Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری آریا»
2024-04-25@07:40:48 GMT

بعد از مسموميت غذايي بايد چه بخوريم؟

تاریخ انتشار: ۱۱ آبان ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۵۳۹۴۷۷۲

بعد از مسموميت غذايي بايد چه بخوريم؟

خبرگزاري آريا -

بعد از مسموميت غذايي با يد چه کارکنيم
متاسفانه مسموميت غذايي بسيار رايج است. در اين مطلب به شما مي گوييم بعد از پايان علائم مسموميت غذايي چه بخوريد.
مسمويت غذايي معمولا زماني اتفاق مي افتد که عوامل بيماري زا (pathogens)، غذا يا آب آشاميدني را آلوده کنند. با وجود ناراحت کنندگي، مسموميت غذايي معمولا رايج است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


بعد از پايان علائم مسموميت غذايي چه کنيم
اجازه دهيد معده شما آرام بگيرد. بعد از تجربه علايم انفجاري مسموميت غذايي مانند استفراغ، اسهال و ناراحتي معده، کارشناسان توصيه مي کنند اجازه دهيد معده استراحت کند. يعني اين که تا چند ساعت از نوشيدن و خوردن اجتناب کنيد.
بعد از پايان علائم مسموميت غذايي به بدن آب رساني کنيد
مصرف مايعات براي کمک به بدن تان در مقابله با مسموميت غذايي ضروري است. اسهال و استفراغ مي تواند باعث کم آب شدن بدن شود، بنابراين نوشيدن جرعه هاي کوچک آب مي تواند يک شروع خوب باشد. نوشيدني هاي ورزشي که حاوي الکتروليت هستند، بهترين راه براي پيشگيري از کم آبي بدن در اين حين است. ساير مايعات پيشنهادي عبارتند از:
نوشابه بدون رنگ ( مانند اسپرايت، سون آپ ).
چاي بدون کافئين.
آب مرغ يا سبزيجات.
بعد از پايان علائم مسموميت غذايي خوردن خوراکي هاي ملايم را شروع کنيد
هنگامي که احساس مي کنيد معده توانايي نگه داشتن غذا را دارد، خوراکي هايي که براي معده و دستگاه گوارش شما ملايم هستند، بخوريد. خوراکي هاي زودهضم، کم چرب و کم فيبر. هضم چربي براي معده شما سخت است به خصوص اگر ناراحت باشد. اجتناب از مصرف غذاهاي چرب جلوي ناراحتي هاي بعدي را مي گيرد. خوراکي هايي که هضم شان براي معده راحت است، عبارتند از:
موز.
غلات.
سفيده تخم مرغ.
عسل.
ژله.
بلغور جو دوسر.
کره بادام زميني.
سيب زميني ساده از جمله پوره سيب زميني.
برنج.
سالتين.
تست.

زنجبيل به عنوان آرام کننده معده شناخته مي شود
بعد از پايان علائم مسموميت غذايي داروهاي طبيعي را امتحان کنيد
در طول يک دوره مسموميت غذايي، دنبال کردن واکنش هاي طبيعي براي پاکسازي و پالايش دستگاه گوارش براي خلاصي از باکتري هاي مضر مهم است. به همين دليل است که داروهاي اسهال بدون نسخه راه خوبي براي درمان مسموميت غذايي نيستند. زماني که علائم شما در بالاترين حد خود قرار دارند، ممکن است بخواهيد داروهاي طبيعي را امتحان کنيد.
چاي زنجبيل: زنجبيل به عنوان آرام کننده معده شناخته مي شود. خواص آنتي باکتريال آن به بدن براي مقابله با عوامل بيماري زا که باعث ايجاد واکنش در بدن تان شده اند، کمک مي کند.
سرکه سيب: با اين که مطالعه درستي در اين زمينه انجام نشده، ولي سرکه سيب داراي خواص آنتي ميکروبيال است. 2 قاشق چايخوري سرکه سيب را با يک ليوان آب مخلوط کرده و در طول روز جرعه جرعه بنوشيد. اين کار منجر به بيرون راندن و کشتن عوامل بيماري زايي مي شود که شما را بيمار کرده اند.
زغال چوب فعال: نبايد آنها را با خاک زغالي که در گريل حياط پشتي تان به جا مانده اشتباه بگيريد،کپسول هاي زغال چوب فعال به سرعت بدن انسان را سم زدايي کرده و باکتري هاي خطرناک را مي کشند.
بعد از اين که مجدد حالتان خوب شد، ممکن است بخواهيد به مدت 2 هفته پروبيوتيک هاي روده را با مصرف ماست طبيعي يا کپسول هاي پروبيوتيک حداقل به مدت 2 هفته جايگزين کنيد. اين کار به بدن تان کمک مي کند تا دوباره باکتري هاي سالمي که در حين مسموميت غذايي از طريق سيستم گوارش از دست داده ايد را بازسازي کرده و سيستم ايمني تان دوباره به مسير اصلي خود بازگردد.
ساير راهنمايي ها
دندان هايتان را مسواک بزنيد. اسيد معده که در هنگام استفراغ از دهان خارج مي شود، مي تواند به ميناي دندان آسيب برساند. مسواک زدن دندان ها بعد از استفراغ در دراز مدت از سلامت دهان محافظت کرده و در کوتاه مدت احساس تازگي و آرامش به شما مي دهد. دوش گرفتن هم مي تواند به پاکسازي بدن تان از باکتري هاي ناسالم کمک کند. استراحت کنيد، استراحت کافي هم مي تواند به بهبود سريعتر شما کمک کند.

مسمويت غذايي زماني اتفاق مي افتد که عوامل بيماري زا غذا يا آب آشاميدني را آلوده کنند
بعد از پايان علائم مسموميت غذايي از چه خوراکي ها و نوشيدني هايي بايد اجتناب کنيم
بدن شما در حال حاضر تحت تهاجم قرار گرفته است و در حال مقابله و بيرون راندن عوامل بيماري زايي است که باعث مسموميت غذايي شما شده اند. شما که نمي خواهيد به اين مهاجمان مهمات بيشتري برسانيد. اولويت اول شما بايد اجتناب از خوراکي هايي باشد که در وهله اول باعث بيماريتان شده اند. بلافاصله مجرم مشکوک را به سطل زباله بريزيد تا مواد غذايي آلوده از دسترس حيوانات خانگي دور شود و در وهله دوم اجتناب کنيد از مصرف غذاها و نوشيدني هايي که هضم شان براي معده سنگين است، از جمله:
الکل.
کافئين (نوشابه، نوشيدني انرژي زا يا قهوه).
غذاهاي تند.
خوراکي هايي که فيبر بالايي دارند.
محصولات لبني.
خوراکي هاي چرب.
خوراکي هاي سرخ شده.
نيکوتين.
غذاهاي ادويه دار.
آبميوه.
همچنين به ياد داشته باشيد که از هر گونه داروي اسهال بدون نسخه اجتناب کنيد. با دنبال کردن اين نکات ساده در کمترين زمان ممکن، احساس بهتري خواهيد داشت.
چه چيزي باعث مسموميت غذايي مي شود
5 عامل بيماري زا مسئول 91 درصد از بيماري هاي غذايي در آمريکا هستند. اين عوامل بيماري زا عبارتند از:
- نورو ويروس (Norovirus) (معمولا در صدف ها، ميوه ها و سبزيجات ديده مي شود).
- سالمونلا (Salmonella) (معمولا در تخم مرغ، گوشت و محصولات لبني ديده مي شود).
- کلوستريديوم پرفرنژنس (Clostridium perfringens) (در گوشت قرمز و ماکيان ديده مي شود).
- کمپيلوباکتر (Campylobacter) ( در گوشت کم پخت و آب آلوده ديده مي شود).
- استافيلوکوک ها (Staphylococcus) (در محصولات حيواني از قبيل خامه، تخم مرغ و شير ديده مي شود).
سالمونلا و نوروويروس مسئول اغلب بستري شدن ها در اثر مسموميت غذايي در بيمارستان هستند، ولي ممکن است مسموميت غذايي در اثر موارد ديگر ازين قبيل هم ايجاد شود:
باکتري.
انگل ها.
کپک.
سموم.
آلاينده ها.
آلرژن ها.
گوشت هاي کم پخت يا محصولاتي که به صورت غير بهداشتي با دست تهيه شده اند، مقصرين اصلي در مسموميت غذايي هستند. دستهايتان را بشوييد، وسايل و بشقاب ها را به دو دسته براي خوراکي هاي خام و پخته جدا کنيد.
اکثر افرادي که مسموميت غذايي را تجربه مي کنند نيازي به رفتن به بيمارستان ندارند، ولي فاصله زيادي هم از دستشويي نمي توانند بگيرند. معده ناراحت، استفراغ و اسهال علايم شايع مسموميت غذايي هستند. اين علايم معمولا بعد از 48 ساعت از بين مي روند. اگر سابقه کم آبي بدن، بيماري هاي قلبي، آمبولي يا ساير مشکلات جدي سلامتي داشتيد، به دنبال کمک باشيد و مايعات زياد بنوشيد.
اگر علايم تان شديد بود با اورژانس تماس بگيريد تا براي پيشگيري از شيوع بيماري، شما را راهنمايي کرده و در صورت لزوم شما را به بيمارستان برسانند. علايم شديد مسموميت غذايي عبارتند از: خون در مدفوع، گرفتگي شديد شکم، تار شدن بينايي و اسهال طولاني تر از 3 روز. تمام اين علايم نيازمند مراقبت پزشکي هستند. به مطالعه اين مقاله ادامه دهيد تا بدانيد چه چيزهايي براي بهبود سريع تر شما مورد نياز است و چه زماني بايد به پزشک مراجعه کنيد.

سالمندان بيشتر در معرض خطر عوارض مسموميت غذايي هستند
چه افرادي بيشتر در معرض خطر عوارض مسموميت غذايي هستند
مسموميت غذايي در کودکان به اندازه بزرگسالان شيوع دارد، ولي مي تواند باعث نگراني شود. کودکان به خصوص زير 1 سال مستعد ابتلا به بوتوليسم (botulism) هستند. بوتوليسم نادر است ولي اگر سريعا به آن رسيدگي نشود ممکن است منجر به فلج يا حتي مرگ شود. کودکان هم در معرض خطر بيشتر واکنش هاي جدي به باکتري اشريشيا کلي (E. coli) هستند.
کودک يا نوزادي که علايم مسموميت غذايي داشته باشد، بايد يه سرعت توسط يک پزشک متخصص معاينه شود، تا احتمال بوتوليسم در آن ها بررسي شود. کودکان راحت تر از بزرگسالان دچار کم آبي مي شوند، بنابراين نياز به مراقبت بيشتري دارند.
زنان باردار بيشتر در معرض خطر عوارض مسموميت غذايي هستند
زنان باردار بايد با مسائل مربوط به مسموميت غذايي با احتياط رفتار کنند. مسموميت غذايي ليستريا (Listeria) به جنين درحال رشد آسيب مي رساند. تغذيه مناسب در زنان باردار براي کمک به رشد نوزاد ضروري است. به همين دليل هر گونه نشانه مسموميت غذايي بايد تحت نظر يک پزشک متخصص قرار بگيرد.
سالمندان بيشتر در معرض خطر عوارض مسموميت غذايي هستند
سالمندان هم حساسيت بيشتري به عوارض مسموميت غذايي دارند. به خصوص زنجيره هاي باکتري اشريشيا کلي (E. coli) که مي تواند منجر به خونريزي و نارسايي کليه شوند. اگر يک فرد بالغ بالاي 60 سال داراي نشانه هاي مسموميت غذايي باشد، بايد براي مراقبت هاي اوليه با يک مشاور متخصص تماس بگيرد.
افراد مبتلا به بيماري هاي مزمن بيشتر در معرض خطر عوارض مسموميت غذايي هستند
افرادي که مبتلا به بيماري هاي مزمني از قبيل ايدز HIV/AIDs، بيماري کبد يا ديابت هستند، بيشتر در معرض خطر عوارض جدي مسموميت غذايي قرار دارند. همچنين اگر شيمي درماني دريافت مي کنيد که پاسخ ايمني را سرکوب مي نمايد، در معرض خطر بيشتري هستيد.
چه زماني بايد براي مسموميت غذايي به پزشک مراجعه کنم؟
علايم مسموميت غذايي معمولا بيشتر از 48 ساعت طول نمي کشد. اگر 2 روز از زمان ظاهر شدن علايم شما گذشت و همچنان علائم را داشتيد، وقت آن است که با يک پزشک متخصص تماس بگيريد. به ياد داشته باشيد که علايم شديد مانند مدفوع خوني، سرگيجه، ضعف عضلاني و گرفتگي شديد معده را جديد گرفته و منتظر از بين رفتن شان نمانده و سريعا به پزشک مراجعه نماييد.
مسموميت غذايي در رستوران ها
سوال: براي پيشگيري از مسموميت غذايي بيرون از خانه چه کاري بايد انجام دهم؟
پاسخ: براي اجتناب از مسموميت غذايي در رستوران ها، فقط رستوران هايي را انتخاب کنيد که هيچ نقض کد بهداشتي اي نداشته باشند. اداره بهداشت را براي يافتن رستوران هايي که مشکل بهداشتي داشته اند، بررسي کنيد.
منبع:salamatnews.com


منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۳۹۴۷۷۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

برای طول عمر به جای گوشت گاو، ماهی بخورید!

تحقیقات جدید نشان می‌دهد که مصرف بیشتر غذا‌های دریایی مانند ساردین به جای گوشت قرمز می‌تواند به پیشگیری از بسیاری از بیماری‌ها منجر شود.

به گزارش مهر، یک مطالعه جدید نشان می‌دهد که تغییر جهانی از مصرف گوشت قرمز به مصرف برخی ماهی‌ها می‌تواند به طور چشمگیری میزان مرگ و میر ناشی از بیماری‌های غیرواگیر را کاهش دهد.

ماهی‌های مانند شاه ماهی، آنچوی و ساردین منبع غنی امگا ۳ و سایر مواد مغذی ضروری هستند و همچنین از نظر زیست محیطی پایدارتر از گوشت قرمز هستند.

بر اساس یافته‌ها، جایگزینی گوشت قرمز با این نوع ماهی‌ها می‌تواند تا سال ۲۰۵۰ از مرگ ۷۵۰۰۰۰ نفر و کاهش ناتوانی مرتبط با بیماری‌های مرتبط با رژیم غذایی جلوگیری کند.

محققان تاکید می‌کنند که این تغییر رژیم غذایی می‌تواند به‌ویژه برای کشور‌های با درآمد پایین و متوسط به دلیل مقرون‌به‌صرفه بودن و فراوانی این ماهی‌ها در آن مناطق، مفید باشد.

محققان سناریو‌های متمایزی را برای ارزیابی اثرات جایگزینی گوشت قرمز با ماهی بر اساس روند‌های غذایی پیش بینی شده در ۱۳۷ کشور تا سال ۲۰۵۰ ایجاد کردند.

آن‌ها از یک چارچوب ارزیابی ریسک مقایسه‌ای استفاده کردند تا بررسی کنند که چگونه چنین جایگزینی می‌تواند بار جهانی بیماری‌های غیرواگیر مرتبط با رژیم غذایی را در بزرگسالان کاهش دهد.

در میان سناریو‌های پیشنهادی، اولویت توزیع ماهی در مناطق با مصرف کم ماهی، به ویژه در کشور‌های با درآمد پایین و متوسط، بیشترین امید را در کاهش بار بیماری‌های کلی نشان داد.

تجزیه و تحلیل جامع آن‌ها نشان داد که جایگزینی گوشت قرمز با ماهی می‌تواند به طور بالقوه با کاهش بیماری‌های مرتبط با رژیم غذایی تا سال ۲۰۵۰ بین ۵۰۰۰۰۰ تا ۷۵۰۰۰۰ زندگی را نجات دهد.

به گفته محققان، اجرای این تغییر همچنین می‌تواند به کاهش ۸ تا ۱۵ میلیون مورد زندگی با ناتوانی کمک کند، که در درجه اول به نفع کشور‌های کم درآمد و متوسط درآمد است.

محققان خاطرنشان می‌کنند که نزدیک به نیمی از مرگ و میر‌های جهانی مرتبط با بیماری‌های غیرواگیر به بیماری‌های مانند بیماری عروق کرونر قلب، سکته مغزی، دیابت و سرطان کولورکتال نسبت داده می‌شود.

محققان این فواید را عمدتاً به اسید‌های چرب امگا ۳ ماهی مانند EPA و DHA نسبت می‌دهند که در کاهش التهاب، فشار خون، کلسترول بد (LDL) و سطوح تری گلیسیرید موثرند.

دیگر خبرها

  • علائم ورم معده یا گاستریت چیست؟
  • روزی چند عدد تخم مرغ بخوریم خوب است؟
  • ۳ فایده بی‌نظیر تخم‌مرغ/ روزی چند عدد تخم مرغ بخوریم خوب است؟
  • مواد غذایی ضد التهاب
  • برای حفظ سلامتی روزی چند عدد تخم مرغ بخوریم؟
  • از کجا بفهمیم سرطان معده داریم یا نه؟
  • از کجا بفهمیم سرطان معده داریم؟ + راهنمای کامل
  • تغذیه بد خطر ابتلا به سرطان را افزایش می دهد
  • رزمایش واکسیناسیون ۲۵۰ هزار راس دام در استان فارس برگزار شد
  • برای طول عمر به جای گوشت گاو، ماهی بخورید!