Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایران اکونومیست»
2024-04-25@17:21:26 GMT

۱۱ قنات ایرانی در فهرست جهانی

تاریخ انتشار: ۱۳ آبان ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۵۴۴۰۳۸۸

۱۱ قنات ایرانی در فهرست جهانی

ایران اکونومیست -

معاون میراث فرهنگی کشور گفت: یکی از قنات‌های مهم ایران قنات قصبه گناباد است که عمیق‌ترین مادرچاه دنیا را دارد و از نظر تکنولوژی و ساختار جای شگفتی دارد.

محمدحسن طالبیان معاون میراث فرهنگی در نشست موزه‌های منطقه آسیا و اقیانوسیه شورای بین المللی موزه‌ها که از روز دهم تا دوازدهم آبان ماه در چابهار برگزار شد، به ارائه مقاله‌ای درباره ثبت جهانی قنات‌های ایرانی پرداخت و گفت: بسیاری از مناطقی که استقرارگاه‌های ما در آنجا وجود دارند به خاطر خلق سیستم سنتی است که توانسته تاکنون به کار خود ادامه دهد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در برخی از مناطق کویری ما نیمه چاه‌هایی داریم که در گذشته خلق شده اند. بیش از ۱۲۰هزار قنات وجود دارد که اکنون ۳۷ هزار قنات آن فعال هستند.

وی گفت: ما در کشور می بینیم که در دوره هخامنشی به ویژه در بم، جنوب خراسان و مناطق دیگر افراد مختلف درباره خلق قنات در سرزمین ایران در دوره هخامنشی صحبت می کردند، به ویژه در مناطقی که چشم‌های وجود نداشته است.

وی گفت: در برخی از نقاط سیستم ایجاد این قنات‌ها ساده و در برخی نقاط دیگر پیچیده است.

وی گفت: بیشتر قنات‌های شهر بم که در دوره‌های مختلفی ایجاد شده اند از گسل تغذیه می کنند و نوع قنات‌های آن گسلی است. زمانی که زلزله می آمده و گسل ایجاد می شده از همان جا قنات هم شکل گرفته، بنابراین حیات کنار ممات در این مناطق وجود داشته است.

طالبیان تصریح کرد: در دوره اشکانیان و ساسانیان به نظر می رسد که تعداد قنات‌ها را توسعه داده اند. در دوره دوم ایلخانی‌ها نیز تعداد زیادی قنات وقف شده است.

معاون میراث فرهنگی کشور بیان کرد: ما ۱۱ قنات را از بین ۳۷ هزار قنات انتخاب کردیم تا در فهرست میراث جهانی به عنوان قنات‌های ایرانی به ثبت برسانیم. هر کدام از آنها نماینده ای از قنات‌های دیگری هستند که به دلایل مختلف جغرافیایی، معماری و ... نماینده ای از آنها در این فهرست قرار گرفته است. برخی از قنات‌ها به دلیل شرایط جغرافیایی خاص هستند، قنات‌های کوهستانی پیچیده هستند و قنات‌های نیمه کوهستانی ساختار پیچیده ای ندارند. بعضی از آنها از رودخانه‌ها تغذیه می شوند. یکی از مهمترین قنات‌ها که از نظر تکنولوژی و ساختار بسیارمهم است، قنات قصبه گناباد است که عمیق ترین مادرچاه دنیا را دارد.

طالبیان افزود: قنات قصبه گناباد ۳۲۰ متر مادرچاه دارد. ناصرخسرو هزار سال پیش درباره آن در کتابش مطالبی نوشته است.

وی تصریح کرد: قنات‌ها شهرها را شکل داده اند. بخش‌هایی از آن لایروبی شده اند تا ۳۰ درصد به آب آن اضافه شود. حجم بسیاری از آب این قنات برای کشاورزی و مصرف استفاده می شود. قنات جوپار در کرمان نیز دارای مدیریت بسیار مهمی است که به همین دلیل آن را منحصر به فرد کرده است.

منبع: ایران اکونومیست

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iraneconomist.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران اکونومیست» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۴۴۰۳۸۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

برگزاری نشست هیئت رئیسه فدراسیون جهانی ووشو با حضور علی‌نژاد

چهل و یکمین هیئت نشست هیئت رئیسه فدراسیون جهانی ووشو با حضور مهدی علی‌نژاد برگزار شد. - اخبار ورزشی -

به گزارش خبرگزاری تسنیم و به نقل از روابط عمومی فدراسیون ووشو، چهل و یکمین نشست هیئت رئیسه فدراسیون بین‌المللی ووشو در شهر جیانگ یئن به ریاست گائو ژیدان رئیس IWUF و مهدی علی‌نژاد عضو ایرانی این هیئت رئیسه برگزار شد.

نمایندگان ووشو ایران حریفان خود را در جام‌جهانی شناختند

 

در این نشست، ژان کیوپینگ دبیرکل فدراسیون بین‌المللی گزارشی از فعالیت‌های 6 ماه اخیر این فدراسیون جهانی و همچنین پیکارهای پیش ر‌و ارائه داد.

وی همچنین یادآور شد با توجه به اینکه کشورهای متعددی موفق به اخذ ویزا جهت حضور در رقابت‌های قهرمانی جهان نشدند، بنا به پیشنهاد ایران؛ پیکارهای انتخابی جام‌جهانی ووشو با حضور 38 کشور امروز آغاز به کار کرد.

برگزاری چهارمین دوره مسابقات جهانی تایچی در سنگاپور، نهمین دوره مسابقات جوانان جهان در برونئی‌، سومین دوره جام جهانی تالو در یوکوهامای ژاپن و دهمین دوره جام جهانی ساندا در ملبورن استرالیا از دیگر موارد مطرح شده در این نشست بود.

در این نشست مقرر شد میزبانی دهمین دوره مسابقات قهرمانی جهان به چین داده شود که این مسابقات در واقع حکم کسب سهمیه المپیک 2026 جوانان داکا سنگال را خواهد داشت.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • توسعه کشاورزی با حفظ و بهسازی قنات ها
  • فهرست دانشگاه‌های خارج از کشور مورد تایید وزارت بهداشت اعلام شد
  • تجهیز بیمارستان رازی قائم شهربه دستگاه ام. آر. آی پیشرفته
  • قرآن کریم؛ در فهرست پرفروش‌ترین کتاب‌های جهان
  • عضو ایرانی هیات رئیسه جهانی در کمیته نظارت بر مسابقات ووشو
  • برگزاری نشست هیئت رئیسه فدراسیون جهانی ووشو با حضور علی‌نژاد
  • دو ایرانی بالاترین مدرک جهانی اتومبیلرانی را به دست آوردند
  • سه شهر میزبان جام جهانی 2024 فوتسال
  • قضاوت ۲ داور ایرانی در مسابقات تکواندو قهرمانی آسیا
  • راز ظهور قدرت ایران در نظم نوین جهانی