Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایمنا»
2024-03-28@10:56:53 GMT

تبلیغات روی اتوبوس‌های شهری مخل آرامش مردم

تاریخ انتشار: ۱۳ آبان ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۵۴۳۴۵۳۵

تبلیغات روی اتوبوس‌های شهری مخل آرامش مردم

سال‌هاست که بدنه اتوبوس‌های شهری به فضایی برای تبلیغات کالاها و خدمات انتخاب شده است.

به گزارش ایمنا، این در حالی است که نصب این پوسترها و برچسب‌های تبلیغاتی در هفته‌های اخیر به یکی از مسائل برای مدیران شهری تبدیل شده و به‌دلیل برخی اعتراضات مردمی قرار است در این ارتباط نظرسنجی صورت بگیرد تا مدیران شهری براساس نظرات شهروندان در مورد ادامه این تبلیغات تصمیم بگیرند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

آسایشی که تبلیغات برایش تصمیم‌گیری می‌کند

حجت نظری، عضو کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر به‌تازگی و در پی اعتراضاتی که شهروندان در دیدارها با وی داشته‌اند، این مسئله را در صحن علنی شورای شهر مطرح و اتوبوس‌های شهری را به‌دلیل نصب برچسب‌های تبلیغاتی بی‌کیفیت، به زندان‌های متحرک تشبیه کرد؛ عبارتی که اقبال شاکری، رئیس کمیسیون حمل‌ونقل و ترافیک در دوره گذشته شورای شهر نیز در مورد وضعیت داخلی اتوبوس‌های دارای تبلیغات از آن استفاده کرده بود.

برچسب‌های تبلیغاتی پیش از این با وضعیت کنونی‌شان متفاوت بود و در بخش‌هایی که روی شیشه اتوبوس‌ها نصب شده بود، به‌طور کامل امکان دید را در آن نقطه غیرممکن می‌ساخت. اما سازمان زیباسازی شهرداری تهران که مسئول تبلیغات فضای شهری است،

از مدتی قبل جنس این برچسب‌ها را تغییر داده ‌به‌طوری که برخلاف نمای بیرونی که تصویر و رنگ روی بدنه اتوبوس دیده می‌شود، از داخل اتوبوس نمای بیرون قابل دیدن است البته نه به وضوح. تعدادی از مسافران اتوبوس‌ها معتقدند که نصب این برچسب‌ها برای جلوگیری از تابش مستقیم نور آفتاب مناسب است و به‌ویژه آنهایی را که مسیری طولانی با اتوبوس طی می‌کنند از گرمای آفتاب محافظت می‌کند.

«با نزدیک شدن به غروب آفتاب داخل اتوبوس‌ها تاریک است. به‌خصوص اگر رنگ تبلیغات روی بدنه هم تیره باشد، این تاریکی بیشتر به چشم آمده و آزاردهنده و دلگیر است.» این را معصومه رشیدی که بعد از ظهرها فاصله میان محل کار تا منزلش را با بی‌آرتی از پارک وی تا میدان ولیعصر طی می‌کند، می‌گوید.

رشیدی این راهم می‌گوید که اگر اتوبوس شلوغ باشد و داخلش ایستاده باشی شرایط بدتر است. «باز آنهایی که کنار شیشه نشسته‌اند کمی نور عصر را دارند.» نیایش جعفری هم دختر جوان دانشجویی است که ۲ سال است مهمان پایتخت شده تا دوره دانشجویی‌اش تمام شود. او می‌گوید:

«نصب این تبلیغات برای من که همه شهر را نمی‌شناسم مشکلات زیادی ایجاد کرده. مکان یابی و تشخیص ایستگاه و موقعیت مورد نظر به‌دلیل پوشیدگی شیشه‌های اتوبوس برای من کار سختی است و مجبورم بارها از راننده و مسافران سؤال کنم. چند مرتبه هم ایستگاه را اشتباه پیاده شدم.» خانم جوانی هم که روی صندلی کنار شیشه نشسته و شلوغی اتوبوس پسر خردسالش را کلافه کرده می‌گوید:‌

«سعی می‌کنم کنار پنجره بنشینم تا پسرم خیابان را ببیند و آرام باشد اما این برچسب‌ها شیشه‌ها را تار کرده و پسرم در طول مسیر بهانه‌گیری می‌کند.» مادر هیراد زمانی که فرصت بیشتری دارد در ایستگاه منتظر رسیدن اتوبوس‌های خلوت بدون تبلیغات می‌شود. خانم میانسالی که به گفته خودش گاه‌گداری از اتوبوس استفاده می‌کند، می‌گوید:

«تبلیغات روی اتوبوس‌ها بدنه آنها را زیبا و خوش آب و رنگ کرده. دلم شاد می‌شود وقتی در خیابان این اتوبوس‌ها را می‌بینم، بهتر از یک تکه آهن قرمز و زرد است ولی برای شیشه‌ها باید فکری کرد مثلا تبلیغات تا زیر شیشه باشد که مسافران هم اذیت نشوند.» خانم جوانی که هر روز از بی‌آرتی‌های چمران برای رفتن به محل کارش استفاده می‌کند اما جزء طرفداران تبلیغات روی اتوبوس‌هاست و آن را کار جالبی می‌داند. خانم تقوی می‌گوید:

«نصب برچسب‌های تبلیغاتی اتوبوس احساس امنیت بیشتری به من می‌دهد، مخصوصا وقتی اتوبوس‌ها در دو مسیر مخالف کنار هم می‌ایستند، این تبلیغات باعث می‌شود آدم با مسافرهای دیگر چشم در چشم نشود و مجبور نباشد سقف و کف اتوبوس را نگاه کند.»

تبلیغات جدید و خلاقانه جایگزین تبلیغات آزاردهنده

محسن پورسیدآقایی، معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهردار تهران هفته گذشته اعلام کرد: «در مورد اجرای تبلیغات روی بدنه اتوبوس‌ها از شهروندان نظرخواهی می‌شود که درصورت حذف آنها یا باید راه دیگری برای کسب درآمد پیدا کرد و یا خدمات‌دهی ما با کاهش مواجه خواهد شد.»

الهام فخاری عضوکمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر  می‌گوید: «با کمک مجامع تخصصی و دانشگاهی می‌توان بدون ایجاد مزاحمت برای مردم، از راهکارهای نوین و خلاقانه و براساس برنامه‌های شهر هوشمند برای تبلیغات استفاده کرد تا هم مردم احساس راحتی کنند و هم بتوان از آن درآمد کسب کرد.»

وی بر این موضوع هم تأکید می‌کند که شورا پیگیر این مسئله است که از فضای مشاع و محیطی شهری که حق همه مردم است به‌درستی و در راستای بهبود کیفیت زندگی مردم استفاده شود. این عضو شورای شهر معتقد است که اتوبوس وسیله حمل‌ونقل عمومی است و این حق شهروندان است که منظره خیابان را در طول مسیر ببینند. حسن خلیل آبادی دیگر عضو کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورا نیز در گفت‌وگو با همشهری تأکید می‌کند: «شورای شهر قصد محدودکردن منبع درآمدی شهرداری را ندارد اما باید راهکاری برای این تبلیغات انتخاب کرد که شهروندان در آسایش و راحتی کامل تمایل بیشتری به استفاده از وسایل حمل‌ونقل عمومی داشته باشند.»

۷۷ درصد هزینه تبلیغات اتوبوس‌ها صرف توسعه حمل‌ونقل عمومی

از سه سال و نیم پیش تبلیغات بدنه اتوبوس‌ها از قالب برچسب‌های یک‌تکه خارج شد و جای خود را به نوع جدید و استاندارد روز دنیا با نام «مش» داد تا شیشه‌ها به‌طور کامل پوشیده نشود. به گفته هادی صادقی، معاون تبلیغات سازمان زیباسازی شهردار تهران، تبلیغات شهری یکی از منابع درآمدهای پایدار شهرداری است و ۷۷ درصد هزینه تبلیغات اتوبوس‌ها صرف توسعه حمل‌ونقل عمومی می‌شود.

وی به همشهری می‌گوید: «نصب این مش‌ها روی بدنه حتی موجب خنک‌تر شدن کولر اتوبوس‌ها شده است. این تبلیغات تنها روی بدنه ۸۰۰ دستگاه اتوبوس از مجموع ۶۵۰۰ اتوبوس شهر تهران نصب شده است.» صادقی تأکید می‌کند که سازمان زیباسازی نظر نهایی شورای شهر را در مورد این تبلیغات اجرایی خواهد کرد.

الزام تهیه دستورالعمل برای تبلیغات در فضاهای شهری

علی گرانمایه‌پور، استاد ارتباطات درباره استفاده از تبلیغات روی اتوبوس‌های شهری می‌گوید: تجربه استفاده از اتوبوس‌های شهری برای تبلیغات در بسیاری از شهرهای دنیا مانند لندن مورد استفاده است. اما استفاده از تبلیغات در این شهرها با نظر کارگروه کارشناسی تبلیغات است.

وی در تشریح بیشتر این مسئله می‌افزاید: باید به شیوه‌ای از تبلیغات استفاده شود که مغایر با مبلمان و المان‌های شهری نباشد. همچنین تبلیغات مشابه معمولا به شکلی طراحی می‌شود که مانع دید مسافرانی که داخل اتوبوس هستند، نباشد، چراکه برخی مسافران ترس از فضای بسته دارند.

گرانمایه‌پور با تأکید بر اینکه در ارائه تبلیغات اتوبوسی باید چند نکته را درنظر گرفت، می‌گوید: باید هارمونی تبلیغات با فضای اطراف هماهنگ بوده و در مبلمان شهری ایجاد اغتشاش نکند. ضمن اینکه نباید موجب حواس‌پرتی رانندگان شود. همچنین مخاطبان و رهگذران باید بتوانند به خوبی پیام را دیده و آن را دریافت کنند، اما سال‌هاست که در این تبلیغات زیاده‌روی می‌شود چراکه درآمد خوبی دارد. این استاد دانشگاه با تأکید بر نظر درست شورای شهر درباره نپوشاندن شیشه‌های اتوبوس‌ها برای تبلیغات می‌افزاید: باید کارگروهی شکل بگیرد و دستورالعملی تهیه شود تا براساس شاخص‌هایی که مطرح شد، تبلیغات برای فضاهای شهر و روی اتوبوس‌ها طراحی شود.

منبع: سلامت نیوز
 

منبع: ایمنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.imna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایمنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۴۳۴۵۳۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

افزایش بهای بلیت قطار شهری مشهد اعمال شد/ افزایش بلیت اتوبوس از اردیبهشت ماه

ایسنا/خراسان رضوی سخنگوی شورای اسلامی شهر مشهد درخصوص افزایش بهای بلیت قطار شهری گفت: به دلیل استفاده بیشتر زائران و ‌مجاوران از اتوبوس، افزایش بهای بلیت اوایل اردیبهشت‌ماه و برای مترو از فروردین‌ماه بوده که کمیته انطباق نیز تایید کرده، بنابراین دریافت این مبلغ قانونی است.

موسی‌الرضا حاجی‌بگلو در گفت‌وگو با ایسنا، در خصوص افزایش بهای بلیت قطار شهری اظهار کرد: در سال ۱۴۰۱ بلیت مترو را از ۱۲۰۰ تومان به ۱۵۰۰ تومان افزایش دادیم اما مطالبه‌گری ایجاد شد که این افزایش زیاد است، بنابراین مجدد قیمت را به ۱۲۰۰ تومان بازگرداندیم.

وی افزود: در سال‌های ۱۴۰۱ و ۱۴۰۲ مبلغ مترو هیچ افزایشی پیدا نکرد. از طرف دیگر هزینه تمام شده مترو برای هر نفر ۱۷ تا ۲۰ هزار تومان است که شهرداری باقی هزینه را یارانه می‌دهد.

حاجی‌بگلو بیان کرد: در سال ۱۴۰۳ براساس مصوبه شورای شهر که کمیسیون انطباق نیز تایید کرده، بهای بلیت از ۱۲۰۰ به ۱۵۰۰ تومان و به میزان ۲۵ درصد افزایش پیدا کرده است. به دلیل اینکه زائران و ‌مجاوران بیشتر از اتوبوس استفاده می‌کنند، اعلام کردیم افزایش بهای بلیت اتوبوس از اوایل اردیبهشت‌ماه اعمال شود، اما برای مترو از فروردین‌ماه بوده که کمیته انطباق نیز تایید کرده، بنابراین دریافت این مبلغ قانونی است.

سخنگوی شورای اسلامی شهر مشهد ادامه داد: این میزان افزایش زیادی هم نیست، البته نگاه ما این است که هر چقدر بتوانیم هزینه را کاهش دهیم و خدمات را به صورت مطلوب‌تر و کم‌هزینه‌تر ارائه کنیم و این جزو اهداف شورا است، بر همین اساس ۲ سال هیچگونه افزایش نرخی نداشتیم.

وی اضافه کرد: نرخ تورم ۴۷ درصد است و ما مجاز بودیم بهای این خدمات را تا ۴۷ درصد نیز افزایش دهیم، اما این کار را انجام ندادیم و کمترین میزان افزایش را آن هم به میزان ۲۵ درصد و بعد از دو سال اعلام کردیم. اگر آن دو سال را در نظر می‌گرفتیم بهای بلیت باید ۴۰۰۰ تومان دریافت می‌شد، اما به خاطر رفاه حال زائران و شهروندان افزایش ۲۵ درصدی را اعمال کردیم.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • تامین ۷ هزار دستگاه اتوبوس بین شهری، از وعده تا عمل
  • وعده تامین ۷ هزار دستگاه اتوبوس بین شهری
  • برقراری سرویس‌های فوق‌العاده اتوبوس برون‌شهری
  • تبلیغات شهر قزوین در حوزه عفاف و حجاب قابل قبول نیست
  • فضای تبلیغات شهر قزوین در حوزه عفاف و حجاب قابل قبول نیست
  • مبلغ بلیت مسافران اتوبوس برون شهری در صورت شکایت استرداد می‌شود
  • افزایش بهای بلیت قطار شهری مشهد اعمال شد/ افزایش بلیت اتوبوس از اردیبهشت ماه
  • جابه‌جایی بیش از ۳ میلیون مسافر با اتوبوس‌های برون‌شهری
  • ◄ کمبود راننده اتوبوس بین شهری/ درخواست کمک از رانندگان کامیون و رانندگان بازنشسته
  • «جای ما اینجاست!» روی ایستگاه‌های بازیافت اصفهان نقش بست