Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «الف»
2024-03-19@05:44:05 GMT

دولت بودجه عمرانی را فدای بودجه‌های جاری نکند

تاریخ انتشار: ۱۰ آبان ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۵۳۷۷۰۳۵

در شرایطی به‌سر می‌بریم که هزینه‌های دولت خیلی بالاست، یعنی با اینکه در ١٥ سال گذشته درباره چابک‌سازی و کوچک‌سازی دولت صحبت کردیم، اقدامات جدی دراین‌باره صورت نگرفته است. این درحالی است که وقتی دولت بزرگ می‌شود، هزینه‌ها بالا می‌رود و وقتی نمی‌تواند آن را تأمین کند، بحث اولویت‌ها مطرح می‌شود.

برای همین هم هر سال وقتی بودجه‌ها را تخصیص می‌دهند، عمدتا بودجه عمرانی فدا می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

دلیل این است که دولت نمی‌تواند هزینه‌ها را تأمین کند، بنابراین بودجه‌های عمرانی تخصیص نمی‌یابد و همه تکیه و فشار بر بودجه جاری وارد می‌شود که همان هزینه‌های جاری دولت مثل حقوق و مزایاست. در نتیجه پروژه‌های عمرانی بر مبنای بودجه‌ای که در قانون اختصاص می‌یابد، پیش نمی‌رود. بنابراین پروژه‌ای که پنج‌ساله تمام می‌شود ، ١٠ تا ١٢ سال طول می‌کشد. علاوه‌بر این، پروژه‌های جدیدی را شروع می‌کنیم و همین موجب می‌شود به تعداد پروژه‌های نیمه‌تمام قبلی اضافه شود.

حال در چنین شرایطی که تعداد پروژه‌های نیمه‌تمام عمرانی اضافه می‌شود، سه کار می‌توان انجام داد؛ اول اینکه مجلس به صورت جدی بگوید طرح جدیدی را شروع نمی‌کنیم و مادامی‌که طرح قدیم تمام نشده یا حداقل طرح نیمه‌تمامی ‌وجود دارد که ضرورت ندارد، متوقف شود. به هیچ‌وجه قانون اجازه ندهد پروژه جدیدی ایجاد شود. دومین کار این است که قانون‌گذار در بعد نظارتی خود دولت را وادار کند بودجه‌های عمرانی را به هر میزانی که در قانون مشخص شده تخصیص دهد. یعنی مکانیسمی تعیین کنند که دولت نتواند بودجه عمرانی را فدای بودجه‌های جاری کند.

این مستلزم این است که اجازه ندهیم دولت بزرگ شود. درحالی‌که هر سال که می‌گذرد، این نگرانی وجود دارد که برخلاف قانون اندازه دولت بزرگ شود؛ در این صورت باید تمام درآمد نفت را بدهیم و مالیات اضافه کنیم و فعالیت‌های اقتصادی را مختل کنیم تا هزینه‌های جاری دولت را تأمین کنیم. بالاخره دولت باید خود را کوچک کند. مثلا در سه تا چهار قانون برنامه، دولت باید تصدی‌ها را واگذار می‌کرد، اما خیلی از تصدی‌ها نه‌تنها کم نشده که اضافه هم شده است. بنابراین قانون‌گذار باید دولت را وادار کند تا تصدی‌ها را به بخش خصوصی و تعاونی واگذار کند. سومین کار شیوه‌ای است که بسیاری از کشورها در دنیا عمل می‌کنند و به خوبی هم جواب داده است.

در ایران هم چند سال است که مقدمات این کار - همکاری بخش دولتی و خصوصی در طرح‌های عمرانی - فراهم و مطالعات آن انجام  شده، اما به صورت جدی به کار گرفته نشده است. درحالی‌که خیلی از کشورها قوانین و مقررات خاصی را برای آن ایجاد کرده‌اند و پاسخ هم داده است. بنابراین خوب است دولت برای آن فکری کند. اگر قانون یا مصوبات و مقرراتی نیاز است، زمینه آن فراهم شود. به هر صورت این شیوه در ایران شیوه خوبی است و پاسخ خوبی به پروژه‌های نیمه‌تمام می‌دهد. نیمه‌تمام ماندن پروژه‌ها به موارد متعددی برمی‌گردد، اما یک بعد آن ضعف نظارت است.

با اینکه سیستم‌های نظارتی متعددی در کشور داریم، در بعد نظارت در همه بخش‌ها به‌ویژه پروژه‌های عمرانی ضعف داریم که باید سیستم نظارتی خوبی براساس پیشرفت کار تخصیص‌ها صورت گیرد. اگر طبق برنامه پیش نمی‌رود، سازمان نظارتی از دستگاه اجراکننده توضیح بخواهد. بخش عمده به عدم نظارت صحیح، دقیق و لازم برمی‌گردد. در دوره‌ای که ستاری‌فر رئیس سازمان برنامه بود، در یکی از سازمان‌ها اعلام کرد تمام پروژه‌های کوچک اعلام و تمام شود. بنابراین برخی پروژه‌ها بزرگ نیست و مبالغ زیادی هم نیاز ندارد، حداقل دولت تصمیم‌گیری کند پروژه‌های کوچک را تمام کند.

هزینه‌های ناشی از تأخیر در اجرای پروژه‌ها نیز حداقل دو هزینه دارد؛ یکی اینکه پروژه‌هایی که در آن زمان آغاز کردیم، اگر اکنون توجیه نداشته باشد، نباید ادامه پیدا کند. چراکه هزینه تمام‌شده پروژه‌ها به شدت افزایش می‌یابد، به‌این‌ترتیب بالارفتن هزینه پروژه‌ها هزینه زیادی به دولت تحمیل می‌کند.

منبع: الف

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.alef.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «الف» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۳۷۷۰۳۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اسبقیان: طرح عمرانی جدید در دستور کار نداریم

به گزارش خبرنگار گروه ورزشی خبرگزاری صدا و سیما، شروین اسبقیان گفت: ابتدا می‌خواهم در مورد وظایف وزارت بر اساس قانون اهداف و وظایف دولت بپردازم که در آن ۷ وظیفه برای وزارتخانه تعیین شده است.

وی افزود: امسال شاهد ۲ اتفاق مهم در ورزش بودیم. دیدار جامعه ورزشکاران با رهبر معظم انقلاب یکی از این اتفاقات بود که نخستین بار نمایندگان ورزش زورخانه‌ای در این مراسم به هنرنمایی پرداختند.

اسبقیان گفت: آن دیدار بسیار ارزشمند و تعیین کننده بود، در همان دیدار مقام معظم رهبری ۲۳ بار از واژه تشکر استفاده کردند و ۱۰ بار مصداقی تشکر داشتند و این نشان از رضایت ایشان از ورزش دارد.

معاون وزیر حضور رئیس جمهور در وزارت ورزش را دومین اتفاق مهم امسال عنوان کرد و گفت: گزارشی از عملکرد وزارت ورزش در آن بازدید تقدیم او شد و ایشان هم ارزیابی خود را مطرح کردند. همچنین هشت مصوبه در شورای عالی ورزش به تصویب رسید.

اسبقیان تاکید کرد: سند ملی آمایش ورزش کشور و برنامه ملی پیشرفت ورزش کشور دو موضوع مهمی است که در ورزش با تاکید وزیر پیگیری می‌کنیم، اولی به رشد هر رشته در شهری که مهد آن است و توسعه تجهیزات مربوطه می‌پردازد و دومی به رشد ورزش در کشور از رده‌های محلات و پایه آغاز می‌شود. در این برنامه چشم انداز و نقشه راه کشور مشخص می‌شود.

سخنگوی وزارت ورزش در ادامه به موفقیت‌های ورزش در سال ۱۴۰۲ اشاره کرد و گفت: تا پایان بهمن ۳۷۹ مدال جهانی و ۶۶۹ مدال آسیایی و ۴۱۲ مدال بین المللی کسب کردیم، این آمار مربوط به هر دو بخش مردان و بانوان می‌شود.

اسبقیان افزود: قانون اهداف و وظایف ورزش تاکید زیادی به ورزش بانوان دارد، تا به امروز ۸۱۷ مدال در این بخش حاصل شده است و ۱۱۰۹ ورزشکار خانم به میادین بین المللی اعزام شده اند. میزبانی رویداد‌های بین المللی در بخش بانوان هم آماری مبنی بر ۴۹ مورد را نشان می‌دهد.

معاون توسعه ورزش قهرمانی و حرفه‌ای وزارت ورزش در ادامه پاسخگوی پرسش خبرنگاران بود.

وی در واکنش به پرسشی که در رابطه با انتخابات ژیمناستیک مطرح شد، گفت: با تدابیر صورت گرفته و هماهنگی وزارت و کمیته و فدراسیون جهانی، قرار شد انتخابات ژیمناستیک تمدید شود، از زمانی که آمده ام ۷ انتخابات داشته ایم که دغدغه وزیر است. برای ژیمناستیک ۳ نفر نامزد شده اند و با همین نفرات انتخابات برگزار می‌شود، این تصمیم گرفته شده و مشکلی را متوجه فدراسیون نمی‌کند.

اسبقیان در مورد بودجه فدراسیون‌ها و تخصیص صد درصدی آن‌ها، افزود: چند روز قبل اعتباری به فدراسیون‌ها واریز شد، البته اسمش را بودجه نمی‌گذاریم بلکه کمک دولت به فدراسیون هاست، خوشبختانه آقای منظور همراهی لازم را داشتند، در روز‌های آینده کمک خواهیم کرد.

معاون وزیر ورزش در پاسخ به پرسشی که در رابطه با وضعیت سرخابی‌ها و مالکیت آنها مطرح شد، آخرین اقدامات را در مورد این دو باشگاه توضیح داد و گفت: پرسپولیس و استقلال از سرمایه‌های فوتبال هستند، سرخابی‌ها ظرفیت خوبی برای کار تجاری دارند، بر خلاف دولت قبل در این دولت حل مشکل سرخابی‌ها خیلی جدی پیگیری می‌شود و اراده لازم وجود دارد.

وی ادامه داد: بخشی از سهام از طریق بورس به مردم واگذار شد و واقعی بود، دولت تاکنون از تمام ظرفیت قانونی برای واگذاری استفاده کرده است، قرار شد یکی از تیم‌ها به یکی از صندوق‌های رفاه واگذار شود، اما مورد قبول واقع نشد، امروز هم دولت این محور را داده که سرخابی‌ها به دو بانک غیر دولتی واگذار شوند و بر همین اساس اقدامات لازم انجام شده است.

اسبقیان همچنین در مورد تمرکززدایی در برگزاری رویداد‌ها و خارج شدن آن‌ها از تهران، افزود: یکی از برنامه‌های مورد توجه وزارت ورزش همین است که آن را دنبال و در آینده جدی‌تر پیگیری می‌کنیم.

وی درباره توسعه زیرساخت‌ها از جمله ورزشگاه آزادی، گفت: نواقصات این مجموعه با مدیریت جدید انجام می‌شود و مشکلی در این باره نداریم. ما در مجموع بیش از سه هزار پروژه را شناسایی کرده‌ایم. اعتباری که برای این پروژه‌ها لازم است، ۳۹ همت برآورد شده است. قرار است پروژه‌های بالای ۷۰ درصد در اولویت قرار بگیرند و سایر پروژه‌ها را نیز بنیاد مسکن و همچنین سازمان نوسازی مدارس عهده‌دار می‌شوند. تا پایان پروژه‌های نیمه‌تمام هیچ پروژه جدید در کشور شروع نخواهد شد. این پروژه‌ها مشکلات عدیده‌ای را متوجه حوزه ورزش کشور کرده است.

سخنگوی وزارت ورزش در مورد حضور کارمندان در انتخابات فدراسیون‌ها، افزود: نباید کارمندان را از حقوق شهروندی منع کرد، دلیل نمی‌شود، چون فردی کارمند وزارت است در انتخابات حضور نداشته باشد، آنچه مدنظر وزیر است این است که فردی که پست سازمانی دارد وارد انتخابات نشود و اگر قصد دارد باید کناره گیری کند. تغییر سرپرست فدراسیون دوومیدانی به همین دلیل بود.

وی درباره سیاست وزارت ورزش درباره مسائل بین‌المللی، گفت: وزارت ورزش همان دیپلماسی قوی را دنبال می‌کند. اراده ما این است که تا الان جلوی این تحریم‌ها ایستاده‌ایم، اما تلاش شده که در حوزه‌های مختلف به موفقیت و پیشرفت برسیم که رسیده‌ایم. این در ورزش هم وجود داشته است که نمونه آن عنوان دوم در بازی‌های پاراآسیایی هانگژو است. این یعنی حرکت به جلو.

اسبقیان در مورد مالکیت سرخابی‌ها و اینکه تا ۱۱ فروردین به نتیجه می‌رسد یا نه؟، افزود: شان وزارت باشگاهداری نیست، ما ناظر باشگاه‌ها هستیم، اما در مورد اینکه تا ۱۱ فروردین به نتیجه می‌رسد باید بگویم کار در حال انجام است، تاج در یکی از جلسات گفت که برای اولین بار است جلساتی با حضور وزیر در این زمینه برگزار می‌شود، یعنی وزیر خیلی جدی پیگیری می‌کود و در کل ان شاءالله مشکلی در واگذاری نیست.

معاون وزیر ورزش در مورد مستقل شدن اساسنامه فدراسیون‌ها، گفت: نگاه وزیر این است که نمی‌شود انتخابات یک فدراسیون را با اساسنامه‌ای که فدراسیون دیگر هم مدنظر است، برگزار شود. این موضوع در حال کار کارشناسی است و ان شاءالله به نتیجه می‌رسد.

وی درباره ساخت مجموعه ورزشی جدید در تهران، افزود: آن پروژه در دولت تصویب شده و برای همه فدراسیون‌ها است و فقط فوتبال نیست. پیمانکار پروژه مشخص شده است. این یک پروژه خاص است که باعث افتخار کشور خواهد بود. نقشه‌ها آماده شده و شروع عملیات سال آینده اعلام می‌شود.

اسبقیان در پاسخ به پرسش خبرنگاری که در رابطه با آیین نامه تجلیل از مدال آوران و تغییر این آیین نامه بر اساس نرخ تورم و ارز مطرح شد، گفت: وزیر ورزش دستور تغییر آیین نامه را داده است و سال آینده عملیاتی می‌شود، پاداش مدال آوران سال ۱۴۰۳ بر اساس تغییرات اعمال شده در ایین نامه تعیین می‌شود.

وی در واکنش به اینکه آیین نامه جدید ملاک پاداش مدال آوران المپیک و پارالمپیک می‌شود؟، افزود: به نظرم می‌رسد چنین باشد.

معاون وزیر ورزش درباره شرایط فدراسیون بین‌المللی زورخانه‌ای و اینکه دو فدراسیون جهانی وجود دارد، گفت: اینکه دو فدراسیون جهانی باشد، مغایر با قانون نیست. وزیر ورزش دنبال ریاست فدراسیون جهانی نیست. آن چیزی که دغدغه وزارت ورزش است، دغدغه رهبر انقلاب است و ایشان گلایه‌هایی در مورد این رشته داشتند. پس هماهنگی شد تا برای بین‌المللی کردن این رشته گام‌های عملیاتی برداشته شود.

سخنگوی وزارت ورزش درباره انتخابات فدراسیون‌ها در سال جدید و همچنین تاسیس چند فدراسیون در دوره وزیر سابق ورزش توضیح داد و افزود: هر تصمیمی باید با مطالعه باشد. فدراسیون بادبانی به فدراسیون قایقرانی بازمی‌گردد، فدراسیون راگبی به طور مستقل ادامه می‌دهد. درباره فدراسیون ساحلی و دریایی هم در حال بررسی هستیم. ما به فکر ایجاد فدراسیون جدید نیستیم، مگر اینکه پیشنهاد شود و نیاز به این مسئله باشد. درباره انتخابات سال جدید هم باید عنوان کنم که برخی فدراسیون‌ها ماه‌ها با سرپرست بودند، اما تعیین و تکلیف شدند. ما در فروردین دو انتخابات فدراسیون انجمن‌های ورزشی و ورزش سه‌گانه را داریم، در اردیبهشت هم فدراسیون ژیمناستیک و ورزش‌های رزمی را داریم. تلاش می‌کنیم تا تیر فدراسیونی نباشد که با سرپرست باشد.

دیگر خبرها

  • اجرای سالانه هزار پروژه شهری در قم / کیفیت بودجه شهرداری قم در کشور بی‌بدیل است
  • تحقق ۱۰۰ درصدی هدف‌گذاری آسفالت‌ریزی در سال جاری
  • پشتیبانی تمام قد مجلس از پروژه فیبر نوری منازل و کسب و کارها
  • امسال ۲۱۷ پروژه عمرانی در خوی اجرا شد
  • وزیر ارتباطات: پروژه فیبر نوری، آینده حوزه ارتباطات در کشور است/ آینده را فدای امروز نکردیم
  • نشست خبری استاندار کردستان با فعالان رسانه ای وخبرنگاران
  • اسبقیان: طرح عمرانی جدید در دستور کار نداریم
  • اعتبارات مالی کسب شده از طرح مولدسازی در تکمیل پروژه‌های نیمه تمام قم هزینه می‌شود
  • واکاوی شکاف درآمد-هزینه دولت
  • اتمام پروژه‌های نیمه تمام اردبیل در اولویت قرار گیرد