Web Analytics Made Easy - Statcounter

تهران- ایرنا- آمار و ارقام تجاری در هفت ماه نخست سال جاری گویای رشد6.2 درصدی حجم بازرگانی خارجی ایران است. در این میان، صادرات ایران به ترکیه دارای رشدی حدود دوبرابری بوده است.

به گزارش گروه پژوهش و تحلیل خبری ایرنا، در هفته ای که گذشت افزایش حجم تجارت خارجی کشور، رشد 80 درصدی صادرات ایران به ترکیه، روند مثبت سرمایه ثابت ناخالص، رشد صادرات فرش دستباف، و بهبود روند صادراتی کشور از محورهای مورد توجه رسانه ها به ویژه مطبوعات اقتصادی بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



** رشد 6.2 درصدی حجم تجارت خارجی ایران
کارنامه عملکرد تجارت خارجی کشور در دوره هفت ماهه نخست سال‌جاری حاکی از رشد 6.2 درصدی حجم تجارت خارجی ایران است. در این میان، صادرات ایران به چین 12 درصد افزایش و صادرات به امارات 16.11 درصد کاهش داشته است.
مجموع تجارت خارجی ایران در هفت ماهه نخست سال جاری با سه میلیارد و 59 میلیون دلار افزایش و 6.2 درصد رشد به 52 میلیارد و 527 میلیون دلار رسید و ارزش صادرات غیرنفتی ایران در مهرماه ماه سال‌جاری نسبت به شهریور ماه یک درصد بهبود یافته و واردات کالا به ایران در سومین ماه از فصل تابستان نسبت به ماه قبل نیم درصد کاهش داشته است. بر این اساس حجم تجارت خارجی ایران در سال‌جاری تا ابتدای آبان ماه نسبت به مدت مشابه سال قبل 6.2 درصد بزرگ‌تر شده است.
همچنین در هفت ماهه اول سال‌جاری تشریفات گمرکی 87 میلیون و 990 هزار تن کالا در گمرکات کشور به صورت الکترونیکی و با کنترل کامل به روش هوشمند انجام شده که از این مقدار 19 میلیون و 932 هزار تن سهم واردات و 68 میلیون و 58 هزار تن سهم کالاهای صادراتی غیرنفتی بود. مجموع ارزش صادرات و واردات ایران در مدت یادشده به 52 میلیارد و 527 میلیون دلار رسید که این رقم 6.2 درصد بیشتر از مدت مشابه سال 1395 است.

** رشد 80 درصدی صادرات ایران به ترکیه
آمارها نشان می ‌‌دهد در دوره هفت ماهه نخست سال جاری میلادی صادرات ایران به ترکیه با رشد 80 درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل به 4.5 میلیارد دلار رسیده است. آمارهای منتشر شده از سوی اداره‌ آمار ترکیه نشان می‌دهد مبادلات تجاری ایران و ترکیه در 7 ماه نخست سال جاری میلادی با رشد 16 درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل مواجه شده است.
مبادلات تجاری دو کشور که در ماه‌های ژانویه تا جولای 2016 بالغ‌بر 5.4 میلیارد دلار گزارش شده بود در 7 ماهه نخست امسال به 6.3 میلیارد دلار افزایش یافته است. رشد مبادلات تجاری دو کشور در این دوره مربوط به رشد واردات ترکیه از ایران بوده است. ترکیه در ماه‌های ژانویه تا جولای سال میلادی گذشته 2.5 میلیارد دلار کالا از ایران وارد کرده بود. این رقم با رشد 80 درصدی در 7 ماهه نخست امسال به 4.5 میلیارد دلار رسیده است.
نفت و گاز مهمترین کالاهای وارداتی ترکیه از ایران هستند. درعین‌حال صادرات ترکیه به ایران در 7 ماهه نخست امسال با افت 37 درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل مواجه شده و به 1.8 میلیارد دلار رسیده است. ترکیه در 7 ماهه نخست سال قبل 2.9 میلیارد دلار کالا به ایران صادر کرده بود. ایران دهمین مقصد صادراتی ترکیه و هفتمین تأمین کننده کالاهای مورد نیاز این کشور در 7 ماهه نخست سال جاری میلادی شناخته شده است.

** روند مثبت سرمایه ثابت ناخالص
آمارهای اقتصادی داخلی و خارجی تایید می‌کنند که دولت یازدهم و در ادامه آن دولت دوازدهم توانسته است موتور اقتصاد را روشن کرده و به حرکت درآورد.
براساس تازه‌ترین داده‌های مرکز آمار، رشد 7 درصدی اقتصادی سه ماه اول امسال در مقایسه با سال گذشته بدون احتساب نفت، ادامه رونق پایدار در اقتصاد کشور را نشان می‌دهد. براساس گزارش مرکز آمار، بخش ساختمان و مسکن نیز با رشد بیش از 7 درصدی مواجه بوده است.
سرمایه ثابت ناخالص که در سال‌های گذشته همواره منفی بوده و در سال 91، تا منفی 27 درصد هم رسیده بود، براساس گزارش مرکز آمار، به مثبت 7.1 رسیده است.

** رشد صادرات فرش دستباف
«رسول زرگرپور» استاندار پیشین اصفهان با اشاره به این که میزان صادرات استان نسبت به مدت مشابه سال گذشته 44 درصد از لحاظ وزنی و 26 درصد از لحاظ ارزشی افزایش یافته است، گفت: 3.2 درصد سهم صادرات کشور متعلق به اصفهان است، و رتبه صادرات استان از رتبه نهم به رتبه ششم ارتقا یافته است.
زرگرپور همچنین اظهار کرد: پس از حل مشکلات مربوط به صادرات فرش دستباف، ارزش صادرات این کالا در دو ماه گذشته بیش از یک میلیون و 400 هزار دلار بوده است که نسبت به 5 ماه ابتدای سال رشد چشمگیری داشته است.

** بهبود روند صادراتی کشور
در ماه شهریور به دلیل اختلاف زیاد صادرات و واردات، تراز تجاری کشور منفی 802میلیون دلار ثبت شد، اما در مهر ماه تراز تجاری کشور منفی 56میلیون دلار ثبت شده است که نشان از بهبود روند صادراتی کشور در این ماه دارد. میزان صادرات کشور در مهر ماه به لحاظ ارزشی 4میلیارد و 166میلیون دلار و میزان واردات در همین ماه نیز 4میلیارد و 222میلیون دلار ثبت شده است.
کارشناسان در تحلیل آمارهای جدید معتقدند نشانه‌های خروج صادرات غیرنفتی از رکود را پس از سه فصل متمادی شاهد هستیم. عملکرد مهرماه از این حیث حائز اهمیت است که نشان می‌دهد با شروع نیمه دوم سال آیا روندها کماکان حکایت از تعمیق رکود دارند یا اینکه به سمت خروج از آن حرکت می‌کنند. آمار عملکرد صادرات غیرنفتی در مهر نشان می‌دهد که این بخش با محاسبه میعانات گازی نسبت به ماه مشابه سال گذشته رشدی 2. 3 درصدی دارد که بهترین عملکرد ماهانه طی یک سال گذشته بوده است. با نگاهی به عملکردهای پاییزه صادرات، امید آن می‌رود که تداوم این روند مثبت طی ماه‌های آبان و آذر، باعث شود که بخش صادرات غیرنفتی رکود عمیقی مانند آنچه در ابتدای سال 1394 مشاهده شده را تجربه نکند.

پژوهشم**458**9279**خبرنگار: محمد ستاری**انتشار: سیدمحمد موسی کاظمی
ایرنا پژوهش، کانالی برای انعکاس تازه ترین تحلیل ها، گزارش ها و مطالب پژوهشی ایران وجهان، با ما https://t.me/Irnaresearchهمراه شوید.

منبع: ایرنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۴۱۲۷۷۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

افزایش ۲۵ درصدی صادرات کالا از استان اردبیل

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، مرکز اردبیل در استان  با افزایش تولید محصولات مختلف صادراتی، در سال گذشته، ۲۵۰ هزار تن محصول به ارزش ۱۲۰ میلیون دلار از استان صادر شده است که نشان از افزایش ۲۵ درصدی صادرات در استان دارد.
کشور‌های روسیه، جمهوری آذربایجان، عراق، بلاروس و سایر کشور‌های همسایه و حوزه قفقاز بیشترین مبادلات تجاری را با استان داشته اند.

 

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

دیگر خبرها

  • افزایش ۲۴درصدی ارزش صادرات از گمرک جلفا
  • تضمین ارزآوری برای کشور به همت صنعت گاز/ «ایران» شریک اقتصادی مطمئن شناخته شد
  • رشد ۱۳ درصدی صادرات به افغانستان
  • صادرات به افغانستان با رشد ۱۳ درصدی به ۱.۸ میلیارد دلار رسید
  • افزایش ۲۶ درصدی صادرات به روسیه
  • حجم تجارت خارجی قزوین بیش از نیم میلیارد دلار شد
  • رشد ۵۲ درصدی صادرات محصولات کشاورزی و پتروشیمی به روسیه و بلاروس
  • رشد ۲۳ درصدی ارزش صادرات منطقه ویژه خلیج فارس
  • افزایش ۲۵ درصدی صادرات کالا از استان اردبیل
  • ۱۲۰ میلیون دلار صادرات اردبیل در سال ۱۴۰۲