Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا - مؤسسه آمريکايي فوربس اعلام کرد ايران بايد به جاي اينکه به سمت اصلاح ساختار ارزي خود برود به ذخيره سازي طلا و محکم کردن پايه‌هاي پولي روي بياورد.
به گزارش خبرنگار اقتصاد بين‌الملل خبرگزاري فارس به نقل از فوربس، ماه دسامبر گذشته رئيس‌جمهور ايران طرح تغيير ساختار پولي اين کشور را کليد زد که بر مبناي آن با حذف يک صفر از واحد پولي تومان به ارز رسمي ايران بدل مي‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


فوربس معتقد است اين اقدام تغييري در ساختار پولي ايران ايجاد نخواهد کرد.
به طور کلي طي سال‌هاي گذشته ارزش پول ملي ايران روندي کاهشي را طي کرده است.
در سال 2012 ايران شاهد رسيدن تورم به حدود 50 درصد بود و هم اکنون اين رقم به 9.6 درصد ساليانه رسيده است.
فوربس معتقد است ايران براي حل مشکل ارز خود 2 راه پيش رو دارد. يکي اينکه ارزش ارز خود را بر مبناي ديگر ارز‌هاي مرجع بين‌المللي تعيين کند و ديگر اينکه به سمت خريد طلا و محکم کردن پايه‌هاي پولي خود برود.
در صورتي که ايران گزينه نخست را انتخاب کند بايد ارزش ريال يا تومان خود را بر مبناي ديگر ارز‌ها نظير دلار و يورو تعيين کنند، دقيقا همانند کاري که عربستان کرد و ارزش ريال خود را بر مبناي دلار تعيين کرد.
بر همين اساس دلار برابر است با 3.74 ريال عربستان و به همين دليل ارزش ريال عربستان همواره با دلار تعيين مي شود.
دو ارز دلار و يورو از نظر سياسي مطلوب ايران نيستند و به همين دليل گزينه‌هاي ديگري نظير يوآن و روبل نيز مي‌تواند براي ايران مطرح شود اما اين دو ارز نيز شرايط مساعدي را تجربه نمي‌کنند و نمي‌توانند معيار خوبي براي ارزش‌گذاري ريال يا تومان باشد.
ديگر ارزها نظير فرانک سوئيس نيز مي‌توانند براي تعيين ارزش ريال يا تومان معيار قرار گيرند اما اين مسئله راه مناسبي براي ايران نيست و ايران بايد راه بهتري را براي تثبيت اوضاع پولي خود انتخاب کند که به نظر مي‌رسد دومين راه يعني روي آوردن به طلا گزينه مناسب‌تري براي دولت ايران باشد.
طلا دارايي است که توسط هيچ کشوري کنترل نمي‌شود و ايران مي‌تواند از اين طريق بنيان ارزي خود را تقويت کند.
تا اوايل قرن 20 طلا نقش‌آفرين اصلي نظام پولي جهاني بود.
به طور کلي طلا حدود 3 هزار سال مبناي اصلي مبادلات ارزي در جهان به شمار مي‌رفت اما از سال 1971 که ريچارد نيکسون رئيس‌جمهور آمريکا حضور طلا در بازار را کمرنگ کرد نقش طلا نيز در بازار ارز کاهش يافت.
طي دهه گذشته ارزش طلا روندي صعودي را در پيش گرفته و هم اکنون تقاضاي زيادي براي بازگرداندن طلا به نظام پولي بين‌المللي وجود دارد.
در سال 1997 رابرت موندل، يکي از برندگان جايزه نوبل پيش‌بيني کرد که در قرن 21 طلا مجددا به يکي از مباني ساختار نظام پولي بين‌المللي تبديل خواهد شد.
فوربس معقتد است براي تحقق اين موضوع ايران مي‌تواند يک کارگروه ارزي تشکيل دهد تا اين کارگروه بتواند واحدهاي پولي، سکه و اسکناس بر مبناي طلا را تعريف و تبين کنند.
هم اکنون حدد 70 کشور در جهان داراي کارگروه و هيأت ارزي هستند و ايران مي‌تواند از طلا به عنوان منبع حساب ذخيره ارزي خود استفاده کند.
فوربس در اين گزارش به ايران پيشنهاد مي‌کند که با تشکيل يک کارگروه ارزي اقدام به اصلاح ساختار پولي خود کند.
فوربس حتي در اين گزارش بخش‌هايي از اساسنامه اين کارگروه ارزي را به ايران پيشنهاد کرده که شامل بندهاي زير مي‌شود:
1- ايران بايد هيأت و کارگروه ارزي خود را تشکيل داده و وظيفه اين کارگروه تعيين اسکناس و سکه بر اساس طلاست و اين کارگروه بايد ذخاير مناسبي را براي افزايش مبادله پذيري اين ارزها بر مبناي طلا ايجاد کند.
2- اين هيأت ارزي بايد در سوئيس نمايندگي رسمي داشته و براساس قوانين سوئيس فعاليت کند.
3- سکه‌ها و اسکناس‌هايي که از سوي اين هيأت ايجاد مي‌شود بايد امکان تبديل شدن و مبادله سريع به طلا را داشته باشند.
4- اين کارگروه نمي‌تواند بدهي‌هاي خود را پيش از آنکه به طور صد در صد برابر آن طلا و يا ارز خارجي ذخيره کرده باشد، افزايش دهد.
اين هيأت بايد ذخاير خود را به طلا و يا ديگر دارايي‌هاي نقد شونده ديگر ذخيره کند.
5- اين کارگروه بايد دولت جمهوري اسلامي ايران را بر آن دارد تا معادل 110 درصد سکه و اسکناس‌هاي چاپ شده ذخيره خارجي داشته باشد.
6- اين کارگروه نبايد خدمات بانکي به جمهوري اسلامي ارائه کرده و هيچ مسئوليتي در قبال تعهدات مالي دولت ايران نخواهد داشت.
7- هر گونه بي‌کفايتي اين کارگروه در ثابت نگه داشتن نرخ برابري ارزي بين ارز ايران و طلا بايد بر اساس قوانين سوئيس تحت پيگرد قانوني قرار گيرد.
8- قوانين موجود که اختيارات و قوانين اين کارگروه را نقض مي‌کنند اعتبار قانوني خود را از دست خواهند داد.
9- اين قوانين از زمان انتشار مستلزم اجرا خواهند بود.
انتهاي پيام/

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۳۷۱۶۳۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اجرای عملیات شانه سازی و اصلاح شیب شیروانی ۱۸۰۰ کیلومتر از حاشیه راه‌های مازندران

حسن جهانیان مدیر کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان مازندران گفت: در یک سال گذشته عملیات شانه سازی و اصلاح شیب شیروانی حاشیه راه‌های محور‌های اصلی و نقاط پر تصادف مازندران بطول ۱۸۰۰ کیلومتر توسط این اداره کل انجام شده است.

او بر اهمیت ایمن سازی حریم و حاشیه راه‌ها در کاهش تصادفات جاده‌ای تأکید کرد و افزود:ایجاد فضایی مناسب در حاشیه راه‌ها برای رانندگان از جمله اقداماتی است که در کاهش تلفات ناشی از خروج خودرو از جاده و واژگونی موثر بوده، از این رو عملیات اصلاح شیب شیروانی در کناره جاده‌ها به منظور ارتقاء سطح ایمنی و جلوگیری از واژگونی و کاهش آسیب سرنشینان وسایط نقلیه انجام می‌گردد.

جهانیان گفت: امروزه حاشیه راه و ایمن بودن آن و همچنین فرهنگ ایمنی، در پیشگیری از تلفات و تصادفات جاده‌ای بسیار مهم می‌باشد.

او افزود: اغلب تلفات و تصادفات جاده‌ای ریشه در عامل انسانی داشته که در این میان خواب آلودگی، سرعت و سبقت غیر مجاز و خروج از جاده از جمله مواردی است که سهم قابل توجهی در تصادفات جاده‌ای دارد.

جهانیان گفت: حفظ و نگهداری راه‌های موجود یکی از وظایف ذاتی این اداره کل بوده که علیرغم محدودیت‌های اعتباری این اداره کل با تکیه بر همت راهداران پرتلاش خود توانسته، در این مسیر گام‌های ارزنده‌ای بردارد.

مدیر کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان با اشاره این نکته که عواملی همچون راه، خودرو و انسان در بروز حوادث رانندگی تاثیر دارند، افزود: امیدواریم با انجام اقدامات ایمن سازی زود بازده مانند اصلاح شیب‌های شیروانی راه‌ها شاهد کاهش تصادفات و تلفات ناشی از حوادث رانندگی در استان باشیم.

باشگاه خبرنگاران جوان مازندران ساری

دیگر خبرها

  • ذخیره‌سازی ۳۶۰ هزار مترمکعب آب در سازه‌های آبخیزداری
  • ایران بر سکوی بریکس/ دستاورد‌های پولی و مالی برای ایران چیست؟
  • ایران بر سکوی بریکس/ دستاوردهای پولی، مالی برای ایران چیست؟
  • شبکه‌های معاند فارسی‌زبان به بی‌پولی افتادند
  • بهترین ابزار مهار نوسان اخیر ارزی، اوراق گواهی بود
  • واردکنندگان خودرو، برنامه واردات را اعلام کنند
  • اجرای عملیات شانه سازی و اصلاح شیب شیروانی حاشیه راه‌های مازندران
  • اجرای عملیات شانه سازی و اصلاح شیب شیروانی ۱۸۰۰ کیلومتر از حاشیه راه‌های مازندران
  • مکاتبه معاون وزیر صمت با واردکنندگان خودرو: برنامه واردات را اعلام کنید
  • مکاتبه ضیغمی با واردکنندگان خودرو: برنامه واردات را اعلام کنید