Web Analytics Made Easy - Statcounter

امتداد نیوز،گروه استانها- مهین نورافروز: بررسی‌های اخیر حاکی از آن است که گلستان در زمینه ابتلاء به چاقی و اضافه وزن در رتبه دوم کشوری قرار گرفته است.

این درحالی است که بر اساس آمار ارائه شده ، بیماری‌های قلبی از ۳۶.۵ درصد در دو سال گذشته به ۴۴ درصد افزایش یافته است و رتبه اول مرگ و میر در گلستان به بیماری‌های قلبی و عروقی اختصاص دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

میانسالان گلستانی بالاترین آمار چاقی را دارند

به گفته مسئول واحد تغذیه مرکز بهداشت استان، ۵۰ درصد گلستانی‌ها با چاقی، اضافه وزن و عوارض ناشی از آن روبرو هستند.

فرهاد لشگر بلوکی به مهر گفت: بر اساس تحقیقات انجام شده، ۳۷.۵ درصد میانسالان گلستانی اضافه وزن و ۳۲ درصد از جمعیت استان متبلا به چاقی هستند.

وی ادامه داد: با توجه به شیوع بیماری‌ها در میانسالی، چاقی یکی از مضرترین مشکلات این دوره سنی در بروز بیماری‌ها است.

وی اضافه کرد: بیماری‌های قلبی، عروقی، دیابت و انواع سرطان‌ها از جمله مواردی است که مشخص شده با چاقی و اضافه وزن بی‌ارتباط نیست.

لشگر بلوکی با بیان این‌که چاقی شکمی در بین گلستانی‌ها رو به افزایش است، گفت: بر اساس تحقیقات انجام شده۴۶.۷ درصد گلستانی‌ها دچار چاقی شکمی هستند که عواملی چون نشستن‌های طولانی مدت پشت میز، فرمان خودرو، صرف عذاهای چرب و فست فود، نوشیدنی‌ها و استرس‌های ناشی از مشکلات روزانه منشاء بروز آن است.

وزن نامطلوب گلستان نسبت به کل کشور

وی افزود: فشار خون بالا، دیابت، اضافه وزن، استرس‌های روزانه و کم‌توجهی به علائم بروز بیماری از دلایل شایع افزایش آن در استان است.

لشکر بلوکی بابیان این‌که در قرن حاضر ترس از بیماری‌های قلبی و عروقی و سرطان‌ها بیشتر از بیماری‌های واگیردار است، گفت: در گلستان فشار خون بالا ۱۹.۱ درصد، چاقی ۴۸.۲ درصد، کلسترول بالا ۲۸ درصد و کم تحرکی ۴۴ درصد بیشتر از بیماری‌های واگیردار عامل مرگ و میر شده‌ است.

این کارشناس بیان کرد: تغییر سبک زندگی، کاهش تحرک، فقدان امکانات و مکان‌ها ورزشی در مدارس و در مراکز مختلف شهر بخصوص برای بانوان و فقدان برنامه‌های اطلاع‌رسانی در رابطه با تغذیه متناسب با سن و مقابله با استرس‌های روزانه از دلایل عمده بروز چاقی است.

وی افزایش مرگ و میر ناشی از بیماری‌های قلبی و عروقی را رعایت نکردن تغذیه در سنین مختلف عنوان از جمله میانسالی عنوان کرد و گفت: تغذیه نادرست علاوه بر ایجاد سوء‌تغذیه موجب بهم ریختگی سوخت و ساز بدن و در نتیجه چاقی مفرط در بسیاری از شهروندان می شود که از آن بی‌اطلاع هستند.    

ظروف یکبار مصرف عامل دیگری بر افزایش چاقی

کارشناس تغذیه مرکز بهداشت استان، افزود: کارشناسان تغذیه در تحقیقات جدیدی به این نتیجه رسیده‌اند که استفاده مداوم مردم از ظروف و سفره‌های پلاستیکی یک‌بار مصرف به دلیل وجود مواد شیمیایی، بر عملکرد متابولیسم بدن و چاقی تاثیرگذار است.  چنانچه مسئولان برای مسائل زیربنائی از جمله آموزش و پیشگری همانند مسائل روبنائی هزینه می‌کردند،  امروز گلستان در رتبه دوم چاقی و عوارض ناشی از آن قرار نمی‌گرفت

لشکر بلوکی با انتقاد از کم‌توجهی مسئولان حوزه بهداشتی و پزشکی به بحث تغذیه در استان گفت: چنانچه مسئولان برای مسائل زیربنائی از جمله آموزش و پیشگری همانند مسائل روبنائی هزینه می‌کردند،  امروز گلستان در رتبه دوم چاقی و عوارض ناشی از آن قرار نمی‌گرفت. 

لشکر بلوکی اضافه کرد: در حال حاضر نگرانی از شیوع چاقی در بین دانش‌آموزان یکی از نگرانی‌های کارشناسان حوزه بهداشتی استان است که باید هر چه سریع‌تر اقدام عاجلی در جهت کاهش آن انجام گیرد.

وی افزود: از سوی دیگر با اجرائی نشدن زنگ سیب در مدارس استان، فقدان لقمه‌های خانگی در برنامه غذایی روزانه دانش‌آموزان، استفاده از آب میوه‌های اسانس‌دار و کیک‌ها موجب بدغذایی و چاقی دانش‌آموزان شده‌است.

دانش آموزان گلستانی در خط مقدم اضافه وزن

نگرانی کارشناسان از افایش چاقی در مدارس پای ما را به معاونت سلامت و تربیت بدنی اداره کل آموزش و پروش استان باز کرد و این معاونت با بیان اینکه شاخص  bmi یا همان چاقی مفرط در بین دانش‌آموزان  رو به افزایش است، مهر تائیدی بر این ادعا زد. 

براساس آمارهای اعلام شده از این معاونت، نزدیک به ۳۰ درصد از پسران و ۲۲ درصد از دختران مدارس ابتدایی استان، اضافه وزن زیادی نسبت به سن تحصیلی خود دارند.

محمد بهشتی به مهر گفت: کم‌توجهی برخی خانواده‌ها به نوع تغذیه دانش‌آموزان و همچنین استفاده از خوراکی‌های شیرین و بازی‌های رایانه‌ای موجب شده تا استان گلستان در زمینه چاقی و بخصوص دوره ابتدایی از شاخص بالایی برخودار باشد.

وی ادامه داد: افزایش چاقی از جمله مشکلات بهداشتی دانش‌آموزان گلستانی است و چنانچه اصولی و برنامه‌ریزی شده با آن مقابله نشود درآینده مشکلات زیادی از قبیل افزایش فشار خون و ناراحتی‌های قبلی در مقاطع بالاتر تحصیلی، روبرو خواهند شد.  

بهشتی بیان کرد: حذف پیاده‌روی از خانه تا مدرسه، استفاده مداوم از سرویس‌های مدرسه، استفاده از رایانه و ساعات خواب طولانی از عواملی است که زمینه استعداد بروز چاقی در بین دانش‌آموزان را افزایش داده است.

معاون تربیت بدنی و سلامت ادراه کل آموزش و پروش استان معتقد است، حذف برخی ریزمغذی‌ها از جمله انواع مغزها، کشمش، انجیر، توت که البته یکی از دلایل آن افزایش قیمت است، موجب شده تا خانواده‌ها به جای استفاده از این نوع خوراکی‌ها از خوراکی‌های فرآوری شده چون پاستیل‌ها، کیک های آماده و نوشیدنی‌های دارای اسانس که از عوامل تشدید کننده چاقی است، استفاده کنند.

بهشتی دررابطه با ایجاد راهکارهای این معاونت در خصوص پیشگیری از معضل چاقی در مدارس ابتدایی استان، گفت: یکی از طرح‌های انتخاب شده، اجرای طرح تکاپو است، که دراین طرح اشکالی هندسی در قالب سرگرمی برروی دیوارهای مدارس تصویرسازی می‌شود و با در اختیار قراردادن ابزارلازم از دانش‌آموزان خواسته می‌شود که به هنگام زنگ تفریح، اشکال روی دیوار را تکمیل کنند، که البته هنوز در همه مدارس اجرائی نشده است.

شیوع افسردگی پیامد افزایش وزن گلستانی‌ها

از آنجا که چندی پیش مدیر کل امور اجتماعی استانداری گلستان نسبت به افزیش چاقی و پیامدهای ناشی از آن از جمله افسردگی در استان  واکنش نشان داده بود به سراغ  وی رفتیم تا به اطلاعات بیشتری در این حوزه دست پیدا کنیم.  

عبدالرضاچراغعلی با اشاره به اینکه زنگ خطر چاقی در استان به صدا درآمده است، به مهر گفت: جدیدترین آمار در حوزه بهداشتی استان حاکی از آن است که گلستان رتبه دوم چاقی کشور را در بین استان‌های گروه دوم به خود اختصاص داده است که نیازمند تدبیر جدی مسئولان است.  

وی افزود: بر اساس همین آمار در هفت ماهه ابتدائی امسال سالمندان با ۶.۴ دهم درصد، میانسالان ۳۱.۱ دهم درصد، جوانان ۱۳درصد،  زنان باردار ۲۹.۹ دهم درصد و نوجوانان با ۶.۸ دهم درصد، آمار چاقی در استان را به خود اختصاص داده‌اند.

مدیرکارگروه آسیب‌های اجتماعی استان ادامه داد: در گذشته عامل بروز بیماریهای قلبی و عروقی، سرطان و دیابت سیگار بود، اما در چند سال اخیر و کم توجهی مسئولان،  اضافه وزن و چاقی عامل افزایش این بیماری‌ها شده است.

چراغعلی افزود: شواهد نشان می‌دهد که هر چقدر شهروندان گلستانی به سمت اضافه وزن پیش بروند و برنامه‌ای برای کنترل آن ارائه نشود، علاوه بر بیماری‌های جسمانی، افسردگی ناشی از کم تحرکی در آنان افزایش خواهد یافت.

مدیرکل امور اجتماعی استانداری گلستان، رستوران‌های سراسر استان و خاصه مرکز استان را نیازمند بازنگری جدیدی در منوهای غذایی دانست و اعلام کرد که جای غذاهای رژیمی و ارگانیک متناسب با سن مشتریان خالی است و تصمیم داریم در برنامه ریزی‌های جدید در مذاکره با اصناف استان رویکرد تازه‌ای در جهت سالم سازی منوها در رستورانها و فست فودیها ارائه دهیم.

تجویز نوشداری پس از مرگ سهراب که این روزها به عادتی فراگیر برای مدیران بالادستی تبدیل شده موجب شد تا  چندی پیش زهرا عبدالهی، مدیرکل دفتر بهبود تغذیه وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی کشور، پس از بحرانی شدن وضعیت چاقی در کشور اعلام کند که سیاست‌های مختلفی در راستای کنترل و بهبود وضعیت تغذیه در کشور تبیین شده که بدین منظور چند کمیته زیر نظر رییس جمهوری و وزیر بهداشت برای کاهش آمار چاقی تشکیل شده است.

true برچسب ها : استانداری گلستان چاقی دانشگاه علوم پزشکی گلستان دیابت سیدمحمد بهشتی طرح تکاپو عبدالرضا چراغعلی فشار خون بالا true

منبع: امتداد نیوز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.emtedadnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «امتداد نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۳۵۸۴۵۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

هشدار مهم دامپزشکی درباره ماهی قرمز

به گزارش خبرآنلاین،مدیرکل دامپزشکی مازندران گفت: مردم در هیچ شرایطی ماهی قرمز را در رودخانه‌ها، تالاب‌ها، دریاچه‌ها، دریاها و مخازن سدها رها نکنند و در صورتی که تصمیم به رهاسازی ماهی قرمز دارند؛ آن را در حوض‌های بسته داخل شهرها و محل‌های مشخص شده توسط شهرداری و محدوده‌های آبی که با محیط‌های آبی و آب‌های آزاد ارتباط ندارد؛ آزاد کنند.

باشگاه خبرنگاران جوان در خبری نوشت:حمزه آقاپور کاظمی امروز نسبت به خطرات ناشی از رهاسازی ماهی قرمز در آب‌های آزاد هشدار داد.

وی اظهار کرد: ماهی‌های قرمز می‌توانند بدون هیچ علائمی ناقل بیماری‌های زیادی باشند و رهاسازی آنان در آب‌های طبیعی جاری باعث انتقال و انتشار انواع بیماری‌ها و سرایت آن به آبزیان بومی و بروز بیماری و تلفات در آن‌ها می‌شود.

به گفته آقاپورکاظمی، ماهی قرمز یک گونه غیربومی در کشور است که در صورت ورود به منابع آبی، از طریق تغذیه تخم‌ ماهی‌های دیگر، تبدیل به گونه مهاجم شده و علاوه بر تشدید رقابت‌های تغذیه‌ای با ماهی‌های بومی باعث انتقال بیماری‌ها، کاهش کیفیت آب و تخریب زیستگاه‌ها و محیط‌های آبی طبیعی می‌شود.

وی ادامه داد: ماهی قرمز قادر به تحمل طیف وسیع دما، PH و شوری آب بوده و در برابر غلظت پایین اکسیژن و آلودگی آب مقاوم است. همین خصوصیات باعث شده که شرایط متفاوت محیط جدیدی که وارد آن می‌شود را تحمل و خود را با آن سازگار کند.

۴۷۲۱۷

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1889010

دیگر خبرها

  • هشدار مهم دامپزشکی درباره ماهی قرمز
  • بخشنامه حقوق ورودی گوشی‌های بالای ۶۰۰ دلار ابلاغ شد
  • حقوق ورودی موبایل‌های بالای ۶۰۰ دلار ابلاغ شد
  • طبسین با 10 میلیمتر رکورددار بارش خراسان جنوبی/صدور هشدار زرد هواشناسی
  • فرشاد مومنی: به مسئولان کلیدی مملکت هشدار می‌دهم با این وضع، حکومت زمین گیر می‌شود!
  • فرشاد مومنی: به مسئولان کلیدی مملکت هشدار می دهم با این وضع، حکومت زمین گیر می شود! / اوضاع به نام تولید اما کاملا به کام رباخواران است / نهادهای نظارتی کجا هستند؟
  • افزایش ۳۰ درصدی حجم آب سد‌های گلستان
  • اجرای پویش ملی سلامت در استان گلستان؛ غربالگری یک میلیون نفر
  • غربالگری یک میلیون و ۴۲ هزار و ۵۷۶ نفر در پویش ملی سلامت در گلستان
  • غربالگری یک میلیون و ۴۲ هزار و ۵۷۶ نفر در پویش ملی در گلستان