Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «رکنا»
2024-03-19@11:42:01 GMT

تیرویید را می شناسید ؟+فیلم

تاریخ انتشار: ۹ آبان ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۵۳۵۷۱۷۵

تیرویید را می شناسید ؟+فیلم

‍‍‍‍‍‍

رکنا: تیرویید برای سلامت بدن اهمیت زیادی دارد شناختن وظایف آن و عملکرد گام مهمی برای رسیدن به مرزهای سلامتی است.

حجم ویدیو: 23.52M | مدت زمان ویدیو: 00:03:19 دانلود ویدیو

بیشترین هورمون تولید شده توسط غده تیروئید، تیروکسین است. این هورمون از آنجا که شامل ۴ اتم ید است، T4 نیز نامیده می‌شود. برای آنکه T4 بتواند اثر خود را بر سلول‌ها بگذارد با حذف یک اتم ید باید به T3 تبدیل بشود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این تبدیل به طور عمده در کبد و در بافت‌های خاصی از بدن از جمله مغز رخ می‌دهد. مقدار T4 تولید غده تیروئید، توسط هورمون دیگری به نام هورمون محرک تیروئید (TSH) کنترل می‌شود. این هورمون از غده هیپوفیز که در قاعده مغز واقع شده است، ترشح می‌شود. مقدار TSH تولیدی توسط هیپوفیز به میزان T4 جریان خون بستگی دارد، میزان T4 خون توسط غده هیپوفیز مدام پایش می‌شود. T4 و T3 توسط پروتئین خاصی در جریان خون حمل می‌شوند، در برخی از شرایط سطح این پروتئین می‌تواند کاهش یا افزایش داشته باشد، بنابراین سطح T4 و T3 در آزمایش تیروئید نیز می‌تواند دستخوش تغییرات شود.

منبع: رکنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.rokna.net دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «رکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۳۵۷۱۷۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۲۰ درصد بیماران تیروئید دچار این مشکل هستند

آفتاب‌‌نیوز :

علی صادقی طاری، دبیر انجمن چشم پزشکی ایران، گفت: ۲۰ درصد بیماران دچار کم کاری و پر کاری تیروئید، مبتلا به علائم چشمی هستند. در حاشیه برگزاری پنجمین همایش بهاره چشم افزود: بیماری تیروئید از نوع پرکار و کم کار آن نسبتا شایع است. 

وی گفت: این بیماری در افرادی که ممکن است تست‌های آزمایشگاهی آن‌ها هنوز جواب نداده باشد، بعضی از علائم چشمی این بیماری را دارند که این علائم شامل مختصری قرمزی چشم، سوزش چشم، احساس درد در کاسه چشم، قرمزی ملتحمه و تورم پلک ها، که همه از علائم اولیه بیمار دچار کاسه چشمی است که مربوط به تیروئید بوده و چشم آرام آرام به جلو حرکت می‌کند و یک یا هر دو چشم گرفتار می‌شود. 

دبیر اجرایی پنجمین همایش بهاره چشم پزشکی ایران، ادامه داد: تشدید بیماری ممکن است منجر به دو بینی، زخم قرنیه، کاهش بینایی و نهایتا کوری شود. 

صادقی افزود: بسیار مهم است که اگر فرد علائمی نظیر التهاب چشم، تشدید علائم در صبحگاه، قرمزی پلک، متورم شدن و احساس جسم خارجی دارد باید حتما به دنبال پیدا کردن عارضه تیروئید باشد و یکی از وظایف مهمی است که ما چشم پزشکان باید انجام دهیم. 

دبیر انجمن چشم پزشکی ایران، گفت: ۸۰ درصد این علائم در تیروید پرکار و ۱۵ درصد در افرادی که کم کاری تیروئید دارند و ۵ درصد در افرادی است که تست‌های تیروئیدی آن‌ها طبیعی است. 

صادقی ادامه داد: اگر فردی دچار بیماری تیروئید بوده و دارای علائمی چشمی است باید حتما به پزشک مراجعه کند. 

وی گفت: مهمترین درمان برای این بیماران درمان‌های نگه دارنده شامل پرهیز از دخانیات، استراحت روحی و جسمی، استفاده از دارو و در آخر اگر نیاز به جراحی باشد، عمل جراحی است.

دیگر خبرها

  • ۲۰ درصد بیماران تیروئید دچار این مشکل هستند
  • شیر و ماست خواب‌آور هستند؟