Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری آریا»
2024-05-07@03:50:59 GMT

پروژه هاي ناتمام «اورسن ولز»

تاریخ انتشار: ۱۲ آبان ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۵۴۰۸۳۶۴

پروژه هاي ناتمام «اورسن ولز»

خبرگزاري آريا - هفته نامه صدا - حسرت ابدي: اورسن ولز براي ساخت فيلم مدام به دردسر مي افتاد. براي همين فيلم هاي ناتمامي در سراسر جهان دارد که گهگاه خبر کشف تکه اي از آن، سينمادوستان را هيجان زده مي کند. آمار دقيقي از فيلم هاي ناتمام او موجود نيست. ولي اينجا شرح کوتاهي بر مشهورترين آن ها خواهيم نوشت.
همه اش حقيقت دارد
اين فيلم بزرگ سه تکه اي، هيچ وقت به سرانجام نرسيد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

راش هاي بخش رنگي و تکني کالر آن موجود نيست و تنها تکه هايي از بخش سياه و سفيد و داستاني آن پيدا شده است. همه آن چه که از فيلم مي دانيم به ساخت اثري در برزيل محدود مي شود که ولز براساس کارناوال رقص و موسيقي، فيلمنامه اي از فلاهرتي و البته طرحي درباره قهرمان شدن چهار ماهيگير ساخته است. ظاهرا راش هاي بدون صدايي از اين فيلم موجود است اما او هيچ وقت نتوانست تمام فيلم را چاپ و تدوين کند.

مشهور است که ولز حدود 200 هزار فوت فيلمبرداري کرد که برخي مي گويند 80 هزار فوت آن موجود است. در دهه هشتاد ميلادي در 20 قوطي فيلم در انبار استوديوي پارامونت تکه هايي از فيلم پيدا شد که قسمتي از کارناوال و البته مرگ يکي از ماهيگيران در آن ديده مي شود. اين مهم ترين کشف گمشده هاي سينمايي دهه هشتاد است که البته سرانجامي هم پيدا نکرد.
موبي ديک

وقتي جان هيوستون «موبي ديک» را ساخت منتقدي نوشت که اين فيلم را بايد اروسن ولز مي ساخت و هيوستون در آن بازي مي کرد! ولي آن روزها کمتر کسي خبر داشت که ولز مترصد ساخت اين فيلم بود. او يک بار در لندن نمايشي اقتباسي از رمان بزرگ هرمان ملويل را روي صحنه برد. برخي خبرها مي گويند که ولز کار روي نسخه سينمايي فيلم را شروع کرد و حتي چند پرده از فيلم را هم فيلمبرداري کرد. ولي هيچ وقت نسخه اي از اين فيلم پيدا نشد. بعدها اين آجا کادار، محبوبه ولز، بود که گفت ولز بخشي از اين فيلم را ساخته است. او دو قوطي را که روي آن نام موبي ديک نوشته بود به مطبوعات نشان داد ولي کمتر کسي چيزي درباره اين فيلم مي داند.
زندگي نامه جينالولو بريجيدا
اين يکي از عجيب ترين فيلم هايي است که ولز آن را ساخته است. سال 1986 سه حلقه از فيلم کشف شد اما بخش عمده اي از آن ناپيداست.
ظاهرا فيلم را مثل «ت مثل تقلب» ساخته است و شامل تصاويري از رم، زنان و نقاشي است و در بخش آخر به روستايي مي رسد که بريجيدا در آن زندگي مي کند. ولز فيلم را به سفارش شبکه سي بي اس ساخته ولي زماني که هتلش را در رم ترک مي کرده آن ها را با خود نبرده. ظاهرا حلقه هاي فيلم مدت ها در بخش گمشده ها بوده و چون نام و نشاني نداشته همان جا باقي مانده و بعدها هم هيچ کس از سرنوشت آن مطلع نشده. جالب اين جاست که خود ولز هم هرگز سراغي از فيلم نگرفته است!
دن کيشوت

عجيب ترين پروژه اي است که ولز ناتمام گذاشته است. او بيش از 10 سال تمام روي اين فيلم کار کرد و تمام آن را با بودجه شخصي ساخت. فيلمبرداري در 1955 در پاريس با بازي ميشا اور و آکيم تاميروف به نقش هاي دن کيشوت و سانچو شروع شد. اما دو سال بعد ولز ناچار شد بازيگران را عوض کند: او سه ماه را در مکزيک گذراند و فرانچسکو ريگوئرا جايگزين او شد.
ادامه فيلمبرداري هر از گاه در دو دهه 60 و 70 ميلادي دنبال شد. ولز مدام قصه را تغيير مي داد و مي خواست به شکل بداهه کل فيلم را بسازد. به همين دليل هم براي بخش انتهايي آن ايده هايي داشت. مي گفت اسپانيايي بعد فرانکو جذاب است اما کمي بعد از سفر به اين کشور پشيمان شد و فيلم باقي ماند. نسخه اي از اين فيلم مونتاژ شده که خسوس فرانکو در سر هم بندي آن نقش مهمي داشته است. ولي با اين وجود آن چه عصاره «دن کيشوت» ولز بود در آن به چشم نمي خورد.
ژرفا
ولز يک بار دست به اقتباس از رمان «آرامش مرگبار» چارلز ويليامز زد و فيلمبرداري آن را در يوگسلاوي انجام داد. در اين فيلم اورسن ولز، ژان مورو و لارنس هاروي بازي مي کردند. چند بخش فيلمبرداري و حتي مونتاژ شد. اما با مرگ هاروي در سال 1973 فيلم ناتمام ماند.

بعدها گفته شد که مشکلات مالي هم دليل ديگري براي ناتمام ماندن فيلم بوده است. سال ها بعد در يک مستند سه دقيقه از اين فيلم نمايش داده شد که بسياري را شوکه کرد ولي حسرت توليد آن براي هميشه باقي ماند.
تاجر ونيزي
اين آخرين اقتباس ولز از نمايشنامه هاي شکسپير بود؛ فيلمي که در ايتاليا و يوگسلاوي فيلمبرداري شد و حتي موسيقي متن آن هم ساخته شد. ولي مشکل وقتي به وجود آمد که دو حلقه فيلم از دفتر توليد در ايتاليا به سرقت رفت و فيلم ناکامل شد. اين يکي از عجيب ترين فلم هاي ولز بود که در آن نقش پورتيا به کلي حذف شده بود و ولز نمايشنامه را به شکل تازه و متفاوتي جلوي دوربين برده بود. ولي هيچ وقت نسخه کامل آن پيدا نشد.
آن سوي باد
اورسن ولز اين فيلم سه ساعت و نيمه را به شکل سياه و سفيد ساخت. موقع مونتاژ بخش عمده اي از آن را به دليل تصنعي بودن و توريستي شدن حذف کرد و دوباره فيلمنانه اي را که کادار نوشته بود جلويدوربين برد. اما سر مونتاژ و هزينه ها بين تهيه کنندگان اختلاف افتاد و هر تکه فيلم نزد گروهي باقي ماند. در دهه نود بخش هايي از آن نمايش داده شد که هيجان انگيز به نظر مي رسيد. ولي نفرين ابدي ولز دامن آن را هم گرفت و فيلم هيچ وقت کامل نشد.

نمايش جادويي
از سال 1969 تا 1985 ولز به شکل پراکنده مشغول کار روي اين فيلم بود؛ اثري که حدود 40 دقيقه آن به اجراي نمايش شعبده بازي بدون تروکاژ اختصاص داشت و حس و حالي تئاتري داشت. بخش ديگر هم شامل گفت و گوهايي بود. ولز مي خواست اجرايي تک نفره از «جوليوس سزار» را هم بدون بروتوس در آن اجرا کند که هيچ وقت موفق نشد.

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۴۰۸۳۶۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

شاخص بهره مندی روستا‌های کردستان از راه‌ آسفالته به ۷۵ درصد رسید

 رئیس اداره ساخت و توسعه راه‌های روستایی اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای کردستان در گفت و گو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان اظهار داشت: سال گذشته راه ۱۰۸ روستای استان به طول ۱۳۴ کیلومتر احداث شد که از لحاظ میزان احداث در جایگاه پنجم کشوری قرار گرفته‌ایم.

حسن شهبازی از بهره مندی ۴ هزار و ۵۲۲ خانوار از این راه های احداث شده خبر داد و افزود: با این اقدام شاخص برخورداری روستا‌های استان از راه آسفالته در روستا‌های بالای ۲۰ خانوار، پنج درصد افزایش یافته و به ۷۵ درصد رسیده است.

وی خاطرنشان کرد: هدف‌گذاری احداث راه روستایی در سال گذشته ۸۰ کیلومتر بود که توانسته‌ایم بیشترین از این میزان را تحقق ببخشیم.

هزینه کرد ۸۷۱ میلیارد تومانی برای ساخت راه‌های روستایی در کردستان

 رئیس اداره ساخت و توسعه راه‌های روستایی اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای کردستان اذعان کرد: برای سال‌جاری نیز احداث ۱۹۷ کیلومتر را روستایی در استان هدف‌گذاری شده است.

وی با بیان اینکه در سال گذشته ۸۷۱ میلیارد تومان برای احداث راه‌های روستایی در استان هزینه شد، اضافه کرد: در حوزه راه روستایی با وجود اقدامات مثبتی که با حمایت‌های استاندار و سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی در حال انجام است، اما برای نزدیک شدن به میانگین کشوری نیازمند اعتبارات جهشی هستیم.

شهبازی با اعلام اینکه در سال جدید علاوه بر برگزاری مناقصه و انتخاب پیمانکار برای پروژه‌های جدید، اتمام پروژه‌های نیمه تمام نیز در دستور کار قرار دارد، گفت: تامین بودجه پروژه‌های راه روستایی از منابع استانی و فقط تامین قیر برعهده سازمان راهداری است. 

 استان کردستان ۶ هزار و ۱۸۳ کیلومتر راه روستایی دارد که تاکنون ۳ هزار و ۴۵۷ کیلومتر آن آسفالت شده است.

باشگاه خبرنگاران جوان کردستان سنندج

دیگر خبرها

  • اختصاص ۸۲ میلیاردتومان اعتبار برای ساخت پروژه دفاع مقدس در گلستان
  • ساخت ١۵٠ هزار واحد مسکونی از ماه آینده آغاز می‌شود
  • ساخت ۱۲۸ هزار مسکن مهر بدون آورده متقاضیان+ فیلم
  • تخصیص ۳ میلیارد تومان برای ساخت پلاژ در جزیره خارک
  • قدردانی استاندار همدان از عملکرد بانک مسکن در تامین مالی ساخت پروژه های نهضت ملی مسکن
  • ۱۲۸ هزار واحد مسکن مهر در حال ساخت است/ تامین یک میلیون قطعه زمین روستایی تا تابستان
  • شاخص بهره مندی روستا‌های کردستان از راه‌ آسفالته به ۷۵ درصد رسید
  • احداث ۲۶ پروژه روبنایی در سایت‌های مسکن ملی سیستان وبلوچستان
  • تکمیل پروژه‌های نهضت ملی مسکن چشم‌انتظار مشارکت‌های مردمی است
  • دبی، میزبان بزرگ‌ترین پروژه‌های خاورمیانه