Web Analytics Made Easy - Statcounter

اصفهان- ایرنا- نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه اصفهان گفت: عشایر نقش ویژه ای در توسعه اقتصادی و پیشرفت کشور از نظر عرضه نیروی کار، مواد غذایی و مواد خام دامی دارند.

به گزارش ایرنا، آیت الله سیدیوسف طباطبایی نژاد روز سه شنبه در سومین گردهمایی رئیسان ادارات امور عشایر شهرستان های سراسر کشور در اصفهان افزود: بیشتر عشایر به شغل شریف دامداری و کشاورزی مشغولند و باید برای آنها حق ویژه ای از این جهت قائل شویم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی با بیان اینکه صنعت دامداری و کشاورزی از مهمترین صنایع کشور محسوب می شود، گفت: باید تسهیلات ویژه ای برای رفاه شغلی عشایر ارائه شود.
آیت الله طباطبایی نژاد با بیان اینکه توجه به توسعه صنعت دامپروری و کشاورزی از مهمترین راه های خودکفایی کشور است، افزود: دولت باید محصولات تولیدی کشاورزی و دامپروری عشایر را بصورت تضمینی خریداری کند تا آنها مجبور نشوند محصولات خود را با قیمت پایین به واسطه ها بفروشند.
امام جمعه اصفهان با بیان اینکه عشایر تمام مزایای شهرنشینی را رها کرده و کوچ نشینی و زندگی عشایری را برگزیده اند، گفت: دولت باید تسهیلاتی برای ییلاق و قشلاق و رفت و آمد عشایر نیز فراهم کند.
رئیس سازمان برنامه و بودجه استان اصفهان هم در این همایش گفت: ابزار قانونی کامل و برنامه هدفمندی برای حمایت از توسعه اشتغال عشایر در اختیار داریم.
نعمت الله اکبری با بیان اینکه استان بر اساس این برنامه به هفت منطقه تقسیم شده است، افزود: هفت منطقه برنامه ریزی در اصفهان مشخص شده و دو منطقه جنوب استان(سمیرم، دهاقان و شهرضا) و غرب(چادگان، بوئین و میاندشت و فریدن) در اولویت قرار دارند.
وی گفت: با همکاری فرمانداران، بخشداران و سایر مسئولان برای این دو منطقه در قالب 122 روستا و 25 دهستان برنامه ریزی انجام خواهد شد.
اکبری گفت: پدیده مهاجرفرستی شهرستان های دهاقان، چادگان، فریدن، فریدونشهر و بوئین و میاندشت، استان اصفهان را آزار می دهد که باید با آن مقابله کرد.
وی افزود: مدیران شهرستان ها باید بطور جدی راهکارهایی برای مقابله با این پدیده اتخاذ کنند.
اکبری گفت: دو منطقه استان در اولویت برنامه های حمایت از توسعه اشتغال سازمان برنامه و بودجه قرار گرفته که پنج شهرستان عشایرنشین نیز در این دو منطقه قرار دارند.
رئیس سازمان برنامه و بودجه استان اصفهان گفت: اجرای اقتصاد مقاومتی وابستگی شدیدی به عشایر دارد و در سال اقتصاد مقاومتی باید توجه ویژه ای به این مساله شود.
وی با بیان اینکه رشد اقتصادی بدون اشتغال یا اشتغال منفی در دنیا کمتر اتفاق می افتد اما در ایران این اتفاق رخ داده است، افزود: اقتصاد ایران با پدیده نادر رشد اقتصادی مثبت 8.5 درصدی و رشد اشتغال منفی مواجه است.
همایش سراسری رئیسان امور عشایر شهرستان های کشور با موضوع اقتصاد مقاومتی به مدت دو روز از امروز(سه شنبه) در اصفهان در حال برگزاری است.
امسال یکهزار میلیارد تومان برای تنوع تولیدات عشایر در قالب تسهیلات 4 درصدی اختصاص یافت و در سه سال گذشته 6 هزار میلیارد ریال تسهیلات در بخش عشایری کشور توزیع شد.
هفت نوع فعالیت از جمله تولید گوشت، صنایع دستی، گیاهان دارویی و گردشگری برای جامعه عشایری کشور تعریف شده است.
از چهار میلیون هکتار از مراتع کشور حدود 34 هکتار در اختیار یک میلیون و 200 هزار نفر جمعیت عشایر است.
عشایر ایران جمعیتی بالغ بر 1.8 درصد جمعیت کشور را شامل می شوند اما 25 درصد از گوشت قرمز کشور را تولید می کنند که از مصادیق بهره وری در تولید محسوب می شود بطوریکه هر یک نفر از عشایر، گوشت 16 ایرانی را تولید می کند.
حدود یک میلیون و 200 هزار نفر جمعیت عشایری کشور از طوایف و ایل های مختلف همچون شاهسون، بختیاری، کرمانج و غیره در بیش از 15 هزار سامانه عشایری کشور پراکنده هستند.
عشایر بیش از 24 میلیون راس دام سبک که حدود 28 درصد از جمعیت دامی کشور محسوب می شود را در اختیار دارند.
40 درصد از فرش صادراتی کشور از محل تلاش های عشایری است و در بخش صنایع تبدیلی و گردشگری نیز این جامعه فعالیت های خوبی دارند.
شهرهای بوئین میاندشت، فریدن و چادگان در غرب استان اصفهان با داشتن 27 هزار نفر عشایر از ایل بختیاری، سمیرم، دهاقان و شهرضا در شمال استان با 24 هزار نفر عشایر از ایل قشقایی و محمدآباد و نصرآباد در شرق اصفهان با سه هزار نفر عشایر از طایفه عرب جرقویه، جامعه عشایری استان اصفهان را تشکیل می دهند.
این عشایر حدود پنج ماه از سال را اغلب در شهرستان های فریدونشهر، سمیرم، چادگان ، دهاقان، شهرضا و جرقویه اصفهان استقرار دارند.
جمعیت عشایر اصفهان 30 درصد از صنایع دستی و 25 درصد از گوشت قرمز استان را تولید می کنند.
سومین گردهمایی رئیسان ادارات امور عشایر شهرستان های سراسر کشور در قالب کارگاه آموزشی اقتصاد مقاومتی، دوره های آموزشی و طرح مسائل و مشکلات و ارائه راهکارها تا فردا (چهارشنبه) در اصفهان در حال برگزاری است.
ت 7150 /6027
خبرنگار: علی نعمانی * انتشار: شکراللهی

منبع: ایرنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۳۶۶۷۰۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

برگزاری جشن «اصفهان رو» ویژه هفته اصفهان در منطقه ۱۰/ بازدید رایگان از اماکن تاریخی شهر

مدیر منطقه ۱۰ شهرداری اصفهان با اشاره به اجرای ۱۰ عنوان برنامه ویژه هفته فرهنگی اصفهان در این منطقه گفت: جشن «اصفهان رو» برگرفته از شعر «به اصفهان رو» برای معرفی ظرفیت‌های منطقه ۱۰ به شهروندان روز ششم اردیبهشت در میدان گردهمایی پارک لاله در نظر گرفته شده است.

محمد صیرفی‌نژاد در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا ضمن گرامیداشت فرارسیدن هفته فرهنگی اصفهان با بیان اینکه در این هفته برای تمام مقاطع سنی در منطقه ۱۰ شهرداری اصفهان برنامه‌های متنوعی در نظر گرفته شده است، اظهار کرد: در این هفته ۱۰ عنوان برنامه شاخص در این منطقه برگزار می‌شود و تلاش کردیم این برنامه‌ها تمام مقاطع سنی با سلایق مختلف را پوشش دهد.

وی با اشاره به بخشی از برنامه‌های در نظر گرفته شده ویژه هفته فرهنگی اصفهان افزود: جشن «اصفهان رو» برگرفته از شعر «به اصفهان رو» برای معرفی ظرفیت‌های منطقه ۱۰ به شهروندان روز ششم اردیبهشت در میدان گردهمایی پارک لاله در نظر گرفته شده است.

مدیر منطقه ۱۰ شهرداری اصفهان با بیان اینکه برنامه‌ای با محوریت لهجه و شعرهای اصفهانی، حتی ظرفیت‌های تاریخی و هویتی این منطقه در نظر گرفتیم، تصریح کرد: جشنواره بازی‌های بومی و محلی روز پنجشنبه ششم اردیبهشت در ورزشگاه زیتون ویژه تمام مقاطع سنی بانوان از ۶ تا ۹۹ سال برگزار و به نفرات برتر جوایزی اهدا می‌شود.

صیرفی‌نژاد با بیان اینکه مسابقه «اصفهان ماکت» با محوریت ساخت ماکت آثار تاریخی اصفهان ویژه عموم شهروندان روز نهم اردیبهشت در فرهنگسرای استاد همایی برگزار می‌شود، خاطرنشان کرد: پاتوق قصه‌خوانی به لهجه اصفهانی با حضور شهروندان منطقه ۱۰ شهرداری اصفهان از دیگر برنامه‌های هفته فرهنگی اصفهان به‌شمار می‌رود.

وی با بیان اینکه مسابقه‌های مجازی با عنوان «کشکول» و «اصفهان گنجینه تاریخی» در این منطقه ویژه هفته فرهنگی اصفهان برگزار می‌شود، گفت: برگزاری مسابقه عکاسی یکی دیگر از برنامه‌های در نظر گرفته شده ویژه این هفته است؛ در این مسابقه شهروندان می‌توانند عکس‌های چندین سال پیش خود که در کنار آثار تاریخی گرفته‌اند را همراه با عکسی که در حال حاضر در همان زاویه و با همان اثر تاریخی می‌گیرند، در این مسابقه شرکت دهند.

مدیر منطقه ۱۰ شهرداری اصفهان ادامه داد: به نفرات برتر در این مسابقه هدیه اهدا می‌شود، همچنین آثار برگزیده در قالب نمایشگاهی در معرض دید شهروندان قرار می‌گیرد.

صیرفی‌نژاد اضافه کرد: بازدید رایگان از اماکن تاریخی اصفهان از دیگر برنامه‌های هفته فرهنگی اصفهان است که ثبت نام از شهروندان علاقه‌مند، در فرهنگسراهای استاد همایی و استاد شریعت انجام می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: امیدواریم هفته فرهنگی اصفهان، هفته‌ای پربار باشد و برنامه‌های در نظر گرفته شده، مورد رضایت شهروندان اصفهانی قرار گیرد.

کد خبر 747316

دیگر خبرها

  • ائمه جمعه عامل اتحاد و همدلی در شهرها باشند
  • میدان امام (ره) اصفهان جمعه میزبان همایش بزرگ «پهلوان ایرانی»
  • برگزاری جشن «اصفهان رو» ویژه هفته اصفهان در منطقه ۱۰/ بازدید رایگان از اماکن تاریخی شهر
  • توسعه بدون وحدت بین مسئولان و مردم امکان‌پذیر نیست
  • گردهمائی عهد حضور ویژه ائمه جمعه تا پایان سال در ۸ منطقه کشور + فیلم
  • برگزاری ۴۰ ویژه‌برنامه به مناسبت هفته فرهنگی اصفهان در منطقه ۱۲
  • گردهمائی عهد حضور ویژه ائمه جمعه تا پایان سال در ۸ منطقه کشور
  • برگزاری ۱۲ ویژه برنامه به‌مناسبت هفته فرهنگی اصفهان در منطقه ۲
  • تور اصفهان‌گردی ویژه هفته فرهنگی اصفهان در منطقه ۱۴ برگزار می‌شود
  • مهمانی اصفهان | در هفته اصفهان چه خبر است؟