Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مجله همگردی»
2024-03-28@19:49:25 GMT

دنیزلی ترکیه | شهر چشمه های آب گرم

تاریخ انتشار: ۱۰ آبان ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۵۳۸۹۸۴۶

ترکیه یکی از کشورهای همسایه ی ایران است که سالانه توریست های زیادی از سراسر دنیا از جمله ایران، به آن جا سفر می کنند. دنیزلی یکی از شهر های پرگردشگر ترکیه می باشد که در بخش جنوب غربی این کشور قرار دارد. دنیزلی به دلیل داشتن چشمه های آب گرم فراوان مورد توجه گردشگران محلی و توریست های خارجی قرار دارد. در ادامه این بخش با ما همراه باشید تا با شهر دنیزلی ترکیه و جاذبه های آن بیشتر آشنا شوید.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

معرفی شهر دنیزلی

شهر دنیزلی ترکیه (Denizli) یکی از شهرهای توریستی ترکیه و مرکز استان دنیزلی می باشد. این شهر در ناحیه ی اژه ای (یکی از هفت ناحیه ی کشور ترکیه)  واقع شده و حدود  577 هزار نفر جمعیت دارد. البته این تعداد جمعیت مربوط به آمارگیری سال 2013 می باشد که نسبت به سرشماری سال 2007 حدود 200 هزار نفر به جمعیت این شهر اضافه شده است.دنیزلی یک شهر صنعتی است که در چند دهه ی اخیر رشد اقتصادی فراوانی داشته و این رشد را مدیون صنعت تولید پارچه و صادرات آن می باشد. این شهر در جنوب غربی ترکیه و در انتهای شرقی دره ی آبرفتی با ارتفاع دشت حدود 350 متر قرار دارد.از جمله جاذبه های توریستی این شهر می توان به پاموک کاله اشاره کرد. منطقه ی پاموک کاله به دلیل داشتن آب گرم های فراوان مورد توجه گردشگران داخلی و خارجی قرار گرفته است. همچنین در 5 کیلومتری بخش شمالی این منطقه آب گرم قرمز رنگی وجود دارد که یکی از جذابیت های طبیعی این مکان محسوب می گردد.

آب و هوای دنیزلی

استان دنیزلی در ناحیه ی اژه ای (ege bölgesi) کشور ترکیه قرار دارد. از این رو آب و هوای نقاط مختلف آن  متفاوت می باشد. شهرهای دورتر از سواحل این منطقه، دارای آب و هوای خنک تر و بخش های مرتفع استان، که در بخش غربی آن واقع شده اند، دارای آب و هوای گرم تری هستند. با توجه به این که در این منطقه کوه ها عمود بر دریا قرار دارند، بادهایی که از سمت دریای اژه می وزند به سمت استان دنیزلی می آیند. از این رو این استان در معرض باد قرار گرفته است. در مورد آب و هوای شهر دنیزلی می توان گفت، این شهر دارای تابستانی گرم و زمستانی سرد می باشد. گاهی اوقات به دلیل بارش برف در اطراف شهر و در بخش کوهستانی آن، هوای شهر بسیار سرد می گردد و در برخی سال ها نیز ممکن است بارش برف در بخش شهری نیز اتفاق بیفتد. اما بهار و تابستان در این شهر بارانی، گرم و ملایم می باشد.

معرفی جاذبه های دیدنی دنیزلی

پاموک کاله: پاموک کاله(Pamukkale)  یا قلعه ی پنبه ای یکی از جاذبه های دیدنی شهر دنیزلی ترکیه است  که دارای 17 چشمه ی آب گرم می باشد. نامگذاری قلعه ی پنبه ای به دلیل وجود سنگ آهک های متخلخل تراورتن در همه ی بخش های این منطقه است. این سنگ ها باعث شده تا املاح موجود در آب ته نشین شود و ظاهری شبیه به پنبه ایجاد کند.پاموک کاله در منطقه دریای اژه و دره رودخانه مَندَرَس قرار گرفته و دارای آب و هوایی معتدل می باشد. همچنین گفته می شود آب گرم این منطقه برای درمان بسیاری از بیماری ها مفید است. چشمه های آب گرم و آب و هوای خوب این منطقه باعث تبدیل آن به یک ناحیه گردشگری شده و سالانه تعداد زیادی از مردم ترکیه برای استفاده از این چشمه ها به دنیزلی ترکیه  سفر می کنند.شهر باستانی هیراپولیس:  هیراپولیس یا شهر مقدس یک منطقه ی باستانی است که در 20 کیلومتری شهردنیزلی ترکیه واقع شده است. هیراپولیس در سال 1988 به عنوان یکی از میراث های جهانی در لیست یونسکو به ثبت رسید. خرابه های این شهر باستانی در نزدیکی پاموکاله قرار دارد و در کنار چشمه های آب گرم این منطقه، یک جاذبه ی گردشگری اصلی محسوب می گردد. چشمه های آب گرم این مکان از قرن دوم قبل از میلاد مورد توجه بوده و افراد در آن به شنا می پرداختند.بناهای باقی مانده ی این شهر باستانی شامل تئاتر، معبد آپولو، حمام و ... می باشد. ساختمان تئاتر هیراپولیس دارای 10 هزار نفر ظرفیت بوده و یکی از برجسته ترین نمونه های معماری قدیمی و تاریخی می باشد. قبرستان بزرگی نیز در این شهر وجود دارد که از سنگ قبرهای حجاری شده با کنده کاری های زیبا بر روی آن ها پوشیده شده است. برخی از ساختمان های این شهر به عنوان موزه مورد استفاده قرار گرفته و سالانه گردشگران زیادی از آن بازدید می کنند.کوه هوناز: هوناز نام یکی از کوه های ترکیه است که در شهر هوناز (Honaz) در استان دنیزلی ترکیه واقع شده است. این مکان یکی از جاذبه های طبیعی این بخش و محلی فوق العاده برای تفریح و گردش در تابستان می باشد.مجسمه ی آتاتورک: مجسمه ی آتاتورک نیز یکی دیگر از دیدنی های این شهر است که در مرکز شهر و در میدان سینار واقع شده است. گردشگران زیادی از این مجسمه بازدید کرده و در کنار آن عکس های یادگاری می اندازند.در این بخش سعی کردیم تا شما را با شهر دنیزلی ترکیه و جاذبه های دیدنی آن آشنا کنیم. اگر به ترکیه سفر کردید بازدید از این شهر و شنا در چشمه های آب گرم آن را از دست ندهید.

منبع: مجله همگردی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت hamgardi.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مجله همگردی» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۳۸۹۸۴۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سفر به محوطه اورارتویی اژدها بولاغی اشنویه در سال اژدها

ایسنا/آذربایجان غربی کتیبه کانی اژدهای اشنویه که یکی از قدیمی‌ترین اسناد مرتبط با آب در شمال غرب ایران است؛ در ایام نوروز ۱۴۰۳ که به سال اژدها معروف است می‌تواند یکی از مقاصد مهم گردشگری در آذربایجان غربی باشد.

بهروز خان‌محمدی، باستان‌شناس اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی آذربایجان‌غربی به ایسنا گفت: این اثر که به نام‌های اژدها بولاغی، تازه بولاغ، عین‌الروم و چشمه منوا نیز شناخته می‌شود محوطه‌ای اورارتویی است که در ۵۴ کیلومتری جنوب ارومیه و کنار جاده ارومیه-اشنویه و در نزدیکی روستای عین‌الروم قرار گرفته و شامل تورفتگی صخره‌ای به شکل طاقچه و چشمه­ای است که از دل سنگ‌های پای طاقچه می جوشد و پس از عبور از زیر جاده به رود قاسملو می‌ریزد.

ساختار اورارتویی چشمه به ترتیبی بود که احتمالاً آب از وسط طاقچه به بیرون راه داشته و هنوز می‌توان فرسایش ناشی از جریان آب را در آن مشاهده کرد. بعدها محل خروج آب چشمه تغییر کرده است، احتمالاً آب پس از خروج از دهانه­ای که در وسط طاقچه داشته کانالیزه شده و به شکل فواره بیرون می­‌ریخته در حال حاضر هیچ نشانه‌ای از ساختار مربوط به فواره باقی نمانده است.

این مکان نخستین بار توسط پروفسور دایسون رئیس هیئت باستان‌شناسی حسنلو کشف و در همان سال مورد بازدید پروفسور ولفرام کلایس قرار گرفته و در سال بعد اطلاعات مربوط به آن منتشر شد، در سال ۱۳۵۵ این اثر باستانی ضمن بررسی دره اشنویه مورد بازدید و بازخوانی پروفسور سالوینی هم قرار گرفت.

در بالای این چشمه طاقچه‌ای ایجاد شده که ۶۰/۲ متر ارتفاع و ۵/۱ متر حداکثر پهنا و عمقی متغیر از ۲۰ تا ۳۰ سانتی‌متر در بالا تا ۸۰ سانتی‌متر در پایین دارد و دارای طاق قوس‌داری است.

نوشته‌های میخی در چهار نقطه مجزا از یکدیگر در طاقچه تکرار شده و شامل هفت سطر در بالاترین نقطه طاقچه و بلافاصله زیر قوس طاق، چهار سطر در نزدیکی کف طاقچه، هفت سطر در دیواره سمت راست و هفت سطر در دیواره سمت چپ طاقچه در ارتفاع ۹۵ سانتی‌متری از کف است، متن هر چهار بخش کاملاً مشابه بوده در رابطه با احداث چشمه آب توسط شاه مقتدر اورارتویی یعنی منوا است.

متن کتیبه چنین است:

«به حول و عظمت خدای خالدی منوا فرزند ایشپوینی، پادشاه بزرگ، پادشاه قدرتمند، پادشاه سرزمین بیه و خداوندگار شهر توشپا است، منوا این تارمانیلس[ آب نما یا چشمه] را بنا نمود».

شروع سال ۱۴۰۳ که به نام سال اژدها معروف بوده و بی ارتباط با نام کتیبه نیست  و ایام تعطیلات نوروزی بهترین فرصت برای گردشگران و ایران گردان را فراهم ساخته تا از این اثر ارزشمند تاریخی به عنوان یکی از مقاصد گردشگری و تاریخی استان و شهر اشنویه بازدید کنند و جرعه‌ای از آب این چشمه قدیمی و سه هزار ساله را بنوشند، نوش جان و گوارای وجود!

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • روستای خرو طبس میزبان گردشگران نوروزی
  • سمیرم شهر چشمه‌های جوشان و آبشارهای زیبا
  • چشمه‌های خشک شده‌ای که پس از سال‌ها دوباره جوشیدند + فیلم
  • چشمه و آبشار غربالبیز مهریز
  • تلفیق روح‌نواز چشمه‌سارها و کوه‌ها در فریدون‌شهر
  • دریاچه اُوان نگینی در الموت
  • سفر به محوطه اورارتویی اژدها بولاغی اشنویه در سال اژدها
  • جاری شدن چشمه ها در طبیعت ایلام
  • نی ریز پذیرای میهمانان نوروزی
  • تکمیل زیرساخت های مجموعه آبدرمانی آبگرم شوط