Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «آفتاب»
2024-04-28@19:13:14 GMT

چه عاملی کارکنان سازمانی را بیشتر خسته می‌کند؟

تاریخ انتشار: ۱۲ آبان ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۵۴۰۸۳۰۸

کارکنان ادارات و سازمان‌ها، ساعات بسیاری از عمر خود را در راستای انجام امور شغلی سپری می‌کنند. اما در طول سال‌های فعالیت شغلی، سلامت و بهزیستی اجتماعی آن‌ها دچار تغییراتی می‌شود که خستگی را به همراه می‌آورد. محققان کشورمان به بررسی ابعاد این موضوع پرداخته‌اند. آفتاب‌‌نیوز : ما در عصری زندگی می‌کنیم که بسیاری از مردم بخش مهمی از زندگی خود را در محل کار و سازمان‌هایی که در آن‌ها اشتغال دارند، می‌گذرانند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به همین دلیل این سازمان‌ها می‌توانند اثرات عمیقی بر عملکرد افراد در زمینه‌های مختلف داشته باشند.
سلامت، مفهومی چندبعدی است و طبق تعریف سازمان بهداشت جهانی به وضعیت کامل تندرستی ازنظرجسمانی، روانی و اجتماعی فرد گفته می‌شود و با افزایش سن نیز دستخوش تغییر می‌شود.
جنبه‌های مختلف حضور در محل کار مانند ساعات کاری طولانی، می‌توانند بر سلامت کارکنان تأثیرات منفی بگذارند و این اثرات اغلب بر افرادی که در موقعیت‌های شغلی پایین‌تری قرار دارند، شدیدتر هستند.
به‌منظور بررسی بهتر این موضوعات، طباطبایی و همکارانش از محققان دانشگاه علوم پزشکی تهران به بررسی نقش سن و سابقه کار در خستگی، سلامت و بهزیستی اجتماعی در کارکنان سازمانی پرداخته‌اند.
در این پژوهش، 413 نفر از کارکنان حمل‌ونقل ریلی کشور که همگی مرد و 92 درصد آنان متاهل بودند، مشارکت داشته‌اند. برای انجام بررسی‌ها، به هر یک از کارکنان پرسشنامه اطلاعات شغلی حرفه‌ای و فردی و به راهبران و رؤسای قطار نیز پرسشنامه عوامل شغلی سازمانی تحویل داده شد و داده‌های برگرفته از این پرسشنامه‌ها، با استفاده از روش‌های آماری تجزیه‌وتحلیل شد.
با توجه به نتایج به‌دست‌آمده، افزایش سن کارکنان، موجب افزایش بروز خستگی در آنان می‌شود. بااین‌حال، در این پژوهش، رابطه معناداری بین میزان سلامت و سن و بهزیستی اجتماعی مشاهده نشده است.
بر اساس یافته‌های پژوهش، میزان خستگی، سلامت و بهزیستی اجتماعی در کارکنان با موقعیت شغلی آن‌ها ارتباط معناداری دارد، به‌نحوی‌که خستگی در رؤسای قطار بیشتر از راهبران بوده و سلامت و بهزیستی اجتماعی در راهبران، بالاتر از رؤسای قطار بوده است.
همچنین، نتایج حاکی از آن هستند که خستگی و سلامت کارکنان، با سابقه کار آن‌ها مرتبط است و افرادی که دارای سابقه کار بیش از 27 سال هستند، بیش از سایر گروه‌ها خسته می‌شوند.
به گزارش ایسنا، درمجموع می‌توان این‌گونه بیان کرد که سن کارکنان عامل مهمی در خسته شدن آن‌ها است. همچنین میزان حقوق، تأثیر بسزایی بر بهزیستی اجتماعی دارد، اما وضعیت تأهل، دارا بودن فرزند و سطح تحصیلات تفاوت معناداری در خستگی و بهزیستی اجتماعی ایجاد نمی‌کند.
به‌طورکلی و بر اساس نتایج این تحقیق، سن و سابقه کار در کارکنان حمل‌ونقل ریلی مهم‌ترین عامل در بروز خستگی و کاهش سلامت آن‌ها به‌حساب می‌آید.
نتایج این مطالعه به‌صورت مقاله‌ای علمی پژوهشی در فصلنامه «بهداشت کار و ارتقای سلامت» وابسته به دانشگاه علوم پزشکی تهران منتشر شده است.

منبع: آفتاب

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت aftabnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «آفتاب» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۴۰۸۳۰۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

خدمات رایگان مشاوره ای به آحاد جامعه

 معصومه توکلی مدیرکل دفتر مشاور و خدمات روان شناختی سازمان بهزیستی کشور در حاشیه آئین بزرگداشت روز روانشناس در جمع خبرنگاران اظهار کرد: خدمات سلامت، مشاوره و روانشناسی توسط دستگاه‌های مختلف در ستاد‌های مختلف در حال انجام است، اما موضوع این است که کفایت و جامعیت آنها به جایی نرسیده است که بتوانند به اندازه کافی در دسترس  مردم باشند و از این خدمات استفاده کنند.

وی با اشاره به اینکه یکی از مشکلاتی که در این راستا وجود دارد تعرفه خدمات مشاوره و روانشناختی  است، افزود: همانگونه که در جریان هستید علیرغم اینکه تعرفه این خدمات بالا نیست و طبق مصوبه هیئت وزیران اعلام می‌شود، اما از آنجا که برای نتیجه گیری از موضوع مراجعه به روانشناس نیازمند این  هستیم که چندین جلسه  در برخی مواقع ۱۰ تا ۱۲ جلسه  مراجعه کنیم این رقمی که فرد باید بپردازد بالا است.

مدیرکل دفتر مشاور و خدمات روان شناختی سازمان بهزیستی کشور خاطر نشان کرد: بیمه خدمات مشاوره و روانشناسی یکی از درخواست‌هایی است که جامعه روانشناسی دارند و تلاش شده کار‌هایی انجام شود که متاسفانه اکنون بسیار محدود و قلیل است.


توکلی عنوان کرد: حتما نیاز است که نظام بیمه دقیق کامل و جامع همانگونه که در نظام بیمه‌ای سلامت جسم است در سلامت روح نیز اتفاق بیفتد.


وی با بیان اینکه اثر بخشی خدمات همواره مورد توجه بوده است، بیان کرد:  خدماتی که قرار است به آحاد مردم ارائه شود باید اثر بخش بوده و نیاز آنها را مرتفع کند در امر مشاوره اینکه فرد  بخواهد بهره کافی ببرد نیازمند  مداومت است.

توکلی عنوان کرد: مانند بیماری جسمی که مراجعه می‌کنید و  برای درمان تا مدتی باید تحت نظر باشید در مداخله خدمات روانشناختی هم  همین گونه است، متاسفانه مردم خیال می‌کنند با یک بار مراجعه به روانشناس به صورت کامل مشکلشان برطرف می‌شود در صورتی که مسئله بهداشت روان بسیار پیچیده‌تر از مسائل جسمی است  و می‌طلبد که به این موضوع دقیق‌تر فکر کنیم.

وی گفت:  باید برای افرادی که نیاز به مداخله روانشناختی دارند  و بضاعت پرداخت این هزینه را ندارند تدابیری اتخاذ شود.

مدیرکل دفتر مشاور و خدمات روان شناختی سازمان بهزیستی کشور، افزود: ما در سازمان بهزیستی خط مشاوره ۱۴۸۰ از ۸ صبح تا ۱۲شب خدمات رایگان مشاور تلفنی به آحاد مردم ارائه می‌دهد این خدمات بدون اینکه فرد بخواهد اسمش را اعلام کند و یا اطلاعاتی از خود ارائه بدهد انجام می‌شود.

توکلی با اشاره به اینکه خدمات دقیق و کامل مشاوره باید حضوری انجام شود، افزود:  بهزیستی برای مشاور حضوری نیز به اقشار نیازمند مشاوره رایگان ارائه می‌دهد.

وی اظهارکرد: سند خدمات جامع سلامت روان و  موضوعات مرتبط با آن در کشور از چندسالی که منقضی شده ابلاغ مجدد این سند که وظایف هر دستگاه در آن نوشته شده میتواند کمک  کند که‌همه دستگاه‌ها بینشان هم افزایی انجام شود و در کنار هم خدمات بهتری ارائه شود.

باشگاه خبرنگاران جوان اجتماعی رفاه و تعاون

دیگر خبرها

  • خسته هستید؟ این غذاها را بخورید
  • طرح مراقبت‌های روانی اجتماعی دانش‌آموزان در سمنان اجرا شد
  • فدریکو والورده: مقابل منچسترسیتی تا سرحد مرگ خسته شده بودم
  • خدمات رایگان مشاوره ای به آحاد جامعه
  • شعبه پیگیری دریافت رشوه در شهرداری تهران ایجاد شد | پرونده ها در این زمینه با سرعت بیشتر پیگیری می شود
  • اشتغال ۳۴۱ مددجوی بهزیستی در واحد‌های صنعتی و خدماتی نیشابور
  • بهزیستی چه خدماتی به «خانواده‌های دارای فرزند چندقلو» می دهد؟
  • اعطای تسهیلات 4 میلیاردی به کارفرمایان در ازای به کارگیری معلولان + جزییات
  • اعطای تسهیلات 40 میلیاردی به کارفرمایان زنجانی در ازای به کارگیری معلولان + جزییات
  • کارفرمایان زنجانی در ازای به کارگیری معلولان تا ۴۰ میلیارد ریال تسهیلات دریافت می کنند