Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش جهان نيوز، کشور جمهوری اسلامی ایران به لحاظ جمعیتی جوان‌ترین کشور دنیاست و نزدیک به ۷۰ درصد جمعیت ایران را جوانان تشکیل می دهند. جوانان سرمایه‌های طلایی کشور، آینده سازان و پیشتازان توسعه این مرز و بوم هستند که اگر به حال خود رها شوند این سرمایه‌های عظیم را از دست می‌دهیم، از این رو واقعیت ایجاب میکند به مطالبات و نیاز‌های جوانان در حوزه‌های مختلف توجهی ویژه شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



بدیهی است که ایجاد فضایی مناسب برای فراهم آوردن فرصت‌ها و تحقق نیاز‌ها و خواسته‌های جوانان، نیازمند مدیریت و برنامه ریزی از سوی تشکیلاتی کاراست که اکنون صِرف وجود معاونتی با نام جوانان در وزارت ورزش کافی نیست.

توجه به امور جوانان به دلیل فرابخشی بودن آن، وظیفه‌ای ملی است و جوان محوری در اندیشه، پندار، کردار و رفتار همه‌ دستگاه‌های مسئول در کشور می‌تواند تضمین کننده‌ی تحقق رشد و اعتلای نسل جوان و بستری مناسب برای استفاده‌ بهینه از استعداد و توانایی‌های آنها باشد، لذا امور جوانان در زمره امور صرفا توصیه‌ای نیست و نیازمند سازوکار لازم برای اهتمام همه جانبه به آن، اولویت بخشی در برنامه ریزی و اجرا و ایجاد یک عزم واراده فرابخشی در تحقق اهداف و مأموریت‌های اساسی امور جوانان است.

سازمان‌های دولتی جوانان در ایران پس از انقلاب در سازمان ملی جوانان ادغام و دبیرخانه‌ شورای عالی جوانان تأسیس شد. پس از گذشت پنج سال از فعالیت‌های دبیرخانه شورای عالی جوانان، از آن جا که دستگاه‌هایی که به نوعی در امور جوانان دخیل بودند در انجام دادن اقدامات مؤثر و کارساز ناتوان بودند در سال ۷۷ مرکز ملی جوانان تاسیس و فعالیت خود را با توجه به لزوم ساماندهی امور جوانان و پاسخگویی به نیاز‌ها و انتظارات آنها آغاز کرد.

برنامه ریزی، نظارت، هماهنگی و برقراری ارتباط با دستگاه‌های دولتی ذیربط در امور جوانان،اهتمام در جهت ایجاد فرصت‌های شغلی، حرفه آموزی، امکانات و فضا‌های سالم فرهنگی و تربیتی، فراهم کردن موجبات تأمین مسکن و تشکیل خانواده از طریق دستگاه‌های مربوط،نظارت بر نحوه‌ عملکرد دستگاه‌های مرتبط و ارزیابی نتایج فعالیت‌های آنها از جمله اهداف مرکز ملی جوانان بود.

سرانجام در سال ۷۹، بر اساس قانون برنامه‌ سوم توسعه‌ اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران، مرکز ملی جوانان  برای ساماندهی اساسی امور جوانان کشور به صورت ساختار و ساز وکار متناسب با این مأموریت به سازمان ملی جوانان تبدیل شد که حل مسائل جوانان، اعتلا و رشد نسل جوان کشور و استفاده‌ بهینه از استعداد‌ها و توانایی‌های نسل جوان از جمله اهداف آنها بود اماسازمان ملی جوانان در نهایت با حکم محمود احمدی نژاد در سال ۹۰ منحل و در وزارت ورزش و جوانان ادغام شد.

حال این روز‌ها زمزمه‌هایی از احیای مجدد سازمان ملی جوانان به گوش میرسد و دولت نیز لایحه آن را به مجلس تحویل داده است و در صورت تصویب مجلس، سازمان ملی جوانان احیا خواهد شد.

احیای سازمان ملی جوانان که اکنون در دستور کار دولت دوازدهم قرار گرفته است اگر در راستای پیگیری مطالبات و نیاز‌های جوانان باشد که بیش از نیمی از جمعیت ایران را شکل می‌دهند اقدامی شایسته محسوب می‌شود، اما سوال اصلی اینجاست که دولت روحانی چرا اکنون و پس از گذشت چیزی حدود پنج سال به فکر جوانان افتاده است؟

حقیقت این است که جوانان در دولت روحانی جایی نداشتند و این موضوع حتی در کابینه دولت او نیز مشهود بود هرچند در کابینه دوم خود وزیری جوان را انتخاب کرد، اما باز هم جوانگرایی برای دولت روحانی موضوعی مهجور است.

مسائل بیکاری، ازدواج و تفریحات سالم که عمده‌ترین مشکلات جوانان ایرانی را شکل داده، تا کنون با بی توجهی دولت روبرو بوده است و دولتی‌ها می‌گویند احیای سازمان ملی جوانان در راستای حل این مشکلات است.

دولت پیگیر احیای سازمان ملی جوانان/ بودجه جوانان به جیب ورزش می رود
محمد مهدی تندگویان، معاون امور ساماندهی جوانان وزارت ورزش و جوانان با اشاره به ارائه لایحه تفکیک سازمان جوانان از وزارت ورزش، گفت: یک دوره سازمان ملی جوانان داشتیم، اما چون مدیریت درستی نداشته به وزارت ورزش و جوانان برگشت.
وی افزود: این لایحه در مجلس مطرح شده و منتظر تصویب مجلس هستیم که در این صورت سازمان ملی جوانان شکل خواهد گرفت.

تندگویان با تاکید بر اینکه درخواست دولت بر احیای سازمان ملی جوانان است، اظهار کرد: معاونت جوانان در وزارت ورزش اعتبارات مشخص دارد، ولی الان در «دل وزارت ورزش» می‌رود و در صورت تشکیل سازمان جوانان این اعتبارات مختص موضوع جوانان می‌شود.

معاون امور ساماندهی جوانان وزارت ورزش و جوانان با بیان اینکه موضوعات جوانان بین بخشی است و باید با سایر بخش‌ها هماهنگی صورت بگیرد تا موفق باشیم، گفت: در جایگاه معاونت نمی‌توانیم مطالبات جوانان را پیگیری کنیم و اگر زیرمجموعه ریاست جمهوری قرار بگیریم، اختیاراتی مختص سازمان خواهیم داشت.

وی در خصوص چگونگی ساختار سازمان جوانان بیان کرد: همان سازمان جوانان سابق باید اصلاح شود و به وضعیت معقول برسد و مدیر کل‌ها در موضوع سازماندهی جوانان، ازدواج و طرح‌های ملی زیر مجموعه سازمان ملی جوانان عمل خواهند کرد.

تندگویان در باره علت تاخیر ارائه این لایحه از سوی دولت روحانی اظهار کرد: موضوع تفکیک سازمان ملی جوانان از وزارت ورزش از ابتدای دولت یازدهم مطرح شد و در اواخر این دولت لایحه آن آماده شد، اما چون به انتخابات رسیدیم الان این لایحه را تقدیم مجلس کرده ایم.

معاون امور ساماندهی جوانان وزارت ورزش و جوانان در خصوص نفعی که شکل گیری سازمان جوانان به جوانان می‌رساند، گفت: اگر سازمان ملی جوانان شکل بگیرد جوانان عضوی را پیدا می‌کنند که در هیئت دولت می‌نشیند و مطالباتشان را پیگیری می کند و همه ساختار‌های دولت هم ملزم به اجرای آن‌ها می‌شوند.
وی افزود: الان اقدامات ما زیر مجموعه یک وزارت است و هم رده با سایر وزرات‌ها هستیم و برای وزارت‌های دیگر که با امور جوانان مرتبط هستند، نمی‌توانیم تصمیم بگیریم.

در پایان باید گفت که جای سوال است که دولت چرا پیش از این و در فرصت چهارساله قبلی خود، به فکر ساماندهی امور جوانان نیفتاده بود و تازه این لایحه را تقدیم مجلس کرده است، لایحه‌ای که تصویب شدنش جای سوال است!

منبع:باشگاه خبرنگاران

منبع: جهان نيوز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jahannews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جهان نيوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۳۷۶۰۹۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

واکنش اسبقیان به ادعای وزیر اقتصاد در مورد مسائل مالی فدراسیون فوتبال+فیلم

به گزارش خبرنگار ورزشی خبرگزاری علم و فناوری، شروین اسبقیان بعد از پایان مجمع انتخاباتی فدراسیون سه گانه در خصوص وضعیت مالکیت دو باشگاه مطرح پایتخت اظهار کرد: واگذاری این دو باشگاه مردمی که جزو مفاخر ورزش هستند در اختیار سازمان خصوصی سازی است. اما روز واگذاری سوم اردیبهشت ماه است.

وی افزود: یکی از آرزوهای دیرینه هواداران دو باشگاه این بود که واگذاری صورت بگیرد و حتی در دولت های قبل هم این اتفاق رخ نداد ولی در دوره ای که هاشمی بسیار جدی پیگیر شد و با حمایت رئیس جمهور که به این موضوع ورود کردند، در روز سوم اردیبهشت مساله حل می شود.

معاون وزیر ورزش در خصوص اینکه گفته می شود پرسپولیس به چند بانک واگذار می شود و استقلال یک هولدینگ گفت: این صحبت ها در فضای مجازی وجود دارد اما روز واگذاری مشخص می شود کدام باشگاه به کدام مجموعه واگذار خواهد شد.

اسبقیان در خصوص تکمیل ورزشگاه آزادی و اینکه ظاهرا این استادیوم هنوز مشکلاتی دارد گفت: چیزی که برای صدور مجور حرفه ای لازم است توسط وزیر ورزش دنبال شده است. این مساله مشکل خاصی ندارد.

وی در خصوص اینکه در صورت واگذاری دو باشگاه، وزارت ورزش حق ورود به هیات مدیره را دارد گفت: اجازه بدهید ابتدا واگذاری صورت بگیرد. همانطور که وزیر گفته وزارت ورزش به دنبال باشگاهداری نیست. حتی همین امروز من در رای گیری شرکت نکردم چون دوست داشتم ورزشکاران خودشان انتخابات را برگزار کنند. ما فقط ناظر هستیم و این تاکید وزیر ورزش است.

معاون وزیر ورزش در خصوص اینکه یکی از معاونان وزیر اقتصاد مدعی شده در این زمینه به زودی به سراغ فدراسیون فوتبال خواهیم رفت گفت:هم وزیر اقتصاد و هم هیات دولت همه به دنبال کمک به ورزش هستند. تا امروز فقط کمک وزیر اقتصاد را دیدم. در رای دولت آقای رئیسی عنایت ویژه ای به ورزش دارند. حضور شخص آقای رئیس جمهور در وزارت ورزش برای اولین بار در تاریخ صورت گرفت. مصوبه های خوبی هم داشتیم، از تعیین تکلیف پروژه های زیر 70 در صد گرفته تا 4328 پروژه ورزشی که مورد بررسی قرار گرفت.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • سرانجام لایحه حجاب و عفاف چه شد؟
  • حراست ورزش مامور رسیدگی به چاقوکشی در کشتی!
  • حراست وزارت ورزش به میدان آمد؛ رسیدگی فوری به جنجال چاقوکشی در کشتی مازندران
  • ورود حراست وزارت ورزش و جوانان به اتفاقات مسابقات کشتی در مازندران
  • ورود حراست وزارت ورزش به ماجرای چاقوکشی در کشتی مازندران
  • مالکان سرخابی‌ها سوم اردیبهشت مشخص می‌شوند
  • مدیرکل امور مشترک فدراسیون‌ها منصوب شد
  • انتصاب مدیرکل امور مشترک فدراسیون‌ها در وزارت ورزش
  • واکنش وزارت ورزش به شایعات پتروشیمی و بانکی
  • واکنش اسبقیان به ادعای وزیر اقتصاد در مورد مسائل مالی فدراسیون فوتبال+فیلم