Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-24@05:33:44 GMT

معضل تالاب انزلی با تعارفات اداری حل نمی‌شود

تاریخ انتشار: ۱۱ آبان ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۵۳۹۹۱۱۴

معضل تالاب انزلی با تعارفات اداری حل نمی‌شود

امام جمعه بندرانزلی با بیان اینکه مسئولان نباید بگذارند تالاب انزلی به سرنوشت دریاچه ارومیه دچار شود، گفت: با تعارفات اداری معضل تالاب انزلی حل نمی‌شود و محیط زیست باید قاطعانه ورود کند.

به گزارش ایسنا، حجت‌الاسلام والمسلمین سید عبدالجواد شمس‌الدین در دیدار با رئیس اداره محیط زیست شهرستان بندر انزلی با بیان اینکه در تمامی دوره‌ها محیط زیست کشور و استان در حق تالاب انزلی کوتاهی و کم‌کاری شده است، اظهار کرد: این درست است که آب و فاضلاب، منابع طبیعی و پسماند هر کدام در رابطه با تالاب انزلی مسئولیت دارند و تخلفاتی در این خصوص انجام شده است اما جلوگیری از تخلفات وظیفه محیط زیست است، این سازمان اگر خلاء قانونی دارد برود حل کند نه اینکه دست روی دست بگذارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

امام جمعه بندرانزلی افزود: محیط زیست اگر خلاء قانونی دارد برود با ارائه لایحه‌ای از سوی دولت و یا طرحی از طرف نمایندگان دغدغه‌مند برای نجات تالاب، این موضوع را برطرف کند، چرا تا به حال اقدام قاطعی برای تالاب انزلی از سوی  هیات دولت انجام نشده است؟ چرا دولت به تالاب انزلی کم توجهی می‌کند؟

حجت‌الاسلام که معتقد بود کار محیط زیست در کشور (از جمله در استان) از دیرباز دچار تعارفات شده است، تاکید کرد: با تعارفات اداری معضل تالاب حل نمی‌شود محیط زیست باید قاطعانه ورود کند، به نظر می‌رسد معاونت ریاست جمهوری و مستقل بودن چنین نهادی باید نقطه قوت و توان اجرایی قوی‌ای باشد که متاسفانه چنین چیزی را در محیط زیست شاهد نیستیم.

وی با اشاره گزارش رئیس اداره محیط زیست عنوان کرد: اگر برداشت شن و ماسه غیرقانونی انجام می‌شود، اگر تالاب‌خواری و جنگل‌خواری می‌شود و اگر فاضلاب چهار شهر و ۱۴۰ کارخانه به این تالاب می‌ریزد مقصر اصلی سازمان محیط زیست است که نتوانسته با استفاده ار اهرم های فشار و همکاری سایر دستگاه ها از وقوع چنین فجایعی جلوگیری کند.

امام جمعه بندرانزلی افزود: مسئولان نباید بگذارند تالاب انزلی به سرنوشت دریاچه ارومیه دچار شود، خودتان هم می‌دانید که عده‌ای به دنبال منافعی هستند بنابراین اداره و سازمان محیط زیست باید قاطعانه مقابل تخلفات و فراهم شدن زمینه ی تالاب خواری‌ها را بگیرد، محیط زیست نباید در کارها در حد یک ناظر باشد.

وی همچنین افزود: به جای دل بسستن به خارجی ها با استفاده از ظرفیت مجموعه های مردم نهاد، اعلام فراخوان‌هایی تحت این عنوان، دریافت طرح و پیشنهاد از عموم مردم، نخبگان داخلی و فعالان زیست محیطی، می‌توان ضمن ایجاد حساسیت و انگیزه به راهکارهای خوب و موثری دست پیدا کرد.

امام جمعه بندرانزلی در ادامه خاطرنشان کرد: منفعت طلبان به دنبال نابودی تالاب انزلی هستند و با این وجود وقتی گفته شود ما برای جلوگیری از ورود فاضلاب، تصفیه آن، رفع معضل زباله‌ها و احیاسازی تالاب پول نداریم واقعا حرف بدی است و باعث می‌شود مردم بگویند این‌ها همه دستشان در دست هم است.

حجت‌الاسلام والمسلمین شمس‌الدین با بیان اینکه نواقص و کاستی‌ها قابل توجیه نیست، تاکید کرد: شما، همکاران و مدیران شما بعنوان مسئولان محیط زیست شهرستان، استان و کشور شرعا و قانونا مسئول هستید که اگر بتوانید کاری کنید و نکنید، واقعا در زمان شما و قبل از شما چه کسی رفت بگوید که حداقل جلو واردات فاضلاب همین شنبه بازار انزلی را به تالاب بگیرند؟

وی با اشاره به طرح معضل تالاب در خطبه‌ها گفت: بخشی از گفتنی ها را از تریبون نماز جمعه گفتم تا استاندار جدید محترم بداند که ادامه ی این روند هیچ فایده‌ای ندارد، از ایشان می‌خواهم که دستگاه‌های استان را برای مبارزه با تالاب خواری‌ها و جنگل خواری‌ها به خط کند، اگر محیط زیست نمی‌تواند کاری کند و یا سایر دستگاه‌ها با او همکاری نمی‌کنند بیاید و به مردم بگوید.

امام جمعه بندرانزلی همچنین در پایان اظهار کرد: آنچه تکلیف شرعی و قانونی‌ام بود را گفتم، مردم ولی نعمت ما هستند و ما نیز از زبان مردم و دین به شما و همه ی همکارانتان توصیه می‌کنیم که مبادا آخرت خود را به دنیای دیگران بفروشید، مدیرکل مربوطه نیز اگر واقعا می‌خواهند دیگران صدای دردهای این تالاب را بشنوند و برای احیای آن دغدغه دارند هفته‌ای یکبار با مسئولان مربوطه در انزلی جلسه گذاشته و هرچه سریع‌تر برای این معضل اقدامی کنند.

 پیش از سخنان حجت الاسلام شمس الدین، رئیس اداره محیط زیست شهرستان انزلی ضمن تقدیر از بیان معضلات تالاب در خطبه‌ها و دغدغه های مطرح شده به کم کاری دیگر دستگاه‌های مسئول در رابطه با تالاب بین المللی انزلی، برداشت غیر قانونی شن و ماسه، قطع جنگل ها و پروژه برداشت بی رویه آب از تالاب بدون مجوز و بلا استفاده بودن دو تصفیه خانه فاضلاب در انزلی اشاره کرد.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۳۹۹۱۱۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

استفاده از پهپاد برای پایش‌تالاب‌ها

علی سلاجقه در مراسم رونمایی از ٢۵ خودروی محیط بانی، افزود: ما در سازمان حفاظت محیط زیست سعی داریم تا محیط بانان را بیش از پیش تجهیز کنیم تا به جای اینکه در عرصه حفاظت از محیط زیست شهید یا مجروح شوند، اجازه فعالیت و نفس کشیدن به متخلفان و شکارچیان را ندهند.

سلاجقه تاکید کرد: در مرحله نخست تلاش ما بالا بردن فرهنگ حفاظت از محیط زیست است و در این زمینه نیز آموزشکده محیط زیست را راه اندازی کرده‌ایم و در آن محیط بانان درباره نحوه برخورد با متخلفان و شکارچیان آموزش می‌بینند. اما اگر زمانی متخلفان به هشدارها توجه نکنند آن زمان است که محیط بانان وارد عرصه می‌شوند و سازمان حفاظت محیط‌زیست از توان قهریه استفاده خواهد کرد .


رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست  ادامه داد: مرحله دوم بحث سخت افزاری است چون اعتقاد داریم اهمیت محیط زیست کشور و حفاظت از عرصه‌های طبیعی به‌حدی بالا است که در تلاشیم از به‌روزترین فناوری‌های روز دنیا استفاده کنیم.

وی تاکید کرد: خودرو یکی از ابزارهای اصلی محیط بانان است تا بتوانند در تعقیب و گریز متخلفان موفق شوند، از این رو تقویت زیرساخت خودرویی را در دستور برنامه داریم و سعی می‌کنیم در یک تا دو سال آینده تکمیل شود همچنین تامین تجهیزات انفرادی هم جزو برنامه سازمان است.

رئیس سازمان حفاظت محیط‌ زیست در ادامه گفت: سعی می‌کنیم از ظرفیت های پهپادی و پرنده‌ای بیشتر استفاده کنیم تا محیط بانان کمتر در عرصه حضور داشته باشند، این کار برای تالاب‌ها آغاز شده است، همچنین در تلاشیم تا در حفاظت از مناطق حفاظت شده هم از این ظرفیت استفاده کنیم تا به محیط بانان خسارت کمتری وارد شود.

وی در خصوص معیشت و مسکن محیط بانان گفت: در این زمینه  اقدامات خوبی صورت گرفته است. چند استان در تامین مسکن محیط بانان موفق بودند. استان‌های هم که موفق نبودند تذکر گرفتند تا هر چه زودتر اقدام کنند.

منبع: خبرگزاری ایسنا

دیگر خبرها

  • پسماند و زباله معضل اصلی شهرها و روستاهای چهارمحال و بختیاری
  • پسماند معضل استان‌های زاگرس نشین
  • استفاده از پهپاد برای پایش‌تالاب‌ها
  • ورود دادستان قائم شهر برای حل معضل زیست محیطی (شیرآبه زباله)
  • جوسازی موذیانه مدعیان حمایت از حیوانات و معضل افزایش حیوانات ولگرد
  • رفع معضلات تالاب انزلی نیازمند راهکارهای مناسب و کارشناسی است
  • تالاب انزلی باید هر چه زودتر لایروبی شود
  • لزوم ارایه راهکار مناسب در راستای رفع معضلات تالاب انزلی
  • زنده‌گیری مار افعی در یک مدرسه
  • (ویدیو) رویا کجاست؟