Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-25@16:00:22 GMT

عسل جهانی سلسله برندی به نام شهرستان ندارد

تاریخ انتشار: ۱۴ آبان ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۵۴۴۲۷۴۷

عسل جهانی سلسله برندی به نام شهرستان ندارد

خرم آباد- ایرنا - شهرستان سلسله برغم توانمندی در تولید و کسب رتبه سوم کیفیت عسل جهان ، دارای برندی به نام سلسله نیست و عسل تولیدی این شهرستان به نام استان های دیگر به بازارهای فروش عرضه می شود.

به گزارش خبرنگار ایرنا، عسل به دلیل طبیعت گرم و خاصیت های فراوانی که دارد از دیرباز در درمان بسیاری امراض استفاده می شده به گونه ای که تقریبا از 2500 سال پیش در سراسر جهان مورد استفاده قرار می گرفته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


عسل تقریبا در سراسر جهان استفاده می شود و در بعضی نقاط به عنوان یک ماده غذایی مهم و اصلی و همچنین به دلیل خواص درمانی به عنوان یک عنصر مهم در طب سنتی شناخته می شود.
یک قاشق غذاخوری عسل خام شامل 64 کالری، بدون چربی، بدون کلسترول و بدون سدیم است و طبق تحقیقات انجام شده حدود 80 درصد کربوهیدرات، 18 درصد آب ، و دو درصد ویتامین ، مواد معدنی و اسیدهای آمینه در عسل طبیعی وجود دارد.
شهرستان سلسله به واسطه قرارگیری در شمال استان لرستان دارای آب و هوایی بی نظیر و طبیعتی چشمنواز است که همین خصوصیات این شهرستان را مستعد پرورش زنبور عسل و تولید این ماده شفابخش ساخته است.
یک تولید کننده برتر عسل در شهرستان سلسله با اشاره به دارا بودن 300 کندوی عسل در منطقه پرسک شهرستان سلسله در این باره اظهار کرد: سالانه حدود سه تن از این کندوها عسل برداشت می کند.
عادل حاجی با اشاره به برداشت 12 کیلو ژل رویال از کندوهای خود در سال جاری، عنوان کرد: متاسفانه برعم خواص معجزه آسایی که ژل رویال دارد هنوز آنگونه که باید مردم از خواص بی نظیر آن اطلاعی ندارند.
مدیرعامل تعاونی زنبورداران شهرستان سلسله با اشاره به نبود بازاری مناسب برای فروش عسل تولیدی زنبورداران شهرستان، خاطرنشان کرد: متاسفانه خدمات دامپزشکی مناسبی نیز در شهرستان به زنبورداران ارائه نمی شود و اکثر آن ها داروی مناسب و به درد بخوری برای زنبورها ارائه نمی دهند.
حاجی با اشاره به عدم ارائه تسهیلات بانکی به تولیدکنندگان برای رونق صنعت زنبورداری و افزایش تولید و خدمات نامناسب شرکت های بیمه ای به زنبورداران، تصریح کرد: متاسفانه هنگام خسارت خدمات مناسبی ارائه نمی دهند و در پیچ و خم های اداری زنبورداران را از بیمه کردن کندوهای خود ناامید می کنند و سر آخر مبلغ ناچیزی به زنبوردار زیان دیده پرداخت می کنند.
این تولیدکننده برتر عسل در شهرستان سلسله، با اشاره به بیمه تامین اجتماعی به عنوان یکی از مهمترین مشکلات زنبورداران، گفت: متاسفانه وعده بیمه تامین اجتماعی زنبورداران نیز هنوز عملی نشده و در این زمینه نیاز به حمایت داریم.
حاجی با بیان اینکه صنعت زنبورداری حتی برای کشاورزان و باغداران هم مفید است، عنوان کرد: در کشورهای اروپایی به زنبورداران اجازه می دهند که کندوهایشان را در زمین های کشاورزی و باغهایشان مستقر کنند اما در کشور ما هنوز این فرهنگ جا نیفتاده است و زنبوردار باید برای این کار اجاره بها بپردازد که در اکثر اوقات با نارضایتی افراد نیز به همراه است.
وی با انتقاد از نبود صنایع فرآوری و بسته بندی در شهرستان سلسله، خاطرنشان کرد: با توجه به مزیت هایی که شهرستان سلسله در تولید عسل مرغوب دارد یقینا با ایجاد صنایع مرتبط می توان به توسعه و رونق این صنعت به صرفه در شهرستان امیدوار بود.
مسئول امور دام جهاد کشاورزی شهرستان سلسله نیز در این باره اظهار کرد: تعداد بهره برداران زنبور عسل برابر آخرین سرشماری که به تازگی انجام گرفته به 240 نفر و ایجاد اشتغال در این بخش هم به306 نفر در شهرستان رسیده است.
فرزاد کاکولوند با اشاره به وجود 24 هزار و 355 کلنی زنبور عسل در شهرستان سلسله، عنوان کرد: امسال 278 تن عسل در شهرستان سلسله تولید شد که متوسط تولید عسل برای هر کندو 11/43 کیلوگرم بود.
وی با اشاره به تولید 45 کیلوگرم ژل رویال در سال جاری در شهرستان سلسله، افزود: ژل رویال دارای خواص دارویی و درمانی بی نظیری است که بسیاری از افراد جامعه از آن اطلاعی ندارند و همین امر ضرورت اطلاع رسانی را از سوی رسانه ها بیشتر می کند.
مسئول امور دام شهرستان سلسله با اشاره به نبود صنایع فرآوری و بسته بندی مورد نیاز این بخش در شهرستان سلسله، عنوان کرد: همانگونه که در رسانه ها نیز اطلاع رسانی شد عسل منطقه پرسک شهرستان سلسله توانست رتبه سوم جهان را کسب کند اما متاسفانه عسل بی نظیر و با کیفیت شهرستان فاقد برندی به نام سلسله است و در بازارهای فروش به نام استان های دیگر به بازار عرضه می گردد.
مدیر جهاد کشاورزی شهرستان سلسله نیز در این باره اظهار کرد: شهرستان سلسله امسال توانست با 240 نفر بهره بردار و دارا بودن بیش از 24 هزار کندوی عسل، 278 تن عسل تولید و روانه بازار کند.
هادی سپهوند با بیان اینکه سال گذشته تعداد بهره برداران زنبور عسل در شهرستان سلسله 199 نفر بود، عنوان کرد: خوشبختانه در سال جاری تولید عسل شهرستان افزایش 40 درصدی، تعداد کندوها افزایش 18 درصدی، افزایش تعداد بهره برداران و ایجاد اشتغال جدید افزایش 20 درصدی و افزایش ژل رویال نیز با جهشی فوق العاده افزایش یکهزار و 500 درصدی داشت که همه این موارد حکایت از ظرفیت بالای شهرستان در تولید عسل دارد.
سپهوند با اشاره به اینکه عسل تولیدی منطقه پرسک شهرستان سلسله توانست در کنگره جهانی عسل پس از 90 سال مدال برنز را از نظر کیفیت برای کشور عزیزمان ایران کسب نماید، اظهار کرد: این موفقیت می‌تواند عسل شهرستان سلسله و لرستان را در بازارهای داخلی و خارجی از جایگاه ویژه‌ای برخوردار سازد.
وی با اشاره به نبود صنایع فرآوری و بسته بندی به عنوان مهمترین مشکلات زنبورداران شهرستان، افزود: یکی از افتخارات شهرستان سلسله کسب رتبه سوم جهانی عسل تولیدی این شهرستان به لحاظ کیفیت است که باید از این فرصت در جهت برندسازی محصول تولیدی شهرستان و شناخته شدن آن در کشور نهایت استفاده را برد.
مدیر جهاد کشاورزی سلسله با بیان اینکه قطعا شهرستان سلسله ظرفیتهای بسیار زیاد دیگری را برای پرورش زنبور عسل دارد، افزود: امید است در سالهای آینده با برنامه ریزی و حمایتهای بیشتر، تعداد زنبور داران افزایش یافته و تولید عسل با کیفیت بسیار خوب و طعم بی نظیر در این شهرستان افزایش یابد .
عضو انجمن زنبورداران و تولیدکنندگان عسل کشور نیز با اشاره به برگزاری کنگره جهانی آپی موندیا در کشور ترکیه، گفت: این کنگره از پنجم تا 12مهر ماه در استانبول برگزار شد و نمایندگان انجمن زنبورداران و تولیدکنندگان عسل ایران نیز در این کنگره حضور داشتند.
امین بیگناه افزود: در این کنگره اساتید مطرح و کارشناسان و متخصصان زبده صنعت زنبورداری و محصولات کندو از سراسر دنیا حاضر شده بودند تا با محور تولید عسل، زهر زنبور، محصولات کندو، ژل رویال، مبارزه با بیماری ها، تهیه دارو و آخرین دستاوردها را تبیین کنند که در مدت حضور چند روزه در این کنگره اطلاعات مفیدی به دست امد .
عضو انجمن زنبورداران و تولیدکنندگان عسل کشور برپایی نمایشگاهی از توانمندی های صنعت زنبور و کندو و عسل را از کشورهای مختلف در حاشیه این کنگره یادآور شد و گفت: ما نیز از ایران در هفت غرفه از استان ها و تشکل های فعال در این نمایشگاه حاضر شده بودیم و بازدیدکنندگان از آمریکا، اروپا و کشورهای آسیایی از دستاوردهای صنعت کندوی ما نیز بازدید کردند.
بیگناه به عرضه لوازم زنبورداری و تجهیزات مورد نیاز در این نمایشگاه اشاره کرد و گفت: در حاشیه این کنگره رایزنی هایی با شرکت ها و متخصصان این حوزه صورت گرفت تا در آینده ای نزدیک رئیس آپوموندیا در ایران حاضر شده و در حوزه صنعت زنبورداری اقدامات مناسب و همکاری های مشترکی صورت بگیرد که امیدواریم به دستاوردهای خوبی در حوزه صنعت زنبورداری و توسعه آن در کشور منجر شود.
7265/6060
خبرنگار: زهرا جمشیدی نسب**انتشاردهنده:محمد علیدوستی

منبع: ایرنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۴۴۲۷۴۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کاکائو معضل جهانی شد!

به گزارش خبرنگار مهر مدتی است که قیمت جهانی کاکائو روند صعودی به خود گرفته است و این مساله موجب شده است تا پایگاه‌های خبری بین المللی نسبت به این نوسانات واکنش نشان دهند. بلومبرگ اخیراً در گزارشی نوشت افزایش قیمت جهانی کاکائو، مذاق تولید کنندگان و علاقمندان شکلات را تلخ کرده است بررسی‌ها از رشد بیش از ۶ برابری قیمت جهانی کاکائو حکایت دارد؛ موضوعی که می‌تواند صنعت شکلات سازی دنیا را تحت تأثیر قرار دهد.

در اوایل ماه مارس، بازارهای جهانی شاهد رشد بیش از دو برابری قیمت کاکائو در یک بازه زمانی ۱۲ ماهه شدند و جهش بی‌سابقه قیمت‌ها بسیاری از سفته بازان را با تردیدهایی روبرو کرد. اکنون بازرگانان نگران هستند که تولیدکنندگان وارد یک عقب نشینی طولانی مدت شده باشند و دیگر سراغ محصولات کاکائو نروند.

جهان برای دهه‌ها از شکلات ارزان لذت می‌برد؛ درختان پیرتر شدند و آفات محصول در کشورهای غرب آفریقا، شایع شد. وضعیت آب و هوایی نامناسب در کشورهای ساحل عاج و غنا که تقریباً نیمی از سهم بازار جهانی کاکائو را دارند نیز کاهش تولید این محصول را تسریع کرد. همه این عوامل دست به دست هم داد تا قیمت کاکائو، رشد بی سابقه‌ای را تجربه کند و کام تولید کنندگان و مصرف‌کنندگان تلخ شود.

بر اساس آنچه سازمان بین‌المللی کاکائو (ICCO) برآورد کرده، میزان تولید کاکائو در سال ۲۰۲۴ از میزان تقاضای آن عقب می‌افتد و بر این اساس برآورد می‌شود که تولید کاکائو با کسری ۳۷۴ هزار تنی روبرو خواهد شد.

در همین زمینه تریستان فلچر، تحلیگر بازار کالا به بلومبرگ اعلام کرد که زخم‌های این بحران ممکن است برای مدت طولانی در نوسانات بازار کاکائو قابل مشاهده باشد. به گفته او برخی فعالان بازار، سوداگرانه با سرعت بیشتری وارد می‌شوند و به سرعت نیز این بازار را ترک می‌کنند؛ موضوعی که به بی‌نظمی این بازار می‌افزاید و این، بدان معناست که بازارها به احتمال زیاد، تشدید نوسان را تجربه می‌کنند.

کد خبر 6087189 محمدحسین سیف اللهی مقدم

دیگر خبرها

  • ۷ اردیبهشت‌ به نام گز اصفهان شیرین و جهانی شد
  • فلسفه چینی: سفری به ژرفای اندیشه شرقی
  • چرا آمریکایی‌ها در طبس زمین‌گیر شدند؟/ آغاز سلسله شکست‌های آمریکا در مقابل ایران+ عکس
  • راه اندازی سه پاسگاه محیط‌بانی در لرستان
  • کاکائو معضل جهانی شد!
  • واکاوی اصل ۲۲ قانون اساسی در سلسله جلسات شرح مبسوط قانون اساسی
  • تولید سالانه ۲۰۷ کیلو گرم ژل رویال در کهگیلویه و بویراحمد
  • نوآوری و تاب‌آوری، موتور جهش تولید
  • مرغ‌های زنبورخوار قربانی زیاده خواهی برخی از زنبورداران سودجو شدند + تصاویر
  • مرغ‌های زنبورخوار قربانی زیاده خواهی برخی از زنبورداران سودجو + تصاویر