Web Analytics Made Easy - Statcounter

کرج- بیست وسومین دوره نمایشگاه مطبوعات در حالی روز جمعه گذشته به کار خود پایان داد که به نظر می رسد البرز آن چنان که می بایست نتوانست ظرفیت های رسانه ای موجود در این استان و البته مشکلاتی که البرز نوپا با آن دست به گریبان است را به نمایش بگذارد.

قدس آنلاین- گروه استان ها- مجتبی علی مردانی: برگزاری نمایشگاه مطبوعات فرصت مناسبی است تا علاوه بر ایجاد ارتباط بهتر با مخاطبان و آشنایی نزدیک با ذائقه و علایق آنها ، دستاوردهای حاصله در جهت پیگیری و انعکاس مشکلات موجود در حوزه های مختلف طی یک سال گذشته به نمایش گذاشته شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

یک رسانه به عنوان نماینده افکار عمومی وظیفه مطالبه گری و پرسشگری را بر دوش می کشد و همین وظیفه سنگین محوله کار در آن را با قداست و اهمیتی دوچندان همراه کرده است.

در نمایشگاه امسال تنها بخشی از رسانه های گروهی و مطبوعات این رویه را دنبال کردند و با به اشتراک گذاشتن تلاش های خود در این نمایشگاه معرفی خوبی از خود ارائه کردند.

در کنار عرض اندام برخی نشریات و خبرگزاری های سراسری  بخشی از نمایشگاه امسال اختصاص به حضور رسانه های محلی و تشکل های مطبوعاتی استان ها داشت.

برخی از خانه های مطبوعات استان های مختلف هم در کنار برخی نشریات اعم از روزنامه ها،هفته نامه ها و سایت های خبری در نمایشگاه حاضر بودند و تلاش کردند ظرفیت های موجود رسانه ای استان های خود را نشان دهند.

از کنار فعالیت دیگر استان ها و سیاست گذاری های آنها که بگذریم به واقع مجموع نمایندگان استان البرز در این نمایشگاه نتوانستند به شایستگی ظرفیت های موجود در فضای رسانه ای البرز را عرضه کنند و بخش اعظمی از انرژی وتوان آنها به موضوعاتی چون دعوت مهمانان به غرفه محدود شد.

جالب تر اینکه خانه مطبوعات البرز هم علیرغم متفاوت بودن ماموریت های ذاتی اش اسیر این رویه شده بود و دوشادوش رسانه های مختلف سعی می کرد از قافله مهمانداری و برپایی دورهمی جانماند و شاید نقطه تاریک این دوره نمایشگاه همین رویکرد ونگاه بود.

خانه مطبوعات استان البرز در این دوره و به قول برخی دوستان با توپ پر به مصلی تهران رفت. غرفه این تشکل مطبوعاتی بسیار چشم نواز و متفاوت تر از سایر استان ها طراحی و ساخته شده بود که تا اینجای کار برای اعتبار بخشی به جایگاه مطبوعاتی استان اقدامی ارزشمند محسوب می شود.

اما در ادامه آنچه این سیاست را با شکست و ناکامی روبرو می کند عدم وجود یک برنامه و راهبرد برای اداره این غرفه در یک هفته برپایی نمایشگاه بود ،آنجا که همه فعالیت های این غرفه با تعداد زیادی مسئول مستقر و کادر اجرایی، محدود به پذیرایی از مهمانان، فراهم کردن دفتر یادداشت برای نوشتن جملات یادگاری، برپایی نمایشگاه نقاشی کودکان و تصاویر صفحه اول نشریات البرز بود و اقدامی در راستای معرفی اثرگذار ظرفیت های رسانه ای البرز به مخاطبان و بازدیدکنندگان از سراسر کشور ندیده نشد.

اوج این عدم برنامه ریزی هم برگزاری نمایش ورزش های رزمی در جوار غرفه خانه مطبوعات بود که بازخوردی نامطلوب در بین دیگر رسانه های گروهی حاضر در نمایشگاه داشت.

دوستان متولی خانه مطبوعات در کنار همه تلاش ها و صرف وقتی که برای عرضه و به چشم آمدن غرفه خانه مطبوعات البرز  داشتند از یک اصل مهم غافل شدند و آن معرفی توانمندی ها، تلاش ها و داشته های رسانه ای البرز به شکلی اثربخش بود.

در این راستا طراحی و تولید بروشورها، اینفوگرافی ها و بولتن در جهت معرفی و تبیین فضای رسانه ای البرز و دستاوردهای مطبوعات البرز در حل مشکلات و گره های موجود، برای عرضه به بازدیدکنندگان و مسئولان حاضر در غرفه به بوته فراموشی سپرده شد تا فرصت بی بدیل ایجاد شده در حد گعده های چند دقیقه ای وعکس و نوشته تنزل کند.

باور نگارنده این است که در خصوص کم وکیف حضور در نمایشگاه ، اهداف این حضور و دستاوردهای حاصله نگاه و برنامه ریزی موثری وجود نداشت و ماحصل یک هفته صرف زمان و هزینه در حوزه مطبوعات نتوانست معرفی درست وشایسته ای از البرز در نزد دیگر استان ها ومخاطبان اندک و رو به تنزل رسانه های مکتوب وغیرمکتوب به جای بگذارد.

خانه مطبوعات به عنوان نماینده تمام رسانه های البرزی وظیفه داشت در کنار ارائه تصویری شایسته و واقع گرایانه از رسانه های استان البرز، ظرفیت های موجود و کمبودهای این استان نوپا را با ابزارهای رسانه ای جذاب به مراجعان ، مهمانان استانی و ملی خود منتقل کند اما این اصل مهم در همهمه و شلوغی دید و بازدیدها تا حد زیادی رنگ باخت.

با همه این اوصاف امیدواریم در روزهای آتی آنچه دراین نمایشگاه گذشت در بوته نقد وارزیابی متولیان امر قرار گیرد تا درنهایت بدانیم از این رویداد فرهنگی چه می خواستیم و چه چیزی عایدمان شد.

نمایشگاه مطبوعات در کنار همه خصوصیات وجذابیت های عامه پسند خود باید خروجی و دستاوردی هم داشته باشد که متاسفانه از سوی بسیاری از رسانه های حاضر و تشکل های مطبوعاتی از جمله البرز کمتر جدی انگاشته شد.

منبع: قدس آنلاین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.qudsonline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «قدس آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۴۲۶۳۳۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دوسالانه خوشنویسی شیراز برگزار می‌شود

به گزارش خبرنگار مهر، حمیدرضا قانعی در آئین گشایش نمایشگاه ملی خوشنویسی محفل انس که عصر جمعه همزمان با بیست و هفتمین دوره هفته جهانی گرامیداشت سعدی شیرازی با حضور یدالله کابلی خوانساری پیشکسوت خوشنویسی کشور، کوروش کمالی سروستانی چهره شاخص ادبی و مدیر مرکز سعدی‌شناسی برگزار شد گفت: رویدادهای این چنینی باید در تمام سال بر پا شود تا این هنر گرانبها که میراث نیاکان ما است فراموش نشود.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس با اشاره به ظرفیت عظیم فارس و شیراز در حوزه خوشنویسی قول برپایی و راه‌اندازی دوسالانه خوشنویسی شیراز را به کمک انجمن خوشنویسان داد و گفت: این رویداد ملی و مهم باید به گونه‌ای انجام شود که در خور شأن و نام شیراز صورت گیرد و مکتب مهم خوشنویسی شیراز نیز احیا شود.

وی در خصوص نمایشگاه محفل انس نیز گفت: نمایشگاه فعلی با حضور آثار خوشنویسان برتر به مناسبت هفته سعدی برگزار شده و تا پایان این رویداد جهانی برپا خواهد بود و تلاشی برای معرفی آثار شاخص این هنر و قدردانی که هنرمندان این عرصه است.

کد خبر 6082742

دیگر خبرها

  • دوسالانه خوشنویسی شیراز برگزار می‌شود
  • آغاز بزرگترین رویداد انتخاباتی در جهان
  • حضور دانش‌بنیان‌های ایرانی در بزرگترین نمایشگاه پزشکی آسیا
  • مرحله واریز وجه ناشران برای حضور در نمایشگاه کتاب تهران آغاز شد
  • حضور دانش‌بنیان‌ها در بزرگترین نمایشگاه پزشکی جنوب شرق آسیا
  • آغاز واریز وجه ناشران برای حضور در نمایشگاه کتاب تهران
  • آغاز مرحله واریز وجه ناشران برای حضور در نمایشگاه کتاب
  • آغاز مرحله واریز وجه ناشران برای حضور در نمایشگاه کتاب ۱۴۰۳
  • تدارک برنامه‌های ویژه رسانه ملی برای سی‌وپنجمین نمایشگاه کتاب تهران
  • مرحله واریز وجه ناشران برای حضور در نمایشگاه كتاب تهران آغاز شد