Web Analytics Made Easy - Statcounter

تهران- ایرنا- عضو شورای مرکزی حزب اعتماد ملی با اشاره به رشد جایگاه دولت یازدهم و دوازدهم به لحاظ شفافیت عملکرد گفت: اگرچه روحانیت و علمای دین همواره در دلهای مردم جای دارند ولی مردم انتظار دارند که روحانیت در حل مشکلات اقتصادی و معیشتی در کنار آنان بوده و از حقوق مردم دفاع کنند.

برپایی بیست و سومین نمایشگاه مطبوعات و خبرگزاری ها فرصت و بهانه ای شد تا برخی از صاحبنظران در حوزه های مختلف به بیان دیدگاه ها و نظرات خود بپردازد و حجت الاسلام رحمت الله بیگدلی کارشناس مذهبی و عضو شورای مرکزی حزب اعتماد ملی، مهمان غرفه ایرنا شد و با حوصله و رویی گشاده به سوالات خبرنگار خبرگزاری جمهوری اسلامی پاسخ داد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی در این مصاحبه که شاید تا حدودی شبیه مناظره بود درباره مسائل مختلفی همچون میزان نفوذ مراجع و روحانیت در دل مردم، انتظار مردم از علمای دین، برخورد گزینشی گروه های سیاسی برای مبارزه با فساد اقتصادی، موفق نبودن در مبارزه با فساد اقتصادی، ضرورت شفافیت عملکرد مدیران نظام و رشد20 یا 30 پله ای شفافیت در دولت روحانی به اظهارنظر پرداخت.
مشروح این مصاحبه به شرح زیر است:

ایرنا: رهبر معظم انقلاب در دیدار اخیر طلاب و اساتید حوزه های علمیه به تشکیل نظام اسلامی در ایران و امتیازات این دوران برای انجام وظیفه روحانیت اشاره و بر «حاکم بودن فضای اسلامی بر جامعه» تاکید کردند، به نظر شما وظیفه حوزه های علمیه و روحانیت در این زمینه چیست؟
** بیگدلی: حوزه علمیه برای اینکه بتواند در راستای دینی کردن فضای جامعه موثر باشد باید بازگشت به خویشتن داشته باشد و ببیند بزرگانی همچون آیت‌الله شهید مطهری، بهشتی، قدوسی، دستغیب و بسیاری دیگر از بزرگان علم و عمل و مراجعی همچون آیت الله العظمی بروجردی و امام خمینی (ره) چگونه در دل مردم نفوذ کرده و چه کار کرده بودند که هر جا می‌رفتیم سخن از بزرگان حوزه های علمیه ای بود که مردم آن را نمایندگان و سخنگویان دین تلقی می‌کنند.
اگر رمز این موضوع را پیدا کنیم، می توانیم کاری بکنیم که روحانیت و حوزه های علمیه در دینی کردن فضای جامعه موثر باشد، آن بزرگان دغدغه دین و دنیای مردم را داشتند، همیشه در کنار مردم بودند و مردم آن بزرگان را هرگز در مقابل خود احساس نمی کردند.
مرحوم دکتر علی شریعتی در یکی از کتاب های خود درباره آیت الله عبدالکریم حائری موسس حوزه علمیه قم می نویسد این مرجع تقلید وقتی که ریاست حوزه های علمیه زعامت جهان اسلام به عهده داشت، در هنگام وفات، فرزندان این مرجع تقلید به پول آبگوشت شبشان محتاج بودند با اینکه شاید پول های هنگفتی از وجوهات شرعی در دست آنان بود.
این جملات را روشنفکری مثل شریعتی می‌گوید و تلقی او از اندیشمندان دین و حوزه های علمیه این است و مردم چنین تصوری از روحانیت داشتند و همیشه اینها در مقابل ظلم هایی که از طرف فئودال ها، خان‌ها، زورگویان، ملاکین، حکومت ها و سلاطین به مردم می‌شد در کنار مردم بودند، همیشه از مردم حمایت می‌کردند و این مساله باعث شده بود تا علمای شیعه همواره به عنوان چهره های مردمی شناخته شوند و در دل مردم جای داشته باشند.
وقتی که سخنگویان دین در میان مردم محبوبیت داشته باشند قطعا آنچه را که عامل آن هستند و از آن سخن می‌گویند، نیز در دل ها جا می گیرد و مردم گرایش به دین پیدا می کنند.

* ایرنا: موضوع زی طلبگی از گذشته مطرح بوده و همان گونه که شما فرمودید زندگی ساده مراجع و علماء باعث شده تا در دل مردم ماندگار شوند ولی سوال این است که چرا اکنون برخی از روحانیون به طرف تجمل‌گرایی رفته‌اند و به نظر شما چند درصد از روحانیون زندگی تجملاتی دارند.
** بیگدلی: مردم می دانند که اکثر روحانیت و علمای اسلام تجمل گرا و اهل تشریفات نیستند و مردم ما خوب درک می‌کنند که اکثر روحانیت چه بسا از نظر تامین معیشت نیز با مشکل روبه‌رو باشند، حرف مردم این است که روحانیت همیشه در کنار ما بوده و دغدغه‌های ما را درک کرده و از ما حمایت می‌کرده و لذا مردم انتظار حمایت حوزه‌های علمیه، مراجع و روحانیت را از خودشان دارند.
امروز مردم با مشکلات بسیاری همچون فقر و بیکاری دست و پنجه نرم می کنند و بسیاری از خانواده ها چند جوان بیکار دارند و لذا مردم می‌گویند روحانیت که امروز در نظام اسلامی جایگاه داشته و حرفش خریدار دارد، باید به دنبال حل این مشکلات باشد و از مردم حمایت کنند و اگر روحانیت این بعد از قضیه را تامین کند، دل‌ها به روحانیت گرایش پیدا می‌کند، برخلاف تصور بسیاری از افراد در انتخابات ریاست جمهوری می بینیم که مردم باز به روحانیت رای می دهند و اگر هم موردی را اشتباه کنند و به کسی دیگر رای دهند، بعدا می گویند اشتباه کردیم که چنین کاری را انجام دادیم.
اگر یک فضای سالم عقلانی در انتخابات و حداقل در انتخابات های کلان وجود داشته باشد، می بینیم که مردم در کنار روحانیت هستند ولی انتظار دارند که خواسته آنان، یعنی با مردم بودن تحقق پیدا کند.

* ایرنا: بسیاری از روحانیون در این زمینه همراه هستند و اعتراض هم به وضعیت اقتصادی دارند و برخی از مراجع نیز رسما از مشکلات فقر می گویند ولی راهکار عملی در این زمینه چیست؟
** بیگدلی: انتظار مردم این نیست که یک مرجع تقلید بگوید گرانی هست و مشکل گرانی و فقر را حل کنید، بلکه انتظار دارند که مراجع و روحانیت در کنار آنها برای تجلی اراده ملی حضور داشته باشند و صرف نصیحت کردن مشکلی را حل نمی کند، مردم از روحانیت و علمای دین انتظار دارند که تلاش کنند مجلسی تشکیل شود و سامان یابد که هم درک لازم از مناسبت های سیاسی، اقتصادی و اجتماعی را داشته باشد و در راستای حل مشکل عمل کند و دولتی سامان بگیرد که در راستای حل مشکل عمل ‌کند وگرنه همه می توانند نصیحت کنند و لذا اگر علمای دین دیدن صلاحیت یک نفر را بی دلیل رد می‌کنند، اعتراض کنند و دولت یا دستگاه قضایی یا مجلس تشکیل شود که در راستای حل مشکلات مردم و تجلی اراده ملی و برقراری عدالت تلاش کند.

*ایرنا: فرض کنیم مشکلات اقتصادی مانند فقر و بیکاری در کشور حل شده، حال سوال این است که با رفع این مشکلات، مردم چقدر به جامعه دینی و اسلامی نزدیک می شوند؟
** بیگدلی: حضرت علی علیه السلام می فرماید «العدل حیات الاحکام» یعنی حیات احکام دین به عدالت است و اگر به دنبال جاری کردن احکام دین در جامعه هستیم و می خواهیم مردم نماز بخوانند، روزه بگیرند یا دروغ نگویند و به یکدیگر تجاوز نکنند باید عدالت را در جامعه پیاده کرد و اگر در جامعه ای که به نام دین سامان پیدا کرده و در نظامی که دین اساس آن است، برقراری عدالت به نفع دین تمام می‌شود و ضایع کردن عدالت به ضرر دین است.
بنابراین اگر حداقل به صورت نسبی عدالت را اجرا و ظلم را ریشه کن کنیم، همانطور که علی علیه السلام فرمود مردم نسبت به دین گرایش پیدا می‌کنند و مظاهر و شعائر دینی را نیز رعایت می‌کنند، نباید تصور کرد برخی از برخوردهای به ظاهر مخالف دین از افراد بی دین سر می زند، بلکه اینها می‌خواهند اعتراض به مسائلی کنند که به نام دین در جامعه ما شکل گرفته است ولی در راستای حل مشکلات مردم و فقرزدایی تلاش نمی کنند و یا حداقل سهل انگاری می کنند.

* ایرنا: سخن از عدالت اجتماعی به میان آمد. رهبر معظم انقلاب سال گذشته درباره حقوق های نجومی خطاب به مسئولان فرمود کاری نکنید که مردم نسبت به اجرای عدالت دلسرد شوند درحالی که برخی از مسئولان به سادگی از کنار آن گذشتند و مسئولان اعم از دولت و مجلس و قوه قضائیه نتوانستند آنگونه که مد نظر رهبر انقلاب و بر اساس آموزه های دینی بود، عمل کنند.
** بیگدلی: مشکل اساسی ما در عدالت اجتماعی و در مبارزه با فساد، برخورد گزینشی با مقوله فساد است، یعنی مثلا یک دستگاهی که در راس آن جریانی قرار دارد، فساد را در جایی می‌بیند و دستگاهی دیگر که از گرایش و جناحی دیگر پیروی می کند، فساد را در مناسباتی دیگر می بیند و همین امر باعث شده که در مساله مبارزه با فساد، موفق نباشیم.
حضرت علی علیه السلام می فرماید کسی نمی تواند امر الهی یعنی حکومت الهی را که امر مطلق است، اقامه کند مگر اینکه اهل سازشکاری و طمع نباشد و فقط این افراد می‌توانند امر الهی را در جامعه برقرار کنند و مشکل عدالت در جامعه این است که برخورد گزینشی صورت می گیرد.
مثلا بحثی تحت عنوان حقوق نجومی مطرح می‌شود و برخی سعی می‌کنند آن را در دوره خاصی منحصر کرده و آن را تبدیل چماقی کنند تا بر سر دولت یا جریان خاصی بکوبند، در حالی که بحث حقوق های نجومی که صحیح تر آن است بگوییم حقوق های غیر متعارف، مربوط به امروز و دیروز یا این دولت و آن دولت نیست و متاسفانه در دولت های مختلف وجود داشته و برخی حقوق های غیرمتعارف را در چارچوب قانون می گرفتند و در همان ایام بنده طی یادداشت‌هایی خواستار حل این مشکل به صورت زیربنایی و قانونی شدم که آیا واقعاً کسانی که حقوق های بالا و غیرمتعارف می‌گرفتند آیا چنین حقی را داشته اند یا نه و اگر حقشان نبوده، همانطور که علی علیه السلام فرمود اگر جزء مهریه زنانشان قرار گرفته، باید به بیت المال برگردانده شود ولی نباید این موضوع بهانه‌ای ‌شود که پرونده املاک غیرمتعارف را فراموش کنیم.
متاسفانه در جامعه ما افراد، همدیگر را گروگان می گیرند، یعنی یکی می‌گوید من مساله حقوق غیرمتعارف تو را حل می کنم و طرف مقابل می گوید من نیز املاک غیرمتعارف را حل می کنم و در تلویزیون علیه یکدیگر صحبت می‌کنند ولی پشت صحنه، مشکلات همدیگر را حل می کنند و این مساله موجب می‌شود که مردم نسبت به مسئولان و سران نظام بدبین شوند، ما نباید با این مقولات برخورد گزینشی کنیم.

* ایرنا: راه حل شما در این زمینه چیست تا به صورت گزینشی و سیاسی عمل نکنیم و در محور عدالت حرکت کنیم و از طرف دیگر از کلی گویی بپرهیزیم و به مصداق ها بپردازیم.
** بیگدلی: پاسخگویی قدرت و شفافیت مدیریت در کشور می تواند پایان دهنده این مسائل باشد، یعنی کاری کنیم که قدرت پاسخگو باشد و مدیران ما در اتاق شیشه ای مدیریت ‌کنند. یعنی همه مسائل و امور آنان آشکار و روشن باشد و با کسانی که در این زمینه سوال یا انتقاد و یا افشاگری می‌کنند، برخوردی یکسان شود و این گونه نباشد که وقتی روزنامه‌ها و برخی خبرگزاری‌ها دهها شماره را به حقوق های غیر متعارف اختصاص می دهند، جایزه بگیرند ولی اگر یک نفر پرونده املاک غیرمتعارف را افشا می‌کند، بلافاصله او را به سلول انفرادی بفرستیم و ماهها او را در انفرادی نگه داریم و در نهایت او را از کار برکنار کنیم.

* ایرنا: به نظر شما آیا دولت و مسئولان چنین رویه ای را دارند که به صورت شفاف عمل کنند؟
**بیگدلی: در مسئله شفافیت متاسفانه نه فقط دولت که همه ارکان نظام و قدرت، مقام بالایی در دنیا نداریم.

* ایرنا: ما کاری به دنیا نداریم.
** بیگدلی: می خواهم همین مساله را بگویم که ما مقام خوبی در دنیا نداریم و بسیار پایین است و ارکان مختلف قدرت ما چه دستگاه قضایی و قانونگذاری و چه دستگاه اجرایی ما شفافیت لازم را ندارند و در برابر ملت و مراکز قدرت و در برابر خدا و در مقابل رهبری که نظارت عالیه بر مراکز مختلف قدرت را دارند، پاسخگو نیستند و این پاسخگو نبودن باعث شده که متاسفانه گرفتار این مشکل شدیم اما با روی کار آمدن دولت آقای روحانی، وضعیت ما در زمینه شفافیت و سلامت اقتصادی حدود ۲۰ یا ۳۰ پله بهتر شده است.

* ایرنا: بر اساس چه اسناد و مدارکی؟
** بیگدلی: سازمان های بین المللی با تعیین شاخص هایی کشورهای دنیا را در نظر گرفته‌ و از بدترین سیستم های مدیریتی تا بالاترین و بهترین کشورها را از نظر شفافیت و سلامت مالی درجه بندی کرده و امتیاز داده اند که در این وضعیت، بدترین دوران را پس از پیروزی انقلاب در دوران هشت سال قبل از آقای روحانی داشتیم.

* ایرنا: این آمار از سوی کجا ارائه شده است؟
** بیگدلی: این آمار از سوی مجامع جهانی اقتصادی که ارائه خواهم داد، اعلام شده است، این مراکز شامل مجامعی همچون صندوق بین المللی پول است که درباره شفافیت و سلامت اقتصادی کشورها فعالیت می کنند، مثلا کشور اسکاندیناوی از نظر سلامت اقتصادی و شفافیت وضعیت خوبی دارد و سپس برخی از کشورهای اروپایی و آمریکایی قرار می گیرند.

* ایرنا: برای ایجاد شفافیت مالی و اقتصادی در داخل کشور چه پیشنهادی دارید؟
** بیگدلی: ایران متاسفانه وضعیت خوبی نداشته و بهترین وضعیت را ما در دوران اصلاحات دولت خاتمی داشتیم که وضعیت خوبی به نسبت اجرا شده بود.

* ایرنا: آیا آماری در این زمینه موجود است؟
** بیگدلی: آمار هم موجود است، در دوران احمدی‌نژاد بدترین وضعیت را داشتیم و در دوره روحانی نمی خواهم بگویم به وضعیت ایده‌آل رسیده ایم و هنوز حتی به دولت اصلاحات هم نرسیده ایم ولی روند بهبود وضعیت اقتصادی و مقابله با فساد و رسیدن به سلامت اقتصادی و شفافیت در دولت یازدهم و دوازدهم رو به بهبود است و وضعیت در حال بهتر شدن است، البته تا جایی که به یاد دارم در حدود ۲۰ تا ۳۰ درجه وضعیت ما بهتر شده است.

* ایرنا: برخی از مدیران و مسئولان کشور حاضر نیستند شفاف سازی کرده و گزارشی از عملکرد مالی خود را ارائه دهند یا بگویند که چگونه عمل کرده‌اند و گاهی از اعلام حقوق های خود، نحوه انتخاب مدیران و سایر موارد مدیریتی طفره رفته و در پاسخ، این درخواست ها را به مسائل حزبی و جناحی ربط می‌دهند. به نظر شما تا چه اندازه شفافیت لازم است که مسئولان نظام از رئیس جمهوری گرفته تا سران دیگر قوا، وزیران و مسئولان در این زمینه داشته باشند؟
** بیگدلی: همه مسئولان از صدر تا ذیل در نظام اسلامی باید عملکرد شفاف داشته باشند، حضرت علی علیه السلام در عهدنامه مالک اشتر عبارت بسیار زیبایی را در باب شفافیت در عملکرد مدیریتی دارند و می فرماید اگر مردم به تو گمان بد بردند که بیت المال را حیف و میل کرده ای یا برخلاف مقررات و قانون عمل کرده ای پس در عذر خود با آنان «اصحار» کن.
کلمه اصحار از صحرا گرفته شده که در زبان عربی به زمینی گفته می‌شود که صاف بوده و هیچ پستی بلندی در آن وجود نداشته باشد به طوری که از فاصله بسیار دور بتوان هر چیزی را به راحتی در آن دید. علی علیه السلام به مالک اشتر می گویند اگر مردم گمان بد به تو بردند، نه اینکه یقین کردند سه هزار میلیارد اختلاس شده یا املاک غیرمتعارف یا حقوق غیر متعارف داری یا هشت میلیارد یورو جابجا شده است بلکه می‌فرماید اگر گمان بد به تو برده اند که چه بسا این گمان نیز درست نباشد ولی تو باید چنان در برابر ملت پاسخگو باشی که به مانند کسی که همه چیزش در صحرا دیده می شود، عملکردی شفاف در مقابل ملت بیاوری و توضیح قانع کننده به مردم بدهی به گونه ای که آنان قانع شوند.
آیا واقعا مردم در پرونده سه هزار میلیارد تومانی یا در خصوص مسائل بابک زنجانی قانع شدند؟ بنابراین تا زمانی که پاسخ قانع کننده به مردم نمی‌دهیم، بدبینی مردم در مواجهه با افشای فسادها روز به روز بیشترمی شود، یعنی فکر می‌کنیم با اعلام فلان فساد و محاکمه چند نفر در دادگاه فکر می‌کنیم شق القمر کرده و مشکل را حل کرده ایم بلکه بر بدبینی مردم افزوده ایم.
اگر اعلام کردیم که در فلان جا فسادی بوده است، باید تا انتهای آن برویم و برای ما فرقی نکند که این فرد، چه نسبتی با مسئولان کشور دارد و باید به گونه‌ای عمل کنیم تا مردم قانع شوند که نظام اراده جدی در مقابله با فساد دارد و گرنه این مسائل دست به دست هم می‌دهد و مردم روز به روز احساس می کنند که عده ای مشغول گرفتن مچ یکدیگر هستند و در پشت صحنه با هم به توافق رسیده و مشکلات یکدیگر را حل می کنند.
بیست و سومین نمایشگاه مطبوعات و خبرگزاری ها از جمعه، 5 آبان ماه با شعار «رسانه های آزاد، انسجام اجتماعی و پیشرفت ملی» با حضور بیش از 940 رسانه در مصلای امام خمینی (ره) تهران گشایش یافته است و فعالیت آن تا 12 آبان ماه، همه روزه از ساعت 9:30 تا 20:30 ادامه دارد.
خبرگزاری جمهوری اسلامی در غرفه شماره 229 در ایام فعالیت نمایشگاه مطبوعات، پذیرای حضور بازدیدکنندگان است.
فراهنگ**1003**1055
خبرنگار: محمدرضا جعفرملک**انتشار: زینب کارگر

منبع: ایرنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۳۶۴۷۲۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دلیل رد صلاحیت حسن روحانی مشخص شد؟ | خلجی: آقای روحانی؛ لطفا با مردم صادق باشید!

به گزارش همشهری آنلاین، سپهر خلجی ، دبیر شورای اطلاع‌رسانی دولت در واکنش به مصاحبه رئیس جمهور سابق تصریح کرد:
در ۸ سال که با مردم صداقت نداشتید و نتیجه آن سقوط محبوبیت دولت به ۷ درصد در پایان دوره ریاست‌جمهوری‌ شد اما حداقل امروز تمرین کنید که با مردم صادق باشید!

هم وزیر کشور وقت و هم معاون وی بارها گفتند که از زمان دقیق اجرای گرانی بنزین خبر داشتید و معلوم نیست چرا حتی سخنان منصوبان خود را رد می‌کنید!

طوری مردم را غافلگیر کردید که خودتان هم صبح جمعه فهمیدید!

همین دروغگویی‌هاست که باعث رد صلاحیت می‌شود.

می‌خواستند یک انبار اسلحه سپاه را تصرف کنند | چطور صبح جمعه فهمیدم؟! | توضیحات تازه حسن روحانی درباره جمله جنجالی

کد خبر 841120 برچسب‌ها سوخت - بنزین (کارت سوخت هوشمند) خبر ویژه حسن روحانی

دیگر خبرها

  • حل مشکلات اقتصادی نیازمند رشد اقتصادی است
  • حل مشکلات اقتصادی و رونق صادرات با جهش تولید میسر است
  • واکنش تند عضو دولت رئیسی به سخنان روحانی درباره بنزین
  • دلیل رد صلاحیت حسن روحانی مشخص شد؟ | خلجی: آقای روحانی؛ لطفا با مردم صادق باشید!
  • ساختار اقتصادی کشور اصلاح شود/ ضرورت واگذاری امور به مردم
  • نقش تعیین کننده مشارکت مردم در تحقق شعار سال
  • مشارکت مردم در تحقق شعار سال، نقش تعیین کننده دارد 
  • افزایش تولید ملی با مشارکت مردم از مهمترین راهکار‌های رفع مشکلات اقتصادی
  • مشارکت مردم در مقوله تولید، رمز عبور از چالش‌های اقتصادی است
  • افزایش تولیدملی با مشارکت مردم مهمترین راه رفع مشکلات اقتصادی است