Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا - با آغاز حرکت زائران اربعين حسيني مرزهاي چذابه وشلمچه در خوزستان به عنوان دو گذرگاه رسمي سفر به عراق روزهاي پرهيجاني را تجربه مي کنند و ساکنان اين دو مرز به خوبي از عهده ميزباني بر آمده اند.
خبرگزاري مهر - گروه استان‌ها: آمادگي مرزهاي خوزستان براي پذيرايي از زائران اربعين حسيني به مرز تکامل رسيده و تا چند روز آينده به نقطه اوج خود مي رسد ولي در اين ميان نقش اصلي را مردم مرزنشين به خوبي ايفا مي کنند چرا که ثابت کرده اند هميشه پاي اصلي برنامه هايي هستند که رنگ و بويي از خدمت به اهل بيت (ع) دارد و در اين زمينه آنها هميشه در خط مقدم هستند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



تب‌وتاب خدمت به زائران اربعين حسيني از مدت‌ها قبل در نقاط صفر مرزي خوزستان آغازشده و هم‌زمان که مسئولان در نشست‌هاي پرتعداد در حال برنامه‌ريزي براي تدارک برنامه‌ها بودند، مرزنشينان چند قدم جلوتر، موکب‌هاي خود را ساخته و از مدت‌ها قبل آماده خدمت‌رساني به زائران اربعين حسيني شده‌اند.
«عدنان ربيعي» يکي از مرزداران شلمچه به خبرنگار مهر مي‌گويد: مردم اينجا با کمبود جا و مکان براي راه‌اندازي موکب‌هاي خود براي خدمت‌رساني به زائران اربعين مواجه هستند چراکه اشتياق براي خدمت‌رساني بسيار بالاست و جا به همه نمي‌رسد، ولي مشکلي نيست و کمبود جا باعث نمي‌شود ما فکر و خيال خدمت به زائران اربعين حسيني را از سر بيرون ببريم.
وي افزود: سال قبل بود که اهالي روستاي ما در همين منطقه شلمچه جا براي برقراري موکب نيافتند ولي برخي‌ها حتي با واکس زدن کفش‌هاي زائران اربعين، ارادت خود را نشان دادند. برخي‌ها حتي دستمال‌کاغذي دادند. خلاصه اينکه راه براي خدمت به زائران اربعين حسيني بسته نيست.
همين شرايط در مرز چذابه نيز حاکم است. «سعيد سواري» از مرزنشينان چذابه هم مي‌گويد: امسال موکب ما غذا تهيه مي‌کند و در اختيار زائران قرار مي‌دهد. از مدت‌ها قبل ليست نذرهاي ما تکميل‌شده و عدم نياز به همه‌چيز را به مردم منطقه اعلام کرده‌ايم. هرچند دستگاه‌هاي دولتي امسال با جديت بيشتري وارد کارشده‌اند ولي واقعيت اين است که مردم منتظر سازمان‌هاي دولتي نيستند و خودشان بساط خدمت‌رساني به زائران را پهن کرده‌اند.
شرايط عالي در مرزهاي چذابه و شلمچه
غلامرضا شريعتي استاندار خوزستان با عالي ارزيابي کردن شرايط در مرزهاي کشور در گفت‌وگو با خبرنگار مهر مستقر در چذابه ضمن تقدير از مرزباني و نيروي انتظامي اظهار کرد: کارها در پايانه‌هاي مرزي شلمچه و چذابه به‌خوبي و روان در حال انجام است و هيچ مشکل خاصي وجود ندارد.

وي افزود: نيروي انتظامي، مرزباني، سپاه، بسيج و ارتش اهتمام و برنامه‌ريزي صحيح و مناسبي درزمينهٔ خدمت‌رساني به زائران حسيني دارند. همچنين اقدامات تأميني خوبي داشتند و کل امور صحيح و منظم در کمال آرامش و امنيت انجام مي‌شود.
استاندار خوزستان با اشاره به بهبود زيرساخت‌هاي مرز چذابه و شلمچه تصريح کرد: روزانه بر تعداد زائران حسيني افزوده مي‌شود ولي هيچ مشکلي در راستاي خدمات‌رساني به آن‌ها در مرز چذابه و شلمچه نداريم چون از قبل برنامه‌ريزي‌هاي لازم انجام شده است.
آغاز مرحله دوم طرح ترافيکي
فرمانده قرارگاه ترافيکي خوزستان نيز به خبرنگار مهر گفت: با توجه به نزديکي به اوج ترافيک در استان خوزستان که به دليل افزايش حجم زائران اربعين اتفاق مي‌افتد، مرحله دوم طرح ترافيکي از 10 آبان آغاز شد.
شهريار بهزاد بصيرت افزود: بر اساس برنامه‌ريزي انجام‌شده تمامي تيم‌هاي موردنياز براي کمک در امر کنترل ترافيک در استان خوزستان به‌ويژه جاده‌هاي منتهي به مرزهاي شلمچه و چذابه اکنون در استان حضور دارند و به شکل پررنگ‌تري به ارائه خدمات مي‌پردازند.
وي اظهار کرد: در زمان حاضر مسيرهاي منتهي به مرزهاي شلمچه و چذابه به‌طور کامل باز است و ترافيک رواني در آن‌ها جريان دارد.
توزيع آب در چذابه بدون مشکل انجام مي‌شود
همچنين مديرعامل آب و فاضلاب روستايي خوزستان گفت: امسال ازنظر تأمين آب آشاميدني در مرز چذابه هيچ مشکلي نداريم.
درويشعلي کريمي به خبرنگار مهر در چذابه گفت: سال گذشته در شلمچه پروژه بسيار بزرگي اجرا کرديم و خوشبختانه امسال هيچ مشکلي براي آب‌رساني به مواکب نداريم.
وي تصريح کرد: در محور چذابه، امسال با کمک آب و برق يک پروژه خط انتقال آب را اجرايي و شبکه داخلي نيز توسط کارشناسان آبفا روستايي به اجرا گذاشته شد.
کريمي بيان کرد: پنج مخزن 100 مترمکعبي جمعاً به حجم 500 مترمکعب به طول 15 کيلومتر در مرز چذابه جانمايي شده و آبي که از بستان به مرز منتقل مي‌شود به اين مخازن منتقل مي‌شوند.

مديرعامل آبفار خوزستان در ادامه خبر داد: براي احتياط حدود 26 تانکر آب‌رساني را از استان‌هاي مختلف در مرزها مستقر کرديم و چند روز اول هم که آب‌رساني از طريق لوله‌کشي به مواکب انجام نشده بود اين تانکرها کار آب‌رساني را انجام مي‌دادند.
قابليت‌هاي مرز شلمچه براي عبور زائران
جانشين سپاه حضرت ولي‌عصر خوزستان نيز گفت: قابليت‌ها و ظرفيت‌هاي موجود در مرز شلمچه، براي عبور زائران اربعين حسيني و رفتن به سمت عراق بسيار بالا است.
حضور مردم در مرز شلمچه نسبت به سالهاي قبل بسيار پرشورتر و به لحاظ فراواني گسترده تر است
سردار محمود معين پور اظهار کرد: حضور مردم در مرز شلمچه نسبت به سال‌هاي قبل بسيار پرشورتر و به لحاظ فراواني گسترده‌تر است.
وي افزود: دستگاه‌هايي که متولي امر اجرا و خدمات‌رساني هستند با همدلي و صفا و صميميت تمام کارها را پيش برده‌اند و شرايط بسيار خوب و مطلوبي را براي زائران اباعبدالله مهيا کرده‌اند.
سردار معين پور بيان کرد: در حوزه پاسپورت، گذرنامه، ويزا و خدمات‌رساني موکب‌ها و بهداشت و درمان در مرز شلمچه امور بدون هيچ مشکل، وقفه و دغدغه‌اي در حال انجام است و زائران بدون هيچ معطلي از مرز عبور کرده و وارد عراق مي‌شوند.
گردوغبار هم مانع نشد
از سه‌شنبه 9 آبان، وقوع پديده گردوغبار شهرهاي مختلف استان خوزستان به‌خصوص دو مرز شلمچه و چذابه را تحت تأثير شديد قرار داد. مدارس نوبت صبح و عصر اغلب شهرهاي استان و همچنين ادارات آبادان و خرمشهر تعطيل اعلام شدند ولي تردد زائران اربعين از اين دو مرز با شدت و حرارت خاصي همچنان ادامه دارد.
زائران اربعين که اغلب آن‌ها در اين شرايط ماسک زده‌اند، بدون توجه به اين پديده، در حال عبور از مرز و رفتن به عراق براي شرکت در حماسه بزرگ اربعين حسيني هستند.
در همين زمينه مديرعامل جمعيت هلال‌احمر خوزستان گفت: از آغاز پياده‌روي اربعين تا 9 آبان، حدود پنج هزار زائر اربعين از سوي امدادگران اين جمعيت در دو مرز چذابه و شلمچه، سرپايي درمان شدند.

علي خدادادي اظهار کرد: بر اساس آخرين آمار، از اواخر مهرماه تا 9 آبان سال جاري، دو هزار و 294 زائر در مرز شلمچه، يک هزار و 881 زائر نيز در مرز چذابه و 576 زائر در پايگاه‌هاي مستقر در مسير منتهي به مرزها از سوي امدادگران هلال‌احمر درمان سرپايي شدند.
وي افزود: همچنين طي اين مدت در دو مرز چذابه و شلمچه 26 مصدوم و بيمار به بيمارستان و مراکز درماني منتقل شدند که 15 نفر در مرز چذابه و 11 نفر نيز در مرز شلمچه بوده است.
مديرعامل جمعيت هلال‌احمر خوزستان بيان کرد: در اين مدت 927 زائر در پايگاه‌ها و کمپ‌هاي اين جمعيت اسکان اضطراري شدند.
مسئول تيم امداد و نجات مرز چذابه نيز از مراجعه بيش از 700 زائر به پست جمعيت هلال‌احمر مستقر در اين مرز خبر داد و گفت: بيشترين حجم مراجعات مربوط به‌روز گذشته و زائراني است که به دليل پديده گردوغبار دچار تنگي نفس شده بودند.
کاظم يلالي با اشاره به توزيع سه هزار ماسک بين زائران اربعين در اين مرز تصريح کرد: روز گذشته بيش از يک هزار ماسک بين زائران توزيع شد و امروز نيز حدود دو هزار ماسک توزيع کرديم.
موردي از گذر زائران بدون ويزا و گذرنامه نداشتيم
همچنين فرمانده انتظامي خوزستان گفت: تاکنون هيچ موردي از گذر زائران اربعين بدون داشتن گذرنامه و يا ويزا از مرزهاي شلمچه و چذابه در اين استان نداشتيم.
سردار حيدر عباس زاده در جريان بازديد از زيرساخت‌ها و امکانات مرز شلمچه در جمع خبرنگاران افزود: در بازديد هوايي از مرز شلمچه و پارکينگ خودرويي اين منطقه، نظم و انضباط خوبي شاهد بوديم.
فرمانده انتظامي استان خوزستان در ادامه سخنان خود از استقرار «پايگاه‌هاي آگهي در پارکينگ‌ها» خبر داد و گفت: اين کار يکي از اقدامات ناجا در حوزه امنيتي انتظامي است که همکاران ما با استقرار در اين پايگاه‌ها و آگاهي بخشي به مردم در خصوص انجام اقدامات پيشگيرانه از بروز مشکلات احتمالي ازجمله سرقت خودروها جلوگيري مي‌کنند.
سردار عباس زاده افزود: به‌جز يک مورد سرقت خودرو که در طول مسير رسيدن به منطقه اتفاق افتاد و سارق خودرو نيز به‌طور سريع شناسايي و دستگير شد، ديگر هيچ مورد سرقتي در پارکينگ‌هاي دو مرز شلمچه و چذابه نداشتيم.

سردار عباس زاده تصريح کرد: در صورت ازدياد جمعيت زائران اربعين حسيني آمادگي لازم براي به‌کارگيري نيروهاي کمکي يگان ويژه ناجا و ساير نيروهاي استان‌هاي معين در جهت کمک به مسائل انتظامي و ترافيکي مرزهاي شلمچه و چذابه وجود دارد.
حذف دريافت عوارض خروجي در مرز شلمچه
در پي درخواست غلامرضا شريعتي استاندار خوزستان دريافت عوارض خروجي از زائران اربعين حسيني در مرز شلمچه حذف شد. در نامه ارسالي استاندار خوزستان به مديرعامل سازمان منطقه آزاد اروند موضوع حذف دريافت عوارض خروجي از زائران اربعين حسيني در مرز شلمچه درخواست شد، که مورد موافقت قرار گرفت.
با لغو دريافت عوارض خروجي از زائران اربعين حسيني ازاين‌پس زائراني که قصد سفر به کربلا از مرز شلمچه را دارند از پرداخت عوارض معاف‌اند.
راه‌اندازي بيمارستان صحرايي
سخنگوي ستاد اربعين دانشکده علوم پزشکي آبادان از برپا شدن بيمارستان 120 تختخوابي در مرز شلمچه به‌منظور خدمات‌رساني به زوار اربعين حسيني خبر داد.
شهرام مقام در گفتگو با خبرنگار مهر با بيان اينکه قرار بود خدمات‌رساني دانشکده علوم پزشکي آبادان از روز 29 مهرماه در مرز شلمچه آغاز شود، گفت: به دليل استقبال زودرس زائران از پياده‌روي سيد و سالار شهيدان اين خدمات‌رساني را از روز بيست و سوم ماه گذشته آغاز کرديم.

وي افزود: خدمات دانشکده علوم پزشکي آبادان در مرز شلمچه در دو بخش بهداشتي و درماني خواهد بود و بيمارستان صحرايي ما با 120 تخت نيز در زمان حاضر در شلمچه داير شده است.
مقام، راه‌اندازي 60 تخت بيمارستان صحرايي اين دانشکده در مرز شلمچه را مربوط به موارد اضطراري خواند و اظهار کرد: مابقي تخت‌ها نيز براي درمانگاه صحرايي پيش‌بيني‌شده‌ است. در بيمارستان صحرايي خدمات اتاق عمل، راديولوژي، مامايي، آزمايشگاه و درمانگاه بستري موقت به زائران ارائه مي‌شود.
استقرار 800 موکب در مرز
حجت‌الاسلام‌والمسلمين سيد محمود موسوي مدير ستاد بازسازي عتبات عاليات استان خوزستان نيز در خصوص فعاليت موکب‌هاي خدمات رسان در مرزهاي شلمچه و چذابه گفت: تعداد 800 موکب در هر دو پايانه و مسيرهاي مواصلاتي ايجادشده که 400 موکب در سمت شلمچه به‌طور شبانه‌روز در خدمت زائران هستند و پذيرايي مرتب، اسکان و استراحت زائران را به همراه ميان وعده مهيا مي‌کنند.
حجت‌الاسلام موسوي گفت: هرچه به‌روز اربعين حسيني نزديک‌تر شويم بر تعداد زائران به‌طور روزانه اضافه مي‌شود و آمادگي داريم روزانه تعداد 100 هزار نفر را در پايانه شلمچه اسکان و پذيرايي کنيم.
وي تأکيد کرد: اين حرکت مردمي است که موکب را پشتيباني و حمايت مي‌کند و چنانچه با کمبودي مواجه شويم تأمين لازم صورت مي‌گيرد.
مدير ستاد بازسازي عتبات عاليات خوزستان ضمن تشريح و جانمايي موکب‌هاي موجود در راه‌هاي مواصلاتي استان خوزستان تا دو مرز شلمچه و چذابه، ادامه داد: خانه‌هاي مردم نيز موکب است و مردم خوزستان خادم زائران هستند و شبانه‌روز آمادگي داريم خادم زائرين آقا امام حسين(ع) باشيم.
حجت‌الاسلام موسوي با بيان اينکه در پايانه چذابه نيز تعداد 300 موکب مستقر و آماده خدمت‌رساني شبانه‌روزي به زوار هستند و خوشبختانه تاکنون امکانات خوبي از سوي موکب‌ها و شهرستان‌هاي مرزي به زائران ارائه‌شده است، تصريح کرد: شهرستان‌هاي مرزي؛ به‌عنوان شهرهاي معين و پشتيبان پايانه‌هاي مرزي فعاليت مي‌کنند.

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۳۹۳۵۳۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۲۵۵ زائر حج عمره خوزستانی به سرزمین وحی اعزام می‌شوند

به گزارش خبرنگار مهر، محمد امین یاقوت بعد از ظهر امروز دوشنبه در گفت‌وگویی رسانه‌ای بیان کرد: با شروع پروازهای حج عمره، ۲۵۵ زائر خوزستانی از طریق فرودگاه بین‌المللی سپهبد شهید سلیمانی اهواز به سرزمین وحی اعزام می‌شوند.

وی ادامه داد: زائران حج عمره استان خوزستان با مدیریت کاروان‌های شهرستان‌های اهواز، خرمشهر و دزفول روز پنجشنبه پنجم اردیبهشت به کشور عربستان اعزام و اعمال حج عمره را انجام می‌دهند.

مدیر حج و زیارت خوزستان اظهار کرد: زائران خوزستانی حج عمره پس از ورود به مدینه پنج روز در شهر رسول الله (ص) حضور دارند و پس از آن به سرزمین مقدس مکه اعزام و در آنجا به مدت پنج روز حضور خواهند داشت.

کد خبر 6085559

دیگر خبرها

  • بحران استادیوم برای میزبانی استقلال - سپاهان
  • تکلیف میزبانی استقلال ملاثانی از سپاهان فردا مشخص می‌شود
  • حیرت بارسلونا: داور ال‌کلاسیکو نمره قبولی گرفت
  • ایران مشتاق میزبانی از شهروندان سعودی | از آنان به بهترین نحو استقبال خواهد شد
  • ۲۵۵ زائر حج عمره خوزستانی به سرزمین وحی اعزام می‌شوند
  • محمدرضا گلزار و «پانتومیم» نمره قبولی می‌گیرند؟
  • مدت زمان حضور زائران عمره و تمتع/ تأمین ارز حجاج
  • ۴۰۰ زائر کهگیلویه و بویراحمدی به عتبات عالیات اعزام شدند
  • حال خوب| خوشحالی مردم «حُمِیل» از سیل جمعیت زائران اربعین
  • اعزام ۷ کاروان عتبات عالیات عراق از کهگیلویه و بویراحمد