدم‌‌پيش‌بيني تبعات اجراي آن، اين قانون را با مشكلاتي مواجه ساخت و موجب شد مخالفان اجراي اين قانون كه عمدتا توليدكنندگان سيگار هستند روي ضعف‌ها و نقايص آن تأكيد كنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

از سوي ديگر ارزشيابي نحوه اجراي اين قانون توسط ستاد كشوري مبارزه با دخانيات، بيش از پيش ضروري به‌نظر مي‌رسد.

عكسي بدين‌منظور انتخاب شد اما همه انتظار داشتند اجراي آن قانون، تحولي در مصرف سيگار به‌وجود آورد اما چون عكس انتخاب‌شده به درستي كارشناسي نشده و داراي كيفيت و پيام مناسب نبود اين اتفاق نيفتاد ولي به هرحال به‌عنوان نخستين اقدام قانوني انجام‌شده قابل تحسين است.

طبق مطالعاتي كه مركز تحقيقات پيشگيري و كنترل دخانيات انجام داده قبل از اجراي طرح الصاق هشدارهاي بهداشتي روي پاكت‌هاي انواع محصولات دخاني، 30درصد سيگاري‌ها فكر مي‌كردند اگر اين تصوير را ببينند ديگر سيگار نمي‌كشند اما پس از اجرا تنها 7درصد از سيگاري‌ها عنوان كردند كه با ديدن اين تصوير سيگار نمي‌كشند و به اعتقاد ما اگر اين قانون به شكل درست اجرا و تصوير مؤثري انتخاب شود و بتواند پيام را به فرد برساند مؤثر خواهد بود و اين روند بايد كارشناسي و تكميل شود و با شناسايي خطاهاي اجراي قانوني نقايص آن برطرف شود.

اجراي زمانبر اين قانون موجب شد ذهنيتي براي افراد سيگاري به‌وجود‌ آيد مبني براينكه پاكت‌هاي سيگار فاقد هشدارهاي بهداشتي از كيفيت مناسب‌تري نسبت به پاكت‌هاي سيگار حاوي هشدارهاي بهداشتي برخوردارند و اين در حالي است كه عمدتا سيگارهاي قاچاق هشدارهاي بهداشتي ندارند و تمايل افراد سيگاري به سيگار قاچاق افزايش پيدا كرده و اين اتفاق به‌خاطر بد اجرا كردن قانون پيش آمده است.

ستاد كشوري مبارزه با دخانيات بايد با شناسايي نقايص، راهكارها را اجرا كند و شركت دخانيات را موظف كند تمامي سيگارهاي موجود را براي الصاق تصاوير بفرستد و تصاوير حاوي هشدارهاي بهداشتي روي تمامي پاكت‌هاي سيگاري كه از راه‌هاي قانوني وارد مي‌شود ثبت شود و ارائه سيگار بدون تصوير در تمامي خواربارفروشي‌ها، كيوسك‌ها و همه مكان‌هايي كه سيگار ارائه مي‌كنند ممنوع شود.

براي مؤثر واقع‌شدن، هشدارها بايد به‌صورت بزرگ، واضح، خوانا و مصور درج شوند و حداقل نيمي از روي اصلي پاكت را بپوشانند و نشانگر مضرات بهداشتي و بيماري‌هاي خاص ناشي از مصرف دخانيات باشند. البته از ديگر نقايص قابل‌ذكر درخصوص الصاق هشدارهاي بهداشتي آن است كه اين تصاوير از بهمن 87 تاكنون هيچ‌گونه تغييري نكرده و اين در حالي است كه تصاوير بايد هر 6ماه يك‌بار تغيير يابند و با شناسايي نقايص تأثير قانون و تجربه موفق دنيا در اجراي اين قانون محقق خواهد شد و البته اين نكته به‌معناي آن نيست كه با اجراي اين قانون مشكل سيگار حل مي‌شود اما مي‌تواند تا حدودي توانايي و قدرت كنترل دخانيات را داشته باشد و اگر ما 7درصد هم نتيجه گرفته‌ايم نتيجه خوبي است اما مي‌توانستيم نتيجه بهتري بگيريم.

ستاد كشوري مبارزه با دخانيات از نظر اجرايي، كار سختي پيش رو دارد و بايد پيگيري را به‌طور كامل انجام دهد چراكه شركت دخانيات به راحتي زير بار نمي‌رود اما تجربه دنيا نشان داده كه غول‌هاي سيگارسازي دنيا اين قانون را اجرا كرده‌اند و شركت دخانيات هم مي‌تواند اين قانون را اجرا كند و در بسياري از كشورها سيگارهايي كه از كمپاني‌ها بيرون مي‌آيند بدون الصاق هشدارهاي بهداشتي نيستند و از سال 1990بسياري از كشورها ازجمله برزيل، تايلند و كانادا اين قانون را به‌طور كامل اجرا كرده و نتيجه گرفته‌اند اما شركت دخانيات به واسطه آنكه كار برايش هزينه‌بر است و به سختي مي‌تواند هزينه آن را تأمين كند از موضع مخالفت برخورد مي‌كند و زمان اجرا را طولاني‌تر مي‌كند اما در هر صورت بايد تابع قانون باشد.

در همین زمینه: کاهش سن مواد دخانی در ایران ؛ بحران جدی افزایش دو برابری مصرف سیگار در دختران ایرانی مصرف مواد دخانی در ایران از مرزهشدار عبور کرده است آموزش مبارزه با استعمال دخانیات در پایتخت

منبع: همشهری آنلاین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.hamshahrionline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «همشهری آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۳۵۳۴۳۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

شتاب دراجرای طرح‌های آب و‌خاک آذربایجان غربی با اختصاص اعتبار ویژه

به گزارش خبرگزاری صداوسیمای استان آذربایجان غربی، در اجرای طرح‌های آب و خاک آذربایجان غربی هم اجرا و تکمیل طرح‌های آبیاری نوین در اولویت قرار گرفته است.

خسرو شهبازی رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان در گفتگو با خبر گزاری صدا وسیما در خوی گفت: دولت درییک اقدام بسیار خوب ۱ هزار ۵۰۰ میلیارد تومان اعتباررا برای اجرای طرح‌های آب وخاک به استان اختصاص داده است که تکمیل و اجرای طرح‌های آبیاری نوین از مهمترین این طرحهاست.

وی افزود: بااستفاده این اعتبارات طرح‌های ابیاری نوین در ۴۵ هزار هکتار از اراضی کشاورزی شمال و جنوب استان با هدف صرفه جویی در مصرف آب کشاورزی و افزایش راندمان آبیاری اجرا می‌شود .

وی تصریح کرد:در استان تاکنون دربیش از ۲۶ هزار هکتار از اراضی کشاورزی معادل ۳۶ درصد این اراضی طرح‌های آبیاری نوین اجرا شده است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان افزود: صرفه جویی بیش از ۳۵۰ میلیون متر مکعب آب کشاوری و افزایش ۴۰ درصدی راندمان آبیاری از مهمترین دستاورد‌های اجرای طرح‌های آبیاری نوین در استان بوده است.

وی تکمیل طرح‌های گشت گلخانه‌ای را از دیگر طرح‌های اولویت دار برای استفاده بهینه از آب کشاورزی و رونق تولید در بخش کشاورزی استان دانست و تصریح کرد: در اجرای طرح‌های گلخانه‌ای استان عملگرد خوبی نداشتیم و تاکنون ۷۴ هکتار طرح کشت گلخانه‌ای در استان اجرا شده، اما با مشارکت بخش خصوصی وآغاز اجرای بزرگترین طرح گشت گلخان‌های استان در ۷۰ هکتار در خوی می‌رود تا شتاب خوبی به توسعه این بخش ببخشد.

دیگر خبرها

  • آغاز اجرای طرح کانون مدرسه در آذربایجان غربی
  • نمایش تعزیه در تئاتر شهر قزوین اجرا می‌شود
  • اجرای برنامه سلامت شهری در کیش
  • کدام خواننده رکورددار اجرای کنسرت در سال ۱۴۰۲ بود؟
  • شتاب دراجرای طرح‌های آب و‌خاک آذربایجان غربی با اختصاص اعتبار ویژه
  • ابلاغ احکام قانون بودجه سال ۱۴۰۳ جهت اجرا در گمرک + جدول
  • مسابقه پیامکی اجرای پویش ملی «زندگی با آیه‌ها» در اصفهان اجرا می‌
  • اجرای ۱۵۰۰ فقره بازدید نظارتی در کرمانشاه/ ۵۵ واحد تشویق شدند 
  • مجلس یازدهم در تصویب قوانین مسئولانه عمل کرده است
  • نیرو‌های مسلح یمن از اجرای شش عملیات جدید خبر داد