Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان؛ از دوران ماقبل تاریخ، برج ها به دست بشر ساخته شده اند. دیوارهای شهر باستانی اریحا (یکی از اولین دیوارهای شهری که ساخته شد) به وسیله برجی سنگی تکمیل شد. تمدن های بعدی اغلب برج های مراقبت را به عنوان بخشی از قلعه و سنگر خود می ساختند تا مکانی امن و مرتفع را فراهم آورند که نگهبان بتواند محیط پیرامون را زیر نظر بگیرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در دو هزاره اخیر انواع برج ها ساخته شده اند از جمله برج ناقوس، برج ساعت، مناره ها و برج های ارتباطی.     در زیر معروف ترین برج های جهان را با هم مرور می کنیم.
14. ابلیسک اکسوم (Axum Stelae)

اکسوم که در اتیوپی شمالی قرار دارد، پایتخت اولیه امپراتوری اکسوم بود. اکسوم نیروی دریایی و تجارت قدرتمندی داشت که از حدود 400 سال پیش از میلاد تا هزار سال بعد از میلاد بر آن ناحیه حکمرانی می کرد. بیشتر بناهای تاریخی اکسومی، ستون یادبود هستند. بلندترین برج ایستاده، ستون یادبود 24 متری سلطان عیزانا است. ستون یادبود 24.6 متری دیگری که توسط ارتش ایتالیا برداشته شده بود، به اتیوپی بازگردانده شد و در سال 2008 مجدداً نصب شد. تصور می شود این ستون یادبود، سنگ بنای حاکمان باستانی اکسوم است که در مقبره هایی زیر آن دفن شده اند.  
13. برج گالاتا (Galata Tower)

برج گالاتا، برج سنگی مربوط به قرون وسطی است که در ناحیه گالاتا در استانبول ترکیه قرار دارد. این برج که یکی از برجسته ترین بناهای دیدنی شهر است، 67 متر ارتفاع دارد و نوک استوانه ای آن سر به آسمان کشیده است. این برج در سال 1348 به عنوان بخشی از سنگرکشی دور مستعمره جنوا در قسطنطنیه ساخته شد. امروزه رستوران و کافه ای در طبقات بالایی برج وجود دارد که چشم اندازی تماشایی از استانبول و تنگه بسفر ارائه می دهد.  
12. برج های سوانتی (Svanetian Towers)  
سوانتی شمالی ترین استان گرجستان است، سرزمینی از مزارع کشت ذرت، روستاهای کوچک و برج های باستانی. این برج های معروف برای دفاع در مقابل قبایل شمالی و ریزش بهمن ساخته شد. هر خانواده سوانتی معمولاً برج مخصوص خود را داشت. قدیمی ترین برج های سوانتی مربوط به قرن نهم بعد از میلاد می شود.  
11. دو برج بولونیا (The Two Towers of Bologna)  

دو برج معروف بولونیا در ایتالیا به اسم خانواده هایی نامگذاری شده اند که ساخت این دو برج بین سال های 1109 تا 1119 به آن ها نسبت داده می شود. برج آسینلی با ارتفاع 97.2 متر بلندترین برج در بولونیا است. برج گاریسندا در ابتدا 60 متر ارتفاع داشت ولی در قرن چهاردهم به 48 متر کاهش پیدا کرد تا امنیت بیشتری پیدا کند.  
10. منار جام (Minaret of Jam)    
منار جام که در نقطه ای دورافتاده در غرب افغانستان قرار دارد، در قرن دوازدهم به عنوان بخشی از یک مسجد ساخته شد. این مسجد در سیلی شدید از بین رفت و محل اطراف منار نیز بعدها توسط مغول ها نابود شد. با در نظر گرفتن این موضوع و شرایط آب و هوایی نامساعد، پابرجا ماندن این برج مرتفع 62 متری شبیه به معجزه است.  
9. برج بلم (Belem Tower)    
برج بلم در اوایل قرن شانزدهم به عنوان بخشی از سیستم دفاعی برای محافظت از شهر لیسبون ساخته شد. این نقطه شروع برای خیلی از ناوبرها بود که به دنبال کشف مسیرهای تجاری جدید بودند و تبدیل به اثری تاریخی از عصر کاوش پرتغال شده است.  
8. قطب منار (Qutb Minar)  
قطب منار در هندوستان به دستور قطب‌ الدین آیبک اولین حاکم مسلمان دهلی در سال 1193 ساخته شد. قطب‌الدین ایبک قصد داشت مناری بلندتر از منار جام در افغانستان بسازد و در زمان مرگش تنها پایه آن تکمیل شده بود. جانشینان او ساخت منار را ادامه دادند و بلندترین طبقه آن بالاخره در سال 1386 کامل شد. این منار 72 متر ارتفاع دارد و 379 پله برای رسیدن به نوک آن وجود دارد. قطب منار بلندترین منار آجری جهان است.    
7. سه پاگودا (Three Pagodas)  
سه پاگودا در 1.5 کیلومتری شمال غربی شهر باستانی دالی در چین قرار گرفته، و یکی بناهای بودایی در چین هستند که علی رغم متحمل شدن چندین فاجعه انسانی و طبیعی، همچنان به خوبی سالم باقی مانده اند. پاگودای میانی که بین سال های 824 تا 840 میلادی به وسیله پادشاه کوان فنگیو ساخته شد، 69.6 متر ارتفاع دارد و یکی از بلندترین پاگوداها در چین است. دو پاگودای دیگر حدود یک قرن بعد ساخته شدند و 42.19 متر ارتفاع دارند.  
6. برج سی ان (CN Tower)    
واقع شده در مرکز شهر تورنتو، برج سی ان یکی از مشهورترین نمادهای کانادا است. این برج ارتباطی از سال 1973 تا 1976 به وسیله شرکت راه آهن «کندین نشنال» ساخته شد و با 553.33 متر ارتفاع، برای بیش از 30 سال بلندترین بنا در جهان بود تا اینکه برج دوبی رکورد آن را شکست.  
5. مناره ملویه (Spiral Minaret)    
مناره ملویه بخشی از مسجد جامع سامرا در عراق است. این مسجد یکی از بزرگترین مساجد در جهان است. مناره ملویه در ابتدا به وسیله پلی به مسجد متصل بود. این مناره بین سال های 848 تا 852 میلادی با ماسه سنگ ساخته شد و به خاطر طراحی مخروطی مارپیچ صعودی خود، در میان دیگر مناره ها منحصر به فرد است. این برج 52 متر ارتفاع دارد. در سال 2005 شورشیان بخش بالایی برج را منفجر کردند.  
4. سن جیمینیانو (San Gimignano)

سن جیمینیانو که به آن لقب منهتن قرون وسطی داده اند، روستایی در ناحیه توسکانی ایتالیا است که به خاطر 14 برج سنگی خود مشهور است. در اوج ثروت و قدرت سن جیمینیانو، بیش از 70 برج ساخته شد تا از شهر در مقابل حملات دشمن محافظت کند. بعد از اینکه طاعون این شهر را در سال 1348 ویران کرد، قدرت سن جیمینیانو محو شد که باعث شد دشمنان هم از آن دور بمانند و بسیاری از برج های معروف شهر سالم باقی ماند.  
3. بیگ بن (Big Ben)    
برج ساعت بیگ بن که تقریباً 150 سال پیش ساخته شد، یکی از مشهورترین جاذبه های توریستی در لندن است. نام بیگ بن در واقع نه به خود برج ساعت، بلکه به ناقوس 13 تُنی درون برج اشاره دارد و نام خود را از سِر بنجامین هال گرفته است که برای اولین بار این ناقوس را سفارش داد. بیگ بن سومین برج ساعت ایستاده در جهان است.  
2. برج کج پیزا (Leaning Tower of Pisa)    
برج مشهور جهانی پیزا در طول دوره ای حدوداً 177 ساله ساخته شد. مدت کوتاهی بعد از شروع ساخت آن در سال 1173، برج به خاطر فونداسیون ضعیف شروع به فرو رفتن کرد و به مدت تقریباً یک قرن به حال خود رها شد. زمانی که ساخت آن از سر گرفته شد، مهندسان طبقات بالایی را یکی بلندتر از دیگری ساختند تا شیب آن را جبران کنند و ساخت برج بالاخره در نیمه دوم قرن چهاردهم به پایان رسید. از سال 2001، برج معروف پیزا مجدداً به روی کسانی که تمایل دارند از 296 پله آن بالا بروند، باز شد.  
1. برج ایفل (Eiffel Tower)    
برج ایفل نماد فرانسه و یکی از معروف ترین نمادها در جهان است. این برج به وسیله گوستاو ایفل به عنوان طاق ورودی برای نمایشگاه بین المللی پاریس در سال 1889 ساخته شد. با ارتفاع 300 متری، ایفل تا سال 1930 مرتفع ترین برج جهان بود، تا اینکه ساختمان کرایسلر ساخته شد. از زمان ساخت این برج، بیش از 200 میلیون نفر از برج ایفل دیدن کرده اند تا تبدیل به پربازدیدترین بنا در جهان شود.   منبع:برترین ها   انتهای پیام/ با معروف ترین برج های دنیا آشنا شوید  

منبع: باشگاه خبرنگاران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۴۱۴۹۸۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سبزیجات سرشار از پروتئین را بشناسید

آفتاب‌‌نیوز :

بدن طی فرآیندی پروتئین‌ها را تجزیه کرده و به آمینو اسیدها تبدیل می‌کند. آمینو اسیدها ترکیب‌های ارگانیکی هستند که برای ایجاد پروتئین‌های جدید با یکدیگر ادغام می‌شوند. در حقیقت پروتئین‌ها و آمینو اسیدها عناصر اساسی شکل گیری سلول هستند.

منابع حیوانی تنها عامل تامین کننده پروتئین به حساب نمی‌آیند بلکه مواد خوراکی دیگری همچون آجیل، حبوبات، غلات و برخی سبزیجات منبع مهم تامین پروتئین مورد نیاز برای افرادی هستند که از خوردن مواد گوشتی پرهیز می‌کنند.

سایت «هلث لاین» در مطلبی به معرفی برخی از سبزیجات حاوی مقدار قابل توجهی از پروتئین پرداخته‌ است:

- سبزیجات سبز تیره‌رنگ و خام: اسفناج و کلم حاوی میزان فراوانی پروتئین هستند. سبزیجات سبز تیره رنگ منبع غنی از دیگر مواد مغذی مهم از جمله کلسیم، پتاسیم و بتاکاروتن نیز به حساب می‌آیند. در فرآیند طبخ، میزانی از مواد مغذی موجود در سبزیجات از بین می‌روند اگرچه در این فرایند آسیبی به پروتئین وارد نمی‌شود. هر چند بهتر است این نوع از سبزیجات را به منظور حفظ مواد مغذی آن به صورت خام مصرف کرد.

- کلم بروکلی: این سبزی که به شکل یک درخت کوچک به نظر می‌آید حاوی ارزش غذایی فراوانی است و وجود میزان کافی از پروتئین در آن برای حفظ استحکام بدن و رشد آن اهمیت دارد. همچنین این سبزی منبع غنی از ویتامین A و C به حساب می‌آید.

- آووکادو: آووکادو، یک ماده غذایی کامل با 14 ماده معدنی مفید برای تحریک رشد بدن مثل آهن و مس است که برای خون سازی مفیدند یا سدیم و پتاسیم موجود در آووکادو تعادل شیمیایی بدن را حفظ می‏‌کنند. این خوردنی که گاهی آن را به عنوان میوه هم مصرف می‌کنند به دلیل نداشتن نشاسته، قند خون را در طول روز متعادل نگه می‌‏دارد و بنابراین برای افراد دیابتی و افراد دچار هیپوگلیسمی (افت قند خون) مناسب است.

آووکادو از نظر چربی خیلی غنی است در حالی که سایر میوه ها و سبزی ها این طور نیستند. همچنین حاوی مقدار زیادی ویتامین‏ A، ویتامین‏‌های گروه B و غنی از آنتی اکسیدان‏‌هایی مثل ویتامین E ،C و لوتئین (رنگدانه گیاهی) است.

- ذرت: این ماده خوراکی منبع سرشاری از پروتئین و همچنین حاوی میزان فراوانی کاروتنوئید است. سبزیجات حاوی این ترکیب به کاهش خطر ابتلا به «دژنراسیون ماکولا» که یک عارضه چشمی است، کمک می‌کند.

- سیب زمینی: سرخ کردن سیب زمینی پروتئین آن را از بین نمی‌برد و پختن یا آب‌پز کردن آن محتویات کالری موجود در سیب زمینی را پایین می‌آورد.

- نخود فرنگی: مصرف این ماده خوراکی به دلیل دارا بودن میزان بالایی از پروتئین، کربوهیدرات‌ها، فیبر خوراکی و منیزیم برای حفظ سلامت توصیه می‌شود.

- باقلا: باقلا نیز همچون تعداد زیادی از سبزیجات دیگر به دلیل دارا بودن پروتئین می‌تواند منبع مناسبی برای تامین نیاز بدن به این ماده مغذی باشد.

- عدس پخته: عدس که در دسته حبوبات قرار دارد سرشار از پروتئین است. در حقیقت 30 درصد از کالری عدس از پروتئین آن ناشی می‌شود و مصرف آن به دلیل دارا بودن فیبر خوراکی، مواد معدنی و ویتامین B توصیه می‌شود.

- نخود: از ویژگی‌های نخود نیز که در گروه حبوبات قرار دارد، دارا بودن حجم بالایی از پروتئین است.

منبع: خبرگزاری تسنیم

دیگر خبرها

  • سفر پریناز ایزدیار و رضا عطاران به کاخ صدام حسین!
  • یک نشانه مهم زوال عقل در سالمندان را بشناسید
  • گرامیداشت صدسالگی کافکا در کارلووی واری
  • لحظه به لحظه با بورس / افزایش ۸۱۸ واحدی شاخص کل
  • افزایش ۸۱۸ واحدی شاخص کل بورس
  • سبزیجات سرشار از پروتئین را بشناسید
  • گردنه بیژن در کهگیلویه و بویراحمد بازگشایی شد
  • سریال‌های جدید تلویزیون را بشناسید
  • کاهش ۴۴۶ واحدی شاخص کل بورس
  • عکس| دست نیافتنی ترین تیم های جهان را بشناسید