Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-24@13:47:40 GMT

سعد الحریری نخست وزیر مستعفی لبنان کیست؟

تاریخ انتشار: ۱۳ آبان ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۵۴۳۴۷۷۶

سعد الحریری نخست وزیر مستعفی لبنان کیست؟

بیروت – ایرنا - «سعد الحریری» نخست وزیر لبنان امروز شنبه در اقدامی غافلگیر کننده استعفای خود را از عربستان اعلام کرد تا برای دومین بار دوران نخست وزیری اش پیش از پایان مدت قانونی آن به پایان برسد.

سعد الدین رفیق الحریری (متولد سال 1970 میلادی در ریاض) دومین پسر «رفیق الحریری» نخست وزیر فقید این کشور است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


سعد بعد از ترور پدرش در سال 2005 ریاست حزب «المستقبل» را در لبنان بر عهده گرفت و در حال حاضر از رهبران بارز ائتلاف 14 مارس به شمار می آید.
سعد الحریری تاکنون دو بار منصب نخست وزیری را در لبنان عهده دار شده است. اولین بار وی از نوامبر 2009 تا ژانویه 2011 این منصب را بر عهده گرفت.
استعفای دسته جمعی وزیران وابسته به احزاب مخالف جریان 14 مارس از دولت در ژانویه 2011 و در حالی که الحریری در سفر آمریکا و در جلسه ملاقات با رئیس جمهوری آمریکا بود باعث انحلال دولت شد تا پایان عمر نخست وزیری اول الحریری در مدت کمتر از دو سال رقم بخورد.
الحریری پس از نخست وزیری اول به مدت چند سال در عربستان و فرانسه زندگی می کرد.
پس از انتخاب «میشل عون» به ریاست جمهوری لبنان در نوامبر 2016 (آبان 95) و بر اساس توافق بین احزاب مختلف لبنانی از جمله حزب الله، سعد الحریری برای دومین بار به نخست وزیری برگزیده شده و از پارلمان رای اعتماد گرفت.
الحریری بارها از سوی برخی هم حزبی های خود در جناح 14 مارس به برخورد ضعیف و نرمش در برابر حزب الله متهم شده بود.
رفت و آمدهای مشکوک الحریری به ریاض در هفته های اخیر که عربستان انتقادها و حمله های تندی متوجه حزب الله می کرد باعث بروز جنجال در محافل داخلی لبنان شده بود.
الحریری در اقدامی غافلگیر کننده و در حالی که به عربستان سفر کرده بود در تاریخ 4 نوامبر 2017 استعفای خود را به دلیل آنچه که دخالت های ایران در لبنان و منطقه و هیمنه حزب الله بر لبنان نامید تقدیم کرد.
بسیاری از ناظران معتقدند الحریری در نهایت تسلیم فشارهای سعودی برای استعفا شد.
خاورم*390*2054
انتشاردهنده: محمد خواجوئی

منبع: ایرنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۴۳۴۷۷۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۲ استاندار جدید دولت رئیسی /وزیر مستعفی سمت گرفت

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین؛ در جلسه امروز - یکشنبه - هیات دولت که به ریاست سید ابراهیم رئیسی برگزار شد، یوسف نوری و ابوطالب شفقت برای انتصاب در سمت استانداری های مازنداران و لرستان از هیات دولت رای اعتماد گرفتند.

بنا به روایت ایسنا، ابوطالب شفقت سابقه معاونت هماهنگی امور استان های وزارت کشور و یوسف نوری هم سابقه وزارت آموزش و پرورش دولت سیزدهم را دارند.

۲۷۲۷

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1898017

دیگر خبرها

  • لیبرمن خواستار کناره گیری نتانیاهو از نخست وزیری رژیم صهیونیستی شد
  • درگیری عوامل جناح راست افراطی در لندن با پلیس
  • وزیر دفاع اسبق لبنان: اسرائیل عامل انفجار بندر بیروت بود
  • جزییات تفاهم نامه ۴ جانبه بغداد
  • دعا کردن ابراهیم رئیسی در کاخ نخست وزیری پاکستان
  • (عکس) دعا کردن ابراهیم رئیسی در کاخ نخست وزیری پاکستان
  • به مردم پاکستان که همواره از حق دفاع کرده‌اند افتخار می‌کنیم
  • کاشت نهال دوستی توسط رئیس جمهور در کاخ نخست وزیری پاکستان
  • حزب‌الله عراق: عملیات علیه نظامیان آمریکایی را از سر می‌گیریم
  • ۲ استاندار جدید دولت رئیسی /وزیر مستعفی سمت گرفت