Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-27@14:48:55 GMT

انتشار کتاب‌هایی درباره افغانستان، خشونت و گناه

تاریخ انتشار: ۱۲ آبان ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۵۴۰۹۸۶۸

انتشار کتاب‌هایی درباره افغانستان، خشونت و گناه

کتاب‌های «افغانستان: مردم و سیاست»، «قرن بیستم: ایدئولوژی خشونت» و «شکمبارگی» و «تن‌پروری» از مجموعه «هفت گناه کبیره» منتشر شده‌اند.

به گزارش ایسنا، کتاب «افغانستان: مردم و سیاست» نوشته مارتین یواِنز با ترجمه سیما مولایی در ۳۲۰ صفحه با شمارگان ۱۱۰۰ نسخه و قیمت ۲۸ هزار تومان در نشر ققنوس به چاپ رسیده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در نوشته پشت جلد کتاب می‌خوانیم: رویدادهای شگفت‌انگیز تاریخ پرتلاطم یک ملت

مارتین یواِنز با نگاهی به گذشته‌های دور، دگرگونی‌های تاریخی یکی از خطرناک‌ترین سرزمین‌های محل پیدایش تروریسم جهانی را بررسی می‌کند. به دنبال تشکیل چند سلسه پادشاهی پی‌در پی و ظهور امپراتوری  افغان در قرن هجدهم میلادی، از قرن نوزدهم تا اوایل قرن بیستم، مبارزات سختی بین بریتانیا و روسیه  بر سر تسلط و قدرت در افغانستان درگرفت که تا اعلام استقلال آن کشور در سال ۱۹۱۹ ادامه داشت. یک  کودتای کمونیستی در پایان ۱۹۷۰، نظام مستقر در آن کشور را سرنگون کرد و سبب حمله اتحاد جماهیر شوروی به افغانستان در سال ۱۹۷۹ شد. تقریبا یک دهه بعد شوروی عقب‌نشینی کرد که باعث بروز جنگ داخلی و پاره شدن آخرین رشته‌های مذهبی، قومی و سیاسی‌ای شد که ملت افغان را به یکدیگر پیوند می‌داد. در چنین اوضاع و احوالی بود که طالبان ظهور کردند.

امروزه افغانستان جنگ‌زده با اقتصادی ویران و چشم‌دوخته به آینده‌ای نامطمئن، با چالش‌های نادری روبه‌روست. مارتین یواِنز با دقت تجربه‌های تاریخی افغانستان را بررسی می‌کند تا تصویری روشن از دورنمای آینده کشور و تکلیف سنگین ملت در بازسازی سیاست و اقتصاد فراگیر افغانستان و بازتاب جهانی آن ارائه دهد.  

همچنین کتاب «قرن بیستم: ایدئولوژی‌های خشونت» نوشته ارنست نولته با ترجمه مهدی تدینی در ۲۰۷ صفحه با شمارگان ۱۱۰۰ نسخه و قیمت ۱۵ هزار تومان در نشر یادشده عرضه شده است.

در نوشته پشت جلد کتاب آمده است: کتابی که در دست دارید به تاریخ قرن بیستم از دیدگاه ایدئولوژی‌های خشونت‌طلب یا آماده خشونت می‌پردازد؛ یعنی بیش از همه دو ایدئولوژی  بلشویسم و ناسیونال سوسیالیسم (ناسیونال سوسیالیسم که به منزله «فاشیسم رادیکال» دریافت می‌شود). انتخاب این چشم‌انداز به هیچ‌عنوان رویکردی نامعمول نیست. بلکه برعکس، باید اذعان کرد که نگاه تاریخ‌نگاران وقتی به موضوع قرن بیستم می‌پردازند، اتفاقا بر همین مسئله متمرکز می‌شود. وجه تمایز اصلی این مطالعه با مطالعات قدیمی‌تر در این‌باره در این نهفته است که دوران توتالیتاریسم به شکل بلشویکی یا فاشیستی آن در این حد فاصل به اتمام رسیده است.

در واقع این کلیت را باید از منظر نخستین نظریه‌ها درباره بلشویسم، فاشیسم و ناسیونال‌سوسیالیسم و در مجموع توتالیتاریسم ملاحظه کرد. این جهت‌یابی بر اساس نظریه‌ها تا پایان کتاب مبنا می‌ماند و خط سیرهای کلان «رخدادهای واقعی» تنها پس‌زمینه‌ای حذف‌ناشدنی را می‌سازند.  

 دیگر کتاب تازه منتشرشده در نشر ققنوس، کتاب «شکمبارگی» نوشته فرانسین پروز با ترجمه نسترن‌ ظهیری از مجموعه «هفت گناه کبیره» است که در ۱۲۸ صفحه با شمارگان ۱۵۰۰ نسخه و قیمت ۸۰۰۰ تومان راهی بازار شده است.

پشت جلد این کتاب نوشته شده است: «چه‌ لذتی می‌برد انسان فانی از دیدن این‌که فرانسیس پروز ساختار متافیزیکی غذا و میل به  غذا را  مزمزه می‌کند، زیر و بالا کردن این ساختار متافیزیکی خواننده را به این نتیجه‌گیری ناگزیر نزدیک‌تر می‌کند که تصور رایج از شکمبارگی زندگی آمریکایی متعادل خودش نامتعادل‌ و افراطی و همچون نوعی گناه کبیره است - منظورم آن‌گونه زهدفروشی فرهنگی است که نفرت آن از تن نتایج طبیعی خود را در پی دارد. حتی خشم الهی هم نمی‌تواند ولعی را که به کتاب خانم پروز دارم فروبنشاند.» باب شاکوچیس، نویسنده «زندگی خانوادگی:  تفسیری خوش‌خوراک از عشق»

همچنین کتاب «تن‌پروری» از مجموعه «هفت‌گناه کبیره» نوشته وندی واسر اشتاین با ترجمه نسترن ظهیری در ۱۳۵ صفحه با شمارگان ۱۵۰۰ نسخه و بهای ۸۰۰۰ تومان در نشر یادشده منتشر شده است.

در نوشته پشت جلد کتاب می‌خوانیم:  وندی واسراشتاین فیلمنامه‌نویس  با بیانی طنزآمیز کتابی راهنما پیش‌رویمان قرار داده است تا خوانندگان را به جانب زندگی سرشار از سستی غیرمسئولانه هدایت کند. خوانندگان در این کتاب با مواردی از قبیل مجموعه اشعار تن‌پروری، بسته‌های صبحانه مخصوص تن‌پرورها (به همراه سر سوزن چاشنی داروی خواب‌آور آمبین)، مستندهای مخصوص تن‌پرورها (مانند حماسه دوازده‌ساعته مولف در مورد زندگی توماس آکویناس) و شبکه تلویزیونی تن‌پرورها آشنا می‌شوند، این شبکه برنامه‌هایی پخش می‌کند که تضمین می‌کنند هیچ نوع انگیزه یا چالشی در بیننده ایجاد نکنند.

واسراشتاین یکی از طنزنویسان بزرگ آمریکا بود - کسی که همواره در نثر طنزآمیزش شمه‌هایی از جدیت نیز  به نمایش‌می‌گذاشت. در این کتاب نیز در عین حال که  نشر کتاب‌های راهنما را به شوخی گرفته، گروه‌ کثیر رو به رشد آمریکایی‌هایی را نیز به باد تمسخر گرفته است  که در سکوت کامل در حال تبدیل شدن به تن‌پرورهای فرهنگی و سیاسی هستند.

انتهای پیام 

منبع: ایسنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۴۰۹۸۶۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

انتشار فراخوان دوسالانه بین‌المللی «کارتون کتاب»


به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای مرکز فارس،روابط عمومی اداره کل کتابخانه‌های عمومی  فارس اعلام کرد: علاقه‌مندان به شرکت در ششمین دوسالانه بین‌المللی کارتون کتاب تا ۳۱ خرداد امسال (۲۰ ژوئن ۲۰۲۴)، با عضویت در سامانه جشنواره به نشانی www.booktoon.ir آثار خود را ارسال کنند.
آثار باید به صورت الکترونیکی با فرمت JPEG ارسال شود.
علاقمندان برای کسب اطلاعات بیشتر شماره‌های تماس ۰۲۱۶۶۷۳۵۷۹۲ (داخلی ۲۱۶۱) و تماس بگیرند و ۰۹۱۰۵۰۳۹۳۲۰ و پست الکترونیک info@booktoon.ir در دسترس است.
محور‌های موضوعی این دوره از جشنواره شامل «کتاب، کودک و خانواده»، «کتاب، فراغت، نشاط و آرامش»، «کتاب، عصر دیجیتال و هوش مصنوعی»، «کتاب، کتابخانه و کسب‌وکار»، «کتاب، کتابخانه و پاتوق فرهنگی و اجتماعی»، «کتاب، کتابخانه و رویداد‌های مهم اجتماعی» است. همچنین «کتاب، فلسطین و مقاومت غزه» موضوع جنبی این دوره از جشنواره خواهد بود.
علاقه‌مندان می‌توانند در دو بخش حرفه‌ای (ویژه هنرمندان حرفه‌ای) و مبتدی (هنرمندان ایرانی که تاکنون در مسابقات داخلی و بین‌المللی شرکت نکرده‌اند) به ارسال اثر بپردازند.
شرکت در این رقابت برای هنرمندان حرفه‌ای و مبتدی آزاد است و هر هنرمند می‌تواند حداکثر ۵ اثر در موضوعات تعیین شده به سامانه جشنواره ارسال کند.
در بخش حرفه‌ای برگزیدگان این جشنواره (نفرات اول تا سوم)، علاوه بر لوح تقدیر و تندیس، هدیه نقدی (به ترتیب ۱۰۰۰، ۷۰۰ و ۵۰۰ یورو) و ۳ نفر شایسته تقدیر علاوه بر لوح تقدیر و تندیس، هدیه نقدی ۸۰ میلیون ریالی دریافت خواهند کرد.
۶ نفر در بخش مبتدی، لوح تقدیر و هدیه نقدی ۵۰ میلیون ریالی دریافت می‌کنند.
لازم به ذکر است، برگزیدگان ایرانی این جشنواره، معادل ریالی جایزه را دریافت خواهند کرد.
به شرکت‌کنندگانی که آثار آنها به مرحله اول راه پیدا کند، گواهی الکترونیکی حضور و به برگزیدگان نسخه چاپی کتاب آثار تعلق می‌گیرد.

دیگر خبرها

  • انتشار کتاب ماهی جان در قزوین
  • انتشار ۳ نمایشنامه
  • انتشارات شهید کاظمی با ۶۰ عنوان جدید به نمایشگاه کتاب می‌آید
  • انتشار کتاب «ماهی جان» در قزوین
  • انتشار کتاب یوسف گم گشته باز آید در ماهشهر
  • انتشار فراخوان دوسالانه بین‌المللی «کارتون کتاب»
  • آمریکا شایستگی اظهارنظر در مورد حقوق بشر را ندارد
  • نگاه رهبر انقلاب به مسائل حوزه کتاب همه جانبه است
  • کنعانی:‌ آمریکا شایستگی اظهارنظر در مورد حقوق بشر را ندارد
  • عرضه چهار نمایشنامه «تیرنگ» در نمایشگاه کتاب