Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «شبکه خبر»
2024-03-19@02:24:02 GMT

انتقاد جهرمی از برخورد سلیقه ای با فضای مجازی

تاریخ انتشار: ۹ آبان ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۵۳۶۱۷۵۸

وزیر ارتباطات با بیان اینکه باید از برخوردهای سلیقه‌ای با فضای مجازی خودداری شود، گفت: امیدواریم قوه قضاییه از برخوردهای سلیقه‌ای با پیام‌رسان‌های داخلی جلوگیری کند که اگر این اتفاق نیفتد تلاش‌های ما به هیچ جا نمی رسد. به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شبکه خبر،

محمدجواد آذری جهرمی در همایش نکوداشت هفته پدافند غیر عامل در وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات با تاکید بر اینکه تهدیدات سایبری در کشور وجود دارند افزود: برنامه ریزی برای مقابله با این تهدیدات وظیفه ماست؛ نه می توانیم بگوییم این تهدیدات وجود ندارد و نه می توانیم بگوئیم که این فضا باید بسته شود، ما با کار و برنامه ریزی باید از تولید داخلی در این فضا حمایت کنیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

او با بیان اینکه باید در آینده وارد عرصه‌های اینترنت اشیاء IOT و بیگ دیتا شویم گفت: اگر در سرویس‌های ابری یا IOT خوب رشد نکنیم، اندازه‌گیری مصرف دیتای برق در کشور ما همچنان از خارج از کشور باید انجام شود؛ دیتای IOT متفاوت از اطلاعات دیگر است چرا که با داده‌های نام اقتصادی سر و کار دارد.

او درباره تهدیدات سایبری و متهم کردن جمهوری اسلامی ایران توسط آمریکا به تهدیدهای سایبری گفت: ما در این زمینه پرونده‌های اثبات‌ شده‌ای مانند استاکس‌نت را داریم که مشخص شده است آن ها کار کرده‌اند، حالا اینکه عده‌ای بیایند و زیر بغل ما بگذارند که ما قدرت پنجم سایبری دنیا هستیم، من می‌دانم که اینگونه نیست؛ ما تا به حال در این حوزه قربانی بوده‌ایم و آن ها در این عرصه مظلوم‌نمایی می‌کنند.

آذری جهرمی با بیان اینکه همه امکانات زندگی در آینده به IOT وصل می‌شود گفت: پارسال در استان خوزستان قطعی برق داشتیم که باعث شد زندگی مردم دچار مشکل شود و نشان داد که در عرصه پایداری شبکه‌هایمان مشکل داریم که باید برای آن برنامه‌ریزی کنیم.

او با بیان اینکه امروزه سازمان‌هایی مانند ثبت احوال و اسناد و یا بانک‌ها اطلاعات‌شان را در دیتا سنترهایی ذخیره می‌کنند که احتمال خرابکاری در آن می‌رود افزود: اگر در هر کدام از این حوزه‌ها اتفاقی برای این اطلاعات بیفتد، با مشکلات زیادی روبرو خواهیم شد، اما از طریق زیرساخت داده‌ای که توسط وزارت ارتباطات فراهم شده است مرکزی خواهیم داشت که در برابر موشک‌ها هم مقاوم هستند و 200 متر زیر زمین ذخیره شده‌اند.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با بیان اینکه یکی از تهدیدات همیشگی ما تحریم‌ها بوده‌اند تصریح کرد: امروز بیش از 60 درصد تجهیزات شبکه ما در اختیار یک تامین‌کننده قرار دارند و پیشنهاد کردیم تا واردات 21 قلم کالا را در جهت حمایت از تولید داخل و اقتصاد مقاومتی متوقف کنیم.

آذری جهرمی با اشاره به ضرورت حمایت از تولید داخلی برای ایجاد اشتغال گفت: در سفری به استان خوزستان داشتم با یک کارخانه‌ای در اهواز مواجه شدیم که در حوزه تولید تبلت فعالیت داشت؛ این کارخانه به دلیل واردات بی‌ رویه حدود 1800 نفر از 2000 کارگر خود را اخراج کرده بود که با حمایت‌هایی که صورت گرفت آن ها دوباره توانستند به کار خود برگردند؛ حمایت از تولید داخلی در واقع این شیرینی‌ها را هم برای ما دارد.

او با بیان اینکه برای حمایت از پیام‌ رسان‌های بومی به زودی بسته‌های حمایتی اعلام خواهیم کرد گفت: باید سعه صدر داشته باشیم؛ نمی‌شود بگویند به وزارت ارتباطات که مسئولیت شبکه‌های اجتماعی با شماست و بعد برخوردهای سلیقه‌ای خودشان را از نهادهای دیگر انجام دهند و بعد بگویند که وزارت ارتباطات عرضه نداشت کار را انجام دهد؛ در مورد این کسب‌وکارها نیز به همین شکل است؛ تا زمانی که برای آن ها انواع و اقسام محدودیت‌ها ایجاد می‌شود، نمی‌توانند توسعه بیابند.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در ادامه به ضرورت تدوین سندی برای جایگزینی و بازطراحی شبکه‌ها اشاره کرد و گفت: طراحی شبکه‌ها برای این است که بتوانیم از زیرساخت‌های خورشیدی استفاده کنیم تا در صورت قطعی برق اختلالی در سیستم‌ها ایجاد نشود.

آذری جهرمی، همچنین با بیان اینکه در عرصه پدافند غیرعامل باید اقدامات صورت گرفته را مورد بررسی قرار دهیم گفت: در برابر تهدیدات باید طوری ارتباطات درونی کشور را تقویت کنیم که اگر اینترت خارجی قطع شد برای ارتباطات و انجام امور داخلی مشکلی پیش نیاید؛ تصور کنید یک روز خودپردازهای بانک‌ها کار نکنند، چه مشکلات بزرگی به وجود خواهد آمد؟

او همچنین به ضرورت سینگال‌رسانی زمینی در جهت تقویت پدافند غیرعامل اشاره کرد و افزود: در یک مقطعی به خاطر تحریم‌ها شبکه‌های ما را از شبکه خارج کردند به طوری که بر روی ماهواره‌های خودمان هم نمی‌توانستیم پوششی داشته باشیم.


منبع: شبکه خبر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irinn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبکه خبر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۳۶۱۷۵۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

میزان پیشرفت شبکه ملی اطلاعات به ۵۹.۱۸ درصد رسید / سکوهای فیلترشده طبق قوانین در دسترس قرار می‌گیرند

دبیر شورای عالی و رییس مرکز ملی فضای مجازی آخرین وضعیت پیشرفت شبکه ملی اطلاعات را اعلام کرد و گفت: پیشرفت شبکه ملی اطلاعات طبق ارزیابی‌های مرکز ملی با شاخص‌های جدید، به ۵۹.۱۸ رسیده است.

به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو، به نقل از مرکز ملی فضای مجازی، سید محمدامین آقامیری دبیر شورای عالی و رئیس مرکز ملی فضای مجازی با اشاره به آخرین وضعیت پیشرفت شبکه ملی اطلاعات، اظهار داشت: مرکز ملی فضای مجازی ناظر و راهبر شبکه ملی اطلاعات است و بر این مبنا تلاش‌های بسیار زیادی در جهت تکمیل این پروژه مهم انجام داده است.

وی با بیان اینکه تحقق شبکه ملی اطلاعات باعث ایجاد دسترسی‌های با کیفیت بیشتر و ارائه خدمات مطلوب‌تری برای مردم می‌شود، گفت: دستگاه‌های مختلفی برای تحقق این شبکه از سالیان گذشته مشغول کار هستند و مرکز ملی فضای مجازی نیز برای ارزیابی این شبکه، شاخص‌ها و اهدافی را مطابق سند طرح کلان و معماری شبکه ملی مصوب شورای عالی فضای مجازی و با مشارکت دستگاه‌های متولی تعیین کرده و بر اساس همین شاخص‌ها و اهداف، میزان پیشرفت شبکه ملی سنجیده می‌شود.

رئیس مرکز ملی فضای مجازی با اشاره به اینکه برای شبکه ملی اطلاعات ۳۰ هدف عملیاتی تعریف و برای تحقق هر هدف تعدادی شاخص تعیین شده که جمعاً ۱۲۲ شاخص مورد ارزیابی قرار گرفته است، اظهار داشت: با بررسی میزان پیشرفت اهداف و شاخص‌های آن، پیشرفت کلی شبکه ملی اطلاعات نیز برآورد می‌شود. این اهداف عمدتاً در حوزه افزایش سرعت اینترنت، مزیت‌بخشی کیفی در دسترسی به خدمات و محتوای داخلی، دسترسی پر سرعت برای کسب‌وکار‌ها و مراکز آموزشی و تسهیل دسترسی به فناوری‌های نوین است.

آقامیری با تاکید بر این نکته که مرکز ملی فضای مجازی با سنجش و تحلیل شاخص‌ها و پس از چند ماه کار کارشناسی مداوم و مستمر و ساعت‌ها جلسه با مجریان این پروژه مهم، پیشرفت شبکه ملی اطلاعات را ارزیابی کرده، اعلام کرد: فرآیند ارزیابی شبکه ملی اطلاعات از اواخر شهریورماه آغاز شده و باید به اطلاع مردم عزیز ایران برسانیم که میزان پیشرفت اهداف عملیاتی شبکه ملی اطلاعات تا پایان بهمن سال ۱۴۰۲ و بر اساس شاخص‌های جدید تعیین شده توسط مرکز ملی فضای مجازی، ۵۹.۱۸ است.

دبیر شورای عالی فضای مجازی خاطرنشان کرد: البته شاخص‌های سنجش میزان پیشرفت شبکه ملی اطلاعات دچار نقایص جدی بود که مرکز ملی فضای مجازی با مشارکت دستگاه‌های متولی و کارشناسان خبره، این شاخص‌ها را به روز کرده است، اما مبتنی بر همان شاخص‌های سابق، پیشرفت شبکه ملی اطلاعات ۶۶.۳۷ است.

آقامیری با بیان اینکه در جریان بررسی شبکه ملی اطلاعات، برخی دستگاه‌ها همکاری بسیار خوبی داشتند و در فاز اجرایی نیز تعدادی از دستگاه‌ها فعال بوده و تعداد دیگری نیز متأسفانه در تحقق این پروژه ملی کوتاهی داشتند که در مرحله اول تذکرات لازم را دریافت کرده‌اند، گفت: این کوتاهی‌ها باعث شده در ۷ هدف، درصد پیشرفت شبکه ملی اطلاعات زیر ۴۰ درصد باشد و این به هیچ وجه پذیرفتنی و قابل قبول نیست و متولیان باید پاسخگو باشند.

وی در توضیح این مسئله اظهار داشت: مثلاً یکی اهداف تأسیس سه قطب مراکز داده در کشور است که با تأسیس این قطب‌ها، مردم خدمات بهتری در سرعت و کیفیت شبکه به منظور دسترسی به فضای مجازی، دریافت می‌کنند. یا اینکه در یکی دیگر از اهداف شبکه ملی اطلاعات، دسترسی پرسرعت برای مراکز خدماتی، دستگاه‌ها، مراکز صنعتی و آموزشی لحاظ شده که این هدف هم متأسفانه زیر ۴۰ درصد پیشرفت داشته است.

دبیر شورای عالی فضای مجازی با بیان اینکه مرکز ملی فضای مجازی نقش ناظر و راهبر شبکه ملی را دارد و تلاش می‌کنیم این فرایند سال آینده با سرعت بیشتری اتفاق بیفتد، اظهار داشت: مطابق ماده ۴ سند طرح کلان و معماری شبکه ملی اطلاعات مصوب شورای عالی فضای مجازی، مرکز ملی موظف است که هر دو سال با همکاری دستگاه‌های مختلف، اهداف شبکه ملی را مورد بازنگری و به‌روز رسانی قرار دهد و این امر مهم در چند سال گذشته مورد غفلت واقع شده است.

آقامیری با تصریح بر این نکته که سال آینده با کمک گرفتن از متخصصین، دانشگاهیان و مجموعه‌های مرجع برای بازنگری در اهداف عملیاتی شبکه ملی اطلاعات اقدام خواهیم کرد، گفت: امیدواریم با توجه به توسعه فناوری‌های صورت گرفته، سطح کیفیت مورد نظر در شبکه ملی را ارتقا ببخشیم و دستگاه‌ها با توجه به سند جدید برنامه‌های خود را انجام دهند؛ لذا از دانشگاهیان، متخصصین و مراجع علمی می‌خواهم که در این زمینه نظرات و پیشنهادات خود را به مرکز ملی فضای مجازی ارائه کنند.

آقامیری همچنین در خصوص رفع فیلتر سکو‌های فیلتر شده نیز گفت: سکو‌ها یا در دسترس هستند یا ما را تحریم کردند و یا مسدود هستند؛ بنابراین قرار شده است برای سکو‌های تحریمی مجوز ابزار‌های تحریم شکن داده شود و برای سکو‌های مسدود شده اگر کسی به نمایندگی از آن‌ها و یا با واسطه مذاکره‌ای شد که قوانین ما را رعایت کنند با ابزار‌های فنی اقداماتش شروع می‌شود. در حال حاضر در حال آزمایش هستیم و این آزمایش جوابی مثبت داشته است که بنابراین از طریق سکو‌های داخلی با ابزار‌های فنی توانستند، سکو‌های خارجی را در چارچوب قانون و مقررات در دسترس قرار دهند.

دیگر خبرها

  • اعلام میزان پیشرفت شبکه ملی اطلاعات
  • شبکه کتاب می‌تواند با معرفی کتاب‌های خوب و خواندنی در بین عموم محبوبیت ویژه‌ای بیابد
  • میزان پیشرفت شبکه ملی اطلاعات به ۵۹.۱۸ درصد رسید / سکوهای فیلترشده طبق قوانین در دسترس قرار می‌گیرند
  • تبلیغات تقلبی دارونماها
  • پیشرفت شبکه ملی اطلاعات به ۵۹.۱۸ درصد رسید
  • پیشرفت شبکه ملی اطلاعات به ۵۹.۱۸ درصد رسید/ ۷ هدف پیشرفت ضعیفی داشته اند
  • میزان پیشرفت شبکه ملی اطلاعات به ۵۹.۱۸ درصد رسید
  • میزان پیشرفت شبکه ملی اطلاعات به ۵۹.۱۸ رسید
  • شعبه رسیدگی به جرایم‌ فضای مجازی در مشگین شهر دایر شد
  • برگزاری همایش افسران جنگ نرم در سیاهکل