Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش  حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان حیدر مصلحی وزیر اطلاعات دولت دهم در همایش «وابستگی، بازگشت از نیمه راه» که از سوی بسیج دانشجویی دانشگاه شهیدرجایی برگزار شد، خاطرنشان کرد: می‌گفتند تحریم‌ها ما را زمین‌گیر کرده است، ولی از آن طرف می بینیم هر روز تعداد زیادی ماشینهای میلیاردی و لوکس خارجی وارد کشور می شود! حال اگر ما تحریم هستیم اینها چگونه وارد کشور شده است؟ چرا پولی که صرف خرید این خودروها می شود برای احیای کارخانه های ورشکسته صرف نمی شود؟

مصلحی با اشاره به ماجرای 13 آبان و تسخیر لانه جاسوسی گفت: امروز علم تاریخ و فلسفه تاریخ در مباحث علمی جایگاه بلندی دارد، حتی دنیای غرب که به اصطلاح ادعای پیشرفت علمی هم یکی از مباحث جدیشان توجه به بحث تاریخ است و برای تاریخ سرمایه گذاری ویژه و قابل توجهی کردند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی ادامه داد: امروز به ما گفته می شود امریکا و اروپا از نظر علمی جز کشورهای پیشرفته دنیا هستندحال سوال اینجاست که آنچه در آمریکا و اروپا داره رخ می دهد پیشرفت علم یا تکرار علم است؟ این قابل توجه است قطعا برای شمایی که در فضای علمی قرار می گیرید باید این مسئله سوال باشد.

مصلحی تاکید کرد: آنچه که درکشورهای اروپایی دارد اتفاق می افتد 80 درصد تکرار علم و 20 درصد پیشرفت علم است. این تکرار چگونه اتفاق افتاده؟ در مقطعی کشورهای اسلامی مستمره کشورهای اروپایی از جمله انگلیس بوده در اون مقطع اتفاقی می افتد که این اتفاق برمی‌گردد به غلفت و بی توجهی مسلمانان.

وزیر سابق اطلاعات ادامه داد: مسلمانان سرمایه بزرگی در اختیار داشتند و غافل از این سرمایه بودند و این غفلت آنها موجب شد کشورهای استعماری این سرمایه به راحتی انتقال بدهند در بین خودشان و امروز به رخ من و شما می‌کشند.

وی کتاب‌های مسلمانان را از سرمایه‌های مهم دانست و افزود: یکی از بحث‌های که «همکر» در کتاب خاطرت خود می‌نویسد این است که ما متوجه شدیم در خانه مسلمانان سرمایه‌ای هست که از آن بی خبر هستند. وی می‌گوید ما الاغ‌هایمان را در کوچه پس کوچه‌ها انداختیم و این سرمایه را با کمترین قیمت خریداری کردیم و منتقل کردیم به هند. بخشی از آن را قبل از مستمری هند منتقل کردیم به اروپا به خصوص انگلیس و آن سرمایه باعث پیشرفت علمی ما شد و آن سرمایه کتاب‌های مسلمانان است.

مصلحی افزود: با این حال بسیاری از اساتید دانشگاه‌ها و حوزه علمیه ما کتابهایی در رابطه با علوم مختلف نوشته اند و نتوانسته اند به چاپ برسانند یا در اختبار کسی قرار دهند. بسیاری از اساتید دانشگاه‌های ما که از دنیارفته‌اند کتاب‌هایشان در دست خانواده‌هایشان است و مورد استفاده قرار نمی‌گیرد و در مجامع علمی به آن توجه نمی شود و این قابل توجه است.

وی افزود: نکته قبل توجه این است که امروز تاریخ در علوم مختلف بشر، جایگاه قابل توجهی دارد استکبار از این تاریخ بهر بردای فراوان می کند و علوم شده ابزاری برای نظام سرمایه داری.

وی در ادامه با اشاره به تاکید قران بر تاریخ و استفاده از تجریبات تاریخی گفت: یکی از نکته هایش بحث اقتصاد مقاومتی که مقام معظم رهبری مطرح فرمودند. در سوره یوسف یکی از حرکتهایش اقتصاد مقاومتی است.

مصلحی ادامه داد: چرا به 13 آبان و حادثه کربلا پرداخته می شود؟ چرا تجزیه تحلیل می شود برای اینکه نقاط مثبت و منفی را ببینم و از آن استفاده شود. 13 آبان چه اتفاقی افتاد؟ اگر بخواهیم مقایسه کنیم وضعیتی که امروز در کشور ما حاکم است 13 در آبان همین وضعیت بود.

وی تصریح کرد: یک عده در آن زمان حرفشان این بود ما نمی توانیم با استکبار بجنگیم امروزه در داخل کشور شبکه ماهواره فضای مجازی دارند جا میندازند که دنیا یک کدخدا دارد آن هم امریکاست و باید تسلیم شویم.

وی افزود: در برجام حرکتهای که صورت گرفت دقیقا در این راستا بود با کمال تاسف عده ای در داخل کشور دنبال این هستند این را جا بیاندازند که دنیا کدخدا دارد و ما با کد خدا کنار می‌آئیم.

وزیر اطلاعات دولت دهم تاکید کرد: یکی از کسانی که در این مباحث دخیل بود می‌گفت ما هرچه با کشورهای مختلف مذاکره کردیم و حرف بزنیم می دیدیدیم نگاهشان به سمت آمریکاست و ما به جمع بندی رسیدیدم که با خود آمریکا حرف بزنیم.

وی گفت: در مذاکره 5+1 چه اتقاقی افتاد؟ آقای ظریف با آقای کری مذاکره می کرد, در حالی که مذاکره 5+1 بود. دقیقا در آن زمان این وضعیت داشتیم و اینگونه القا می کردند که ما باید در برابر امریکا کوتاه بیاییم چون کدخداست.

وی ادامه داد: نکته قابل توجهی که در تسخیر لانه جاسوسی وجود دارد این است که امریکایی‌ها طراحی‌هایی کرده اند و در این طراحی سرمایه گذاری سنگینی در بحث نفوذ انجام دادند. در قسمت‌های مختلف نظام آدم جذب کردند. دقیقا امروزهم آمریکا و دشمن دارد همان مسیر را ادامه می‌دهد، باید اسناد لانه جاسوسی را بخوانید تا متوجه اصل موضوع شوید.

مصلحی تاکید کرد: دشمن خیلی دقیق عمل می‌کند؛ شما دیدید قبل از سخنان ترامپ در کشور این فضا ایجاد شد که دشمن می‌خواهد سپاه و عقبه نظامی و موشکی ما را هدف قرار دهد و بعد یک دفعه دیدیم در کشور ما کسانی که اعتقادی به سپاه نداشته و ندارند و بسیاری از حرکتهایشان علیه سپاه بوده به یک باره مدافع سپاه شدند و از مباحث موشکی دفاع کردند. این حرکات دقیقا در راستای برجام 2 است. دشمن می‌خواهد با اقدامات خود محاسبات نخبگان و مسئولان ما را به هم بریزد.

وی افزود: تهدید هم یکی از ابزار دشمن علیه کشور ماست، خیلی از مواقع برخی از مسئولان ما از این تهدیدها دچار ترس و اشتباه محاسباتی می‌شوند و تصمیمات اشتباه می‌گیرند. اوباما هم قبل از مذاکرات با تهدید و بحث گزینه نظامی سعی داشت مسئولان ما را دچار اشتباه محاسباتی کنند و متاسفانه گاهی می‌دیدیم برخی مسئولان دچار اشتباه شده‌اند.

وزیر اطلاعات دولت دهم اظهار داشت: دشمن برای رسیدن به اهدافش از تهدیدهای بومی هم استفاده می‌کند، یعنی در هر شهر متناسب با همان شهر به دنبال این است تا اشتباه محاسباتی صورت گیرد.

وی گفت: لازم است ترجمه سخنرانی ترامپ را به صورت کامل بخوانید، یکسری مباحث گفته شده که متاسفانه اصلا به آن پرداخته نشده است، مثلا در یک جا می‌گوید در این مدت چندین میلیارد پول به ایران داده ایم! ما روی این بحث سوال داریم. باید به ما بگویند این پولها چه شده و چرا با وجود این پولها کارخانه‌های ما هر روز در حال تعطیل شدن هستند.

انتهای پیام/

سخنرانی وزیر سابق اطلاعات در دانشگاه شهید رجائی

منبع: باشگاه خبرنگاران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۳۶۶۹۰۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سلاح ورزی: بعد از عملیات روز یکشنبه شرایط اقتصادی کشور به سوی آرامش می‌رود

    عصر ایران؛ محمد حسن گودرزی- حسین سلاح‌ورزی عضو اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران گفت: اقتصاد و بازارها تحت تاثیر تکانه‌های زیادی هستند و از این جهت امیدوارم این شوک و تنشی که به بازار ارز و بازار سرمایه وارد شده به زودی تخلیه شود و شاهد آرامش در این بازارها و بازگشت روند فعالیت‌های اقتصادی به حالت عادی باشیم.

   در اولین ساعات روز یکشنبه، ایران در پاسخ به حمله ارتش اسراییل به کنسول گری خود در دمشق حمله‌ای هوایی با استفاده از موشک و پهباد به دو مرکز اطلاعاتی و هوایی اسرائیل در مرز انجام داد.

   با وجود اینکه در روزهای پیش از این عملیات، بازار ارز و سرمایه در ایران پرتلاطم و به نوعی همراه با نگرانی از تاثیرات این عملیات بود اما برخلاف انتظار روز یکشنبه بازارهای ایران نسبتا آرام بودند. انتشار اخباری در مورد فرونشستن تنش باعث شد  فضا تا حدی به سوی عادی شدن حرکت کند و بازارهای کشور تا حدودی از شرایط احساسی دور شوند.

   حسین سلاح‌ورزی رییس پیشین و عضو اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران در گفت و گو با عصر ایران این گزاره را که بعد از پاسخ ایران به اسرائیل برخی صحبت از ترس مردم به دلیل تاثیرات اقتصادی این واکنش کرده‌اند رد کرد و گفت‌: واقعیت ماجرا از دید من به عنوان یک فعال اقتصادی و شهروند خلاف این را ثابت کرده و به نظر می‌رسد تا حدودی آرامش در بین مردم وجود دارد.

   سلاح‌ورزی ادامه داد: تجارت، سرمایه‌گذاری و اقتصاد یک برآیند و موضوعی تاثیرپذیر از مسائل مختلف اند و هر نوع اخبار ناخوشایند بر آنها تاثیرگذار است. با این همه همان طور که پیشتر در نطق خودم در جلسه روز دوشنبه به آن اشاره کردم، در نهایت تصمیم‌گیران کشور ناگزیر بودند پاسخی تنبیهی به آن تعرض (حمله اسرائیل به کنسول گری ایران در دمشق) می‌دادند، بهتر و شایسته‌تر این است که در این شرایط حس وحدت ملی، انسجام داخلی و تقویت رضایت‌مندی مردم هم در نظر گرفته شود.

   رئیس اتاق بازرگانی خرم‌آباد گفت: کاش برخی از نهادها و دستگاه‌های کشور که در هفته‌های اخیر کاری جز تحریک حساسیت مردم و مقابل افکار عمومی ایستادن نداشتند، در این ساعات و روزها به هر خانوار ایرانی یک پرچم می‌دادند تا ایرانی‌ها با اهتزاز آن در جلو خانه‌هایشان تصویری بسیار زیبا، پیامی روشن از عشق و علاقه خود به این آب و خاک نشان می‌دادند.

   وی تصریح کرد: با این همه اقتصاد و بازارها تحت تاثیر تکانه‌های زیادی هستند و از این جهت امیدوارم این شوک و تنشی که به بازار ارز و بازار سرمایه وارد شده به زودی تخلیه شود و شاهد آرامش در این بازارها و بازگشت روند فعالیت‌های اقتصادی به حالت عادی باشیم.

    سلاح‌ورزی در پاسخ به سوال دیگری در مورد خوش بین بودن به روزهای آینده گفت: من امیدوارم این سلسله درگیری‌ها با توجه به اینکه پیام‌های روشنی منتشر شده دیگر ادامه پیدا نکند و این موضوع خاتمه یافته باشد (همان طور که از طرف مقامات ما اعلام شده تمام شده است مگر آنها ادامه دهند).

   رییس پیشین اتاق ایران در باره افق پیش رو در تجارت خارجی  تصریح کرد:  در سال 1402 متاسفانه شاهد کاهش صادرات غیرنفتی بودیم و افزایش کسری تراز تجاری نزدیک به 17 میلیارد دلار رکورد زد. نوع سیاست گذاری و ریل گذاری در مورد سیاست‌های ارزی و تجاری علائم امیدوارکننده‌ای را نشان نمی‌دهد. تصور من این است که در سال 1403 هم صادرات کاهش خواهد پیدا کرد و هم کسری تراز تجاری بیشتری خواهیم داشت.

   سلاح‌ورزی در پایان در پاسخ به این سوال که چه اتفاقی باید رخ دهد تا این مشکلات تجاری حل شود، گفت: من فکر می‌کنم  موضوع اول در واقع عزم جدی و کنارگذاشتن تحریم‌ها و بازگشت به اقتصاد بین‌الملل است. تحریم عامل موثری در کاهش تجارت خارجی است. دوم اینکه مسئولان باید سیاست دیگری برای سیاست گذاری اقتصادی هم در حوزه ارزی و هم در حوزه تجاری در پیش بگیرند. نوع سیاست‌هایی که به خصوص در حوزه پیمان‌سپاری داریم، هیچکدام تسهیل کننده و کمک کننده به صادرات نیستند.

کانال عصر ایران در تلگرام

دیگر خبرها

  • ناسا به مأموریت پهپاد سنجاقک در قمر سیاره زحل چراغ سبز نشان داد
  • کمیسیون مشترک اقتصادی و تجاری ایران و تاجیکستان تشکیل شد
  • توهین جدید ترامپ به بایدن؛ او بدترین رئیس‌جمهور تاریخ آمریکا است
  • مسیر رسیدن به سرزمین های بهشتی ایران از کجاست
  • ترامپ: بایدن کشور ما را ویران کرده و بدترین رئیس جمهور تاریخ آمریکاست/ ما باید از شر بایدن خلاص شویم (فیلم)
  • همایش اقتصاد اسلامی در مواجه با چالش‌های اساسی اقتصاد ایران
  • وعده صادق قدرت علمی و تکنولوژی ایران اسلامی را ثابت کرد
  • فیلم/ گاوصندوق رژیم صهیونیستی کجاست؟
  • سلاح ورزی: بعد از عملیات روز یکشنبه شرایط اقتصادی کشور به سوی آرامش می‌رود
  • برگزاری آزمون المپیاد‌های علمی کشور در خراسان رضوی