Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-16@19:02:25 GMT

درمان ضایعات نخاعی با الهام از نوعی مارمولک

تاریخ انتشار: ۱۳ آبان ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۵۴۲۵۵۴۴

درمان ضایعات نخاعی با الهام از نوعی مارمولک

جکوها مانند بسیاری از مارمولک‌ها توانایی این را دارند تا برای فرار از شکارچی‌ها دم خود را جدا کرده و مجددا با کمک ستون فقرات آن را ایجاد کنند. این موجودات این کار را سریع‌تر از هر مارمولک و در ظرف 30 روز انجام می‌دهند. در حال حاضر یک گروه از محققان از دانشگاه کانادایی "گولف" با الهام از این روش قصد دارند تا این کار را در انسان‌ها تکرار کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به گزارش ایسنا و به نقل از گیزمگ، یافته‌های این محققان می‌تواند به بهبود صدمات نخاعی در انسان‌ها منجر شود.

پروفسور "متیو ویکاریوس" با مطالعه جکوها در آزمایشگاه متوجه شدند که نخاع آنها حاوی نوع خاصی از سلول های بنیادی معروف به "گلیا رادیال"(radial glia) است.

به طور معمول، این سلول‌ها نسبتا غیرفعال هستند اما هنگامیکه دم جدا می‌شود، این سلولها وارد عمل می‌شوند.

او می گوید: "این سلول‌ها پروتئین‌های مختلفی را تولید می‌کنند و در پاسخ به آسیب بیشتر تکثیر می‌شوند. "در نهایت، آنها یک ستون فقرات جدید را ایجاد می‌کنند. هنگامی که آسیب بهبود یافته و نخاع بازگردانده می‌شود، سلول‌ها به وضعیت استراحت بازمی‌گردند."

این سلولها روند بهبود زخم را تسریع کرده و نبود آنها در زمان آسیب به ایجاد اسکار منجر می‌شود.

در نهایت محققان این پژوهش اظهار کردند که امیدوارند بتوانند با تکرار این کار در انسانها به درمان تعداد بی‌شماری از افراد که دچار ضایعات نخاعی شده‌اند کمک کنند.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۴۲۵۵۴۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

باز شدن پنجره‌ای نو در شناسایی ضایعات مغزی

جام جم آنلاین اصفهان؛ علیرضا فرید معیر اعلام کرد: این درمانگاه به‌منظور ارتقای کمی و کیفی درمان ضایعات مغزی با همکاری گروه‌های نور و پرتوشناسی، نور و پاتولوژی، نوروایمیجینگ، نوروسایکولوژی و نوروآنکولوژی راه‌اندازی گردید .
این متخصص جراحی مغز و اعصاب ادامه داد: در حال حاضر در هر جلسه تعداد ۵ تا ۶ بیمار مورد بررسی قرار گرفته و مراحل تشخیص و درمان ایشان موردبحث قرار می‌گیرد و در پایان ضمن جمع‌بندی نظرات گروه، نکات لازم برای درمان این بیماران، به تصویب اعضای گروه می‌رسد.
فرید معیر هدف از راه‌اندازی درمانگاه تومور بورد را پوشش تمامی گروه‌های تخصصی و بهره‌گیری از دانش آنان عنوان کرد (گروه‌هایی که در دایره علوم اعصاب از علوم پایه تا بالین فعالیت دارند) که در نهایت باعث باز شدن افق‌های جدید در درمان بیماران نیازمند به جراحی مغز و اعصاب می‌شود.
گفتنی است رهیابی عصبی ( نرونویگیشن )مجموعه‌ای از تکنولوژی‌ها به کمک کامپیوتر است که توسط جراحان مغز و اعصاب برای هدایت یا رهیابی در محدوده‌ی جمجمه یا ستون مهره‌ها در حین جراحی استفاده می‌شود و یا توسط روانپزشکان برای هدف‌گذاری دقیق تحریک مغناطیسی فراجمجمه‌ای استفاده می شود. 
در حوزه جراحی مغز و اعصاب و ستون فقرات، جراحی با نورنویگیشن اشاره به مجموعه ای از تکنیک های بسیار پیشرفته جراحی مغز و اعصاب دارد که در طی آنها جراحان مغز و اعصاب با سیستم های پیشرفته کامپیوتری فرآیند جراحی را کنترل می کنند تا بتوانند به طور کاملاً دقیق به محل ضایعه مغزی و یا نخاعی برسند
در جراحی با نرونویگیشن هم محل دقیق ضایعه درون ساختارهای دستگاه اعصاب مرکزی (مغز و یا نخاع)  باکمک تکنیک های تصویربرداری دیجیتال مانند سی تی اسکن و ام آر آی مشخص می شود، و هم ایمن ترین شیوه و بهترین مسیر برای جراحی اعصاب تعیین می گردد .
لازم به ذکر است دستگاه فوق توسط مدیریت درمان به ارزش حدود هشتاد و دو نیم میلیارد ریال در سال 1402 خریداری و در بیمارستان دکتر شریعتی مستقر گردید.

/* هاجر مقضی خبرنگار جام جم آنلاین

دیگر خبرها

  • درمان با سلول‌های بنیادی برای آسیب نخاعی با نتایج مثبت فاز اول
  • یک ابزار جدید ویرایش RNA می‌تواند درمان سرطان را بهبود بخشد 
  • یک ابزار جديد ويرايش RNA می تواند درمان سرطان را بهبود بخشد 
  • باز شدن پنجره‌ای نو در شناسایی ضایعات مغزی
  • آغاز آماده‌سازی سلول بنیادی درمان پیسی در جهاد دانشگاهی فارس
  • جهاد دانشگاهی فارس آماده ارائه خدمات تحقیقاتی درمانی بازساختی است
  • آمادگی جهاد دانشگاهی فارس برای ارائه خدمات تحقیقاتی و درمانی پزشکی بازساختی
  • جهاد دانشگاهی فارس آماده ارائه خدمات تحقیقاتی پزشکی است
  • آمادگی جهاددانشگاهی فارس برای ارائه خدمات تحقیقاتی و درمانی پزشکی بازساختی
  • جهاد دانشگاهی فارس پیشرو در ارائه خدمات تحقیقاتی و درمانی پزشکی بازساختی