Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری آریا»
2024-05-04@23:49:34 GMT

کاشان و عطر گوشت لوبياب! +عکس

تاریخ انتشار: ۱۲ آبان ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۵۴۰۸۰۷۵

کاشان و عطر گوشت لوبياب! +عکس

خبرگزاري آريا - «گوشت لوبياب» چند دهه است که جزو فهرست غذايي کاشاني‌هاست. به اين مفهوم که اگر هفته‌اي يکبار در سفره آنها نباشد هر دو هفته يکبار حتما جزو وعده غذايي آنها قرار مي‌گيرد.
هر چند در دهه‌هاي گذشته که هنوز «پلو»‌ نشانه‌اي اعياني محسوب مي‌شد اين غذا بدون پلو تناول مي‌شد، اما حالا با پلو و شويد ترکيبي دلچسب براي کاشاني‌ها ساخته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

علاقه کاشاني‌ها به «گوشت لوبيا و پلو شويد»‌ به شکل اغراق‌آميزي افراطي است؛ يعني شايد يکي از نشانه‌هاي اصالت کاشاني بودن با همين متر و معيار ميزان علاقه شما به اين غذا معلوم شود!
گوشت لوبياب و محرم
در فهرست غذايي هيات‌هاي عزاداري در کاشان بدون شک مي‌توان رد گوشت لوبيا را ديد، آنقدر که نمي‌توان محرم را بدون اين غذاي سنتي تصور کرد.
قيمه،‌ قورمه و عدس پلو هم غذاهاي محرمي هيات‌هاي مذهبي کاشان است، اما بدون شک گوشت لوبيا يا به گويش کاشاني‌ها «گوشت لوبياب» در صدر غذاهاي نذري هيات‌هاي مذهبي‌اند.
البته پرواضح است غذاهاي نذري در اين شهر همچون ديگر شهرهاي کشور فقط مخصوص روزهاي تاسوعا و عاشورا نيست و در طول محرم مي‌شود در بيشتر محلات سراغ غذاي نذري و البته گوشت لوبيا را گرفت.

با اين حساب در تمام روزهاي ماه محرم مي‌توان گوشت لوبيا را در طعم‌هاي مختلف پيدا کرد. شيوه پخت اين غذا هم آنقدرها جاي تنوع ندارد که بتوانيد طعم اصلي آن را در مناطق مختلف بچشيد و تقريبا در تمام اين شهر مزه اصلي اين غذا را مي‌توان پيدا کرد. اگر هر روز هم در کوچه پس‌کوچه‌هاي اين شهر قدم بزنيد براحتي بوي اين غذا را مي‌توانيد حس کنيد.
رستوران‌هاي خالي از گوشت لوبياب
در اين‌که گوشت لوبيا و پلو شويد محبوب‌ترين غذاي کاشان است، شکي نيست. در اين ‌که اين غذاي محلي کاشاني‌ها محسوب مي‌شود هم همين طور، اما جالب اين‌که در منوي هيچ رستوران معتبر و نيمه معتبري در کاشان نمي‌توان اصلي‌ترين غذاي محلي را پيدا کرد.
براي اثبات اين ماجرا سراغ اين غذا را از حدود 10 رستوران معتبر و پنج غذاخوري و 30 آشپزخانه کاشان گرفتيم و در معمولي‌ترين حالت جواب منفي شنيديم؛ بماند که بسياري طرح اين سوال را مضحک مي‌دانستند.
همه مسافران شمال ايران حتما يک وعده ميرزاقاسمي يا باقالي قاتق را در سفر ميل مي‌کنند؛ تازه اگر ماهي‌هاي گوناگونش را نچشند.
در منوي رستوران‌هاي تبريزنيز براحتي مي‌توان کوفته تبريزي سفارش داد يا در بوشهر در اغلب منوي رستوران‌ها مي‌توان قليه‌ماهي را ديد، اما در هيچ کدام از منوي رستوران‌هاي کاشان اصلي‌ترين غذاي کاشاني‌ها ديده نمي‌شود.
حالا تصور کنيد به آبادان برويد و نتوانيد سمبوسه پيدا کنيد! اما اين اتفاق درباره‌ غذاي محلي کاشاني‌ها افتاده است.
چگونه گوشت لوبيا و پلو شويد تهيه کنيم؟
مواد لازم:
لوبيا سفيد: 2 پيمانه، گوشت گوسفندي ماهيچه و قلم: 250 گرم، دنبه گوسفندي تازه: نصف کف دست، پياز خام: يک عدد، زردچوبه: يک قاشق مرباخوري، نمک و دارچين: براي تزيين به ميزان لازم.

براي جلوگيري از نفخ از شب قبل لوبياها را خيس مي‌کنيم. معمولا اين غذا در زودپز با حرارت ملايم و زمان پخت سه تا چهار ساعت پخته مي‌شود تا کاملا لعاب داده و جا بيفتد. لوبيا و گوشت و دنبه و پياز را داخل زودپز مي‌ريزيم، نمک و زردچوبه را اضافه کرده و آب را به آن اضافه مي‌کنيم و در آن را مي‌بنديم. ابتدا شعله را زياد کرده تا غذا شروع به جوشيدن کند، سپس حرارت را کم کرده و سه ساعت مي‌گذاريم تا لوبيا و گوشت کاملا پخته شود. در اين بين هر ساعت يکبار در زودپز را باز کرده غذا را هم مي‌زنيم و اگر آب آن کم بود مقداري آب اضافه مي‌کنيم. اين غذا با پلو شويد يا آبگوشتش با نان سنگک و سبزي و ترشي سرو مي‌شود.
نکته: دارچين براي زماني است که آبگوشت مي‌خوريم و لوبيا را مي‌کوبيم تا با نان بخوريم در اين موقع دارچين را روي گوشت کوبيده مي‌ريزيم.
علاقه وزير به گوشت لوبياب: شهرت گوشت لوبيا تنها در محدوده کاشان نيست و آوازه‌اش به کابينه دولت هم رسيده است. وزير اطلاعات در سفر اسفند دو سال پيش به کاشان در بخشي از سخنان خود در شوراي اداري شهرستان با لحني طنزآميز، با اشاره به اشتياق فراوان خود به صرف گوشت لوبيا به عنوان غذاي سنتي ديار کاشان، از اين‌که در ناهار غذاي ديگري ارائه شده بود ابراز گلايه کرد!
شوخي‌هاي گوشت لوبيابي: شوخي‌هاي گوشت لوبيابي هم کم نيست. نمونه‌اش اين يکي که گاهي پيامک مي‌شد: هديه ايرانسل به کاشوني‌ها کلمه گوشت لوبياب رو به شماره... ارسال کنيد و از غذاها و نذري‌هاي شهرستان باخبر شويد!
آذر کماني - روزنامه‌نگار
ضميمه چمدان جام جم

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۴۰۸۰۷۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

التماس کودکان فلسطینی برای یک کاسه غذای گرم

التماس کودکان فلسطینی برای یک کاسه غذای گرم

دیگر خبرها

  • التماس کودکان فلسطینی برای یک کاسه غذای گرم
  • محدودیت‌های تردد در معابر تهران به مناسبت شهادت امام صادق (ع)
  • سقوط مرگبار نوجوان ۱۶ ساله کاشانی از کوه
  • سقوط از کوه نوجوان ۱۶ ساله کاشانی را به کام مرگ کشاند
  • فوت نوجوان ۱۶ ساله کاشانی براثر سقوط درکوه
  • سقوط از کوه نوجوان کاشانی را به کام مرگ کشاند
  • ضرورت خرید حمایتی تخم مرغ در راستای کاهش زیان مرغداران
  • حذف گوشت از بیشتر غذاهای میزبان در المپیک پاریس!
  • غذا‌های ورزشکاران در بازی‌های المپیک ۲۰۲۴ پاریس؛ ۶۰ درصد خوراکی‌ها بدون گوشت خواهد بود
  • نفخ لوبیاها را چطور بگیریم ؟ ؛ طرز تهیه خوراک لوبیا | این غذا سرشار از آنتی اکسیدان است | فوت و فن خوشمزه‌تر شدن این غذای سالم و خانگی