Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش امتداد نیوز، مجموعه ۳ جلدی «رتبه بندی شهرهای جهان و جایگاه کلان شهر تهران» نوشته فرخ فرخ یار و یونس رشیدی به تازگی توسط مرکز مطالعات و برنامه ریزی شهرداری تهران چاپ شده است.

رتبه بندی شهرهای جهان در نتیجه رقابت در سامانه بین المللی و برای کسب قدرت و جایگاه ژئوپلتیک انجام می شود. با افزایش اهمیت مطالعات رتبه بندی شهرهای جهان برای سرمایه گذاران، سیاست گذاران، بنگاه های اقتصادی گوناگون و گردشگران در دنیا در ۳ دهه اخیر، سازمان ها و نهادهای مختلفی که از نظر علمی و ساختاری خواستگاه های متفاوتی دارند، براساس اهداف و ماموریت های خود، طیفی از انواع مطالعات رتبه بندی شهرهای جهان را ارائه داده اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

نام تهران در این مطالعات مورد اشاره غایب یا جایگاهی نازل دارد. به این ترتیب مجموعه پیش رو، حاوی پیشنهادهای راهبردی در راستای ورود یا ارتقای نام تهران در فهرست های رتبه بندی بین المللی شهرها است و قصد دارد زمینه بهره برداری آگاهانه از مطالعات رتبه بندی به عنوان ابزاری مفید برای تقویت توان رقابتی تهران در روند جهانی شدن را برای سیاست گذاران این شهر فراهم کند. 

در اولین جلد این مجموعه، «جایگاه تهران در رتبه بندی شهرهای جهان» و «سازمان های ارائه دهنده رتبه بندی شهرهای جهان» مطرح شده اند. 

در جلد دوم این کتاب، فصل ششم آن با زیرفصل های روبرو درج شده اند: شاخص های رتبه بندی شهرها توسط سازمان A.T.kearney، شاخص های رتبه بندی شهرها توسط سازمان MERCER، شاخص های رتبه بندی شهرها توسط سازمان Arcadis N.V، شاخص های رتبه بندی شهرها توسط سازمان PwC، شاخص های رتبه بندی شهرها توسط بنیاد بنای یادبود موری، شاخص های رتبه بندی شهرها توسط موسسه بروکینگز، شاخص های رتبه بندی شهرها توسط سازمان Z/Yen، شاخص های رتبه بندی شهرها توسط مجله fDi، شاخص رتبه بندی شهرها توسط سازمان نایت فرانک، گزارش رتبه بندی موسسه جهانی مک کنزی درباره نگاشت قدرت اقتصادی شهرها، شاخص های رتبه بندی شهرها توسط موسسه رپیوتیشن، شاخص های رتبه بندی شهرها توسط مجله site Selection و  IBM، شاخص های رتبه بندی شهرها توسط سازمان گراسونر، شاخص های رتبه بندی شهرها توسط سازمان بین المللی استاندارد، گزارش رتبه بندی واحد اطلاعات اکونومیست. 

جلد سوم هم فصل های هفتم تا دهم این اثر را شامل می شود که به ترتیب عبارت اند از: «مقایسه، ترکیب و رتبه بندی شاخص ها»، «داده های شهر تهران»، «ارزیابی جایگاه تهران بین شهرهای جهان» و «بحث و نتیجه گیری». 

دوره ۳ جلدی این کتاب با قیمت ۲۷ هزار و ۵۰۰ تومان چاپ شده است. 

true برچسب ها : بازار نشر شهر تهران مرکز مطالعات و برنامه ریزی شهرداری تهران true

منبع: امتداد نیوز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.emtedadnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «امتداد نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۴۲۱۱۱۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دانشگاه تهران تنها دانشگاه ایرانی دارای رتبه در «مدیریت و کسب‌وکار» و «علوم محیط زیست»

دانشگاه تهران بر اساس ویرایش ۲۰۲۴ رتبه‌بندی موضوعی کیو اس تنها دانشگاه ایرانی دارای رتبه در حوزه‌های موضوعی «مدیریت و کسب‌وکار»، «آمار و تحقیق در عملیات» و «علوم محیط زیست» را از آن خود کرده است.

به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو، به نقل از دانشگاه تهران، بر اساس ویرایش ۲۰۲۴ رتبه‌بندی موضوعی کیو اس، در حوزه کلان مهندسی و فناوری دانشگاه تهران رتبه اول کشور و ۳۴۶ دنیا را اخذ نموده است. در حوزه کلان پزشکی و علوم زیستی دانشگاه تهران پس از دانشگاه علوم پزشکی تهران و دانشگاه علوم پزشکی مشهد در رتبه سوم ایران و ۵۰۰-۴۰۱ دنیا قرار گرفته و در حوزه علوم طبیعی نیز دانشگاه تهران در رتبه اول کشور و ۴۵۰-۴۰۱ دنیا قرار دارد.

دانشگاه تهران در ویرایش ۲۰۲۴ رتبه‌بندی موضوعی کیو اس، در همه حوزه‌های موضوعی حیطه کلان «مهندسی و فناوری» که ایران در آن‌ها صاحب رتبه است، دارای جایگاه نخست ملی است. در حوزه موضوعی «علوم کامپیوتر و سامانه‌های اطلاعاتی»، دانشگاه تهران که در ویرایش ۲۰۲۳ رتبه‌بندی موضوعی کیو اس، دومین دانشگاه کشور بود، اکنون در ویرایش ۲۰۲۴ این رتبه‌بندی، رتبه ۳۵۰-۳۰۱ جهانی و جایگاه نخست ملی را از آن خود کرده است.


دانشگاه تهران در حوزه موضوعی «مهندسی شیمی» جایگاه خود به عنوان اول ملی را حفظ کرده و در «مهندسی برق و الکترونیک» نیز با حضور در رتبه جهانی ۲۵۰-۲۰۱، دارای جایگاه نخست ملی است. در حوزه موضوعی «مهندسی مکانیک، هوافضا و ساخت و تولید» نیز دانشگاه تهران در رتبه ۲۵۰-۲۰۱ دنیا و نخست ملی قرار گرفته است.دانشگاه تهران در حوزه موضوعی «مهندسی نفت» با رتبه ۳۲ جهانی، دارای رتبه اول ملی است.

 

 در حیطه کلان «علوم اجتماعی و مدیریت»، همانند آنچه که در ویرایش‌های ۲۰۲۱ تا ۲۰۲۳ رتبه‌بندی موضوعی کیو اس اتفاق افتاده بود، در ویرایش ۲۰۲۴ این رتبه‌بندی نیز دانشگاه تهران تنها دانشگاه کشور است که در این حیطه دارای رتبه می‌باشد.


دانشگاه تهران در حوزه موضوعی «مطالعات مدیریت و کسب‌وکار» در رتبه جهانی ۵۵۰-۵۰۱ و در حوزه موضوعی «آمار و تحقیق در عملیات» در رتبه جهانی ۲۵۰-۲۰۱ قرار گرفته است.


در حوزه موضوعی «کشاورزی و جنگلداری» نیز همانند ویرایش‌های پیشین رتبه‌بندی موضوعی کیو اس، دانشگاه تهران رتبه نخست ملی را حفظ کرده است و در ویرایش ۲۰۲۴ این رتبه‌بندی در رتبه جهانی ۲۵۰-۲۰۱ قرار دارد.


در حیطه کلان «علوم طبیعی» نیز دانشگاه تهران در حوزه‌های موضوعی شیمی (۳۵۰-۳۰۱) و ریاضیات (۴۵۰-۴۰۱) در جایگاه نخست ملی و در فیزیک و علوم نجوم (۵۰۰-۴۵۱) و در علم مواد (۳۵۰-۳۰۱) در رتبه دوم ملی قرار گرفته است. دانشگاه تهران در ویرایش پیشین رتبه‌بندی موضوعی کیو اس در رتبه دوم ملی از نظر حوزه موضوعی ریاضیات جای گرفته بود که در ویرایش ۲۰۲۴ به جایگاه نخست ملی در این زمینه رسیده است

دیگر خبرها

  • شهرهایی که درختان را اولویت قرار دادند
  • تسری امتیازات قانون نظام رتبه‌بندی معلمان به آموزشیاران و راهنمایان تعلیماتی سازمان نهضت سوادآموزی
  • الحاق ۴۱ هزار هکتار اراضی به شهرهای کشور
  • تحلیل جایگاه دانشگاه تهران در حوزه‌های علوم‌ مختلف
  • سقوط دانشگاه‌های چهار کشور بزرگ جهان در رتبه‌بندی QS
  • اعلام جایگاه دانشگاه تهران بر اساس ویرایش ۲۰۲۴ رتبه‌بندی موضوعی کیو اس
  • جدیدترین رتبه جهانی دانشگاه تهران/ جایگاه نخست ملی در مهندسی
  • جایگاه منطقه‌ای ایران در انتشارات علمی ایمنی‌شناسی و میکروب‌شناسی
  • دانشگاه تهران تنها دانشگاه ایرانی دارای رتبه در «مدیریت و کسب‌وکار» و «علوم محیط زیست»
  • تقدیر مجمع کلان‌شهرهای ایران از خدمات ۲۰ ساله شهردار قم