Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «تسنیم»
2024-04-23@22:01:05 GMT

نعیمی از تماشاخانه ایرانشهر اخراج شده بود

تاریخ انتشار: ۱۳ آبان ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۵۴۲۴۸۸۶

نعیمی از تماشاخانه ایرانشهر اخراج شده بود

مدیریت تماشاخانه شهرزاد در جوابیه‌ای بر گفتگو حمیدرضا نعیمی با خبرگزاری تسنیم مدعی شده است این هنرمند از تماشاخانه ایرانشهر اخراج شده بود و فروش شرق دور، شرق نزدیک اندک بوده است.

به گزارش خبرنگار فرهنگی باشگاه خبرنگاران پویا، حمیدرضا نعیمی، کارگردان شناخته‌شده تئاتر کشور چندی پیش در گفتگو با خبرگزاری تسنیم از بدعهدی تماشاخانه شهرزاد در پرداخت‌های مالی گفته بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

کارگردان نمایش «شرق دور، شرق نزدیک»در گفته‌های خود از شرایط بد اجرا و همچنین چگونگی انصرافش از سالن سمندریان ایرانشهر گفته بود و با اشاره به قول‌های شفاهی میان گروهش و مدیریت شهرزاد، از نادیده گرفته شدن تمام آن قول وقرارها گفته است. این گفته‌های حمیدرضا نعیمی با حرف‌های اشکان خطیبی همراه می‌شود که او نیز از مسائل مالی شهرزاد گله‌مند است.

بیشتر بخوانید:کف‌فروش‌های نامتعارف در شهرزاد و پول‌هایی که پرداخت نمی‌شود

البته این پایان ماجرا نبود. این بار نوبت آرش عباسی بود که از وضعیت موجود در تماشاخانه‌های خصوصی گله‌مند باشد و او پیکان انتقادش را به سوی مدیریت علی مرادخانی نشانه می‌رود که از حامیان اصلی خصوصی‌سازی فرهنگ و هنر است.

بیشتر بخوانید: مرادخانی هیچ وقت تقاص لطماتی که به تئاتر کشور زده را پس نخواهد داد

اگرچه خبرگزاری تسنیم در تلاش برای تماس با قاسم جعفری، مدیریت تماشاخانه شهرزاد به در بسته خورد و این مدیر بخش خصوصی پاسخی به تماس‌های خبرنگار تئاتر تسنیم نمی‌دهد؛ اما روز گذشته روابط عمومی تماشاخانه شهرزاد اقدام به ارسال جوابیه‌ای با شرح زیر کرده است که خبرگزاری تسنیم انتشار آن را وظیفه خود می‌داند. این جوابیه به شرح زیر است:

«احتراماً به استحضار می‌رسانم جناب آقای حمیدرضا نعیمی، کارگردان محترم نمایش «شرق دور، شرق نزدیک» پس از خاتمه اجرا در پردیس تئاتر شهرزاد در محافل گوناگون اتهامات ناروایی درمورد این مجموعه مطرح کرده و روز یکشنبه 7 آبان طی گفتگویی با خبرگزاری تسنیم که در دیگر خبرگزاری‌ها منتشر شده مجدداً و به صورت گسترده اتهامات جدیدی را طرح کرده‌اند.

پس از بدرفتاری جناب نعیمی در تماشاخانه ایرانشهر و اخراج ایشان از آن مجموعه دولتی‌، به جهت حمایت از یک گروه مستقل تئاتری و باسفارش‌های پی‌درپی و گوناگون برخی دوستان‌، قبول کردیم نمایش یادشده با حداقل 50 سانس اجرا در سالن شماره 1 پردیس شهرزاد روی صحنه برود. بدیهی است مثل هر نمایش دیگری با مجری طرح نمایش، سرکار خانم نشاط پورفراهانی براساس معرفی جناب نعیمی قراردادی منعقد شد که اتفاقاً به جهت سابقه‌ای که از جناب نعیمی در ذهن اهالی تئاتر بوده و هست که نیاز به بازگو کردن نمی‌بینیم و آخرینش درگیری منجر به اخراجشان در تماشاخانه ایرانشهر و... دستورالعمل اجرایی سالن به امضای شخص آقای نعیمی رسید و در کلیه مذاکرات در خصوص قرارداد فی‌مابین آقای نعیمی به صورت مستمر حضور داشتند که متأسفانه و علیر‌غم تصور ایشان به دلایلی که خودشان باید پاسخگو باشند این نمایش آن‌گونه که انتظار می‌رفت مورداستقبال واقع نشد. مثل بسیاری از نمایش‌های کم‌فروش و یا پرفروش که این موضوع به تهویه سالن یا ردیف صندلی‌ها و... مربوط نمی‌شود -هم‌اکنون نمایش‌های دیگر با فروش‌های بسیارخوب در همین سالن و با همان شرایط نمایش جناب نعیمی در حال اجرا و یا در نوبت اجراهستند.

در همراهی پردیس شهرزاد با نمایش ایشان همین بس که با تخفیف 11 اجرا (معادل 22 میلیون و500هزارتومان) به دلیل افت فروش نمایش در اقدامی حمایتی توافق کردیم گروه با 39 اجرا به کار خود پایان دهد؛ کما اینکه در بدو حضور ایشان اعلام کردند آنقدر به فروش و سوددهی نمایششان مطمئن هستند که به کلیه مفاد قرارداد احترام گذاشته و براساس 50 اجرا درصدی از کف معادل 75 میلیون تومان را بلافاصله واریز می‌کنند؛ اما پس از امروز و فردا کردن‌های مداوم در نهایت این موضوع منتفی و مجدداً به عنوان همراهی و حمایت این مبلغ از ایشان دریافت نشد -که در انتهای قرارداد به عنوان حمایت از اثر، این موضوع ذکر شده- و در واقع ایشان بدون پرداخت یک ریال سالن را در اختیار گرفتند و در یک اقدام حمایتی والبته نادر در تئات رایران به مدت 10 روزهر سه سالن پردیس -یکی برای تمرین گروه بازیگران و دومی برای نورپردازی به‌صورت مینیاتوری و سومی برای تمرین گروه موسیقی- بدون دریافت حتی یک ریال اجاره در اختیار آقای نعیمی و گروهشان قرار گرفت.

کلیه مبالغ دریافتی به عنوان اقساط که طبق قرارداد‌ می‌بایست در وجه مجری طرح واریز می‌شد تا به عوامل و بازیگران پرداخت شود یک راست و طبق درخواست آقای نعیمی به حساب شماره 603769741317 (همسرآقای نعیمی) واریزشد تا جایی‌که خانم نشاط پورفراهانی، مجری طرح نمایش که خودشان این درخواست را مکتوب به ما ارائه داده بودند، معترض شدند که ریالی از این دریافتی‌ها که توسط خانم کارگردان ضبط شده به گروه پرداخت نشده است و پس از‌آن علی‌رغم میل جناب نعیمی مبالغ بعدی به حساب طرف قرارداد و دریک مرحله نیز به حساب یکی از بازیگران نمایش واریز شد تا مبالغ فروش بلیت در اختیار همسر کارگردان نباشد و بتوانند حداقل بخشی از دستمزد افراد گروه را پرداخت کنند. حال اینکه جناب نعیمی مثل دیگر نمایش‌ها همچنان علی‌رغم دریافت حدود 90%مبلغ فروش بلیت به تعهداتشان عمل نکرده و پول گروه را شخصاً در حساب همسرشان ضبط کرده‌اند و پرداخت نمی‌کنند ربطی به سالن ندارد.

در این شک نداریم موفقیت مجموعه‌ای که عمرش به پنج ماه هم نرسیده و طی این مدت تعدادی ازبهترین تئاترها را از جمله «شرق دور، شرق نزدیک» جناب نعیمی را به نمایش گذاشته است باعث شده برخی از سر نادانی یا ساده‌لوحی و بدون اینکه از عواقب این نوع رفتار مطلع باشند در مقام وکیل تمام هنرمندان تئاتری با شیوه‌های مختلف سعی در تخریب این مجموعه نوپا و بی‌ادعا را داشته باشند. پردیس تئاتر شهرزاد مدعی نیست که بهترین سالن خصوصی است؛ اما سعی کرده در مدت کوتاه حضورش مفید باشد. نمایش کودک را در برنامه‌های خود قرارداد، تنها نمایش مذهبی محرم امسال (درسالن‌های خصوصی) در پردیس شهرزاد اجرا رفته است، از آثاری که سعی در احیاء نمایش ایرانی داشته‌اند مثل «شیرهای خان باباسلطنه» نوشته و کار جناب افشین هاشمی نه کف فروش گرفته و نه پیش‌پرداخت و حتی درصد دریافتیش خیلی کمتر از سالن‌ها و گروه‌های دیگر است. به کارهایی که آثار اصیلی باشند به جای یک سانس نمایش 2 سانس اجرا داده‌ایم بدون دریافت کف‌فروش، تا گروه بتوانند با آسودگی و در کمال آرامش دکور ثابت در سالن نصب کنند و این همه بدون دریافت حتی یک ریال پیش پرداخت یا چک تضمینی بوده مثل «کوکوی کبوتران حرم» نوشته درخشان علیرضا نادری و کارگردانی خانم افسانه ماهیان‌. این پردیس افتخاراجرای نمایشهایی را دارد که به دفاع مقدس می‌پردازند و مخاطب را با گونه‌ای دیگر از تئاتر آشنا می‌کنند از جمله «پچپچه‌های پشت خط نبرد» جناب اشکان خیل‌نژاد و آثارمتفاوت دیگر... .

جناب نعیمی کارگردان و نویسنده نمایش یادشده هستند، خانم نشاط طرف قراداد پردیس شهرزاد. همچنین جناب خطیبی بازیگر نمایش لامبورگینی هستند و طرف قرارداد سالن آقای ایمان یزدی که تهیه‌کننده و مجری طرح باسابقه‌ای هستند و طرح دیدگاه‌های جناب خطیبی در خصوص سالن برای مجموعه شهرزاد جای سوال است، آیا واقعاً عقلانی است که در فضای سلامت تئاتر که با وجود سالن‌های خصوصی رونق بیشتری گرفته با اتهام زدن‌های بی‌اساس و بدون مدرک و از روی کینه‌ورزی به تبلیغ و مطرح کردن و قهرمان نشان دادن خود بپردازیم و در همین اثنا زیاده‌خواهی کنیم اینکه چرا مبلغ کم باقیمانده نمایش «شرق دور، شرق نزدیک» هنوز به گروه پرداخت نشده را باید از جناب نعیمی پرسید که بیش از دو ماه است برای امضای صورت‌جلسه‌ای که مشخص می‌کند دریافتی ایشان و همسرشان از نمایش چقدر بوده را امروز و فردا کرده و در نهایت شرط امضایشان را منوط به دریافت 50 میلیون تومان باج کرده‌اند... . مگر تئاتر سرگردنه است !!؟ مجری طرح و طرف‌ قرارداد دیگری است... . شما جایگاهتان به‌عنوان نویسنده و کارگردان محفوظ... اگر بنا بود شما در این امور دخالت کنید چرا از ابتدا فرد دیگری را برای قرارداد با سالن معرفی کردید؟

در خاتمه اعلام می‌داریم پردیس تئاتر شهرزاد از نمایش‌های اصیل، کارگردان‌های خوش‌نام و متون ارزشمند برای اجرا در‌ سالن‌های خود استقبال کرده و تلاش دارد نقایص احتمالی سالن‌ها را رفع کندو ازجناب نعیمی درخواست می‌کند در فضایی خارج از هوچی‌گری عیب‌هایمان را به خودمان بگوید. همانگونه که بارها در زمان اجرای نمایش‌، ایشان رفتار بسیار ناشایست و ناپسند فراوانی مرتکب شدند و مجموعه شهرزاد با بزرگواری ایرادهای فراوان اخلاقی ایشان را تذکر داد و بامهربانی از خطاهای ایشان چشم‌پوشی کرد، بدیهی است در صورت ادامه این نوع رفتار غیراخلاقی از ایشان و براساس مفادقرارداد فی‌مابین به مراجع قانونی شکایت خواهیم کرد تا فردی از سر نادانی یک تنه حیثیت تئاتر را به خاطر زیاده‌خواهی شخصیش زیر سوال نبرد.»

با توجه به مسائل مطرح شده در این جوابیه که می‌توان آنها را اتهاماتی علیه حمیدرضا نعیمی و در یک مورد اشکان خطیبی دانست و در مواردی مسائل مبهم آن نیازمند پاسخگویی اداره کل هنرهای نمایشی و مدیریت تماشاخانه ایرانشهر است، خبرگزاری تسنیم پذیرای نظر شخصیت‌هایی چون مهدی شفیعی و حسین پارسایی برای تنویر اذهان جامعه تئاتر است.

انتهای پیام/

R1369/P1356/S4,39/CT7

منبع: تسنیم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۴۲۴۸۸۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

همکاری شهرام کرمی با اصغر همت در «گنجشک مفرغی»

به گزارش گروه فرهنگ و جامعه خبرگزاری علم و فناوری آنا، «گنجشک مفرغی» روایتی درباره‌ی عشق و آرزو در فضایی میان خیال و واقعیت است. این نمایش‌نامه که تازه‌ترین نوشته‌ی شهرام کرمی به حساب می‌آید؛ به‌زودی با بازی اصغر همت در تماشاخانه‌ی ایران‌شهر اجرا می‌شود.

تمرینات این نمایش از  سال گذشته آغاز شده است و مراحل آماده‌سازی آن طی می‌شود؛ و سایر بازی‌گران و طراحان نمایش  نیز به‌زودی معرفی خواهند شد.

آخرین نمایشی که به نویسندگی و کارگردانی شهرام کرمی و توسط گروه تئاتر شایا اجرا شده است به شش سال پیش و اجرای نمایش «چه کسی سهراب را کشت؟» در مجموعه تئاتر شهر برمی‌گردد. این کارگردان پیش از این هم نمایش خروس می‌خواند را در تماشاخانه‌ ایران‌شهر به صحنه برده است.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • تماشاخانه سیار کانون پرورش فکری میهمان کودکان اراکی
  • «کارخانه هیولاها» در تماشاخانه ایران‌مال!
  • میراث فرهنگی به سنگلج کمک کند/بی‌اعتنایی به طرح توسعه تئاتر قدیمی
  • اصغر همت با «گنجشک مفرغی» شهرام مکری به تئاتر برمی‌گردد
  •  منتخب جشنواره تئاتر رضوی به تماشاخانه مهر می آید
  • همکاری شهرام کرمی با اصغر همت در «گنجشک مفرغی»
  • منتخب جشنواره تئاتر رضوی به تماشاخانه مهر می‌آید
  • «یاخته» منتخب جشنواره تئاتر رضوی به تماشاخانه مهر می‌آید
  • اجرای ۳ اثر متفاوت در پردیس تئاتر شهرزاد
  • اردیبهشتِ تئاتر شهرزاد با سه نمایش متفاوت