Web Analytics Made Easy - Statcounter

پول‌نیوز - کشور ترکیه شهرهای زیبای زیادی دارد. اما ماجرای شهری به نام «حصن کیفا» (Hasankef)، در این کشور با سایر شهرهای آن کمی متفاوت است. این شهر زیبا و جالب، سرگذشتی شنیدنی را در دفتر خاطرات خودت به ثبت رسانده است و امروزه به عنوان یکی از شهرهای دنیا شناخته می‌شود که طولانی‌ترین زمان اشغال‌ شدن را به خود اختصاص داده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!





حصن کیفا یا «حسن کیف»، در حال حاضر توجه بسیاری از محققان، باستان‌شناسان و گردشگران را به خود جلب ساخته است. این شهر باستانی و کهن، سا‌‌ل‌های زیادی را تحت تصرف امپراتوری‌های روم، بیزانس و عثمانی بوده است و همین تاریخچه‌ی باستانی این شهر قدیمی، باعث شده تا گردشگران زیادی از بناها و غارها و دژهای باقی‌مانده از دوران مختلف، بازدید کنند.



 این شهر باستانی در کرانه‌ی رودخانه‌ی دجله، در استان باتمان و در بخش جنوبی کشور ترکیه است. در این شهر می‌توان جاذبه‌های گردشگری طبیعی و تاریخی متعددی را مشاهده کرد. معماری این ناحیه از کشور ترکیه منحصربه‌فرد بوده و در نوع خود جالب و تماشایی است.



حِصن در لغت به معنای قلعه و دژ و کیفا نیز به معنای صخره است. با توجه به اظهارات «یاقوت حموی»، واژه‌ی کیفا ریشه‌ی ارمنی داشته و درواقع به شهری با استحکامات نظامی گفته می‌شود.شهر حصن کیفا، شهری شناور و در حال غرق شدن است

اما آنچه امروزه برسر زبان‌ها و به قول معروف نقل مجلس بسیاری از باستان‌شناسان و محققان و حتی گردشگران است، سرگذشت عجیب و شاید غم‌انگیزی است که در انتظار این شهر پرآشوب با قدمت ۱۰ هزار ساله است.

 به گزارش Agence-France Presse، حصن کیفا به دلیل اثرات پروژه‌ی «سد ایلیسو» (Ilisu)، به شهری شناور تبدیل شده است که طی سال‌های اخیر بنای اصلی آن تقریبا ناپدید و از نظرها پنهان شده است.




منبع:کجارو

منبع: پول نیوز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.poolnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «پول نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۴۰۰۲۴۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تورم ترکیه به ۷۰ درصد افزایش یافت

مؤسسه آمار ترکیه گزارش داد که تورم این کشور در چهارمین ماه از سال ۲۰۲۴ میلادی به ۷۰ درصد افزایش یافته است.

به گزارش مشرق، گزارش جدید مؤسسه آمار ترکیه که صبح امروز (جمعه ۱۴ اردیبهشت) منتشر شد، نشان می‌دهد نرخ تورم ترکیه در ماه آوریل ۲۰۲۴ به ۶۹.۸ درصد افزایش یافته که بالاترین رقم در ۱۷ ماه اخیر است. طبق این گزارش، تورم ماهانه ترکیه در آوریل ۲۰۲۴ به ۳.۲ درصد رسید.

این گزارش همچنین نشان می‌دهد که طی ۱۲ ماه گذشته، تورم در هیچ یک از گروه‌های کالا و خدمات در کشور ترکیه، کمتر از ۵۰ درصد نبوده است. در میان گروه‌های هزینه‌ای نیز، بالاترین تورم مربوط به گروه آموزش با ۱۰۳.۹ درصد است.

منبع: ایرنا

دیگر خبرها

  • کشف شمشیر کمیاب ۱۰۰۰ ساله
  • کشف شمشیر کمیاب هزار ساله در اسپانیا
  • کشف شمشیر کمیاب هزار ساله
  • قدمت «دروازه نفته» ممکن است به پیش از اسلام برسد
  • پایان روابط تجاری ترکیه ـ اسرائیل/ اردوغان در جنگ غزه به دنبال چیست؟
  • اردوغان: به تجارت ۹.۵ میلیارد دلاری با اسرائیل پایان دادیم
  • تورم ترکیه چقدر است؟
  • تصاویری دیدنی از زنده شدن آبشار‌های کوه معروف بیستون (فیلم)
  • تورم به مرز ۷۰ درصد در ترکیه رسید
  • تورم ترکیه به ۷۰ درصد افزایش یافت