Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «جماران»
2024-03-19@11:34:51 GMT

حوضه های آبی کشور از دهه 70 تا کنون دچار شکست شده اند

تاریخ انتشار: ۱۰ آبان ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۵۳۸۸۹۶۱

حوضه های آبی کشور از دهه 70 تا کنون دچار شکست شده اند

به گزارش ایرنا، عباس کشاورز روز چهارشنبه در گردهمایی ملی برنامه ریزی تحقیقات مدیریت پایدار خاک و آب که در موسسه تحقیقاتی خاک و آب وزارت جهاد کشاورزی واقع در استان البرز برگزار شد، افزود: در کشاورزی ما چند موضوع فراموش شده که مناسب نبودن آبیاری، تغذیه بسیار نامناسب خاک و غفلت از مواد آلی خاک است که 3 کلید مرتبط با هم در پایندگی کشاورزی هستند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی گفت: تا دهه 70 اگر یکسال بارندگی کاهش داشت شاهد افت روان آب ها نبودیم ولی از دهه 80 به بعد اینها با هم فاصله گرفتند به طوریکه در سال آبی 86-85 بارندگی 32 درصد نسبت به میزان متوسط سالانه افزایش یافت ولی میزان روان آب 16 درصد کاهش یافت.
کشاورز افزود: همچنین در سال آبی گذشته (95-94) میزان بارندگی در بعضی از حوضه ها همچون حوضه کرخه 46 درصد افزایش یافته بود که شاهد خسارات زیادی همچون سیل ایلام و کشته شدن چند دانش آموز بودیم.
وی با بیان اینکه از گذشته در هیچ مدلی، آبی برای محیط زیست در محاسبات نبوده است، ادامه داد: اگر کشور و مردممان را دوست داریم باید تمام رفتارهایمان با پایداری همراه باشد و پایداری اولین کلید و رمز توسعه کشور ماست که متاسفانه یکی از شاخصه های کشاورزی ما ناپایداری است.
معاون وزیر جهاد کشاورزی گفت: هنوز پس از این همه کار و تحقیقات نتوانسته ایم از فرسایش خاک جلوگیری کنیم و هنوز اثری از مواد آلی خاک در برنامه های ما نیست.
وی تاکید کرد که باید همه کمک کنیم به سمت پایداری سرزمین برویم و اکنون که خیلی ها بر آن باورند که آخر کار کشاورزی کشور ما فرارسیده و باید همه چیز را وارد کنیم ولی ما معتقدیم که نقد و ایجاد نگرانی مشکلی را حل نمی کند.
کشاورز افزود: آب یک موضوع اقتصادی، اجتماعی، زیست محیطی و سیاسی است و کسانی که آب را در کشور ما رقم زدند بینش هیدرولوژی را نداشتند و باعث این اتفاق شدند.
وی اضافه کرد: کشور ما زمانی 13 رودخانه دائمی داشت ولی اکنون به 5 رودخانه رسیده است و دستور کار ما این است که می توانیم کمک کنیم سرزمین پایداری بیشتری از نظر طبیعت، محیط زیست و زندگی داشته باشد و کشاورزی سرافرازی داشته باشیم.
وی یکی از ابزار برای رسیدن به این هدف را بهینه کردن مصرف آب دانست که راه آن فقط در کنترل حجم آبیاری نیست و به این معنی نیست که هر کسی آب کمتری مصرف کرد بهتر است به طوریکه خیلی از موارد این موضوع عکس جواب می دهد زیرا در جامعه کشاورزی ما و تمام کسانی که آبیاری کار کرده اند بیشتر گرایششان به پدیده های فیزیکی بوده است.
وی گفت: یک مشکل کشاورزی این است که تجلی یک کار غیرفیزیکی یک مزرغه خوب با یک مزرعه غیرمناسب را چند نفر تشخیص می دهند که این موضوع فرهنگی هم هست و عامل فرهنگی باعث شده که رابطه ای بین آب، خاک، گیاه و اقلیم در ادبیات ما ایجاد نشود.
کشاورز با بیان اینکه این رابطه باید در موسسات تحقیقاتی ایجاد شود، افزود: گیاه موجود زنده ای است که باید تمام رفتار آن شناخته شود در حالیکه هیچ اطلاعی در خصوص رابطه آب و گیاه نداریم و برنامه آبیاری ما هیچ ارتباطی با طبیعت ندارد.
وی اظهار داشت: بسیاری از کشاورزان ما نیاز آبی کشت هایشان را زیاد می دانند در حالیکه بیشتر کشت ها به آن میزان آب نمی خواهد و اگر این رابطه به خوبی آنالیز شود می توان مصرف بهینه آب را داشت و کشاورزی پرآبی نداشته باشیم زیرا تمام گیاهان را حتی در شیوه های نوین آبیاری نباید با یک نسخه آب داد.
معاون وزیر جهاد کشاورزی در امور زراعت گفت: تمام تلاش های ما برای معرفی تکنولوژی به کشاورز است و بیشتر کشت های زراعی ما با این سرزمین تطبیق دارند و سازگار هستند ولی برای بعضی باید تجدید نظر در رفتارمان داشته باشیم.
وی افزود: تمام منابع جهانی می گویند گیاهی که تبخیر و تعرق در بهترین شرایطش دارد باید هنرمان این باشد که رویکرد به گیاهان را در شرایط مختلف آبی ببینیم و یکی از انتظارات ما این است که هر گیاهی را در هر جا نمی توانیم انتخاب کنیم و بایستی سعی کنیم در آبیاری، آبیاری مان با آب سبز مکمل باشد و حضورمان در سرزمین بایستی کمی جابجا شود و در تابستان خیلی از کشت ها را انجام ندهیم.
کشاورز با بیان اینکه در زمان مشکلات مردم روحیه همکاری و همیاری دارند، اظهار داشت: ولی در مورد خشکسالی و کم آبی این روحیه خشن است و در این فضا فکر نمی کنیم که با هم دوست هستیم و اگر می گویند آینده جنگ آب است به خاطر همین خلق و خو است.
وی هوشمندسازی آبیاری در مزارع و باغات را یکی از راهکارها برای مصرف بهینه آب در کشاورزی دانست و گفت: هوشمندسازی ارتباطی با سیستم ندارد بلکه باید دانش خود را بالا ببریم زیرا تکنولوژی آن خیلی ساده است.
***توسعه گلخانه ها یکی از راهکارها برای مصرف بهینه آب کشاورزی
معاون وزیر جهاد کشاورزی یکی از راهکارها برای مصرف بهینه آب کشاورزی را توسعه گلخانه ها دانست و افزود: نه تنها بایستی تمام کشت سبزی و صیفی را به گلخانه ها ببریم بلکه باغات را نیز باید به این محیط ها ببریم.
وی ادامه داد: اکنون در خیلی از کشورها به خاطر کم آبی و بیماری باغاتشان را به گلخانه ها برده اند ولی دانش آبیاری ما برای گلخانه ها خیلی ضعیف است به طوریکه در گلخانه هایمان رطوبت زیادی دارد که زمینه ایجاد قارچ و سیکل مبارزه با بیماری را زیاد می کند.
کشاورز با تاکید بر اینکه باید گروه کارشناسی و محقق برای تطبیق آبیاری گلخانه ها ایجاد شوند، گفت: باید تکنولوژی گلخانه را به عنوان یک روش پایدار برای آینده داشته باشیم چون آبیاری کمی می خواهد و اگر دولت انرژی را تغییر دهد مجبور هستیم منابع انرژی گلخانه را تغییر دهیم.
وی با بیان اینکه بایستی به دنبال روش هایی باشیم که علم مان مجتمع شود تا بازدهی بیشتری داشته باشد، افزود: نگران کشاورزی با این شرایط آب نیستیم ولی اگر پدیده ها و انرژی هایمان را خوب رصد کنیم کشاورزی ما قابلیت های زیادی دارد.
6156/1535خبرنگار: نوشین طهماسبی**انتشاردهنده:داریوش غفاری

منبع: جماران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jamaran.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جماران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۳۸۸۹۶۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

افزایش دو برابری سطح گلخانه‌ها در کردستان

به گزارش خبرگزاری صداوسیمای مرکز کردستان ،حاجی میرزایی میگوید: براساس ابلاغ وزارت جهاد کشاورزی سطح گلخانه‌های استان باید از ۳۰ هکتار به ۶۰ هکتار برسد
وی عنوان کرد: درحال حاضر ۵۲ پرونده در سطح ۳۱ هکتار آماده معرفی به بانک‌های عامل برای دریافت تسهیلات می‌باشد.
وی گفت: با اجرای این پروژه‌ها در سال پیش رو، جایگاه استان در سطح کشور از رتبه ۲۷ به ۱۷ ارتقا خواهد یافت.
حاجی میرزایی به مجتمع گلخانه‌ای دو سرشهرستان قروه اشاره کرد و افزود: این گلخانه شاخص با ۵۰ هکتار مساحت برای ۶۰۰ نفر به صورت مستقیم ایجاد شغل میکند.
کردستان با داشتن بیش از یک میلیون و ۲۲۰ هزار هکتار زمین قابل کشت مرغوب و مستعد دیم و آبی، یکی از قطب‌های تولید محصولات کشاورزی است که دارای ۵۰ هزار هکتار باغ است و سالانه ۴۰۰ هزار تُن انواع محصول در آن تولید و برداشت می‌شود.
میزان کل تولیدات استان کردستان دارای سه میلیون تُن انواع محصول است که وزارت جهاد کشاورزی در نظر دارد با توسعه فعالیت‌های مختلف این میزان را به حدود پنج میلیون تُن برساند.

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

دیگر خبرها

  • تکمیل زیرساخت‌های ۸ شهرک کشاورزی در خراسان جنوبی
  • ۱۷ نکته درباره صرفه‌جویی آب
  • توصیه‌های کاربردی هواشناسی کشاورزی در استان یزد
  • سیم گالوانیزه گلخانه: چیستی، کاربرد و تفاوت قیمت با مفتول سیاه
  • تولید سالانه بیش از ۴۱ هزار تن محصولات گلخانه‌ای در استان همدان
  • افزایش کشاورزی در حوضه آبریز ارومیه/ احداث باغات در اراضی شیبدار دریاچه ارومیه
  • تجهیز یک چهارم اراضی کشاورزی خراسان جنوبی به سیستم‌های نوین آبیاری
  • اجرای ۱۹۰۰ هکتار سامانه نوین آبیاری در خراسان جنوبی
  • کود گیاهی که نیاز آبی را کاهش می دهد +فیلم
  • افزایش دو برابری سطح گلخانه‌ها در کردستان