Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «تسنیم»
2024-04-28@13:14:55 GMT

فیلم ساخت آمریکا داد هواداران ریگان را درآورد

تاریخ انتشار: ۱۴ آبان ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۵۴۴۷۰۳۱

فیلم ساخت آمریکا داد هواداران ریگان را درآورد

ساخت آمریکا به کارگردانی داگ لیام و نوشته گری اسپینلی با حضور بازیگرانی چون تام کروز، دامنل گلیسون، سارا رایت و الخاندرو اددا، فیلمی جنائی است که براساس بیوگرافی و زندگینامه بری سیل خلبان سابق خطوط باری (TWA) ساخته شده است.

به گزارش گروه رسانه های خبرگزاری تسنیم، فیلمنامه از جایی به زندگی بری سیل پرداخته است که او در دهه 1980 توسط سی‌آی‌ای جهت مأموریت‌های پروازی به کار گرفته و تبدیل به قاچاقچی مواد مخدر برای کارتل مدئین[1]می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

پس از مدتی سازمان سیا برنامه را متوقف می‌کند و بری سیل را رها می‌کند تا توسط اف‌بی‌آی، دی‌ای‌ای (سازمان مبارزه با مواد مخدر امریکا) یا هر سازمان پلیسی دیگر دستگیر شود. سیل با بستن قراردادی با کاخ سفید که دنبال مدارکی دال بر قاچاقچی بودن جبهه آزادی بخش ملی ساندینیستا[2]است، از دادرسی و پیگرد قانونی می‌گریزد. از سیل خواسته می‌شود عکس‌هایی ارائه دهد تا کارتل مدئین را با جبهه آزادی‌بخش ملی ساندینیستای نیکاراگوئه مرتبط سازد. سیل عکس‌ها را به دست می‌آورد، اما کاخ سفید جهت استفاده تبلیغاتی (پروپاگاند) علیه ساندینیستا عکس‌ها را منتشر می‌کند. حضور سیل در عکس‌ها به چشم می‌آید، که منجر به بازداشت او و برنامه‌ریزی کارتل برای انتقام می‌شود.

نقدهای تند و تیز طرفداران ریگان و ساختگی و جعلی خواندن وقایع فیلم، باعث شده است تا حواشی این فیلم پررنگ‌تر شود. به گفته روزنامه گاردین، آنچه که باعث می‌شود این فیلم بیشتر مورد توجه قرار بگیرد، ورود نامحسوس این فیلم به مسائل ایران-کنترا یا همان ماجرای‌مک فارلین است.

سیل محکوم می‌شود اما مجازات خفیفی در حد یکهزار ساعت کار خدمات اجتماعی برای سپاه رستگاری[3]دریافت می‌کند. در نهایت، پس از جابجایی‌های شبانه بین مسافرخانه‌ها، قاتلانی که توسط پابلو اسکوبار[4]و کارتل فرستاده شده بودند، سیل را شناسایی کرده و به قتل می‌رسانند. بعد از این واقعه سازمان سیا کلیه شواهد و مدارکی را که آنها را با قاچاق مواد مخدر مرتبط می‌سازد، از بین می‌برد. متعاقبا، سازمان سیا پروژه‌ای را که به نام «ایران کنترا»[5](ماجرای مک فارلین) معروف است، آغاز می‌کند.

فیلم ساخت آمریکا با کسب امتیاز 88% از روتن تومیتوز، از بیشتر منتقدان نقدهای مثبت البته با «اگر و اما» دریافت کرده است. به عنوان مثال، «مانولا دارگیس» منتقد فیلم در روزنامه نیویورک تایمز نوشته است: فیلم داگ لیام بسیار روان و قابل هضم است، بخصوص اگر اجازه ندهید واقعیات تاریخی و شرایط دنیای واقعی روی شما تاثیر بد بگذارد. روزنامه واشنگتن پست هم در بخشی از نقد خود نوشته است: با استفاده از فیلتر زرد مخصوص عکس‌های دهه هشتاد و آینه سرگرمی، این فیلم به بخشی از تاریخ ایالات متحده، نگاهی شوخ و سرگرم‌کننده انداخته است.

در این میان، نقدهای تند و تیز طرفداران ریگان (رئیس‌جمهور وقت آمریکا) و ساختگی و جعلی خواندن وقایع فیلم، باعث شده است تا حواشی این فیلم پررنگ‌تر شود و در نتیجه مخاطب را بر آن می‌دارد تا با نگاهی موشکافانه‌تر وقایع تاریخی آن دوران را بازبینی نماید. به گفته روزنامه گاردین، آنچه که باعث می‌شود این فیلم بیشتر مورد توجه قرار بگیرد، ورود نامحسوس این فیلم به مسائل ایران-کنترا یا همان ماجرای‌مک فارلین است. «سم آدامز» منتقد اسلیت گروپ معتقد است داگ لیام 35 سال است که مشغول ساختن فیلم درباره ایران-کنترا است. او می‌گوید به دلیل حضور پدر لیام، به عنوان نماینده مجلس سنا در بررسی این پرونده، وی در طول 35 سال فیلم‌سازی خود همیشه درگیر آن بوده است.

«جان کرودل» از روزنامه نیویورک پست پا را از این فراتر می‌گذارد و می­نویسد فیلم ساخت آمریکا روی معاملات تاریک فرودگاه آرکانزاس نور افکنده است. در جایی دیگر می‌افزاید: «هرچند برخی از قسمت‌های فیلم، در تدوین نهایی حذف شده است، اما حضور بیل کلینتون که در آن زمان فرماندار آرکانزاس و در نتیجه از همه این اتفاقات مطلع بوده، غیر قابل‌انکار است.» و در نهایت ادعا می‌کند که اصل اتفاقات و در نتیجه فیلمنامه بر اساس تئوری توطئه نوشته شده است و به عنوان جمله پایانی می‌نویسد: آیا کشته شدن او (بری سیل) یک توطئه بوده، چون کسی در واشنگتن می‌ترسیده است که حرفی بزند؟ فیلم کوچکترین اشاره‌ای به این موضوع نمی‌کند.

آنچه مسلم است این فیلم به دنیای تاریک و پشت پرده معاملات شوم سازمان سیا و در رأس آن رونالد ریگان سرک کشیده و هرچند به طور نامحسوس اتفاقات ایران-کنترا را نیز بار دیگر زنده کرده است.

[1]کارتل مدئین: به اسپانیایی: Cartel de Medellín شبکه‌ی سازمان یافته بسیار خشن که قاچاق مواد مخدر از شهر مدئین کلمبیا را انجام می‌داد. این کارتل مواد مخدر در تمام طول دهه‌های 70 و 80 میلادی در کلمبیا، بولیوی، پرو، هندوراس، ایالات متحده آمریکا و همچنین کانادا و اروپا فعالیت داشته است.

[2]جبهه آزادی ‌بخش میهنی ساندینیستا حزبی سیاسی و سوسیالیست در نیکاراگوئه است. رئیس جمهور کنونی این کشور، «دانیل اورتگا» دبیر کل این حزب است. حزب در سال 1961 توسط کارلوس فونسکا تأسیس شد. نام ساندینیست از نام «آگوستو سزار ساندینو» گرفته شده است. او در دهه 1930، گروه مقاومت نیکاراگوئه را علیه اشغالگران امریکایی رهبری می‌کرد. در سال 1981 و با شروع ریاست جمهوری ریگان، ساندینیستها قدرت گرفته و روابط سیاسی خوبی با کوبا برقرار کردند. ریگان با بهانه اینکه این گروه مارکسیست هستند، به طرفداری و تجهیز گروه مخالف که به طور خلاصه «کنترا» نامیده می‌شدند، اقدام نمود؛ این مساله باعث بروز جنگی بزرگ در نیکاراگوئه شد. کنگره امریکا تجهیز «کنترا» را ممنوع اعلام نمود و بودجه کلیه سازمانهایی که گمان میرفت می‌توانند کارهای اطلاعاتی برون مرزی انجام دهند را محدود کرد؛ اما ریگان از طریق کارهای پشت پرده سازمان سیا (فروش مواد مخدر و اسلحه) به حمایت مالی خود از کنترا ادامه داد که درنهایت به یک رسوایی بزرگ ختم گردید.

[3]سپاه رستگاری: یک جنبش از مسیحیان پروتستان و گروه خیریه‌ای بین‌المللی است که ساختاری نیمه نظامی دارد. این گروه با داشتن پایگاه در 128 کشور جهان و بالغ بر 1.5 میلیون عضو شامل سربازان، افسران و افرادی که آنها را رستگاران می‌نامند، به ترویج مسیحیت در میان فقرا می‌پردازند.

[4]پابلو امیلیو اسکوبار گاویریا (به اسپانیایی: Pablo Emilio Escobar Gaviria)‏ (1 دسامبر 1949–2 دسامبر 1993)، قاچاقچی کلمبیایی مواد مخدر بود. وی به عنوان ثروتمندترین قاچاقچی تاریخ بشر شناخته می‌شود که ثروت خالصش تا 30 میلیارد دلار می‌رسید. او یکی از مخوف‌ترین جنایتکاران جهان بود و در طول عمر خود به‌یکی از بزرگترین و ثروتمندترین قاچاقچیان کوکایین در جهان تبدیل شد. او به‌دلیل حمایت‌های بی‌مانندش از فقرای کلمبیا، لقب «رابین هود» را برای خود به دست آورد. در سال‌های فعالیت اسکوبار در زمینه قاچاق مواد مخدر درگیری‌های بسیار خونین جریان داشت که بیش از 4000 نفر را به‌کام مرگ کشید. اسکوبار در سال 1993در کلمبیا به‌دست پلیس و ارتش کلمبیا کشته شد.

[5]ایران-کنترا که به ماجرای مک‌فارلِین و ماجرای «ایران گیت» نیز معروف است، یک رسوایی سیاسی است که در ایالات متحده آمریکا از 20 اوت 1985 تا 4 مارس 1987 (29 مرداد 1364 – 13 اسفند 1365) و در دور دوم ریاست جمهوری رونالد ریگان رخ داد. مقامات دولت ریگان به طور مخفیانه، به فروش تسلیحات به ایران، که در محاصره تسلیحاتی بود، کمک‌رسانی کردند. سرگرد الیور نورث از شورای امنیت ملی ایالات متحده آمریکا در اواخر 1985 اصلاحاتی در نقشه تعبیه کرد، که بنا بر آن بخشی از عواید حاصل از فروش سلاح برای تأمین بودجه مخالف جبهه آزادی‌بخش ملی ساندینیستا، یا همان کنتراها، در نیکاراگوئه هدایت می‌شد.

منبع:نقد سینما

انتهای پیام/

بازگشت به صفحه رسانه‌ها

R41383/P41383/S9,1299/CT12

منبع: تسنیم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۴۴۷۰۳۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مصلح: تبریک می‌گویم به هواداران تراکتور

به گزارش "ورزش سه"، در یکی از بازی‌های مرحله یک هشتم نهایی جام حذفی، تراکتور در خانه، ذوب آهن اصفهان را در ضربات پنالتی از پیش رو برداشت.

شایان مصلح، مدافع چپ ذوبی‌ها که از این شکست ناراحت بود مصاحبه کوتاهی در میکسدزون انجام داد.

مصلح در پاسخ به اینکه علی‌رغم بازی خوب باختند گفت: خسته نباشید می‌گویم به دو تیم بازی جانداری بود و تبریک می‌گویم به تراکتوری‌ها و هواداران‌شان.

دیگر خبرها

  • «مالیات برعایدی سرمایه» چرا صدای ۲ درصد از جامعه را درآورد؟
  • لحظه اصابت و سرنگونی جنگنده پیشرفته آمریکا توسط انصارالله یمن+ ویدئو/ اعلام سفر رئیس موساد به عربستان/ طرح بلندپروازانه ترکیه برای ساخت ناو هواپیمابر/  حمله عناصر «پ.ک.ک» به نیروهای ارتش ترکیه
  • آمریکا "هواپیمای روز قیامت" جدید می سازد
  • حمله‌های جنگنده‌های صهیونیست، غزه را به لرزه درآورد
  • مصلح: تبریک می‌گویم به هواداران تراکتور
  • ورود کشتی جنگی آمریکا به ساحل غزه/ حماس با پیشنهاد چین موافقت کرد/ هشدار درباره وقوع فاجعه در رفح
  • ورود کشتی جنگی آمریکا به ساحل غزه/ حماس با پیشنهاد چین موافقت کرد
  • ورود کشتی جنگی آمریکا به ساحل غزه
  • ساخت مراحل اولیه اسکله آمریکایی‌ها آغاز شد/ کشتی نظامی آمریکا در ساحل غزه پهلو گرفت
  • هشدار زرد هواشناسی مدیریت بحران اصفهان را به حال آماده باش درآورد