Web Analytics Made Easy - Statcounter

امسال با تصویب شورای شهر اصفهان، بسته تشویقی ساخت و ساز در بافت های فرسوده این شهر در اختیار شهروندان قرار می گیرد و تا ۲۵ اسفندماه ادامه خواهد داشت.

به گزارش خبرنگار ایمنا، بافت های تاریخی کانون و هسته شهرها هستند و حیات این بافت ها طی سده های گذشته پایه بسیاری از آداب و رسوم و حتی فرهنگ موجود و نیز رونق اقتصادی شهر و منطقه بوده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بافت‌های فرسوده شهری، محله‌های فرسوده‌ای در فضای شهری هستند که مسائل و پیچیدگی‌های اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی و شیوه خود را دارد.

این محله‌ها و بافت‌ها از یک سو دارای ریشه‌های سکونتی ارزشمند با غنای فرهنگی، اجتماعی و معماری هستند و ازسوی دیگر به دلیل فرسودگی شدید، نبود دسترسی مناسب به خدمات شهری و بهداشتی، وجود مشکلات اجتماعی و امنیتی و آسیب‌پذیری در برابر زلزله، سیل و آتش‌سوزی و نیز تطابق نداشتن با زندگی امروز شهری و شهرسازی مدرن، دارای مشکلات روبنایی و زیرساختی هستند.

مدیریت شهری اصفهان در احیای تاریخ و هویت این شهر و فضاهای تاریخی آن اقدامات بی نظیری انجام داده که در سطح کشور بی نظیر است چرا که بر این باور است بافت های تاریخی ارزشمندترین بافت ها هستند که فراموشی و تخریب آنها، به ضرر توسعه گردشگری شهر است.

امروز درباره راهکارهای شورای شهر برای احیای بافت ناکارآمد و دیگر مسایل مربوط به شهر گفتگویی را با «اصغر برشان- نایب رییس کمیسیون حمل ونقل، محیط زیست و فناوری اطلاعات و عضو کمیسیون اقتصادی، حقوقی و گردشگری شورای اسلامی شهر اصفهان» انجام داده ایم که مشروح آن را در ادامه می خوانید:

شهر زیبای اصفهان به جهت دارابودن بافت های تاریخی بسیار حائز اهمیت است، دیدگاه شما درباره بافت های تاریخی کهن دیار اصفهان چیست؟

هویت هر شهری به آثار تاریخی و میراث گرانبهای آن است، یکی از ویژگی های شهر اصفهان داشتن بافت های تاریخی است به طوری که بالغ بر ۵۵۰ هکتار از وسعت شهر اصفهان را بافت های تاریخی تشکیل می دهند که اگر با بافت های کهن آمیخته شوند، بیش از ۲۲۰۰ هکتار است.

بافت های تاریخی نشان دهنده افتخارات این شهر است، اما این بافت ها متأسفانه به دلایل متعددی امروزه دچار خسران شده و از هویت شهری تهی شده اند.

در حال حاضر بیشتر ساکنان بافت های تاریخی را مهاجران یا حاشیه نشینان تشکیل می دهند و این در حالی است که اینگونه بافت ها تمامی امکانات شهری را در خود جای داده اند.

البته دولتمردان قدم های متعددی از جمله بسته های تشوقی برای احیای بافت های ناکارآمد برداشته اند؛ اما با این حال گمان می کنم به این بافت ها توجه کافی نشده است چرا که متأسفانه این بافت ها معابر قابل قبول برای دسترسی به امکانات شهری را ندارند.

از این رو باید شهرداری، میراث فرهنگی و حتی مسوولان کشوری توجه ویژه ای به این بافت ها داشته باشند چرا که اگر ما می خواهیم رونق صنعت توریسم را شاهد باشیم، باید بسترهای مناسب را برای آنها فراهم کنیم.

در حال حاضر بیشترین بافت های تاریخی در کدام مناطق شهر اصفهان قرار دارند؟

بیشترین این بافت ها در مناطق ۱ و ۳ شهرداری واقع شده اند؛ البته علیرغم حرکت های بزرگی که در این مناطق انجام و جراحی اساسی در بافت های ناکارآمد با احداث پروژه هایی نظیر احیای میدان امام علی(ع) انجام شده است، شاهد هستیم در حاشیه بافت های فرسوده مشکلاتی در رفت و آمد مردم وجود دارد.

راهکار شورای پنجم  در این راستا چیست؟

ما چند اقدام را باید توأم انجام دهیم؛ اول اینکه بر اساس طرح جامع و تفصیلی شهر اصفهان معابری که می تواند راهگشا باشد را در اولویت اجرایی قرار دهیم، دیگر اینکه با همراهی سازمان میراث فرهنگی و گردشگری، سازمان نوسازی و بهسازی شهرداری و مدیران مناطق شهرداری گلوگاه هایی که سد راه هموار شدن مسیرهای شهری است را برطرف کنیم.

اعتقاد داریم با بسته های تشویقی می توان ساخت و ساز را در این مناطق رونق دارد و بار دیگر، هویت را به مراکز شهر بازگرداند.

اگر برای احیای بافت های فرسوده و تاریخی شهرکوتاهی کنیم، چون مسیر تردد گردشگران است، کسر شأن شهروندان ما در جهان ملموس می شود.

ساکنان این قبیل بافت ها از چه بسته های تشویقی می توانند استفاده کنند؟

آنچه در حال حاضر در سیستم شهرداری است، اینکه متقاضیان ساخت و ساز در بافت های فرسوده از عوارض و تراکم معاف هستند و در برخی موارد در حاشیه بافت های تاریخی چون محدودیت ارتفاع دارند، از ۵۰ درصد هزینه هایی که باید پرداخت کنند، معاف می شوند.

امسال برای ساخت و ساز در بافت های فرسوده و تاریخی شهر بسته های تشویقی در نظر گرفته می شود؟

بله، بسته تشویقی ساخت و ساز در بافت های فرسوده این شهر در اختیار شهروندان قرار می گیرد و تا ۲۵ اسفندماه ادامه خواهد داشت.

البته ۳۰ درصد علاوه بر آنچه در بسته تشویقی لحاظ شده، برای بافت های تاریخی در نظر گرفته شده است.  

خوشبختانه بسترهای لازم فراهم شده که از مراکز تاریخی بتوانیم برای خدمات عمومی همچون هتل آپارتمان ها، سفره خانه ها و دیگر موارد برای جذب توریست با مشارکت بخش خصوصی استفاده کنیم.

برای احیای ابنیه تاریخی برنامه ای دارید؟

امروز زمان اقامتی را که برای توریست ها تعریف کرده ایم ۲ روز است، زمانی که بسیار اندک است و قطعاً هر چه برای جریانات نگهداری توریست گام برداریم، موفق تر در جذب گردشگر عمل کرده ایم؛ بنابراین احیا و نگهداری بافت و فراهم کردن زیرساخت ها برای گردشگران از برنامه های شورای پنجم به شمار می رود.

شورای پنجم به این مهم توجه خواهد کرد و بنا دارد با احیای بافت های تاریخی و گسترش و توسعه خدمات مورد نیاز توریست بتواند این مهم را تحقق بخشد.

برای رونق کسب و کار چه برنامه هایی در نظر گرفته شده است؟

یکی از ویژگی های شورای پنجم این است که در بدو شروع به کار خود توسعه و بهبود فضای کسب و کار و اکوسیستم کارآفرینی را در صدر برنامه های خود قرار داد و اولین طرحی که در شورا توسط اعضا تقدیم و به تصویب رسید، همین موضوع بود.

باید به کار تحقیقی که انجام شده اشاره کنم که هر توریست می تواند به صورت مستقیم و غیر مستقیم تا ۲ و نیم نفر شغل ایجاد کند؛ بنابراین بسیار پرواضح است که گسترش جذب توریست نیاز به ساخت و ساز و خدمات متنوع دارد.

هر توریست نیاز دارد از سوغات این شهر خرید و عامل گسترش اشتغال شغل پاک باشد.

در حال حاضر درآمدهای شهرداری را چگونه ارزیابی می کنید و برای پایدار شدن درآمدها به چه سمت و سویی حرکت خواهید کرد؟

کلانشهرها با مسایل و مشکلات بسیار زیادی رو به رو هستند؛ امروزه دیگر نمی توان با عوارض و تراکم نوسازی، شهر را اداره کرد.

شهرداری باید از متولی گری خارج شود و زیرساخت های لازم برای سرمایه گذاران را فراهم کند.

مجموعه شهرداری و سازمان های وابسته باید طرح های مختلفی که توجیه اقتصادی دارند را فراهم کرده و فراخوان جذب سرمایه گذاری برای اجرای طرح ها انجام دهند.

خوشبختانه اصفهان این پتانسیل را در تمام ابعاد بهبود فضای کسب و کار، جذب توریست و جذب سرمایه گذاران داخلی و خارج از کشور دارد.

با توجه به مراودات بین المللی که بر اثر برجام به وجود آمده و زمینه های جذب سرمایه های خارجی فراهم شده است، فکر می کنم اگر خوب حرکت و برنامه ریزی کنیم می توانیم با جذب سرمایه گذاران رونق را به شهر بازگردانده و حامی سرمایه گذاران داخلی و خارجی باشیم.

نمونه بارز آن احداث شهرک سلامت بود؛ ما می توانیم نمونه های دیگری از شهرک سلامت را در دیگر نقاط شهر اصفهان احداث و شهرک های سلامت دوم و سوم برای شهر ایجاد کنیم، ضمن اینکه توریست درمانی با توجه به موقعیت جغرافیایی اصفهان، می تواند موجب افزایش اشتغال در شهر شود.

برای مقابله با آلاینده های شهر اصفهان، شورای پنجم تصمیم جدی دارد؟

آلاینده ها و آلودگی هوا به عوامل متعددی باز می گردد، یکی از این عوامل خشکی زاینده رود، است.

 گردو غبارهای حاصل از خشکی زاینده رود و تغییر تقلیم شهر اصفهان در افزایش آلودگی هوای این شهر بسیار تاثیر گذار بوده است.

البته تاکنون گام های مثبتی برای زدون آلودگی هوای شهر برداشته شده به طوری که از این پس اجازه احداث صنایع آلایند تا شعاع ۵۰ کیلومتری شهر داده نمی شود و قطعا در شورای پنجم برای رفع آلاینده های شهر اصفهان تلاش خواهد شد.

دیدگاه کمیسیون حمل و نقل شورای پنجم در رابطه با اولویت های حمل و نقل شهر اصفهان چیست؟

حمل و نقل یک شبکه پیچیده ای دارد که نمی توانیم برای آن یک مسیر را دنبال کنیم، بلکه برای حل مشکل ترافیک

همه ما باید از نظر فرهنگی به این نقطه برسیم که استفاده از وسایل نقلیه عمومی را بر استفاده از وسایل نقلیه شخصی ترجیح دهیم.

دوم اینکه وسایل نقلیه عمومی ما باید دارای نظم باشند، در حالی که امروزه نظم در همه جریانات برقرار نیست.

شهروندان از مسیر اتوبوس های تندرو استقبال کرده اند چون نیاز به سرعت در رسیدن به امور دارند.

استفاده از خطوط ریلی که متأسفانه در این امر اصفهان از بسیاری از شهرهای کشور عقب مانده، نیز بسیار مهم است.

ما باید تا پایان سال با استانداردهای لازم خط یک متروی شهر اصفهان را تا ترمینال صفه مترو برسانیم و با حمایت های دولت و جذب بودجه های ملی خط ۲ را هم در دوره ۴ ساله به بهره برداری برسانیم.

منبع: ایمنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.imna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایمنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۳۹۶۳۹۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کمبود آب شرب ۳ روستای تایباد برطرف شد

به گزارش قدس خراسان، رضا حسن زاده اظهار کرد: برای برطرف کردن کمبود آب شرب در سه روستای " کهجه، استای و پشته " به صورت مشارکتی با اهالی این مناطق افزون بر ۱۳ میلیارد ریال هزینه شده است.

مدیر امور آب و فاضلاب تایباد ادامه داد: با این اقدام مشکل کمبود آب شرب افزون بر هزار و ۵۰۰ مشترک روستایی در شهرستان تایباد برطرف خواهد شد.

وی به تنش آبی در سطح برخی از روستاهای این شهرستان اشاره کرد و گفت: با شروع فصل گرما و افزایش مصرف آب شرب، ۲ روستای"بهلول آباد و پل بند" از توابع بخش میان ولایت تایباد هم در برخی از ساعت های شبانه روز بیشترین تنش آبی را دارند.

حسن زاده افزود: هم اکنون آب شرب شهری و روستایی تایباد با ۳۵ حلقه چاه تامین می‌شود.

مدیر امور آب و فاضلاب تایباد اضافه کرد: برای تامین آب شرب پایدار در شهر "کاریز" طی پنج سال و در شهر "مشهدریزه" طی هفت سال آینده نیاز به حفر چاه جدید است.

وی به فرسوده بودن شبکه توزیع آب شهری و روستایی این شهرستان اشاره و اضافه کرد: هم اکنون قسمتی از شبکه توزیع آب شهری و روستایی تایباد فرسوده است که اصلاح و تعویض آنها در اولویت کاری قرار دارد.

دیگر خبرها

  • بازدید مدیر کل راه و شهرسازی خوزستان از سکونتگاه های غیر رسمی بهبهان
  • پرداخت تسهیلات ساخت مشارکت‌ مالکان در نوسازی بافت‌های فرسوده را دو برابر می‌کند
  • پرداخت تسهیلات ساخت، مشارکت‌ مالکان در نوسازی بافت‌های فرسوده را دو برابر می‌کند
  • ۲۵ هزار واحد نوسازی شده در بافت‌های فرسوده تکمیل شدند
  • بهره برداری از ۲۵ هزار واحد مسکونی با پرداخت تسهیلات ساخت و مشارکت‌های مردمی
  • کمبود آب شرب ۳ روستای تایباد برطرف شد
  • ۱۰۰ هزار واحد مسکونی در بافت‌های فرسوده به بهره‌برداری می‌رسد
  • اجرای ۱۲ طرح زیربنایی و بازآفرینی شهری در استان اردبیل
  • آغاز نوسازی بیش از ۲۶۰ هزار واحد در کشور
  • اختصاص ۲۱ درصد اوراق مشارکت کشور به مشهد