Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «آنا»
2024-04-27@09:45:11 GMT

بقای رسانه در گرو تجزیه و تحلیل وقایع است

تاریخ انتشار: ۱۴ آبان ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۵۴۴۳۴۰۲

بقای رسانه در گرو تجزیه و تحلیل وقایع است

روح‌الله جعفری که سالها در حوزه تئاتر و پژوهش فعالیت کرده در خصوص نقش رسانه گفت: «رکن اصلی دموکراسی و رکن اساسی رسیدن به توسعه فرهنگی نیز رسانه است که از طرق پژوهش و بازکردن چراهای اجتماعی، زمینه رسیدن مسیر به حقیقت یک رویداد را فراهم می‌کند.»

روح‌الله جعفری، کارگردان و پژوهشگر تئاتر و مدرس دانشگاه علوم و تحقیقات، در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگی آنا در اشاره به ارتباط امروز رسانه و اهالی هنر گفت: «با توجه به اینکه در رسانه‌های مکتوب و غیرمکتوب پرداختن به مسائل فرهنگ و هنر حداقلی است، دوستان و اهالی قلم و فعالان فرهنگ و هنر بخصوص هنر نمایش تلاش دارند تا فضای حداقلی در رسانه‌ها را حفظ کنند که این امر خود به نوعی ایثار است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

فعالان این عرصه برای ماندن و بقا و اثبات این حوزه جانفشانی میکنند تا کورسوی امید باقی بماند.»

وی کار کردن اهالی رسانه در فضای موجود را بسیار سخت دانست و افزود: «خبرنگاران نمی‌توانند بازتاب‌دهنده و انعکاس دهنده واقعی و تمام و کمال آنچه در حوزه فرهنگ و هنر روی می‌دهد، باشند چراکه با محدودیت‌های بیشماری روبه‌رو هستند. همچنین با شکل‌گیری فضای مجازی طبیعتا اخبار بیش از پیش در دسترس همگان قرار می‌گیرد بنابراین آنچه در این بین اهمیت پیدا می‌کند تجزیه و تحلیل یک رویداد است.»

جعفری اظهار کرد: «اگر رسانه‌ها به دنبال بقا و حفظ موقعیت خود هستند و می‌خواهند در رقابت تنگاتنگ که امروزه نابرابر و ناعدالانه هم تخصیص داده شده، پیروز باشند، باید به سمت تجزیه و تحلیل وقایع و اخبار روند.»

وی در بخشی از صحبت‌هایش عنوان کرد: «هنرمند تافته جدابافته از جامعه نیست و هرچه ارتباط هنرمند و رسانه تنگاتنگ باشد و به این نتیجه رسد که حضورش در جامعه می‌تواند تعیین‌کننده و تاثیرگذار باشد، نقاط ضعف و قوتی را که از سوی رسانه مطرح می‌شود را می‌پذیرد چراکه می‌داند این امر برای رشد و تعالی وی لازم است.»

وی یادآور شد: «در دولت‌های مختلف متاسفانه اجحاف‌های زیادی به حوزه فرهنگ و هنر و رسانه شده است و من امیدوار هستم با تدبیر و خرد این رکن اساسی رسیدن به فضای گفتگو و دموکراتیک را مسئولان نبندند و شرایطی ایجاد شود که رسانه‌های مختلف بتوانند پرسشگر باشند و به صورت واقعی به معضلات و مشکلات مردم ورود پیدا کنند.

جعفری جلسات پرسش و پاسخ که حتی در نمایشگاه مطبوعات هم به سمت فرمایشی شدن رفته است، رفتار محتاطانه رسانه و احتیاط مسئولان در پاسخگویی و ارائه آمار‌های واقعی را مانع از انعکاس درست صدای مردم دانست و عدم حضور رسانه‌های منتقد و پرسشگر را یکی از نقاط ضعف بیست و سومین دوره نمایشگاه مطبوعات معرفی کرد.

این پژوهشگر تصریح کرد: «مدیران برگزارکننده نمایشگاه مطبوعات باید به دنبال کشف علل عدم تمایل رسانه‌ها به شرکت در نمایشگاه باشند و راهکاری در این زمینه ایجاد کنند تا در برگزاری چنین رویداد مهمی جذب حداکثری را داشته باشیم.»

منبع: آنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ana.press دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «آنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۴۴۳۴۰۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

خون شهدا ضامن بقای انقلاب اسلامی است

به گزارش خبرنگار مهر، سرتیپ دوم آزاده جانباز داود نظام اسلامی شامگاه چهارشنبه در مراسم گرامیداشت خادم الشهدا شهید محمد سلیمانی با اشاره به اینکه دشمن امکان آسیب رساندن به این انقلاب و نظام را ندارد، اظهار کرد: چرا که خون شهدا ضامن بقای انقلاب اسلامی ایران است.

وی با بیان اینکه شهید محمد سلیمانی یکی از جوانان فعال در عرصه انقلاب بود، افزود: افرادی چون شهید سلیمانی ضمن جانفشانی با خدا معامله کردند و چراغ راه شدند لذا آرامش امروزمان را از برکت خون شهدا داریم.

امیر اسلامی پیشرفت‌های دفاعی و نظامی کشور را مدیون رشادت و دلیرمردی شهدا و جانبازانی دانست که آینده کشور را به نفع شخصی خود ترجیح دادند، ادامه داد: عزت و سربلندی ایران در زمان دفاع مقدس با حداقل امکانات نظامی به دست آمد.

وی با اشاره به اینکه ابرقدرت‌ها گفته‌اند شما دست از سیستم دفاعی موشکی تان بردارید تا با شما مذاکره کنیم، گفت: اگر ما از نظر تسلیحات نظامی قوی نبودیم امروز چگونه می‌توانستیم جواب گستاخی اسرائیل و ابرقدرت‌ها را بدهیم.

امیر سلامی اضافه کرد: اسرائیل کودک کش آنقدر گستاخ شده که جوانان و دانشمندان هسته‌ای چون احمدی روشن، علی محمدی ما را چه در قلب تهران چه در سوریه به شهادت می‌رساند و با بی شرمی تمام مسؤولیت ترور آنان را بر عهده می‌گیرد.

رئیس شورای ایثارگران قرارگاه اجرایی گام دوم انقلاب اظهار کرد: اگر درایت و آینده نگری رهبر انقلاب نبود چگونه می‌توانستیم جواب ابرقدرت‌ها یی که برای حمله به کشور ما لحظه‌ای درنگ نداشتند می‌دادیم.

وی به شب عملیات غرورآفرین «وعده صادق» اشاره کرد و ادامه داد: این اقتدار و قدرت موشکی ایران یک هشدار به کشورهای ابر قدرت و یک نقطه امن برای جهان اسلام و کشورهای اطراف ایران ایجاد کرد.

امیر سلامی با بیان اینکه دنیا اعلام کرد که ایران سالگرد چهل سالگی خود را جشن نخواهد گرفت، تصریح کرد: رهبر معظم انقلاب تیر خلاص بر پیکره استکبار وارد کرد و بیانیه گام دوم انقلاب را ابلاغ نمودند که همگان امروز دور اندیشی، هوش، جسارت حضرت آقا را مشاهده می‌کنیم.

گفتنی است، شهید محمد سلیمانی ۸/ ۱/ ۱۳۶۶ در شهرستان رودسر و در خانواده‌ای متدین و عاشق اهل بیت (ع) متولدشد و ۱۳۸۹/۱/۶ در سن ۲۳ سالگی در میشداغ به عنوان مسؤول تدارکات یگان اعزامی بسیج به شهادت رسید، محل دفن این شهید گرانقدر در گلزار شهدا رودسر می‌باشد.

کد خبر 6088230

دیگر خبرها

  • «حفاظت» به بقای گونه‌ها کمک می‌کند
  • دوره توانمندسازی کنشگران فضای مجازی در قزوین برگزار شد 
  • تجزیه و تحلیل نظام برنامه‌ریزی کشور و تبیین نقشه‌راه برنامه هفتم توسعه
  • از دلنوشته غم‌انگیز آقای پژوهشگر تا قصه یک پل موسیقایی در روسیه!
  • برگزاری کنفرانس بین المللی وب پژوهی در دانشگاه علم و فرهنگ
  • ۲ شاخصه مهم «هیئت» از نگاه رهبر انقلاب/ جمعیت ملاک سنجش نیست
  • خون شهدا ضامن بقای انقلاب اسلامی است
  • 6 خانه فرهنگی ایران در پاکستان فعال می‌شود
  • نخستین کارسوق سواد رسانه‌ای ویژه دانش آموزان درآمل برگزار شد
  • بیانیه مطبوعاتی سفارت ایران در فرانسه در ارتباط با وقایع بخش کنسولی