جندی شاپور دزفول در فهرست بزرگداشت جهانی یونسکو قرار گرفت
تاریخ انتشار: ۱۳ آبان ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۵۴۳۹۸۹۵
دزفول - ایرنا - دانشگاه جندی شاپور دزفول (University of Gundi-Shapur) در فهرست بزرگداشت جهانی یونسکو قرار گرفت.
دانشگاه جندی شاپور که اکنون تنها بقایایی از آن در اطراف شهر دزفول برجای مانده در عصر ساسانیان در 1750 سال پیش ، نخستین مرکز علمی جهان بود که رشته های پزشکی ، فلسفه و نجوم در آن تدریس می شد.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
طبق مستندات تاریخی موجود در شهر باستانی جندی شاپور ، نخستین نظام نامه آموزش عالی جهان شکل گرفت.
نخستین دانشگاه جهان به دستور شاپور اول ساسانی در این شهر تاسیس شد.
دبیر کنگره بین المللی جندی شاپور شنبه شب در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفت:سند بین المللی ثبت هزار و هفتصد و پنجاهمین سالگرد تاسیس دانشگاه جندی شاپور در فهرست بزرگداشت جهانی ، سوم نوامبر( روز جمعه ) در کنفرانس عمومی سالانه یونسکو که در پاریس برگزار شد منتشر شد.
محمدرضا عصاری افزود:این رویداد یکی از بزرگترین دستاوردهای علمی و تمدنی کشور است چرا که بر اساس سند منتشر شده از سوی یونسکو ، دانشگاه جندی شاپور رسما به عنوان نخستین دانشگاه و مرکز علمی جهان معرفی شده است.
وی سند منتشر شده از سوی سازمان یونسکو را اعتراف جهانیان به سابقه علمی ایرانیان در 1750 سال پیش دانست و اظهار داشت:در پی برگزاری کنگره بین المللی جندی شاپور در اسفند ماه پارسال و بازتاب جهانی برگزاری این کنگره و نیز معرفی جندی شاپور ، مدارک و مستندات لازم به منظور ثبت جندی شاپور در فهرست بزرگداشت جهانی به یونسکو ارائه شد که اکنون در نشست عمومی سالانه یونسکو در فرانسه به نتیجه رسیده و ثبت شد.
رئیس دانشگاه صنعتی جندی شاپور دزفول گفت:سند ثبت هزار و هفتصد و پنجاهمین سالگرد تاسیس دانشگاه جندی شاپور در فهرست بزرگداشت جهانی در نشست سوم نوامبر یونسکو رسما منتشر شد.
دانشگاه جندی شاپور دزفول در عصر خود معتبرترین مرکز علمی جهان بود که رشته هایی چون پزشکی و نجوم در آن تدریس می شد.
شهر باستانی جندی شاپور با 800 هکتار وسعت در 12 کیلومتری شهر دزفول در مجاورت روستای اسلام آباد واقع است.
آثار برجای مانده این شهر در 24 شهریور سال 1310 به شماره 46 در ردیف آثار ملی به ثبت رسید.
6068/6064
خبرنگار:محمدعلی فریدپناه** انتشار: محسن بهاروند
منبع: ایرنا
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۴۳۹۸۹۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
تجمعات در آمریکا از روی انسانیت و عدالت خواهی است
به گزارش خبرگزاری مهر، حجت الاسلام حمید شهریاری در این دیدار طی سخنانی با تاکید براهمیت کشور هندوستان در اشاعه ادبیات وحدت و مقاومت، اظهار داشت: هر تحلیلی از هر منطقهای در جهان هستی و در روزگار کنونی، نیازمند یک نگاه کلی به جغرافیای جهان و به خصوص جغرافیای سیاسی جهان است، بدون آنکه بدانیم در جهان کنونی چه اتفاقاتی رخ میدهد نمیتوانیم محدوده جغرافیایی خود و محلی که فعالیت میکنیم را تشخیص دهیم.
وی افزود: نگاه کردن از بالا باعث میشود انسان دید کلی نسبت به مسائل پیرامون خود پیدا کند که سبب خواهد شد نسبت به تصمیمات خود دقت بیشتری داشته باشد، نکته دیگر این است که در وضعیت دنیای کنونی عدهای سرمایه دار به مانند قارون حاکم بر جهان هستند و قدرت و ثروت ظاهری جهان را در اختیار دارند؛ طبیعتاً دل مردمان عادی را به سمت خودشان جذب میکنند، این جذابیتی که براثر ثروت و قدرتی که استکبار جهانی دارد بر کسی پوشیده نیست و امروز آمال بسیاری است.
شهریاری اظهار داشت: یک زرق و برقی در دنیای استکبار وجود دارد که باعث جذب آنان میشود که البته امری عادی است؛ در مقابل عده قلیل و کمی هستند که معتقدند ثروت قارون و قدرت فرعون یک مسئله ظاهری و موقت است و قدرت و ثروت واقعی در ید الهی است.
دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی، عدالت محوری را یک اصل دانست و تصریح کرد: این دو اعتقادی است که هر کدام، پیروان خاص خود را دارد، اما تکلیف چیست، معیارمان در ارزشگذاری و بالاترین ارزشی که باید در سخنرانیها و توصیف و توضیحاتمان تاکید کنیم دوگانهای است بین عدالت و ظلم؛ از بهشت و جهنم، اوصاف خداوند و اخلاق حسنه پیامبر (ص) سخن میگوئیم اما در حقیقت ارزشمندترین موضوعی که بر روی زمین باید بدان توجه نمود عدالت است.
وی گفت: اگر از نظر قدرت و ثروت در این صحنه بخواهیم با پول و قدرت ظاهری دنیا حرکت کنیم، شکست خواهیم خورد، باید معیاری داشته باشیم و اندیشه فاخر اسلامی را در دل این افرادی که دل به جایی دیگر بسته اند جذب کنیم تا برسد آن روزی که قارونها شکست بخورند و همینها که حمایت میکنند و ثروت قارون را دنبال میکنند، مشاهده کنند که قارون و ایادیاش در دل زمین فرو میروند و میگویند چه خوب شد که ما این مسیر را نرفتیم؛ لذا عدالت بدین معنا است که خون کسی بی گناه ریخته نشود.
شهریاری بیان داشت: طبیعی است که هر موجود زنده حق زندگی دارد و اگر این حق از او گرفته شود ظلم شده است و عدالت اقتضا میکند انسانها زندگی کنند، حال از هر دین و مذهب هم باشد، تا شمشیر دست نگرفته و خون نریخته است کشتن او جایز نیست؛ لذا باید در دل جوانهایمان عدالت خواهی را زنده کنیم، البته معنای عدالت و ظلم را همه میدانند؛ زن و کودک فلسطین را به خاک و خون کشیدند اما افرادی که حتی مسلمان نیستند و از روی انسانیت و عدالت خواهی در آمریکا تجمعاتی بر حمایت از فلسطین برپا میکنند را همگان مشاهده میکنند، بنابراین آنچه که میتواند تمام اختلافات را حل کند، ادبیات عدالت محور است در این میان بالاترین ارزش آسمانی تقوا و بر روی زمین عدالت است و ضد آن ظلم.
دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی، در ادامه گفت: فرهنگ مقاومت در برابر ظلم هم یک وظیفه انسانی و هم یک وظیفه دینی و شرعی است که از امام حسین (ع) یاد گرفته ایم؛ باید ویژگیهایی که امام حسین (ع) در راه عدالت خواهی و مقابله با ظلم و مقاومت شهید شدند را گفت و این نوع ادبیات را باید تولید کرد.
وی افزود: در مقابل این ادبیات، استکبار جهانی به عنوان ظالم اصلی بر روی زمین است که به دنبال گسترش صفت اختلاف و جنگ میان شیعه و سنی و درگیری میان هندو و مسلمان در هندوستان میباشد و این ذات استکبار جهانی است که باید بدان توجه کرد.
شهریاری خاطر نشان کرد: اکنون توسط آمریکا ۳ پروژه اساسی در دنیا دنبال میشود، اول اسلام هراسی، که در هندوستان این مسئله را به خوبی مشاهده میکنید مانند ایجاد گروه داعش و قرآن سوزی، دوم پروژه شیعه هراسی است که اکنون نیز جریان دارد.
وی افزود: میگویند اگر حماس پیروز شده است به اتکای شیعه پیروز شده و نه به اتکای سران اهل سنت، این مسئله را تداوم راه شیعیان اعلام میکنند که در مقابل باید ادبیات عدالت خواهی و عدالت محور را تولید کرد و ترویج داد، لذا ادبیاتی که باید تولید شود، این است که پروژه شیعه سازی پروژه دشمن است، اگر عالم به سمت امام حسین (ع) گرویده میشود به دلیل عدالت خواهی و ظلم ستیزی او است.
دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی اظهار داشت: پروژه سومی که استکبار تولید میکند، ایران هراسی است به مانند ضدیت با زبان فارسی؛ ایران هراسی در منطقه توسط دشمن به شدت دنبال میشود لذا باید مراقبت کنیم در مقابل این ادبیات دشمن بایستیم.
شهریاری ابراز داشت: هر کس در منطقه جغرافیایی خود باید ادبیات بومی خود را تولید کند و هندوستان کشوری بزرگ و با ایالتهای مختلف است که ظرفیت بزرگی در این مسئله دارد و میتواند ادبیات ستیز با ظلم را ترویج و تولید کند.
وی در پایان با اشاره به اهمیت پروژه "آی محسن" و توجه جهان اسلام به این پروژه، تاکید کرد: پروژه آی محسن در مقابل پروژههای "ایران هراسی و اسلام هراسی " دنبال میشود که با حضور گروههای مختلف از کشورهای مختلف در ایران و بازدید از مناطق و مراکز معنوی کشور، بسیاری از شبهات برطرف میشود و میتواند در خنثی نمودن پروژههای دشمن کارآمد باشد و در قسمتی دیگر امکاناتی برای حمایت از ملت مظلوم غزه فراهم شده است.
کد خبر 6098309 سمانه نوری زاده قصری