Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «جهان نيوز»
2024-03-29@01:54:48 GMT

آقای تاج! فوتبال گرفتار «فساد» است نه «پلشتی»

تاریخ انتشار: ۱۴ آبان ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۵۴۴۱۵۳۸

آقای تاج! فوتبال گرفتار «فساد» است نه «پلشتی»

به گزارش جهان نيوز؛ «سعید احمدیان» در یادداشت روزنامه «جوان» نوشت: افشاگری درباره حضور جادوگران در فوتبال ایران در حالی این روزها سرخط خبری رسانه‌هاست که همچنان مهدی تاج سعی در انکار «فساد» در فوتبال ایران دارد و راهی مانند علی کفاشیان، رئیس سابق فدراسیون فوتبال را پیش گرفته است. اگر کفاشیان که به گفته نمایندگان درگیر تهیه پرونده «فساد» در فوتبال، یکی از متهمان اصلی این پرونده است، سعی داشت با پوشاندن «فساد» در فوتبال حجم گسترده فساد را به «تخلف» تقلیل دهد، تاج هم با رد «فساد» حرف و حدیث‌های زیادی که حول فوتبال وجود دارد را در مصاحبه‌ای «پلشتی» می‌نامد تا با کوچک جلوه دادن فسادهایی که در مستطیل سبز می‌گذرد از حجم انتقاداتی که نسبت به سیستم مدیریتی حاکم بر فوتبال می‌شود، بکاهد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 
این در شرایطی است که با این حال هر چقدر هم دیروز علی کفاشیان و امروز مهدی تاج سعی در تکذیب و لاپوشانی «فساد» در فوتبال داشته باشند، این پدیده روز به روز در سطح فوتبال گسترش می‌یابد و هر روز که می‌گذرد پرده جدیدی از فساد حاکم بر فوتبال رو می‌شود. تازه‌ترین آن ماجرایی بود که در جریان رقابت‌های لیگ دسته اول در بازی گل‌گهر سیرجان و خونه‌به‌خونه رخ داد و حتی مسئولان سیرجانی که متهم به استفاده از جادوگر هستند، در مصاحبه‌ای این مسئله را تأیید و آن را در جهت خنثی‌سازی جادوی تیم مقابل عنوان کرده‌اند!
این در شرایطی است که در سال‌های اخیر گزارش‌های زیادی درباره حضور جادوگران و استفاده بعضی از مربیان و مدیران از جادوگر، رمل و استطرلاب برای نتیجه‌گیری در فوتبال به گوش می‌رسد و اتفاقی که در ورزشگاه سیرجان افتاد به خوبی نمایانگر بخشی از «فساد» ریشه‌دوانده در فوتبال کشور است. این پدیده به فوتسال کشور هم رسوخ کرده و یکی از مربیان فوتسال دیروز در مصاحبه‌ای که با یکی از خبرگزاری‌ها داشت، استفاده از جادو و جادوگری در این رشته را تأیید کرد تا برخلاف نظر مهدی تاج، چنین اتفاقاتی بیشتر از «پلشتی»‌هایی باشد که وی اصرار بر بیان آن و انکار «فساد» دارد. در بخشی از پرونده فساد در فوتبال که توسط مجلس دهم تهیه شد هم به مسئله جادوگری در فوتبال اشاره شده است تا به‌رغم تکذیب‌های مسئولان فدراسیون، فوتبال ایران درگیر «فساد» گسترده‌ای باشد که از جادوگری و دلالی تا مسائل اخلاقی، روابط نامشروع، اقتصادی و استعمال مواد مخدر در آن دیده می‌شود. 
در چنین وضعیتی به نظر می‌رسد مسئولان فدراسیون فوتبال باید به جای سرپوش گذاشتن روی حجم گسترده از «فساد» که تنها به حیف و میل سالانه صدها میلیارد از پول بیت‌المال انجامیده است، نسبت به مبارزه جدی با این پدیده وارد عمل شوند. با این حال مسئله‌ای که باید مورد توجه قرار بگیرد، باور به وجود فساد در فوتبال است، وقتی مهدی تاج اعتقادی به «فساد» ندارد و از آن به عنوان «پلشتی» یاد می‌کند، نمی‌توان انتظار داشت که رئیس فدراسیون فوتبال نسبت به برخورد با این مسئله که در نظر وی کوچک‌تر از چیزی است که رسانه‌ها و منتقدان می‌گویند، عزمی جدی و حساسیتی داشته باشد. 
در حالی کمیته اخلاق و کمیته انضباطی فدراسیون فوتبال برای تخلفات کوچکی مانند مو و لباس سریعاً جلسه تشکیل می‌دهند و حکم صادر می‌کنند که این رویه در برخورد با «فساد»های بزرگ‌تر در فوتبال وجود ندارد. شاید بتوان دلیل اصلی اهمال در برخورد با چنین مسائلی را در عدم باور مسئولان فدراسیون به چنین فسادهایی در فوتبال ارتباط داد. این مسئله سبب شده تا برای مهدی تاج و همکارانش «فساد» در فوتبال که آن را پلشتی می‌نامند، مو و لباس و البته قلیان کشیدن بازیکنان، بزرگ‌ترین فساد یا همان «پلشتی» باشد که رئیس فدراسیون فوتبال به آن معتقد است. کوچک شمردن «فساد» و چشم بستن بر فسادهای بزرگ در فوتبال ایران کار را به جایی رسانده که امروز برخی مسئولان باشگاه‌ها به صراحت با تأیید استفاده از جادوگر در مصاحبه با رسانه‌ها، ابایی از مطرح کردن آن نداشته باشند. 
نتیجه این اتفاقات این است که در حال حاضر اراده‌ای در بین مسئولان فدراسیون فوتبال برای برخورد با فساد به‌رغم وعده‌هایی که در رسانه‌ها داده می‌شود، دیده نمی‌شود. به همین خاطر مهم‌ترین موضوعی که باید رئیس فدراسیون فوتبال به آن برسد، باور به وجود «فساد» در فوتبال ایران است، مسئله‌ای که کمتر کسی است نسبت به وجود آن تردید داشته باشد. در چنین شرایطی است که می‌توان امیدوار بود با به وجود آمدن اراده‌ای برای برخورد با «فساد»، بساط جادوگری هم مانند فسادهای دیگر از فوتبال برچیده شود.

منبع: جهان نيوز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jahannews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جهان نيوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۴۴۱۵۳۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سرمربی سابق چین: برای این شغل رشوه دادم!

به گزارش ورزش سه، مقامات ملی مبارزه با فساد در‌ چین در پایان سال 2022 تحقیقاتی را آغاز کردند که منجر به استعفای حدود 10 نفر از مقامات ارشد فدراسیون از جمله رئیس سابق فدراسیون شد که در سپتامبر گذشته اعتراف کرد که مبالغ هنگفتی رشوه دریافت کرده است.

در همین راستا رئیس سابق اتحادیه فوتبال چین، چن ژیوآن، روز سه شنبه به دلیل دریافت رشوه به ارزش 11 میلیون دلار به حبس ابد محکوم شد.

لی تای 46 ساله که از ژانویه 2020 تا دسامبر 2021 سرمربی تیم ملی چین بوده نیز یکی دیگر از متهمان این پرونده محسوب می‌شود. او که متهم به پرداخت و دریافت رشوه است، مدتی قبل به حبس ابد محکوم شد.

لی، بازیکن سابق اورتون، در یک مستند حاضر شد و گفت که دو میلیون یوان به چن پرداخته تا بتواند این شغل را به دست آورد. علاوه بر این که در تعیین نتایج بسیاری از مسابقات در سطح باشگاهی مشارکت داشته است.

او در این مستند گفت: خیلی متاسفم. باید سرم را پایین می‌گرفتم و راه درست را دنبال می‌کردم. چیزهایی وجود دارد که در آن زمان در فوتبال رایج بود.

لی قبل از شروع دوران مربیگری حدود 100 بازی برای تیم ملی کشورش انجام داد.

دیگر خبرها

  • سرمربی سابق چین: برای این شغل رشوه دادم!
  • بحران‌های اقتصادی کشور از حد متعارف فراتر رفته | فساد و فقدان دانایی‌، ما را با شوک‌های درون‌زا نیز روبرو کرده‌ | علائم نگران‌کننده در ایران داریم
  • مهم‌ترین اخبار ورزشی ۸ فروردین
  • اکرم عفیف، شجاع خلیل‌زاده را به یک دردسر بزرگ گرفتار کرد!
  • جلالی: فدراسیون فوتبال برای بخش فنی اهمیتی قایل نبود
  • مسئله فرهنگ و موضوع حجاب باید مورد توجه مسئولان باشد
  • حبس ابد برای رئیس فدراسیون فوتبال چین
  • فدراسیون فوتبال به AFC: بازی روی چمن مصنوعی را ممنوع کنید!
  • حکم رئیس سابق فدراسیون فوتبال چین: حبس ابد!
  • حکم زندان برای ۲ مقام ارشد فوتبال چین