Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «آفتاب»
2024-05-07@16:02:30 GMT

خط لوله گاز، یا ابزار اخاذی ترکیه از روسیه؟

تاریخ انتشار: ۱۲ آبان ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۵۴۱۴۲۲۸

سرگئی خستانوف دانشیار آکادمی اقتصاد و خدمت دولتی روسیه معتقد است خط لوله گاز جریان ترکی روسیه به ابزاری برای اخاذی تبدیل می‌شود که مقامات ترک با مهارت از آن استفاده می‌کنند. آفتاب‌‌نیوز : به گزارش خبرآنلاین به نقل از روزنامه نزاويسيمايا گازتا،اینک تأیید مي‌شود که آنکارا می‌تواند درخواست کند مسکو از مخالفت با ساخت خط لوله گاز دریای خزر منصرف شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این خط لوله برای انتقال گاز ترکمنستان به اروپا از طریق ترکیه مورد نیاز است. رئیس‌جمهور ترکیه بطور مستقیم اعلام نمود ترکیه سعی بر رساندن گاز ترکمنستان به اروپا را دارد.
ولی روسيه سال‌های بسیار از ساخت خط لوله دریای خزر جلوگیری کرده زیرا گاز ارزان ترکمن درآمد پروژه‌های صادراتی روسيه هم در ترکیه و هم اروپا را پایین خواهد برد.
مقامات ترکیه همزمان با چند کشور صادر کننده وارد بازی شده‌اند و از قرار می‌خواهند کاری کنند که همه آنها در موقعیت وابسته به ترکیه باشند. اردوغان در این رابطه از ساخت خط لوله TANAP حمایت می‌کند که گاز ترکمنستان هم می‌تواند توسط آن روانه اروپا شود.
پس از مصاحبه اخیر اردوغان سئوال‌های بسیاری مطرح شد. مهم‌ترین امر این است که تاکنون نمی‌شود گفت پروژه جریان ترکی با هیچ مشکلی مواجه نخواهد شد. از سخنان وزیر انرژی روسیه چنین برمی‌آید که پروژه تاکنون هماهنگ نشده و مقامات روسيه فقط امیدوارند از ترکیه جواب مثبت بگیرند. ترکیه هم می‌خواهد گاز ترکمنستان را از بستر دریای خزر به آذربایجان برساند. مسکو به این امکان واکنش خیلی دردناکی نشان می‌دهد. کارشناسان، از جمله افراد نزدیک به محافل دیپلماتیک، نگران بودند درصورت اقدام یکجانبه برخی کشورها برای ساخت خط لوله درگیری مسلحانه آغاز مي‌شود.
اما ترکیه می‌تواند با بازی با پروژه جریان ترکی به خواسته خود در این جهت برسد. آنکارا در این رابطه هویجی برای ایران هم دارد. به تهران قول دسترسی به بازارهای اروپایی داده مي‌شود. تحلیل گران متخصص امور ایران ادعا می‌کردند تهران "بخش مهم مذاکرات سری" در مورد جریان ترکی است. سرگئی خستانوف دانشیار آکادمی اقتصاد و خدمت دولتی روسيه می‌گوید: "ترکیه از خیلی وقت پیش مقاصد تبدیل به کشور ترانزیت گاز به اروپا را در سر می‌پرورد. 
اجرای پروژه آذربایجانی سهل‌تر از همه است ولی امکانات آن هم اندک می‌باشد. ایران به عنوان فروشنده دورنمای خوب دارد ولی این کشور وجهه منفی دارد و این امر همکاری سرمایه گذاران اروپایی با آن را دشوار می‌کند". کارشناس می‌افزاید ترکمنستان منابع بزرگی داشته و موقعیت آن برای صدور گاز مناسب است ولی حل نشدن مسئله موقعیت دریای خزر از رسیدن گاز آن به اروپا جلوگیری می‌کند. مجموعه این واقعیات حاکی از احتمال بالای حمایت ترکیه از ساخت خط لوله دریای خزر است. اما جریان ترکی ابزار مناسبی برای اعمال فشار بر روسيه می‌باشد.
هرچند برخی کارشناسان معتقدند روسيه نباید از رقابت با ترکمنستان بیم داشته باشد. آلکساندر تیموفئیف دانشیار دانشگاه اقتصادی روسيه می‌گوید روسيه باید از ایران بیم داشته باشد زیرا تهران پس از رفع مجازات‌ها استخراج مواد هیدروکربنی را فعالانه بالا می‌برد. اما دمیتری ژارسکی مدیر گروه کارشناسی VETA از این حرف می‌زند که گاز ترکمنستان هم اکنون برای روسيه در بازارهای آسیا مشکل ایجاد می‌کند.

منبع: آفتاب

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت aftabnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «آفتاب» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۴۱۴۲۲۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ماکرون: به‌دنبال «تغییر رژیم» در روسیه نیستیم!

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از راشاتودی، امانوئل ماکرون، رئیس جمهور فرانسه در نشست مطبوعاتی مشترک با شی جین‌پینگ، همتای چینی وی در پاریس، ضمن اشاره به تداوم تامین کمک برای کی‌یف، مدعی شد که آمریکا و متحدانش به‌دنبال تغییر رژیم در روسیه نیستند!

ماکرون که در کاخ الیزه میزبان جین‌پینگ است، در گفت‌وگو با رئیس جمهور چین، از وی خواست تا اطمینان حاصل کند که پکن برای مسکو کمک قابل استفاده در جنگ فراهم نخواهد کرد. ماکرون از تعهدات پکن مبنی بر خودداری از فروش سلاح یا تامین کمک برای روسیه، استقبال کرد.

جین‌پینگ در این سفر با اورسولا فون‌درلاین، رئیس کمیسیون اروپا نیز دیدار کرد. فون درلاین در این دیدار گفت که «برای محدود کردن تحویل کالاها با مصرف دوگانه به روسیه که می‌توان در جنگ از آنها استفاده کرد، تلاش بیشتری لازم است» و در عین حالا مدعی شد که این مساله «روابط اتحادیه اروپا و چین را تحت‌الشعاع قرار نمی‌دهد.»

ماکرون نیز گفت: توضیح اهمیت تاثیر این جنگ بر امنیت اروپا و عزم ما در حمایت از اوکراین تا هر زمان که نیاز باشد، ضرورت دارد. البته غرب قصد تغییر رژیم در مسکو را ندارد.

رئیس کمیسیون اروپا نیز از پکن خواست تا از تمام نفوذش بر روسیه برای توقف جنگ استفاده کند و در ادامه ماکرون مدعی شد که تمایل دارد تا «گفتمان نزدیک را حفظ کند.» وی همچنین از تصمیم جین‌پینگ برای سفر به فرانسه در راستای آنچه «هماهنگی مواضع دو کشور در آستانه سفر ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه به چین در ماه مه» خوانده شده است، استقبال کرد.

ماکرون افزود: ملاقات با رئیس جمهور چین امکان دنبال کردن یک دستور کار مشترک را فراهم و تکلیف قصد و نیت جهت برقراری صلح پایدار را روشن می‌کند.

جین‌پینگ در این نشست از غرب به‌دلیل تحریف وجهه چین در بحبوحه جنگ اوکراین انتقاد کرد و گفت: چین بحران اوکراین را ایجاد نکرد و یک طرف این جنگ هم نیست. نمی‌پذیریم که از بحران اوکراین برای مقصر دانستن دیگران، خدشه‌دار کردن چهره کشورهای ثالث و به‌راه‌انداختن یک جنگ سرد جدید استفاده شود. همانطور که تاریخ به دفعات نشان داده است، همواره می‌توان جنگ‌ها را از طریق مذاکره حل و فصل کرد. پکن نیز همواره در برقراری صلح نقش مثبتی ایفا کرده است.

کد خبر 6099034

دیگر خبرها

  • «پوتین» به چین و ترکیه سفر می‌کند
  • ماکرون: به‌دنبال «تغییر رژیم» در روسیه نیستیم!
  • هشدار به اتحادیه اروپا درباره مصادره دارایی‌های روسیه
  • پارسا پیروزفر و اخاذی از زنان ثروتمند ؛ سکانسی که پربازدید شد | ببینید
  • افزایش قیمت گاز در اروپا؟!
  • تحریم‌های غرب چه تاثیری بر صادرات روسیه داشت؟
  • بورل: همه اعضای اتحادیه اروپا روسیه را «تهدید» نمی‌دانند
  • ترکیه: از تمام ابزار‌ها برای اعمال فشار به اسراییل استفاده می‌کنیم
  • گشتی در اقتصاد جهان | صادرات گاز ترکمنستان به چین از روسیه بیشتر شد
  • رقص با پرچم فلسطین پس از کسب قهرمانی ووشوی اروپا توسط ورزشکار ترکیه‌ای (فیلم)