Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «تسنیم»
2024-04-20@03:32:08 GMT

تبعیض رسانه‌ای در انعکاس اخبار قرآنی ارشاد

تاریخ انتشار: ۹ آبان ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۵۳۵۸۱۷۸

تبعیض رسانه‌ای در انعکاس اخبار قرآنی ارشاد

مراسم معارفه معاون جدید قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی دیروز در حالی برگزار شد که روابط عمومی معاونت همانند برنامه‌های سابق از رسانه‌ها به صورت انتزاعی و سلیقه‌ای دعوت بعمل آورد.

به گزارش خبرنگار فرهنگی باشگاه خبرنگاران پویا، مراسم معارفه عبدالهادی فقهی‌زاده معاون جدید قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی دیروز دوشنبه هشتم آبان‌ماه با حضور سید عباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و حجت الاسلام حشمتی معاون سابق این معاونت و با دعوت سلیقه‌ای از خبرنگاران و اصحاب رسانه برگزار شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

رسانه‌ها نقش مهمی در انعکاس رویدادها و جریانات پیرامونی نهادهای مختلف و همچنین بیان و پیگیری مشکلات و مطالبات مردم بر عهده دارند. امروزه نقش بی‌بدیل رسانه‌ها در شکل‌دهی و هدایت افکار عمومی و جریان‌سازی رویدادهای سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و ... بر هیچ کس پوشیده نیست، شاید تا چندی پیش محوری‌ترین نقشی که برای رسانه‌ها متصور بود صرفاً اطلاع‌رسانی از رویدادهای عینی و واقعی بود امّا در حال حاضر رسانه‌ها به عنوان یک ابزار و امکان اطلاع‌رسانی محض کم‌کم جای خود را به یک ابزار هدایتگر جریانات مختلف در جامعه داده است.
خبرگزاری تسنیم همواره سعی داشته تا در زمینه انعکاس اخبار مختلف جامعه از جمله اخبار قرآنی نهادها و سازمان‌ها بدون تکلّف و شیرین‌زبانی پیشگام باشد و برای تحقق اهداف تفاوتی میان نهادها و سازمان‌ها قائل نیست و هیچ نهاد قرآنی از جمله معاونت قرآن و عترت وزارت ارشاد از این حلقه جدا نیست. برای دفاع از این مدعا نیز می‌توان به پوشش و انعکاس رویدادهای معاونت قرآن و عترت ارشاد در سال جاری نظیر(‌ رویدادهای جاری معاونت، انعکاس خبری بیست و پنجمین نمایشگاه بین المللی قرآن کریم با انتشار بیش از 100 خبر و گزارش، پیگیری جشنواره قرآنی آیات و... ) اشاره کرد.

بیشتر بخوانید: تجلیل از خبرگزاری تسنیم به دلیل برگزاری «کرسی‌ تلاوت»

در عین حال؛ یکی از وظایف مهم و در عین حال اصلی روابط‌عمومی‌ها انعکاس اخبار و رویدادهای سازمانی به مخاطبان از طریق رسانه‌ها است، که با توجه به حساسیت و اهمیت این امر معمولاً روابط‌عمومی‌ها در چارت خود واحدی را تحت عنوان مدیریت ارتباط با رسانه‌ها یا شخصی را به عنوان مسئول ارتباط با رسانه‌ها در چارت سازمانی خود دارند که در هر حال، افراد شاغل در این واحد باید از تجربه، تخصص، درایت و آگاهی کافی نسبت به وظایف و حوزه سازمانی خود برخوردار بوده و دارای ارتباطات قوی و مؤثر باشد. بخش ارتباط با رسانه‌ها در هر روابط‌عمومی از بخش های مهم و ضروری است که بدون آن روابط عمومی از وظیفه اصلی خود دور خواهد ماند.

اگر نگاهی به شرح وظایف و مسئولیت‌های واقعی روابط‌عمومی‌ها و رسانه‌های جمعی داشته باشیم به این واقعیت می‌رسیم که بخش قابل توجهی از شرح وظایف هرکدام از این واحدها در ارتباط با یکدیگر تعریف و تبیین شده است. به عبارتی دیگر یک روابط‌عمومی موفق آن است که بتواند ارتباط مناسب، علمی و منطقی را با رسانه‌های جمعی برقرار کند و بخشی از وظایف و اهداف سازمانی خود را از این طریق جامه عمل بپوشاند. از سوی دیگر یک رسانه موفق نیز آن است که بتواند ارتباط خود را با روابط‌عمومی، سازمان‌ها و دستگاه‌ها گسترش داده از این طریق به داده‌ها و اطلاعات مناسب و موردنیاز مخاطبان رسانه‌اش دسترسی یابد.
در ادامه به صورت مصداقی به تبعیض و انتزاع روابط عمومی معاونت قرآن و عترت وزارت ارشاد در دعوت از رسانه‌ها در مراسمات مهم معاونت اشاره خواهیم کرد.

*مراسم بیست و دومین همایش تجلیل از خادمان قرآن کریم، شامگاه 20 خردادماه 96 همزمان با روز ولادت امام حسن مجتبی (ع) و نیمه ماه مبارک رمضان در سالن اجلاس سران و با حضور ریاست جمهوری برگزار شد و در این مراسم از تعداد اندکی از خبرنگاران مورد نظر روابط عمومی برای پوشش خبری این مراسم دعوت بعمل آمد. این در حالی بود که پیش از آن؛ اخبار تجلیل از خادمان قرآن کریم و چگونگی برگزاری آن در خبرگزاری تسنیم منتشر شد.

بیشتر بخوانید:مراسم تجلیل از خادمان قرآن با حضور رئیس جمهور برگزار می‌شود
بیشتر بخوانید: مراسم تجلیل از خادمان قرآن در زمان مقرر برگزار می‌شود
بیشتر بخوانید: معاونت قرآن ارشاد طبعش بالاست یا هدفش چیز دیگری است

* مراسم معارفه معاون جدید قرآن وعترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در روز دوشنبه هشتم آبان ماه برگزار شد و همانند سابق روابط عمومی این مجموعه به صورت اختصاری و تفکیک شده از رسانه‌ها برای انعکاس اخبار این مراسم دعوت کرد. خبرگزاری تسنیم پیش از انتصاب فقهی زاده؛ گزارشات متعددی در این زمینه بر روی خروجی خود قرار داد.

*«جوان مسلط مورد اتفاق» گزینه‌ای ایده‌آل برای معاونت قرآن و عترت + نامزدهای محتمل
*عبدالهادی فقهی زاده معاون قرآن و عترت وزیر ارشاد شد

در مراسم دیروز؛ عبدالهادی فقهی‌زاده با تاکید به این موضوع که «ارتباط مستمر با رسانه‌ها را وظیفه خود می‌دانم»؛ از نقش موثر رسانه‌ها در تحقق اهداف معاونت قرآن و عترت سخن گفت.
با این تحلیل به نظر می‌رسد؛ معاون جدید قرآنی وزارت فرهنگ ارشاد اسلامی باید برای ایجاد ارتباط بیشتر با رسانه‌ها فصل مشترک و واحدی را بین فعالیت روابط عمومی‌ معاونت و رسانه‌ها ایجاد کند.
انتهای پیام/

R1444/P1356/S4,37/CT7

منبع: تسنیم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۳۵۸۱۷۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تشکیل و راه اندازی انجمن نوجوانان قرآنی در نمایشگاه قرآن سال بعد

خبرگزاری مهر-گروه دین و اندیشه: سی و یکمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم که از نخستین روز سال ۱۴۰۳ به مدت ۱۴ روز هر شب میزبان علاقه مندان بود. در این دوره از نمایشگاه ده‌ها غرفه در حوزه‌های مختلف از جمله کودک، نوجوان تا سبک زندگی، صنایع دستی، سرگرمی و غرفه‌هایی با موضوع‌های متنوع وجود داشت و مشغول عرضه محصولاتشان به مخاطبان بودند.

نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم امسال شامل بخش‌های مختلفی از جمله، زندگی با آیه‌ها (مسطورا)، محافل و مراسم، آموزش نوین قرآن (طرح بشری)، آثار فرهنگی و صنایع دستی قرآنی، باغ آیات، بین‌الملل، ترجمه قرآن، ترویج فرهنگ نهج‌البلاغه، نهادها و سازمان‌های دولتی و حاکمیتی، خادمان قرآن کریم، عفاف و حجاب، نشر مکتوب و دیجیتال دینی، دهه هشتادی‌ها (نوجوان)، مؤسسات قرآنی مردمی و بخش هنرهای دینی بود.

حسن محمدی مدیر بخش مؤسسات و نهادهای مردمی سی و یکمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن در گفت وگو با خبرنگار در خصوص پیشنهاداتی برای بهتر برگزار شدن نمایشگاه قرآن در سال آینده گفت: بنظر می‌رسد با توجه به اینکه بزرگترین فعالیت آموزشی و ترویجی قرآن کریم بر عهده مؤسسات قرآنی است این اثبات شده است که اکثر برگزیدگان رتبه‌های قرآنی در حوزه‌های مختلف حفظ و قرائت از طریق محافل و مؤسسات و جلسات مردمی شکل گرفته و پرورش پیدا کردند.

وی ادامه داد: باید موسساتی که این مأموریت سنگین را برعهده دارند در نمایشگاه هم بتوانند با تمام این نقشی که در ساختار فعالیت‌های قرآنی به دوش می کشند، جایگاه ویژه شأن نشان داده شود.به دلایل متعددی این اتفاق در نمایشگاه بین‌المللی قرآن نیافتاده و بخشی از آن هم به دلیل کم توجهی به مؤسسات قرآنی است. به هر حال مؤسسات قرآنی به صورتی مردمی هستند و خیلی توان حضور فاخر و وزین و خرج هزینه‌های بسیار را در نمایشگاه قرآن ندارند بنابراین نیاز به حمایتی ویژه به حضور خود در چنین رویدادهای قرآنی دارند.

محمدی ادامه داد: اگر با یک فرآیندی مؤسسات قرآنی برای حضور در چنین رویدادهایی حمایت شوند به عنوان مثال جایگاه ویژه ای به آنان داده شود و یا دکور فاخری توسط متولیان امر برای مؤسسات مردمی قرآنی در نظر بگیرند که صرفاً مؤسسات هزینه برای ارائه محتوا داشته باشند. می‌توانیم در این صورت شاهد این باشیم که بخش مؤسسات قرآنی یکی از بخش‌های شکوفا و جذاب نمایشگاه برای مخاطبان باشد.

تشکیل و راه اندازی انجمن نوجوانان قرآنی در نمایشگاه قرآن سال بعد

مهدی جعفری جوزانی مدیر بخش نوجوانان نمایشگاه قرآن کریم نیز در گفت و گو با خبرنگار مهر با اشاره به برنامه‌های پیش رو برای نوجوانان قرآنی گفت: در سال جدید با توجه به سه دوره‌ای که در بخش نوجوان میزبان مردم بودیم در دور چهارم مساله تشکیل و راه اندازی بخش نوجوانان قرآنی را در دستور کار قرار داده ایم. با توجه به سه دوره‌ای که برگزار شد ما نوجوانان زیادی را شناسایی و دور هم جمع کردیم و علاقه مندان به حوزه قرآن شناسایی کنیم.

جوزانی افزود: امیدواریم در طول سال ۱۴۰۳ با حمایت معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی انجمن نوجوانان قرآنی را تشکیل دهیم. ما با این فرآیند نسبت به مساله حفظ و مفاهیم قرآنی و نسبت قرآن با اهل بیت امیدواریم بتوانیم در حوزه نسبت محتوا و ارائه آثار مطلوب‌تر در نمایشگاه سال آینده با دست پرتر حاضر شویم.

وی ادامه داد: در سال آینده پیشنهادمان این است که بتوانیم سناریوی بهتری برای افزایش گرایش نوجوانان مخاطب به سمت عمق بخشی مفاهیم قرآن ارائه دهیم و بخش نوجوان از سال آینده داستان محور با هدف دریافت مفاهیم قرآنی در حوزه مخاطب نوجوان اقدامات بهتری را ارائه دهد.

مدیر بخش نوجوانان نمایشگاه قرآن کریم اظهار داشت: بنظر می‌رسد باید وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در مساله تولید محتوای فاخر با موضوع قرآنی نگاه ویژه‌تری داشته باشد. در مساله تولید انیمیشن‌های فاخر سینمایی و بازی‌های بزرگ نیازمندیم با محوریت قرآن آثار فاخری تولید شود و این امر تنها با حمایت جدی تر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی محقق می‌شود.

جوزانی با تاکید بر اینکه سال آینده با آثار ارزشمندی با محوریت قرآن در خدمت مردم بوده عنوان کرد: امیدواریم سال آینده با آثار ارزشمندی با محوریت قرآن در خدمت مردم بوده و همراه با شعاری که وزیر ارشاد در مساله گسترش مساله حفظ قرآن و فهم و درک مخاطب از قصه‌های قرآنی اعلام کردند اقدامات لازم را انجام دهیم. ما باید محتواهایی برای مخاطب نوجوان که می‌تواند سبک زندگی در پیش روی نوجوان قرار دهد ارائه دهیم.

کد خبر 6072120 سمانه نوری زاده قصری

دیگر خبرها

  • یزد از استان‌های پیشتاز در طرح بزرگ ۴ هزار حافظ قرآن کریم
  • فعال رسانه‌ای اصولگرا: طراحانِ بازگشتِ گشت ارشاد افرادی هستند که در شهرک‌های سازمانی زندگی کرده و فهمی از فضای عمومی کشور ندارند!
  • واکنش بانک مرکزی؛ چاپ ایران‌چک ۵۰۰ هزار تومانی واقعیت دارد؟
  • ایران‌چک ۵۰۰ هزار تومانی در بازار؟! + عکس
  • ایران‌چک 500 هزار تومانی در بازار؟! + عکس
  • تراول ۵۰۰ هزار تومانی چاپ شده است؟
  • این افراد معلم می‌شوند
  • دبیر رسانه‌ای شانزدهمین المپیاد دانشجویان علوم پزشکی منصوب شد
  • نماهنگ «ما می آییم» با زبان انگلیسی در فضای مجازی فارس اکران شد
  • تشکیل و راه اندازی انجمن نوجوانان قرآنی در نمایشگاه قرآن سال بعد