Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ناطقان»
2024-04-19@06:51:55 GMT

فضیلت پیاده روی اربعین

تاریخ انتشار: ۹ آبان ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۵۳۶۵۸۸۹

هر سختی، مزدی چند برابر در پیشگاه خدا دارد و چه نیکوست که این سختی در مسیر عشق به سالار شهیدان (ع) باشد. ناطقان: قریب به ۱۴ قرن از زیارت کاروان اهل بیت (ع) امام حسین (ع) از قبور شهدای کربلا، توسط جابر ابن عبدالله انصاری و عطیه عوفی کوفی می‌گذرد، اما خون پاک ۷۲ شهید کربلا، حماسه‌ای را جاودان کرده که هر ساله سیل خروشان جمعیت پای پیاده رهسپار حرمین شریفین می‌شوند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

جماعتی که بعد از گذشت قرن‌ها با هر زبان، نژاد و قومیتی در لباس‌های عرب، عجم، مسیحی، یهود و جهود پای در مسیر عشق می‌گذارند و مجنون وار، سختی راه را به جان می‌خرند.

در روایات ادبیات الهی و عرفانی داریم که هر سختی، مزدی چند برابر در پیشگاه خدا دارد و چه نیکوست که این سختی در مسیر عشق به سالار شهیدان(ع) باشد و طعم فضیلت زیارتش از جانب حضرت حق.





در آستانه اربعین حسینی و پیاده روی زائران ابا‌عبدالله حسین (ع) سوالی مطرح است؛ که آیا زیارت سید الشهدا (ع)، در روز اربعین موضوعیت دارد یا خیر؟ برای پاسخ به این سوال می‌توان به احادیث و یا روایات بزرگان شیعی رجوع کرد و در باب فضیلت زیارت امام حسین (ع) بیشتر دانست.

حُب اهل بیت (ع) بالاخص امام حسین (ع)، مطلبی است که برای واجب بودن زیارت این حضرت (ع)، امام صادق (ع) می‌فرمایند: «کسی با پای پیاده به زیارت امام حسین (ع) برود، خداوند به هر قدمی که بر می‌دارد یک حسنه برایش نوشته و یک گناه از او محو می‌کند و همچنین این درجه مرتبه‌اش را در عرش الهی بالا می‌برد. زائر سید الشهدا (ع)، از وقتی نیت به زیارت امام حسین (ع) کرد. خداوند دو فرشته را موکل می‌کند تا آنچه خیر از دهان او خارج می‌شود را نوشته و شَّر و بدی‌ها را حذف کند.»


 
امام باقر (ع) می‌فرماید: «هر کسی از روی اشتیاق به زیارت امام حسین (ع) برود، در روز قیامت نوری به او داده می‌شود که از آن نور ما بین مشرق و مغرب روشن می‌شود و منادی ندا می‌دهد: این کسی است که از سر اشتیاق و آرزومندی حسین (ع) را زیارت کرده است، در روز قیامت کسی باقی نمی‌ماند مگر آنکه آرزو می‌کند از زائران امام حسین (ع) باشد.»
 
محمّد بن مسلم از حضرت امام محمّد باقر (ع) روایت کرده: «مُرُوا شِیعَتَنَا بِزیَارَةِ قَبْرِ الحُسَیْنِ بْنِ عَلیٍّ علیهما السلام، فَإنَّ إتیَانَهُ مُفْتَرَضٌ عَلَی کُلِّ مُؤْمِنٍ یُقِرُّ لِلحُسَیْنِ بِالإمَامَةِ مِنَ اللّهِ عَزَّ وَجَلَ.» شیعیان ما را به زیارت قبر حسین بن علی فرمان دهید، زیرا زیارت آن حضرت بر هر مؤمنی که اقرار به امامت او از سوی خدا دارد واجب است.

از حضرت امام صادق (ع) روایت شده: «مَنْ زَارَ قَبْرَ الحُسَیْنِ لِلّهِ وَ فِی اللّهِ، أعْتَقَهُ اللّه مِنَ النَّارِ، وَآمَنَهُ یَوْمَ الفَزَعِ الأکبَرِ، وَلَمْ یَسئَلِ اللّهَ حَاجَةً مِن حَوَائِجِ الدُّنیَا وَالآخِرَةِ إلّاأعطَاهُ.» کسی که قبر حسین را برای خدا و در راه خدا زیارت کند خدا او را از آتش دوزخ آزاد می‌کند و روز فزع اکبر به او امان می‌دهد و از خدا حاجتی از حاجات دنیا و آخرت را نخواهد مگر اینکه خدا به او عطا کند.

حضرت امام صادق (ع) فرمود: «مَنْ لَمْ یَأْتِ قَبْرَ الْحُسَیْنِ حَتَّی یَمُوتَ، کانَ مُنْتَقَصَ الدِّیْنِ، مُنْتَقَصَ الْإیْمانِ، وَإنْ أُدْخِلَ الْجَنَّةَ کانَ دُوْنَ الْمُؤْمِنْیِنَ فی الْجَنَّةِ» کسی که به زیارت قبر حسین (ع) نرود تا بمیرد، از نظر دین و ایمان ناقص است، و اگر وارد بهشت شود، درجه‌اش از همه اهل ایمان پایین‌تر است!

حضرت امام رضا (ع) فرمود: «مَنْ زَارَ قَبْرَ الحُسَیْنِ به شطِّ الفُرَاتِ، کَانَ کَمَنْ زَارَ اللّهَ فَوْقَ عَرْشِهِ»کسی که قبر حسین را در کربلا زیارت کند، مانند کسی است که خدا را بر فراز عرشش زیارت کرده است!

پنج نشانه مومن
امام حسن عسکری (ع) می‌فرماید: نشانه‌های مومن پنج چیز است: نماز ۵۱ رکعتی، زیارت اربعین، انگشتر به دست راست کردن، به خاک مالیدن پیشانی و بلند گفتن بسم الله الرحمن الرحیم.
سهم جاماندگان اربعین
ناگفته پیداست که زیارت امام حسین (ع) چه در ایام اربعین حسینی و چه در دیگر ایام سال از فضایل و برکات بسیاری برخوردار است، اما در این بین کسانی هستند که به سبب تنگدستی  و یا ناتوانی، نمی توانند به زیارت بروند. از این روی زائران حسینی می توانند با نیابت گرفتن هر فرد، گام هایی را به یاد او بردارند و سهمی را جاماندگان اربعین درنظر بگیرند. منبع: باشگاه خبرنگاران برچسب ها: پیاده روی اربعین ، اربعین ، فضیلت

منبع: ناطقان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت nateghan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ناطقان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۳۶۵۸۸۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پیش نشست پنجمین کنگره جهانی حضرت امام رضا(ع) برگزار شد

به گزارش خبرنگار مهر، پنجمین کنگره جهانی حضرت رضا علیه السلام با پیش نشست ترکیه استانبول برگزار شد.

این پیش نشست پنجشنبه، ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ رأس ساعت ۱۴:۳۰ الی ۱۶:۳۰ به وقت ایران در دانشگاه آرل استانبول، ترکیه برگزار گردید.

گفتنی است این نشست با مشارکت اساتید جمهوی اسلامی ایران و ترکیه برگزار شد.

کد خبر 6081678 فاطمه علی آبادی

دیگر خبرها

  • پیش نشست پنجمین کنگره جهانی حضرت امام رضا(ع) برگزار شد
  • سرپرست معاونت اجتماعی، فرهنگی و زیارت استانداری قم منصوب شد
  • معاون اجتماعی، فرهنگی و زیارت استانداری قم منصوب شد
  • توصیه پیامبر (ص) به حضرت علی (ع) در مورد زیارت قبور اهل بیت (ع) چه بود؟
  • چرا مصیبت اباعبدالله بر آسمان‌ها سنگین است؟
  • برپایی نمایشگاه دست‌های کوچک اندیشه‌های بزرگ در یزد
  • چرا قبور مطهر بقیع تخریب شدند؟
  • دیوارنگاره میدان امام حسین(ع) شیراز مزین به «وعده صادق» ایران شد
  • نقش مدیریت مردم در پیاده روی اربعین پر رنگ از پیش شود
  • استفاده از تمامی ظرفیتها برای میزبانی از بزرگترین پیاده روی جهان