Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «بولتن نیوز»
2024-04-16@07:10:01 GMT

گالیله‌خوانی با پدر و سمندریان در ارگ بم

تاریخ انتشار: ۱۱ آبان ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۵۳۹۵۸۸۷

گالیله‌خوانی با پدر و سمندریان در ارگ بم

گروه تئاتر و موسیقی: این شب‌ها نمایشی در سالن استاد ناظرزاده‌کرمانی تماشاخانه ایرانشهر روی صحنه است که از دو نام بزرگ، یکی در تئاتر جهان و یکی در تئاتر ایران، بهره برده است؛ نمایش «گالیله» که برتولت برشت آن را نوشته و حمید سمندریان ترجمه‌اش کرده است.

به گزارش بولتن نیوز به نقل از جام جم آنلاین، طبعا همین دو نام بزرگ، کار علی پویان را برای کارگردانی این اجرا دشوار می‌کند و همچنین بازیگران آن را مثل امیریل ارجمند، ژاکلین آواره، فاطمه امینی، بنیامین بخشی‌زاده، اسفندیار بنوال، شبیر پرستار، صادق توکلی، سعید داوودی، بهروز سروعلیشاهی، حمیدرضا سنگیان، شاهین علایی‌نژاد، بابک قادری، شاپور کلهر و امیر مولوی.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

حالا امیریل ارجمند که یکی از نقش‌های کلیدی «گالیله» را ایفا کرده است، به ما از این نمایش می‌گوید.

پیش از اجرا درباره خاطره‌ای از نمایش «گالیله» و حمید سمندریان در سال‌ها پیش می‌گفتید. ماجرا چه بود؟

ماجرا به سال 1379 برمی‌گردد. آن سال به‌اتفاق پدرم، داریوش ارجمند، به ارگ بم دعوت شدیم. زنده‌یاد سمندریان و هما روستا هم آنجا حضور داشتند. حدود یک‌هفته آنجا بودیم. هر روز بعدازظهر ‌همراه پدرم و استاد سمندریان به مجموعه ورزشی این ارگ می‌رفتیم. پدر و استاد در آن مجموعه همواره درباره «گالیله» صحبت می‌کردند، چون مرحوم سمندریان می‌خواست این نمایش را روی صحنه ببرد و قرار بود پدرم نقش گالیله را بازی کند. در آن یک هفته، حرف‌ها و تحلیل‌های بسیاری درباره این نمایشنامه می‌شنیدم. طوری حمید سمندریان درباره «گالیله» و پدرم درباره ابعاد این شخصیت صحبت می‌کردند که برای من بسیار جذاب و متفاوت بود. هر چند دیالوگ‌ها بسیار سخت و سنگین بودند. برای من ماجرای «گالیله» از آن موقع شروع شد. می‌دانستم اجرای این اثر و بازی در آن سخت خواهد بود، اما دکتر پویان و دیگر اعضای این گروه بسیار به من کمک کردند تا بتوانم به نقشم برسم. حالا این‌که چطور از آب درآمده را دیگران باید بگویند.

ما در این نمایش، با برخی جابه‌جایی‌های زمانی و ناهمخوانی‌های مکانی که البته مشخص است تعمدی است، مواجهیم. گویی سفر گالیله از قرنی که در آن می‌زیست تا قرن حاضر روی می‌دهد و مدام در حال سفر در زمان است. چه نیازی به این امروزینگی در به تصویر کشیدن روزگار گالیله احساس می‌شود؟

در واقع گالیله‌ای که من بازی می‌کنم، گالیله‌ای در قرن 21 است. من از قرن هفدهم تا قرن بیست‌ویکم را با خود همراه می‌کنم و با این سفر در زمان همراهم. ثابت شده است در 400 سال جهش ژنتیکی در انسان به‌وجود می‌آید. این ژن‌ها رویاها و خاطراتمان را حفظ می‌کنند، اما نمی‌توان به 400 سال قبل بازگشت چون فرهنگ آن زمان با فرهنگ امروز ما فرق می‌کند.

خب... ضرورت این جابه‌جایی‌ها در اجرای نمایش «گالیله» چه بوده است؟

اگر قرار باشد معنا و مفهوم و فضای غالب آن دوران را برای انسان‌های امروزی به وجود بیاورید، باید امروزی‌تر این نمایش را اجرا کنید تا معنی‌ای که در آن وجود دارد و شما مدنظر دارید، به تماشاگر هم منتقل شود. ما نمی‌خواستیم شعار بدهیم. در بسیاری از آثار می‌بینم که فاصله‌گذاری برشت را به سمت شعار می‌برند. فاصله‌گذاری باید استراحتی به تماشاگر بدهد نه این‌که حرف‌های قلمبه‌سلمبه را به خورد مخاطب بدهد!

گالیله برای ما از همان دوران کودکی و از همان کتاب‌های درسی یک قهرمان بود؛ کسی که کشف بزرگی کرد و حتی خیلی‌هامان دوست می‌داشتیم که به جای او بودیم یا درآینده کاری می‌کردیم که مثل او قهرمان باشیم. گالیله این نمایش اما، این تصورات ما را بر هم می‌زند. نه این‌که سیاه باشد اما دچار ضعف‌هایی هم است که آن تصویر غالب را مخدوش می‌کند. چرا؟

من معتقدم در این نمایش، گالیله دزدی نمی‌کند بلکه ایده‌ای را که در این باره مطرح است، تکمیل می‌کند و به تلسکوپ می‌رسد. همه نظریه‌هایی که گالیله ثابت می‌کند، پیش از او وجود داشته‌اند. در نظر داشته باشیم،‌ او تمام اتفاق‌ها و خلاقیت‌ها را به اوج می‌رساند. گالیله استارت خلاقانه نداشت اما تمام خلاقیت‌ها را تکمیل کرد. گالیله در بخشی از نمایش می‌گوید: هیچ اثر علمی نیست که یک نفر آن را نوشته باشد. او می‌توانست فرضیه‌ها را ثابت کند درحالی‌که بسیاری دیگر نتوانستند این کار را انجام دهند و سوختند. من نمی‌گویم گالیله قهرمان است. او انسانی از جنس مردم است اما عمیق‌تر می‌بیند. رفتار و اعتقادات او با دین و علم منافات ندارد و هر دو را در راستای هم در نظر می‌گیرد. او به زندگی خود اهمیت می‌دهد. در بخشی می‌گوید: دست‌های آلوده بهتر از دست‌های خالی است. این حقیقتی است که این نمایش از گالیله ترسیم می‌کند و زعم شخصی خودش است.

سه‌گانه گالیله ـ هیتلر ـ برشت در تهران

امیریل ارجمند می‌گوید، 17سال پیش و از لابه‌لای حرف‌های پدرش با زنده‌یاد حمید سمندریان، با نمایشنامه گالیله برشت آشنا شده است، زمانی که قرار بوده پدرش نقشی را که او امروز بازی می‌کند آن سال‌ها بازی کند. امیریل درباره این نمایشنامه می‌گوید: گالیله مهم‌ترین اثر برشت است. او نمایشنامه را سال 1937 که آلمان در دوران هیتلر قدرت گرفته بود، نوشته است، اما آن را 1943 که متفقین تا دیوارهای برلین پیش آمده بودند، منتشر کرده است. دغدغه برشت برای نگارش نمایشنامه در روزگار دیکتاتوری هیتلر اتفاق عجیبی است در تاریخ ادبیات آلمان. گالیله در بخشی از نمایشنامه می‌گوید: موقعی که از آلمان می‌گذری و حقیقت را زیر لباس پنهان کرده‌ای، مراقب خودت باش! تمام حرف برشت در آخرین دیالوگ نمایش گفته می‌شود! در این نمایشنامه گالیله نمی‌گوید، موقعی که از ایتالیا می‌گذری و!...

گالیله گیتاریست ارجمند پیانیست!

یکی از نکات جالب توجه در نمایش گالیله این است که گالیله، نوازنده گیتار است. البته این مساله که امیریل ارجمند خود نوازنده است در تصمیم کارگردان برای این ایده افزون بر متن تاثیر داشته است. ارجمند در این باره می‌گوید: همین‌طور است اما ابتدا پیانو مدنظر ما بود و نمی‌توانستیم پیانو را بیاوریم، چون من نوازنده گیتار بودم و در آن دوران در ایتالیا نواختن گیتار مرسوم بود، ساز را تغییر دادیم.

منبع: بولتن نیوز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.bultannews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «بولتن نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۳۹۵۸۸۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

عملیات «وعده صادق» تعریف نو از موازنه قدرت در منطقه غرب آسیا بود

به گزارش خبرگزاری مهر، «حسین امیرعبداللهیان» وزیر امور خارجه کشورمان از رییس ستاد کل نیروهای مسلح و فرماندهان کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و ارتش جمهوری اسلامی ایران و فرمانده نیروی هوافضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی قدردانی کرد.

متن پیام تشکر به شرح زیر است:

بسم‌الله الرحمن الرحیم

برادر ارجمند سردار سرلشگر پاسدار محمد باقری رییس محترم ستاد کل نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران، برادر ارجمند سردار سرلشگر پاسدار حسین سلامی فرمانده محترم کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، برادر ارجمند امیر سرلشگر سیدعبدالرحیم موسوی فرمانده محترم ارتش جمهوری اسلامی ایران، برادر ارجمند سردار سرتیپ امیرعلی حاجی‌زاده فرمانده محترم نیروی هوافضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی سلاَمٌ عَلَیْکُم بِمَا صَبَرْتُمْ فَنِعْمَ عُقْبَی الدَّارِ

بدین وسیله مراتب قدردانی خود و دستگاه سیاست خارجی را از برنامه‌ریزی، طراحی و اجرای دقیق و تأثیرگذار عملیات ظفرمند «وعده صادق» که توسط نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران و در پاسخ به اقدامات شرارت‌آمیز رژیم صهیونیستی در منطقه و به شهادت‌رساندن جمعی از فرماندهان رشید سپاه در ساختمان بخش کنسولی سفارت کشورمان در دمشق انجام پذیرفت، اعلام می‌دارد.

بی‌گمان اجرای این اقدام ارزشمند و پیچیده نظامی که بر اساس اصل شناخته شده «دفاع مشروع» و منطبق بر قوانین و مقررات شناخته‌شده بین‌المللی صورت گرفت، تعریفی نو از موازنه قدرت در منطقه غرب آسیا ارایه و بار دیگر توان بازدارندگی نیروهای مسلح جان بر کف کشورمان را به رخ دشمنان قسم خورده اسلام و ایران عزیز کشید.

عملیات ظفرمند وعده صادق ضمن ایجاد ظرفیت‌های بیشتر برای دستگاه دیپلماسی کشور در میدان مناسبات بین‌المللی و منطقه‌ای، افزایش حس وطن‌دوستی و غرور ملی بین آحاد مردم ایران اسلامی را در پی داشته و ضمن تقویت بازدارندگی راهبردی در برابر دشمنان قسم خورده نظام، بر سرعت زوال و فروپاشی ساختار جعلی صهیونیستی خواهد افزود. ضمن ابراز تشکر مجدد، توفیقات روزافزون آن برداران عزیز و جان برکف را از خداوند بزرگ مسالت می‌نماید.

کد خبر 6078945 نفیسه عبدالهی

دیگر خبرها

  • تعزیه‌خوانی ایرج خواجه امیری (فیلم)
  • از ماجرای «تمساح خونی» تا چند خبر دیگر
  • پیام قدردانی امیرعبداللهیان از نیروهای مسلح و سپاه
  • عملیات «وعده صادق» تعریف نو از موازنه قدرت در منطقه غرب آسیا بود
  • پیام قدردانی امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه از نیروهای مسلح و سپاه
  • (ویدئو) هم‌خوانی احساسی علیرضا بیرانوند در یک کنسرت لُری
  • فراخوان عمارت نوفل لوشاتو برای نمایشنامه‌خوانی
  • فیلم| تعزیه‌خوانی ایرج خواجه امیری!
  • (ویدئو) تعزیه‌خوانی ایرج خواجه امیری!
  • ساناز ارجمند همسر شهاب حسینی کیست؟