Web Analytics Made Easy - Statcounter

الجزیره-ایرنا- دوشنبه شب هواپیمایی ناشناس مناطقی را در شرق شهر «درنه» لیبی و از جمله منطقه «الفتائح » را بمباران کرد و در اثر آن دست کم 15غیر نظامی کشته و ده ها تن دیگر زخمی شدند و در این میان سوالی که همچنان بدون پاسخ مانده این است که کدام طرف یا کشور عامل این حمله هوایی بود؟

به گزارش ایرنا، قربانیان این حمله زن و کودک و غیر نظامیان بودند و در نتیجه طرف های مختلف سیاسی و همچنین هیات سازمان ملل در لیبی این حمله را محکوم کردند و مقام های شهر درنه و همچنین شورای ریاست جمهوری لیبی به دلیل این فاجعه، سه روز عزای عمومی اعلام کردند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


از همان ساعات نخست این حمله هوایی انگشت اتهام به سمت دو طرف نشانه می رفت.نخست: ارتش لیبی به فرماندهی ژنرال «خلیفه حفتر » که هواپیما و امکانات لازم در لیبی برای به پرواز در آوردن هواپیماهای جنگی در اختیار دارد و دوم مصر که سابقه حمله به مناطقی در داخل خاک لیبی به بهانه هدف قرار دادن تروریست ها و داعشی ها را دارد.
پایگاه خبری عربی 21 بلافاصله پس از این حمله ، نیروهای ژنرال حفتر و ارتش لیبی را عامل این حمله معرفی کرد .پس از آن نیز اتاق عملیات «عمر المختار» وابسته به فرماندهی کل نیروهای مسلح لیبی به شهروندان و ساکنان شهر درنه هشدار داد که از محل تجمع ' گروه های تروریستی ' و اطراف آن دور شوند .
اتاق عملیات عمر المختار اعتراف کرد که دوشنبه شب مقر گروه های تروریستی هدف قرار گرفت و بر اثر آن شماری از غیر نظامیان نیز کشته شدند .
این گروه افزود: این دقیقا همان چیزی بود که تروریست ها می خواستند زیرا آن ها ازمردم و غیر نظامیان به عنوان سپر انسانی استفاده می کنند.
با این وصف ، انتظار می رفت که ارتش لیبی مسئولیت این حمله را بر عهده گیرد زیرا اتاق عملیات عمر مختار که از زیر مجموعه های آن است، ادعا کرده بود محل تجمع تروریست ها هدف قرار گرفته و به نوعی این حمله را مشروع دانسته و آن را توجیه کرده بود.
امروز سه شنبه «أحمد المسماری» سخنگوی ارتش لیبی با شهید قلمداد کردن قربانیان این حمله ، هرگونه حمله هواپیماهای ارتش لیبی به درنه را در دوشنبه شب تکذیب کرد و اعلام کرد فرماندهی کل ارتش تحقیقات فنی در این خصوص را آغاز کرده است.
از سوی دیگر برخی طرف ها در لیبی و از جمله یک روزنامه نگار لیبیایی به نام «محمد عمر بعیو»نیروی هوایی مصر را عامل این حمله دانست و با اشاره به نشست مشترک شماری از فرماندهان ارتش مصر و لیبی در قاهره، گفت: آن ها که کودکان ما را در درنه قتل عام می کنند، با چه رویی با ما روبرو می شوند.
پایگاه خبری شبکه الجزیره نیز به نقل از یک منبع امنیتی لیبیایی نوشت: هواپیمایی که درنه را هدف قرار داد، مصری بود .مجلس شورای مجاهدان درنه نیز مصر را عامل این حمله دانست و تاکید کرد مدارکی در این خصوص دارد .
مصر پیش از این نیز شهر درنه را به بهانه هدف قرار دادن تروریست ها ، هدف حملات هوایی قرار داده بود و این اتهامات در حالی ادامه داشت که مصر اعلام کرد هواپیماهایش شب گذشته 6دستگاه خودرو حامل اسلحه و مهمات را در مناطق مرزی میان مصر و لیبی هدف قرار داد.
در حالی که برخی همچنان اصرار بر این داشتند که نیروی هوایی مصر عامل این حمله و کشتار بوده است،وزارت خارجه مصر امروز سه شنبه با صدور بیانیه ای ،حمله شب گذشته به درنه را شدیدا محکوم کرد و خانواده های قربانیان و رهبران سیاسی و مردم لیبی به این دلیل تسلیت گفت و این یعنی اینکه خود را از این حمله مبرا دانست.
اکنون که حدود 24 ساعت از این حمله و جنایت گذشته است، بازار محکوم کردن این حمله در داخل و خارج لیبی داغ است و گروه های مختلف سعی می کنند در محکوم کردن این حمله و ابراز همدردی با خانواده های قربانیان از هم پیشی بگیرند و اما سوالی که همچنان بدون پاسخ مانده، این است که چه طرفی عامل این حمله بوده است .اکنون انگشت اتهام به سمت نیروی هوایی مصر و همچنین نیروی هوایی ارتش لیبی تحت فرماندهی ژنرال حفتر است اما هر دو این اتهام را رد کرده اند .
درنه شهری کوهستانی و در ساحل دریایی مدیترانه واقع در شمال شرق لیبی است .شمار ساکنان این شهر حدود 80هزار نفر است.این شهر تحت کنترل نیروهای ارتش و همچنین نیروهای شورای ریاست جمهوری نیست و به نوعی خود مختار است.
لیبی از زمان سقوط حکومت معمر قذافی در سال 2011 دستخوش جنگ و ناآرامی است.
این کشور اکنون دو دولت موازی دارد: دولت وفاق ملی به ریاست فائز سراج در طرابلس که مورد حمایت جامعه جهانی بوده و دیگری دولت طبرق در شرق لیبی به ریاست «عبدالله الثنی » که از ژنرال حفتر فرمانده ارتش لیبی حمایت می کند.
پارلمان لیبی از دولت موازی دولت وفاق ملی که در شرق این کشور مستقر است، حمایت می کند .
خاورم **2041**3404**گزارش: سید شاهپور حسینی**انتشار: محسن اسماعیلی

منبع: ایرنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۳۷۱۷۵۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

خزعلی: گنبد آهنین رژیم غاصب با قدرت رسانه فرو ریخت

معاون رییس جمهور در امور زنان و خانواده در همایش «غزه زنده است» گفت: تمام گنبدهای آهنین رژیم غاصب، با قدرت نه تنها موشک بلکه رسانه فرو ریخت و از بین رفت.

 به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری دانشجو، «انسیه خزعلی» معاون رئیس‌جمهور در امور زنان و خانواده در همایش «غزه زنده است» اظهار کرد: مردم غزه با ایستادگی خود در برابر ظلم و زیاده‌خواهی‌ها درس بزرگی را به تاریخ دادند؛ زنان و کودکانی که در شش ماه گذشته بدترین و سخت‌ترین شکنجه‌ها را متحمل شدند.

وی ادامه داد: ۷۰ درصد قربانیان جنگ شش ماهه در غزه را زنان و کودکان غزه تشکیل می‌دهند. ۶۰ هزار زن باردار در غزه در شرایط سخت و طاقت‌فرسا زندگی می‌کنند. ۷۰ درصد مفقودان را نیز زنان و کودکان تشکیل می‌دهند که متأسفانه مجامع بین المللی سکوت کرده‌اند.

وی با طرح این سوال که آیا امروز روز سخن گفتن، گفتگو و منطق با دشمن است، گفت: در روایت‌های صحیح، فصیح و رساست که می‌توان پیام مظلومیت را چنان به جهان مخابره کرد که در مرکز استکبار (آمریکا) دانشجویان بایستند و فریاد «فلسطین باید آزاد شود»، سر دهند.

خزعلی با بیان اینکه تمام گنبد‌های آهنین رژیم غاصب، با قدرت نه تنها موشک بلکه رسانه از بین رفت گفت: دشمن خانه‌هایی که از رسانه و دروغ ساخته بودند، توسط همان رسانه‌ها فروریخت؛ فضای روایت‌گری همراه با قدرت علم و شکاف همه آنچه که برای خود بافته بودند، نشان داد که هیمنه آن‌ها دروغین است و فروریخته است.

دیگر خبرها

  • دانشگاه الزهرا اولین همایش بین‌المللی «غزه زنده است» را برگزار کرد+ گزارش تصویری
  • بیشتر قربانیان حملات اخیر اسرائیل زنان و کودکان بودند
  • القسام: پاسخ ایران، قواعد جدیدی در درگیری با اسرائیل ایجاد کرد
  • درس بزرگ کودکان و زنان غزه به تاریخ
  • خزعلی: گنبد آهنین رژیم غاصب با قدرت رسانه فرو ریخت
  • گرسنگی، عامل شهادت شمار زیادی از کودکان و سالمندان در نوار غزه
  • اسطوخودوس یا ماشین قیامت اسراییلی/ نقش هوش مصنوعی در جنایات غزه
  • یونیسف خواستار توقف فوری کشتار کودکان در فلسطین شد
  • موضع گیری جدید اردن درباره غزه و کرانه باختری
  • واکنش حبیب احمدزاده به سامانه اسطوخودوس یا ماشین روز قیامت اسراییلی/ فیلم