Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش امتداد نیوز از شهرکرد، محمدمهدی گویا ظهر امروز در هجدهمین گردهمایی سالانه کارشناسان بیماری‌های قابل انتقال بین انسان و حیوان در دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد اظهار داشت: بیماری‌های واگیردار مشترک بین انسان و حیوان شامل تب مالت، هاری و حیوان گزیدگی، تب کریمه کنگو، سالک و سیاه‌زخم در کشور برای وزارت بهداشت از اولویت برخوردار هستند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: بیماری سیاه‌زخم بسیار نادر است اما نباید اجازه داده شود حتی یک کانون بیماری سیاه‌‎زخم در کشور ایجاد شود زیرا بیشترین انرژی در حوزه کنترل بیماری‌های واگیردار صرف بیماری‌های واگیردار مشترک بین انسان و حیوان می‌شود.

رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت با اشاره به کشنده بودن و خسارت‌های بیماری‌های واگیردار مشترک بین انسان و حیوان بیان کرد: در صورت ابتلای فردی به بیماری تب کریمه کنگو تا 30 درصد احتمال مرگ بیمار وجود دارد که امسال 147 مورد بیماری تب کریمه کنگو در کشور مشاهده که از این مجموع 6 نفر فوت که نسبت به سال‌های گذشته کمترین آمار مرگ و میر این بیماری در کشور بوده است.

گویا خاطرنشان کرد: اولویت در کنترل بیماری‌های واگیردار با بیماری‌هایی است که دارای شدت مرگباری، شدت بیماری‌زایی، تعداد بالای مبتلایان و بیماری‌هایی که درمان آنها نیازمند صرف هزینه‌های زیادی است.

وی با اشاره به اهمیت کنترل بیماری‌های واگیردار تصریح کرد: باید آموزش‌های لازم در راستای کنترل این بیماری‌ها و چگونه مبتلا نشدن به مردم داده شود.

رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت با بیان اینکه تاکنون هیچ بیماری به غیر از آبله ریشه‌کن نشده است، گفت: دومین بیماری که قرار است ریشه‌کن شود بیماری فلج اطفال است که مراحل نهایی خودش را طی می‌کند.

گویا با بیان اینکه کنترل بیماری‌های مشترک بین انسان و حیوان بسیار پیچیده است، بیان کرد: کنترل این بیماری‌ها نیازمند مشارکت سایر دستگاه‌ها از جمله سازمان دامپزشکی است.

انتهای پیام/

true برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

true

منبع: امتداد نیوز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.emtedadnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «امتداد نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۳۸۴۱۴۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آمار بالای حیوان گزیدگی در اردبیل

به گزارش خبرگزاری صداوسیما، مرکز اردبیل دکتر محمد جعفرزاده ، از استقرار و خدمات رایگان ۱۷ مرکز شبانه روزی در سطح استان برای حیوان گزیدگی خبر داد و تصریح کرد: در سال ۱۴۰۱ تعداد ۵ هزار و ۸۵۸ نفر حیوان گزیدگی گزارش شده بود که در سال ۱۴۰۲ این آمار به ۶ هزار و ۷۳۷ نفر افزایش یافت.
وی با اشاره به اینکه ۵۰ درصد موارد حیوان گزیدگی مربوط به گروه سنی زیر ۱۵ سال است، اظهار کرد: ۷۷ درصد حیوان گزیدگی توسط سگها، ۱۷ درصد مربوط به گربه ها، ۲ درصد توسط گاو و گوسفندان و ۴ درصد نیز توسط سایر حیوانات انجام می‌شود.
معاون بهداشت علوم پزشکی اردبیل ادامه داد: ۴۹ درصد حیوان گزیدگی توسط سگهای ولگرد و ۵۱ درصد نیز توسط سگهای دارای مالک صورت می گیرد، اما با توجه به اینکه سگهای ولگرد شهری و روستایی واکسیناسیون ندارند، گزیدگی این سگها بیش از اندازه خطرناک هستند.
جعفرزاده با بیان اینکه تاکنون مرگ انسانی ناشی از هاری در استان اردبیل گزارش نشده است و انتقال بیماری هاری بسیار نادر است، افزود: این بیماری در صورتی از طریق انسان به انسان انتقال می یابد که با عدم اطلاع پیوند اعضاء انجام شود.
این مقام درمانی و بهداشتی اردبیل با اذعان بر اینکه استان اردبیل جزو استان هایی با بروز بالای حیوان گزیدگی است، خاطرنشان کرد: بیماری هاری درمان ندارد. هم استانی ها در مواجه با حیوان گزیدگی از پانسمان و بخیه اجتناب نمایند و حتما محل حیوان گزیدگی را به مدت ۲۰ دقیقه با صابون و آب پرفشار شستشو دهند و سپس با محلول بتادین ضدعفونی کنند.

دیگر خبرها

  • آخرین جزئیات تعداد مبتلایان به تب کریمه کنگو اعلام شد
  • آمار بالای حیوان گزیدگی در اردبیل
  • برگزاری جلسه آموزشی پیشگیری از تب کریمه کنگو در بابل
  • شقاقی: تصمیمات سخت کنترل تورم مشاهده نمی‌شود؛ نرخ واقعی تورم کشور چه عددی است؟
  • این استان رکورد دار آمار حیوان گزیدگی در کشور
  • هشدار دامپزشکی : شیوع بیماری تب کریمه کنگو در فصل گرما
  • اردبیل بالاترین آمار حیوان گزیدگی در کشور را دارد
  • بالاترین آمار حیوان گزیدگی در کشور را این استان دارد | بیشترین گزیدگی ها مربوط به کدام حیوان است؟
  • ۴ نفر مبتلا به تب کریمه کنگو/مردم توصیه‌های بهداشتی را جدی بگیرند
  • هشدار دامپزشکی زرند درباره بیماری تب کنگو