Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «پول نیوز»
2024-04-25@02:25:35 GMT

آن چه کودکان زیر 10 سال باید درباره پول بدانند

تاریخ انتشار: ۱۰ آبان ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۵۳۷۳۳۷۹

آن چه کودکان زیر 10 سال باید درباره پول بدانند

پول‌نیوز - بسیاری از والدین نمی دانند چگونه و از چه زمانی کودک خود را با مسائلی که به پول مربوط می شود آشنا و یا حتی چگونه سر صحبت را باز کنند. اگر شما نیز نمی دانید از کجا شروع کنید امروز با 12 درس مالی به کمک شما آمده است تا کودک خود را با آن ها رو به رو کنید.

_ بابا من این ماشین رو می خوام، برام می خری ؟!
+ اون یه کم گرونه بابا جان ، الان نمی تونیم اونو بخریم !
_ خب برو بانک از اونا پول بگیر، اونا بهت پول میدن.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

....
این گفت وگو برای بسیاری از والدین آشناست. زمانی که کودک درخواست خرید چیزی را دارد اما والدین با خرید آن مخالفت می کنند، کودک به تصور این که تمام پول ها از بانک می آید به والدین خود پیشنهاد می دهد از بانک پول بگیرند. این‌جاست که پدر یا مادر باید به کودک توضیح دهد پول از کجا می آید، چگونه به دست می آید و چطور باید خرج شود.

 از طریق همین توضیحات ساده می توان کم کم کودک را با مفاهیم و عادت های خوب مالی آشنا کرد. اما حقیقت این است که بسیاری از والدین نمی دانند چگونه و از چه زمانی کودک خود را با مسائلی که به پول مربوط می شود آشنا و یا حتی چگونه سر صحبت را باز کنند.
اگر شما نیز نمی دانید از کجا شروع کنید و کدام یک از مباحث مالی را برای کودک خود باز کنید، دخل و خرج امروز با 12 درس مالی به کمک شما آمده است تا کودک خود را با آن ها رو به رو کنید.

درس اول : پول روی درخت سبز نمی شود

همه ما کارتون پینوکیو را به یاد داریم؛ آن قسمت که پینوکیو فریب روباه را می خورد و سکه هایش را به او می دهد و تصور می کند اگر سکه هایش را در زمین بکارد، درخت سکه رشد خواهد کرد.
بسیاری از کودکان ما نیز تصورات پینوکیویی دارند. آن ها وقتی می بینند اسکناس ها از دستگاه خودپرداز بیرون می آیند ، درک نمی کنند که پول یک منبع محدود دارد‌. برایشان توضیح دهید که شما کار می کنید تا پول درآورید و در ازای کار کردنتان پول به دست می آورید و بانک فقط مکانی است که آن پول را برای شما به امانت نگه می دارد.

درس دوم: پول در اختیارشان بگذارید

یکی از بهترین روش های آموزش کودکان برای مدیریت پول خود این است که مقداری پول در اختیار آن ها بگذاریم و مدیریت و نحوه خرج کردن آن را به خودشان بسپاریم. اگر تمام پول خود را صرف خرید یک اسباب بازی کنند و مقداری از آن را برای خرید یک دی وی دی که واقعا به آن نیاز دارند، نگه ندارند، بالطبع با پیامدهای ولخرجی خود رو به رو می شوند و یاد می گیرند پول خود را بر اساس نیازها و اولویت هایشان بودجه بندی کنند. به کودک توضیح دهید پول محدود است و مهم است که انتخاب های عاقلانه داشته باشد. زیرا وقتی شما پولی که دارید را خرج امور بی اهمیت می کنید، دیگر پولی برای امور مهم تر ندارید.

درس سوم: اتفاقات خوب برای کسانی پیش می‌آید که منتظر می مانند

تا جایی که می توانید این باور را در کودک خود تقویت کنید که همیشه صبر کردن نتیجه خوبی خواهد داشت. کودکان در این سن نیاز دارند یاد بگیرند که اگر واقعا چیزی را می خواهند باید صبر و پس انداز کنند تا آن را بخرند. به آن ها یاد دهید زمانی که برای خرید چیزی از قبل برنامه ریزی و صبر می کنید تا پول کافی برای خرید آن داشته باشید، صد در صد لذت و خشنودی بعد از چنین خریدی به مراتب بسیار بیشتر از لذتی است که همان لحظه به طور آنی اراده به خرید می کنید. برای این که توضیحتان از مفهوم صبر ملموس باشد، می توانید با کودک خود یک پیتزای خانگی با تمام مخلفاتی که دوست دارد درست کنید. سپس یک پیتزای نیمه آماده را گرم و مزه هر دو را با هم مقایسه کنید. مسلما کودک شما به این نتیجه می رسد که پیتزای خانگی وقت بیشتری می گیرد اما مزه بهتری دارد.

درس چهارم : به محض این که پولی به دستتان رسید بلافاصله خرج نکنید

خریدهای در لحظه و هیجان زده و بدون برنامه ریزی را محدود و سعی کنید با وسوسه چنین خرید هایی مقابله کنید. قبل از این که به خرید بروید، برای چیزی که می خواهید بخرید برنامه ریزی کنید؛چه فروشگاه هایی می خواهید بروید و مبلغی که برای خرید در نظر گرفته اید چقدر است.

قیمت های مختلف را با هم مقایسه کنید. با این روش شما به کودک خود یاد خواهید داد که برنامه ریزی برای خرید یک امر معمول است و این چنین او به خریدهای هیجان زده و آنی عادت نمی کند و هر پولی که به دستش بیاید را بلافاصله و بدون فکر خرج نمی کند. برای مثال اگر کودک از شما می خواهد برای شام به رستوران بروید می توانید به او «نه» بگویید. به او توضیح دهید که این کار برای خانواده یک هزینه اضافی محسوب می شود ولی در ماه های آینده قصد دارید به یک تعطیلات عالی بروید و به همین خاطر در حال پس انداز کردن برای آن زمان هستید. این یک روش خوب برای آموختن به فرزند به منظور درک این نکته است که برخی اوقات با به تاخیر انداختن چیزی که اکنون می خواهد ، می تواند از چیزی بهتر در آینده لذت ببرد.

درس پنجم : پس انداز خوب است

اگر دختر شما یک عروسک جدید می خواهد که پول کافی برای آن ندارد، به او بگویید پس انداز کند. هنگامی که پولش به اندازه کافی رسید عروسک را برایش بخرید و اجازه دهید خودش پول را به صندوق دار پرداخت کند. مطمئن باشید او هرگز لذت این خرید را فراموش نخواهد کرد ، این که چه احساس خوبی است که برای هدفی پس انداز و کار کند و ‌در پایان پاداش آن را دریافت کند.
درس ششم: بودجه بندی کنید.

کودکان باید بتوانند پول خود را به خوبی بودجه بندی کنند و درباره تقسیم بندی آن تصمیم بگیرند. زیرا به دلیل ناتوانی در بودجه بندی مناسب، مسلما با مشکلات بسیاری در آینده مواجه خواهند شد. این که کودک بداند پولش صرف چه مواردی می شود و به کجا می رود، یک گام بزرگ به سمت یادگیری مهارت های مدیریت پول است. دو تمرین عملی برای آموزش بودجه بندی به کودک وجود دارد . تمرین اول این که به کودک یاد دهید یک دفترچه یادداشت داشته باشد و هر مقدار که پس انداز یا خرج می کند را در آن یادداشت کند.

 بدین طریق او ‌می تواند حساب آن چه دارد و آن چه هزینه می کند را داشته باشد و پول خود را بهتر مدیریت کند. تمرین دوم این است که سه ظرف مثل بطری های شیشه ای یا قلک با اندازه یکسان برای کودک در نظر بگیرید‌. یکی از ظروف را برای پس انداز، یکی را برای هزینه و دیگری را برای بخشش اختصاص دهید و نام هر کدام را روی آن بنویسید.

به کودک آموزش دهید هر پولی که پس انداز می کند را در ظرف پس انداز ، هر پولی که برای خرید چیزی کنار می گذارد را در ظرف هزینه و هر پولی که برای کمک کردن کنار می گذارد را در ظرف بخشش بیندازد. این گونه کودک یاد می گیرد چگونه بخشی از پول های خود را پس انداز و سرمایه گذاری و بخشی دیگر را خرج و بخشی از آن را کمک کند.

درس هفتم : فهرست آرزوها داشته باشید

کودک به اقتضای سن خود مشکل می تواند نیازها و احتیاجات خود را اولویت بندی کند. بنابراین برای کمک به او، کنارش بنشینید و از آرزوهایش بپرسید. یک فهرست از آرزوها و چیزهایی را که می خواهد با پولش بخرد درست کنید. سپس با هم به گفت وگو بنشینید و درباره اهمیت هر کدام از آن ها با هم صحبت کنید. در آخر نیز با کمک هم فهرست را مرتب کنید و مواردی که برای کودک مهم تر است را در صدر آن بنویسید.

درس هشتم: بیشترین استفاده را از پس انداز داشته باشید

به جز پول جمع کردن راه های دیگری نیز برای پس انداز وجود دارد که در اصطلاح ابزارهای پس انداز نامیده می شوند مانند اوراق بهادار، سپرده های پس انداز، سهام، صندوق های سرمایه گذاری و....
این ابزارها را با زبانی ساده و قابل فهم برای کودک توضیح و شرح دهید که چگونه با استفاده از ابزارهای پس انداز سود روی پول اصلی وی می آید. حتی برای بهتر روشن شدن موضوع می توانید یک ماشین حساب سود آنلاین در اینترنت جست وجو کنید و از طریق آن به کودک خود نشان دهید چگونه سود روی پولش می آید و ‌روز به روز پس اندازش با سود بیشتر می شود. حتی می توانید بخشی از سرمایه کودکان را در بورس سهام سرمایه گذاری کنید . این موضوع باید با اطلاع کودکان باشد و آن ها نیز در این فرایند درگیر شوند.

 در صورت خرید سهام و به دست آمدن سود، جوایز تشویقی برای آن ها در نظر بگیرید تا خاطره ای خوش از سرمایه گذاری در ذهنشان ثبت شود. در نتیجه، به پیگیری قیمت سهامی که خریداری کرده اند ترغیب می شوند و این موضوع به یک بازی جذاب برای آن ها تبدیل می شود.

درس نهم : کمی بدبین باشید

گاهی نیز باید کمی بدبین بود . منظور از بدبینی نه به معنای منفی آن، بلکه به معنای کمی محتاط تر و هوشیارتر بودن است. هر از چند گاهی، درباره حقه های فروش تولید کنندگان با کودک خود گفت وگو کنید. گاهی تولید کنندگان برای تبلیغ محصولات مختلفی که در تلویزیون و رسانه های دیگر معرفی می کنند، از جملات وسوسه انگیزی استفاده می کنند که ممکن است هر کسی را بدون توجه به قیمت و کیفیت آن به خرید وسوسه کند. اما آگاهی کودکان از فوت و فن و حقه های فروش باعث می شود در برابر طمع خرید مقاومت کنند و اسیر جملات جادویی تبلیغات این محصولات نشوند.

درس دهم : شریک شوید

اجازه دهید کودکتان پول خود را شریک شود و یاد بگیرد بخشی از پول توجیبی خود را به خیریه اهدا کند. این کار به او یاد می دهد که پول فقط برای خرید و خرج کردن نیست بلکه برای کمک به دیگران هم استفاده می شود. برایش بگویید مقدار مبلغی که کمک می‌کند، کم یا زیاد، مهم نیست. زیرا در کمک به امور خیریه هر ذره کوچکی حساب می شود. چیزی که مهم است، این است که کودک اشتراک گذاری را فرا گیرد.

درس یازدهم: هدف تعیین کنید

از کودک بخواهید هدفی برای خودش تعیین کند مثل خرید یک اسباب بازی. مطمئن شوید گران نباشد که کودک نتواند تا ماه ها آن را خریداری کند. اگر کودک شما هدف گرانی را انتخاب کرد، با یک برنامه ریزی به او کمک کنید در یک بازه زمانی مناسب به آن برسد.


 پول توجیبی حتی اندک می تواند به کودک یاد دهد برای اهدافش پس انداز کند. هر زمان کودک شما پولی به صندوق پس انداز خود اضافه کرد ، به او کمک کنید تا بشمارد چقدر پول دارد و چقدر نیاز دارد تا هدف خود را بخرد.

درس دوازدهم : برای پول درآوردن، پول لازم است.

بدیهی است که برای آغاز هر کار جدید یا سرمایه گذاری در هر زمینه ای، به یک پول اولیه نیاز است اما این مفهوم را چگونه می توان به کودک آموزش داد؟! زمانی که کودک قصد خرید یک دوچرخه یا هر چیز دیگری را دارد و حساب والدینش نیز برای خرید خالی است، زمان مناسبی است که این جمله به وی آموزش داده شود : « برای پول درآوردن ، پول لازم است». یعنی او می تواند امروز این پول را به جای خرید دوچرخه، سرمایه گذاری یا پس انداز کند تا فردا بتواند با سرمایه اش پول خلق کند. اما اگر قرار باشد هر پولی که به دست می آورد را خرج کند، دیگر پولی برای سرمایه گذاری نخواهد داشت.



منبع:خراسان

منبع: پول نیوز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.poolnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «پول نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۳۷۳۳۷۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

یونیسف خواستار توقف فوری کشتار کودکان در فلسطین شد

صندوق کودکان سازمان ملل متحد (یونیسف) دیروز اعلام کرد که کشتار کودکان در فلسطین باید متوقف و باید فورا آتش بس برقرار شود.

عادل خدر، مدیر منطقه‌ای یونیسف در بیانیه‌ای گفت: «در آخرین عملیات نظامی در طولکرم در کرانه باختری ۷۲ کودک فلسطینی و حداقل ۱۴ کودک دیگر در رفح غزه کشته شدند.» ️

۲۴ فلسطینی از جمله ۱۳ کودک در بمباران دو خانه در شرق رفح شهید شدند.

این مقام سازمان ملل تاکید کرد که کودکان در کشور فلسطین برای مدت طولانی در یک چرخه تراژیک و باطل خشونت گرفتار شده اند.

او هشدار داد: «این جنگی است که به طور نامتناسبی بر کودکان تأثیر می‌گذارد. کشتار کودکان باید متوقف شود. ما اکنون به آتش بس نیاز داریم.»

به گفته کاترین راسل، مدیر صندوق کودکان سازمان ملل متحد (یونیسف)، از زمان آغاز حمله ویرانگر اسرائیل در ۷ اکتبر به نوار غزه، بیش از ۱۳۸۰۰ کودک فلسطینی در نوار غزه شهید شده اند. 

اسرائیل از زمان حمله مرزی حماس در ۷ اکتبر ۲۰۲۳ یک حمله نظامی مرگبار به نوار غزه انجام داده است. در این حملات دست‌کم ۳۴۲۰۰ فلسطینی، اکثرا زنان و کودکان، شهید شده‌اند و بیش از ۷۷۰۰۰ نفر دیگر در بحبوحه کشتار جمعی و کمبود وسایل ضروری زخمی شده‌اند.

باشگاه خبرنگاران جوان بین‌الملل خاورمیانه

دیگر خبرها

  • پینوکیویی که کارآفرین است
  • با «کودک استرسی» چگونه برخورد کنیم؟
  • نخستین دور گفتگوهای روسیه و اوکراین با میانجیگری قطر انجام شد
  • سرباز وکارمند دادگستری کودکان را ازسیل نجات دادند
  • قطع عضو؛ سرنوشت تلخ کودکان معصوم فلسطینی
  • سازمان ملل: بیش از ۲۳ هزار کودک قربانی سلاح های انفجاری شدند
  • پرتناقض‌ترین سن کودک کدام است؟
  • یونیسف خواستار توقف فوری کشتار کودکان در فلسطین شد
  • ۶۷۸ خیر حامی کودکان تحت حمایت بهزیستی هستند
  • تقویت و جلوگیری از ضعیف‌شدن چشم کودکان