Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا - يک تحليلگر کُرد گفت برگزاري رفراندوم و بي‌توجهي بارزاني به مشاورات داخلي و خارجي در نهايت وضعيتي را رقم زده است که نخست وزير فعلي اقليم بدون حمايت ديگر احزاب و بدون تعامل به مراتب بهتر با ايران و ترکيه در ماموريت و آينده سياسي خود موفق نخواهد بود. به گزارش گروه دفاتر خارجي خبرگزاري تسنيم، مسعود بارزاني با استعفا و واگذاري موقت اختيارات خود به نچيروان بارزاني، برادرزاده و نخست وزير اقليم کردستان عراق اين شبهه را به وجود آورده است که آيا اين استعفا موقت است و يا خانواده بارزاني در انتخابات به تعويق افتاده آتي اقليم با اشکالي ديگر در راس هرم قدرت حاضر خواهند بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


«لطيف فاتح فرج» از تحليلگران داخلي اقليم کردستان عراق در گفتگو با خبرنگار تسنيم با اشاره به استعفاي بارزاني گفت: بارزاني در اين مقطع اقدام مناسبي را در عرصه سياسي اقليم کردستان رقم زد و اعتقاد ما بر اين است که وي لازم بود در سال 2013 استعفا مي‌کرد، اما اينکه تحت فشار افکار عمومي و کشورهاي خارجي بوده است يا نه، به نظر من راه درستي را با هدف بازگشت آرامش سياسي به اقليم انتخاب کرد.
وي ابقاي مسعود بارزاني را پس از سال 2013 در پست رياست اقليم کردستان، غير قانوني توصيف کرد و گفت: بارزاني که سال‌ها به صورت غير قانوني بر منصب اقليم تکيه زده بود در شرايط بحراني از سياست رسمي اقليم خداحافظي کرد، وجود وي تحت هر عنواني در حزب دموکرات کردستان عراق خالي از اشکال است، اما در پست رياست اقليم کردستان با تنش‌هاي سياسي سياسي و خلق بحران‌هاي متعدد همراه بود.
در حالي‌که اين احتمال وجود دارد که بارزاني به شيوه موقت و تا برگزاري انتخابات آتي از پست رياست اقليم کناره گيري کرده باشد اين تحليلگر مسائل کردستان عراق گفت: معتقدم که بارزاني بار ديگر به عنوان رياست اقليم کردستان در عرصه سياسي ظاهر نخواهد شد زيرا بارزاني در چند سال اخير در مديريت عالي اقليم و به ويژه در برگزاري رفراندوم عملکرد موفقي نداشته است و بي توجهي به نظرات خيرخواهانه داخلي، کشورهاي همسايه و ديگر جريان‌ها در نهايت وضعيتي را رقم زد که اکنون اقليم کردستان با آن روبرو است.
لطيف فاتح فرج عدم انحلال نهاد رياست اقليم را اقدامي نامناسب توصيف کرد و گفت: با اقدام بارزاني در استعفا و اعطاي اختيارات وي به قواي ديگر اقليم نيازي به وجود اين نهاد نيست.
اعطاي بخش اعظم اختيارات مسعود بارزاني به برادرزاده وي در مقام نخست وزير اقليم کردستان حکايت از آن دارد که رئيس پيشين اقليم در پي آن بوده است تا برگزاري انتخابات آتي همچنان قدرت کردستان عراق را در خانواده خود نگه دارد. اين تحليلگر سياسي کرد بر اين باور است که تقسيم اختيارات بارزاني به شيوه اعلام شده، اقدام اشتباهي بوده است و در صورت پايبندي به قانون اقليم لازم بود که بيشتر اختيارات بارزاني به رياست پارلمان اقليم مي رسيد نه نخست وزير و اين اقدام به ما خواهد گفت که دموکراسي و پايبندي به قانون در اقليم کردستان در وضعيت مناسبي قرار ندارد.
وي در خصوص احتمال نامزدي فرزند ارشد بارزاني در انتخابات آتي رياست اقليم کردستان گفت: اين واقعيت وجود دارد که بارزاني با پشتوانه سياسي جلال طالباني رئيس جمهوري سابق عراق و حمايت تمام عيار اتحاديه ميهني کردستان به عنوان رياست اقليم انتخاب شد و با همه اين حمايت‌ها تنها 68 درصد آراي مردم را نيز کسب کرد. در صورت عدم حمايت ديگر جريان‌هاي سياسي اقليم کردستان، نامزدهاي احتمالي از خاندان بارزاني قادر به تصاحب رياست اقليم کردستان نخواهند بود.
لطيف فاتح فرج، مناقشات و کشمکش سياسي احزاب حاکم و اپوزيسيون اقليم کردستان را با هدف تغيير سيستم سياسي از رياستي به پارلماني تاکنون بي‌نتيجه دانست و گفت: البته غياب بارزاني در عرصه سياسي اقليم تا حدي راه را بر اين تغييرات در آينده هموارتر خواهد کرد.
ماموريت محوله به نچيروان بارزاني نخست وزير اقليم کردستان با هدف ساماندهي وضعيت سياسي داخلي اقليم، روابط با بغداد و کشورهاي همسايه عراق و ميزان موفقيت اين سياستمدار معتدل کرد از سوالاتي بود که خبرنگار خبرگزاري تسنيم مطرح کرد. تحليلگر سياسي کرد عراقي در پاسخ اين سوال گفت: برگزاري رفراندوم در شرايط نامساعد سياسي اقليم کردستان و وضعيت منطقه و عدم توجه بارزاني به مشاورات داخلي و خارجي در نهايت وضعيتي را رقم زده است که نخست وزير کنوني اقليم بدون حمايت ديگر احزاب و جريان‌هاي سياسي قادر به بازسازي آن نخواهد بود. اگرچه آمريکا حمايت خود را از نچيروان بارزاني و معاون وي اعلام کرده است اما بدون تعامل و داشتن روابط به مراتب بهتر با ايران و ترکيه در ماموريت و آينده سياسي خود موفق نخواهد بود.
وي درباره درخواست‌هاي مطرح شده در خصوص تشکيل حکومت نجات ملي در اقليم کردستان گفت: مشکل اينجاست که حزب دموکرات کردستان عراق و حاميان رفراندومي آنها به ويژه بخشي از اعضاي دفتر سياسي اتحاديه ميهني کردستان از حقيقت حکومت نجات ملي اطلاعي ندارند، حکومت نجات ملي در موقعيت‌هاي شکست و انحلال ديگر موسسات تشکيل خواهد شد و در برهه کنوني که رياست اقليم استعفا کرده است، کابينه اقليم با شکست آشکار در کارنامه عملکردي خود روبرو است و حوادث کرکوک هم حاکميت بغداد را در مناطق مورد منازعه به دنبال داشته است، تنها راه حل برون رفت اقليم از مشکلات کنوني، تشکيل کابينه نجات ملي با شرکت همه جريان‌هاي سياسي البته با فهم صحيح اصول و اهداف چنين حکومتي است.
فاتح فرج، اهداف تشکيل حکومت نجات ملي را برون رفت اقليم از مشکلات موجود دانست و تاکيد کرد که اين حکومت با هدف اخراج اتحاديه ميهني و حزب دموکرات کردستان عراق از عرصه سياسي تشکيل نخواهد شد و وجود شخصيت‌هايي همچون دکتر برهم صالح، نخست وزير سابق اقليم با همراهي جنبش تغيير و ديگر جريان‌هاي سياسي تا حدي در عبور از مرحله بحراني موجود موثر خواهد بود.
تحليلگر سياسي اقليم کردستان تاکيد کرد که درصد زيادي از بحران‌هاي فعلي اقليم نتيجه بي‌تدبيري مسئولان عالي کرد بوده است زيرا کردها راهي را انتخاب کردند که شرايط زماني و وضعيت منطقه پذيراي چنين انتخابي نبود و در شرايط کنوني نيز لازم است بازگشت به قانون اساسي عراق مبناي تعاملات آتي اربيل - بغداد قرار گيرد، اگرچه به نقش کشورهاي ايران و ترکيه به عنوان همسايگان عراق در کاهش تنش‌ها معتقد هستيم.
انتهاي پيام/.

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۳۹۹۲۶۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

«بارزانی» با امیرعبداللهیان دیدار کرد

به گزارش خبرگزاری مهر، «حسین امیرعبداللهیان» وزیر امور خارجه کشورمان و «نیچروان بارزانی» رییس اقلیم کردستان عراق دیدار و گفت‌وگو کرد.

گفتنی است، «نچیروان ادریس مصطفی بارزانی» رییس اقلیم کردستان عراق روز گذشته در راس هیأتی عالی رتبه و پس از نزدیک به ۳ سال به ایران سفر کرده است و قرار است در این سفر با مقامات ایران دیدار و گفتگو کند.

بارزانی پیش از این با رییس جمهور دیدار کرد.

کد خبر 6098223 نفیسه عبدالهی

دیگر خبرها

  • احمدیان: امیدواریم روابط اقلیم کردستان با ایران در بُعد امنیتی گسترش یابد
  • اهمیت پیام‌های رئیس اقلیم کردستان عراق در تهران
  • توجه ویژه رسانه‌های عربی به سفر «مهم» بارزانی به ایران
  • اینجا تهران است بە وقت اقلیم کردستان / اهمیت سفر بارزانی بە ایران
  • «بارزانی» با امیرعبداللهیان دیدار کرد
  • رئیسی: از سوءاستفاده صهیونیست‌ها علیه ایران جلوگیری کنید/ بارزانی: حرمت کمک‌های ایران را نگه می‌داریم
  • رئیسی: از سوء استفاده صهیونیست‌ها علیه ایران جلوگیری کنید/ بارزانی: حرمت کمک‌های ایران را نگه می‌داریم
  • چرا سفر «نیچروان بارزانی» به ایران مهم است؟
  • نچیروان بارزانی با رئیسی دیدار کرد
  • آمدوشدهای غیرمنتظره دیپلماتیک/ نگاهی به سفر ناگهانی نچیروان بارزانی و هیئت بلندمرتبه همراهش به ایران