Web Analytics Made Easy - Statcounter

تبریز - ایرنا - رئیس آموزش و پرورش استثنایی آذربایجان شرقی با اشاره به ظرفیت های کم مانند دانش آموزان شاغل در این حوزه گفت: آشنا نبودن شهروندان به نحوه رفتار با دانش آموزان، هزینه بالای سمعک، کمبود نیروی متخصص گفتار درمانی و هزینه کمرشکن ایاب و ذهاب برای والدین، برخی از مشکلات و چالش های این حوزه اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مریم خوشبخت روز شنبه در گفت و گو با ایرنا اظهار کرد: دانش آموزان استثنایی شامل کم توان ذهنی، ناشنوا، نابینا و چند معلولیتی است، البته این اصطلاحات بازنگری شده و به دانش آموزان با نیازهای ویژه و آسیب دیده بینایی و شنوایی تغییر نام یافته است.
وی در خصوص آمار دانش آموزان با نیازهای ویژه استان گفت: سال گذشته 3 هزار و 609 نفر دانش آموز در سطح آذربایجان شرقی در تمام گروه ها ثبت نام کردند.
وی تشریح کرد: بخشی از این تعداد در گروه اختلالات یادگیری (مشکلات ویژه یادگیری) که در حوزه استثنایی قرار دارد، اما در مدارس عادی تحصیل می کنند؛ این افراد به صورت کلینیکی خدمات دریافت می کنند و هفته ای دو جلسه در مراکز حضور یافته و درمان دریافت می کنند.
رئیس آموزش و پرورش استثنائی آذربایجان شرقی با اشاره به قرار گرفتن آسیب دیدگان شنوائی ادامه داد: در تبریز 3 مدرسه ناشنوایان است که یک مدرسه ابتدایی دخترانه، یک مدرسه متوسطه دخترانه و یک مجتمع پسرانه می باشد.
وی تشریح کرد: رشته های تحصیلی متوسطه بیشتر مهارتی و کار دانش از قبیل جوشکاری، فرشبافی، معرق کاری در حوزه پسران و در مقطع دخترانه نیز طراحی دوخت، آموزش خانواده، کامپیوتر و .. است.
وی افزود: خوشبختانه تعداد قابل توجهی از دانش آموزان دارای آسیب دیدگی شنوائی توسط موسسه 'بشارت' کاشت حلزون شده اند و آواها و صداهای پیرامون شان را می شنوند.
خانم خوشبخت در مورد مهم ترین چالش های پیش روی آموزش و پرورش استثنائی آذربایجان شرقی نیز گفت: چون درآمد گفتار درمانگران در بیرون بیشتر و از سوی دیگر حداقل دو جلسه گفتاردرمانی برای دانش آموزان ناشنوا اعم از کاشت حلزونی ها و غیرکاشتی ها، ضروری است، در حوزه تخصصی گفتار درمانی با کمبود نیروی متخصص گفتار درمانی مواجه هستیم.
وی اضافه کرد: هر دانش آموز در طول سال نیاز به یک بار شنوایی سنجی دارد اما گفتار درمانی مستمر بوده و هزینه بسیار بالایی دارد که از توان مالی اولیا خارج است.
وی ادامه داد: هزینه کاشت حلزون بین 6 تا 30 میلون تومان در نوسان است که هر چه در سنین پایین کودک کاشت شود، هزینه ها پایین تر می شود.
وی در مورد تامین هزینه سمعک نیز اظهار کرد: به دلیل هزینه های بالای سمعک که آموزش و پرورش فقط بخشی از این هزینه ها را جبران می کند، نیازمند کمک بهزیستی و خیران در تامین هزینه سمعک هستیم.
خوشبخت با بیان اینکه بچه های ناشنوا در حوزه فنی و طراحی و ساخت، وسایل بسیار خوبی درست می کنند، گفت: هزینه بالای وسایل مورد نیاز رشته های فنی از قبیل تهیه چوب و پارچه مشکل اصلی است و همچنین در بحث بازاریابی تولیدات نیز با مشکل مواجه هستیم.
وی با بیان اینکه متاسفانه در سال یک روز جهانی ناشنوایان، عصای سفید، اوتیسم و .. وجود دارد که آن هم برای لحظه ای در رسانه ها گفته و سپس فراموش می شوند ، اظهار کرد: سطح آگاهی جامعه و نحوه رفتار با بچه های ناشنوا پایین است که رفع این معضل نیازمند آگاه سازی شهروندان است.
وی ادامه داد: چون آموزش دانش آموزان ناشنوا در مدارس به زبان فارسی است و منطقه ما دو زبانه است، مشکلاتی برای این بچه ها در مواجهه با مردم عادی به هنگام لب خوانی به وجود می آید.
رئیس آموزش و پرورش استثنائی آذربایجان شرقی همچنین از آموزش برای بچه های زیر 6 سال به همراه مادران شان خبر داد و گفت: هفته ای دو تا سه روز کلاس آمادگی زیر چهار سال همراه با مادر کودک برگزار می شود.
وی یاداور شد: 387 دانش آموز آسیب دیده شنوایی در سال تحصیلی 1396- 1397 در مدارس استثنایی استان ثبت نام کرده اند.
وی از تامین مشکل هزینه ایاب و ذهاب به عنوان یکی دیگر از چالش های پیش روی آموزش و پرورش استثنائی آذربایجان شرقی نام برد و گفت:
هزینه ایاب و ذهاب در گذشته رایگان بود، اما به دلیل وضعیت اقتصادی الان آموزش و پرورش 50 درصد هزینه را تقبل می کند و بقیه بر عهده والدین است.
وی تشریح کرد: اما اولیای این دانش آموزان مشکلات دیگری از قبیل هزینه های فیزیوتراپی و سایر درمان ها دارند که برای جبران این هزینه نیازمند کمک شهردای و سایر دستگاه ها هستیم.
خبرنگار: نعمت مرادپور**انتشار: عزیزی راد
6132/518

منبع: ایرنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۴۳۶۳۵۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نیمی از دانش آموزان کشور راهی هنرستان می‌شوند

رضامراد صحرایی وزیر آموزش و پرورش گفت: امروز نخستین آیین نامه سند تحول بنیادین آموزش و پرورش تصویب شد و تا ۵ سال آینده، ۱۰۰۰ هنرستان جدید در کشور ساخته می‌شود و تعداد دانش آموزان در رشته‌های مهارتی در هنرستان به نیمی از دانش آموزان کل کشور می‌رسد. این عدد الان ۳۹ درصد است.

وی افزود: بر این اساس تا ۵ سال آینده هزار هنرستان جدید ساخته می‌شود و ۸۰۰ هنرستان هم با تبدیل کاربری ایجاد می‌شوند و تا پایان برنامه هفتم ۲۵۰۰ واحد هنرستان به واحد تولیدی تبدیل می‌شود.

صحرایی ادامه داد: به هنرستان‌های جوار صنعت تسهیلات داده می‌شود و هنرستان‌های تیزهوشان راه‌اندازی می‌شود و وزارتخانه‌های تعاون، نفت، صمت، گردشگری، راه، بهداشت، ورزش، محیط زیست و کشور مکلف به ایجاد حداقل ۵ هنرستان شدند.

وزیر آموزش و پرورش گفت: موضوع تغییر تقویم آموزشی در قالب طرح در کمیسیون آموزش مجلس تصویب شده و در نوبت رسیدگی در صحن علنی مجلس است.

باشگاه خبرنگاران جوان علمی پزشکی آموزش و پرورش

دیگر خبرها

  • پیش بینی ۵۲ میلیارد اعتبار در حوزه عمرانی آموزش و پرورش رزن
  • هوشمندسازی مدارس گناباد به ۲۰۰ کلاس درس ارتقا یافت
  • طرح مراقبت‌های روانی اجتماعی دانش‌آموزان در سمنان اجرا شد
  • از متن تا حاشیه تغییر کتب درسی
  • آغاز ثبت‌نام اینترنتی کتب درسی دانش‌آموزان
  • تمامی مدارس بهشهر تک نوبته هستند
  • ۱۰۰۰ هنرستان جدید در کشور ساخته می‌شود
  • نیمی از دانش آموزان کشور راهی هنرستان می‌شوند
  • جذب ۳ هزار نیروی دبیری در خراسان رضوی در سال جاری
  • اهداف تفاهم‌نامه دانشگاه آزاد شبستر و آموزش و پرورش استان آذربایجان‌شرقی