Web Analytics Made Easy - Statcounter

زاهدان - ایرنا - معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی زاهدان گفت: 165 مورد با علائم سکته مغزی (فلج نیمه بدن، اختلال در تکلم و فلج یک طرف صورت) از ابتدای امسال تا کنون در سامانه مرکز اورژانس این دانشگاه ثبت شده است.

به گزارش ایرنا دکتر علی خواجه روز چهارشنبه در جمع خبرنگاران در زاهدان اظهار داشت: پزشکان بیماری 149 نفر از این افراد را سکته مغزی از نوع ایجاد لخته خون در مغز و بقیه را خون ریزی مغزی(نوع حاد) تشخیص دادند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی افزود: طرح مدیریت درمان سکته حاد مغزی امسال در بیمارستان علی ابن ابیطالب(ع) زاهدان و بیمارستان امام علی (ع) چابهار در حال انجام است و خانواده ها به محض مشاهده علائم سکته مغزی در هر یک از اطرافیان باید سریعا با اورژانس تماس گیرند تا بیمار در سه ساعت نخست(زمان طلایی) به این مراکز انتقال یابد.
وی تاکید کرد: 80 درصد بیماران سکته حاد مغزی در صورت مراجعه در سه ساعت نخست بعد از مشاهده علائم سکته به مراکز درمانی و انجام به موقع تزریق برگشت پذیر هستند.
وی اظهار داشت: در هر 6 ثانیه یک نفر در جهان و روزانه 250 نفر در ایران دچار سکته مغزی می شوند.
معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی زاهدان در تعریف سکته مغزی گفت: در مغز یک سری سرخ رگ خون رسانی می کنند و یک سری سیاه رگ خونی که اکسیژن آن کم شده را به قلب بر می گردانند تا قلب توسط شش ها دوباره اکسیژن را به خون بازگرداند، در زمان سکته مغزی این شریان با ایجاد لخته خون بسته می شود.
دکتر خواجه افزود: کادر درمان اورژانس پیش بیمارستانی با آموزش های لازم ارائه شده، آمادگی حضور به موقوع بر بالین بیمار و ارائه خدمات لازم را دارند.
وی بیان کرد: طرح مدیریت درمان سکته حاد مغزی از ابتدای امسال در چابهار و از 22 مهر ماه در زاهدان در حال انجام است و پزشکان بیمارستان امام علی(ع) چابهار در این مدت با درمان به موقع و سریع بیماران که شامل تزریق داروی آلتپلاز است جان چهار بیمار و پزشکان بیمارستان علی ابن ابیطلاب(ع) زاهدان نیز تاکنون جان 2 بیمار را با این روش نجات دادند.
معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی زاهدان گفت: چنانچه درمان بیماران در سه ساعت اولیه بروز علائم در بیمارستان علی ابن ابیطالب(ع) انجام شود عوارض ناشی از سکته حاد مغزی قابل پیشگیری است و بیمار می تواند به روند عادی زندگی خود ادامه دهد.
دکتر خواجه اظهار داشت: سبک زندگی و تغذیه نامناسب، دیابت، وزن بالا، فشار و چربی خون و کهولت سن از جمله عوامل بروز سکته مغزی است.
وی خاطرنشان کرد: 10 درصد بیماران سکته مغزی در مدت یک سال فوت می کنند که بیشتر این افراد مرد هستند.

**محمدرضا کریم لو دکتر متخصص قلب و عروق و عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی زاهدان نیز در این نشست گفت: سکته قلبی عارضه‌ای است که به دنبال بسته شدن کامل رگ‌های قلب ایجاد می‌شود، البته افراد مبتلا عمدتا دارای سابقه گرفتگی عروق هستند.
وی افزود: افزایش و کاهش قند خون و فشار خون، استعمال سیگار، افزایش چربی خون و کنترل نکردن برخی بیماری ‌ها مانند دیابت موجب بروز سکته قلبی در افراد می‌ شود.
وی اظهار داشت: برای بازکردن رگ های قلب در زمان سکته قلبی از 2 روش تجویز دارو و آنژیوگرافی استفاده می شود که روش آنژیوگرافی نتیجه بهتری دارد و شانس موفقیت آن در باز کردن عروق بسته شده بیشتر است.
این متخصص قلب و عروق گفت: آنژیوگرافی یک اقدام تهاجمی برای تشخیص گرفتگی عروق تغذیه کننده قلب با دقت تشخیص بسیار بالا بوده که این اقدام می تواند از طریق یک لوله پلاستیکی مخصوص بسیار باریک از ناحیه کشاله ران یا مچ دست انجام شود و زمان مورد نیاز برای انجام این عمل حداکثر 20 دقیقه است.
وی تاکید کرد: این خدمت هم اینک در بیمارستان علی ابن ابیطالب(ع) در حال ارائه به بیماران است که با هماهنگی های صورت گرفته کادر اورژانس در کمترین زمان بیماران با علائم سکته قلبی را به این مرکز انتقال می دهند.
وی افزود: از سال 94 تا کنون در مجموع 130 بیمار سکته قلبی در بخش اورژانس بیمارستان علی ابن ابیطالب(ع) آنژیوگرافی شدند که تنها 2 نفر از آنان فوت کردند.

**رئیس مرکز مدیریت حوادث و فوریت های پزشکی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی زاهدان گفت: بیش از هزار و 500 نفر در هفت ماهه نخست امسال با علائم سکته قلبی با مرکز اورژانس این دانشگاه تماس گرفتند.
دکتر فریبرز راشدی افزود: تیم های اورژانس مدیریت حوادث دانشگاه علوم پزشکی زاهدان در کمتر از پنج دقیقه در سطح شهر زاهدان بر بالین بیماران حاضر و خدمات لازم را ارائه می دهند.
وی تاکید کرد: تمام نیروهای اورژانس آموزش های لازم را در رابطه با خدمات رسانی به بیماران از جمله بیماران سکته مغزی و قلبی فرا گرفته اند.
وی از مردم خواست به محض مشاهده علائم سکته مغزی یا قلبی در اطرافیان خود برای ارائه خدمات لازم در کمترین زمان به بیمار، بلافاصله با شماره 115 اورژانس تماس بگیرند و از بردن بیمار با خودروی شخصی به مراکز درمانی اجتناب کنند.
به گزارش ایرنا استان سیستان و بلوچستان با توجه به گستردگی در حوزه بهداشت و درمان به سه بخش تقسیم شده که شهرستان های شمالی شامل زابل، هیرمند، زهک، هامون و نیمروز زیر پوشش دانشگاه علوم پزشکی زابل و شهرستان های زاهدان، میرجاوه، خاش، سراوان، سیب و سوران، مهرستان، چابهار و کنارک زیر نظر دانشگاه علوم پزشکی زاهدان و شهرستان های ایرانشهر، سرباز، نیکشهر، دلگان، فنوج و قصرقند زیر پوشش دانشکده علوم پزشکی ایرانشهر قرار دارد.
سیستان و بلوچستان با 19 شهرستان و افزون بر 2 میلیون و 775 هزار و 14 نفر جمعیت پهناورترین استان کشور محسوب می شود که با کشور افغانستان و پاکستان هم مرز است.
3042**3213 خبرنگار: محدثه حیدری گرجی **انتشاردهنده: اکبر نوری

منبع: ایرنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۳۸۷۰۵۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اجرای کامل طرح سلامت خانواده در هرمزگان

به گزارش خبرگزاری صداوسیما مرکز خلیج فارس؛ غلامعلی جاودان در نشست خبری به مناسبت هفته سلامت افزود: پارسال این طرح در شهر‌های بندرلنگه و حاجی آباد اجرا شد که امیدواریم امسال این طرح به طور کامل در شهر‌های استان اجرا شود.
وی گفت: طرح جامع سلامت در روستا‌های استان اجرا شد.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان با اشاره به اینکه افزایش بیمار‌های غیر واگیر از جمله فشار خون افزود: در اجرای طرح سلامت خانواده برای مراقبت از هر دو هزار نفر در حوزه شهری یک مراقب سلامت در نظر گرفته شده است.
جاودان گفت: ایجاد هزار تخت بیمارستانی از دیگر برنامه‌های امسال دانشگاه علوم پزشکی استان است که امیدواریم با حمایت‌های دولت این برنامه اجرایی شود.

بیشتر بخوانید؛ پذیرش بیش از ۷۷ هزار بیمار در اورژانس بیمارستان‌های هرمزگان
رئیس دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان افزود: بیمارستان ۵۳۱ تختخوابی بندرعباس با ۸۷ درصد پیشرفت فیزیکی، بیمارستان میناب با ۷۷ درصد پیشرفت فیزیکی و بیمارستان نفت ستاره خلیج فارس با پیشرفت خوبی در حال ساخت است که امیدواریم تا پایان سال به بهره برداری برسد.
جاودان گفت: در دوسال گذشته از فعالیت تاکنون یک میلیون و ۲۲۰ نفر در بیمارستان‌های استان ۱۰ میلیون خدمات بستری استفاده کردند.
وی افزود: در این مدت ۱۰۰ هزار زایمان در بیمارستان‌های استان انجام شده است.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان گفت:۷۰ قلم تجهیزات پزشکی سنگین به ارزش ۶ هزار و ۹۱۸ میلیارد تومان در بیمارستان‌های استان مستقر شده اند.
جاودان افزود: ۹۰ پایگاه اورژانس زمینی، اورژانس هوایی بال ثابت و ۴ فروند اورژانس دریایی در هرمزگان فعال است.
وی گفت: شناور اورژانس دریایی برای جزیره بوموسی با اعتبار ۳۰ میلیارد تومان در حال ساخت است که به زودی به بهره برداری می‌رسد.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان افزود: برای تجهیز این اورژانس ۲۰ میلیارد تومان نیاز است.
منوچهر کمالی معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان هم در این نشست با اشاره باینکه در استان ۷۳۰ پزشک متخصص داریم، گفت: در استان ۴۵۳ پزشک متخصص کمبود داریم.
حامد فلاح معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان نیزگفت: داروخانه‌های استان ۳۰ میلیارد تومان از سازمان‌های بیمه گرمطالبه دارند.
در پایان این نشست از پوستر جشنواره رسانه و سلامت هرمزگان رونمایی شد.

دیگر خبرها

  • اعضای بیمار مرگ مغزی در مشهد جان ۴ را نفر را نجات داد
  • برگزاری جشنواره غذای سالم در دانشگاه علوم پزشکی زاهدان
  • کاشت ۲۰۰ اصله نهال در دانشگاه علوم پزشکی زاهدان
  • اجرای طرح سلامت خانواده در هرمزگان+عکس وفیلم
  • اجرای طرح سلامت خانواده در هرمزگان
  • اجرای کامل طرح سلامت خانواده در هرمزگان
  • اعضای بانوی مرگ مغزی در مشهد به پنج بیمار زندگی بخشید
  • اعضای بدن بانوی ایثارگر اردبیلی به بیماران نیازمند اهدا شد
  • اعضای بانوی مرگ مغزی ساکن بجنورد به پنج بیمار زندگی بخشید
  • آیین افتتاح برنامه ملی سلامت خانواده و نظام ارجاع در شهر زاهدان