Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-03-28@16:22:33 GMT

ساحل بندرعباس با طمع دود تنباکوهای سمی

تاریخ انتشار: ۱۴ آبان ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۵۴۴۹۵۱۲

ساحل بندرعباس با طمع دود تنباکوهای سمی

بندرعباس - ایرنا- با وجود اینکه خطردود قلیان های سمی با تنباکوهای میوه ای و غیره میوه ای بارها از سوی کارشناسان و مسئولان یاد آوری شده است اما هم چنان ساحل بندرعباس این قلیان ها عرضه و به پاتوقی برای پرکردن اوقات فراغت مردم بویژه جوانان تبدیل شده است.

به گزارش ایرنا، ساحل بندرعباس به طول 20 تا 25 کیلومتر در برگرفته در بوستان های غدیر، دولت، ولایت، سورو و کنار اسکله شهید حقانی محلی است که مردم برای دیدن دریا و تفریح به آن جا پای می گذارند اما در این مکان ها بساط قلیان ها پهن است و افراد از روی کنجاوی، تفنن وتنوع هم که شده درحالی که با خانواده هستند به سمت قلیان کشی روی می آورند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


با وجود اخطار و برخوردهای مکرر با عرضه کنندگان قلیان درمحل های عمومی مثل ساحل بندرعباس ، سفره خانه ها ومراکز تفریحی، استفاده از قلیان بصورت عادی شده به یکی از سرگرمی های روزانه تبدیل شده است.
بسیاری بر این عقیده اند که مصرف قلیان با آب به معنی تصفیه و مضر نبودن دود آن است، درصورتیکه دود قلیان از دود سیگار خطرناک تر و پرعارضه تر است و هرپک قلیان برابر با نیم لیتر دود است.
به گفته کارشناسان بهداشتی، افرادی که قلیان مصرف می کنند باید بدانند که حجم دودی که از طریق قلیان وارد بدن می شود 10 تا 20 برابر دود ناشی از مصرف سیگار است و با عبور دود تنباکو از روی آب ، خطرهای مواد مضر کم نمی شود بلکه ترکیبات موجود آنان سرطان زاست.
تنباکو نیکوتین بیشتری نسبت به سیگار دارد و هم چنین ممکن است حاوی فلزات سنگین باشد، همچنین دود قلیان به دلیل استفاده از ذغال برای کشیدن تنباکو، منواکسیدکربن بیشتری نسبت به دود سیگار دارد.

** مصرف هر عدد قلیان معادل کشیدن 100 نخ سیگار است
عضو انجمن بین المللی تحقیقات تنباکو و سیگار دراین زمینه می گوید: دود استنشاق شده حاصل از 20 دقیقه کشیدن قلیان معادل دود استنشاقی حاصل از 100 سیگار است که علاوه بر مشکلات قلبی - عروقی، سرطان ها، ردپای مصرف دخانیات دردیابت ، اختلالات روانی مانند افسردگی ، زایمان زودرس ، نوزادان کم وزن، و سندروم مرگ ناگهانی نوزاد نیز در بین عوارض مشاهده می شود.
دکتر نصیر دهقان افزود: امروز به اکثر تنباکو هایی که در سال های اخیر به بازارآمده اسانس هایی اضافه می شود که این اسانس ها علاوه بر تحریک دستگاه تنفس، می تواند رینیت آلرژیک و سرفه های مزمن همراه با خلط را برای فرد به همراه داشته باشد، افزایش چشمگیر بروز انواع سرطان ریه، لب و دهان، حنجره، مری و معده، لوزالمعده، کبد و روده بزرگ از عوارض بد خیم و همچنین زخم های گوارشی ریفلاکس معده از دیگر عوارض مصرف سیگار و قلیان می باشند.

**آغاز طرح جمع آوری قلیان در بندرعباس
یکی از معضل ها در شهر بندرعباس هم چون برخی دیگر از شهرها، عرضه قلیان در مراکز تفریحی، سفره خانه ها، رستوان ها و در نوار ساحلی این شهر است که دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان همواره تاکید بسیاری برای برخورد با این مساله با همکاری دیگر ارگان های مرتبط از جمله شهرداری و نیروی انتظامی دارد.
در دو سال اخیر اقدام های خوبی در این راستا انجام شده و عرضه قلیان تا حدودی کاهش یافته ، اما این معضل بهداشتی همچنان در بندرعباس وجود دارد و بهداشت محیط بندرعباس این بار با جدیت بیشتری برای برخورد با مراکز عرضه این گونه مواد دخانی با همکاری مسئولان قضایی و انتظامی وارد شده است.
رئیس مرکز بهداشت بندرعباس از آغاز عملیات پاکسازی و جمع آوری قلیان در سطح این شهرستان خبر داد و گفت: این اقدام با هماهنگی مسئولان قضایی و انتظامی انجام می شود.
دکتر عبدالجبار ذاکری در گفت و گو با ایرنا اظهار داشت: تعدادی از سفره خانه های سنتی و پارک های سطح شهر که یکی از مکان های مناسب برای تفریح جوانان و اوقات فراغت خانواده ها به شمار می روند، با وجود بساطی های قلیان به محیطی نا امن تبدیل شده که تهدید بسیار جدی برای سلامت جامعه محسوب می شود.
وی بیان داشت: مراکزی که به اخطارهای قبلی جهت جمع آوری ادوات قلیان و عرضه آن توجه نداشته اند، در چارچوب قانون پلمب و جهت اعمال مجازات قضایی به دادسرا معرفی می شوند.
ذاکری تصریح کرد: موضوع قلیان یکی از محورهای اصلی مورد توجه بازرسان و کارشناسان بهداشت محیط مرکز بهداشت بندرعباس قرار دارد و در همین راستا نیز نظارت ها و برخورد با مراکز عرضه قلیان در چارچوب قانون تشدید شده است.
این مقام مسئول اظهار کرد: به تمام مراکز عرضه مواد دخانی اعلام می گردد که نسبت به جمع آوری ادوات قلیان اقدام و از عرضه آن در محل کسب خود خودداری کنند تا مجازات های اعمال شده در قانون شامل آنها نشود.
پیشترمعاون سابق خدمات شهری شهرداری بندرعباس عنوان کرده بود: طرح پاکسازی وجمع آوری بوستان های ساحلی ورزش و غدیرازعرضه کنندگان قلیان های میوه ای، از ابتدای مهرماه امسال در دستور کار شهرداری قرار دارد.
حسین رنجبر افزود: جمع آوری قلیان از سطح ساحل با محوریت فرمانداری بندرعباس و با همکاری سایر دستگاه های اجرایی استان از جمله مرکز بهداشت ، اماکن نیروی انتظامی و شهرداری از سال گذشته آغاز شده و این طرح امسال نیز دنبال می شود.
وی، همکاری شهروندان را در زمینه جمع آوری قلیان از سطح شهر ضروری دانست و تاکید کرد: تعدادی از شهروندان ، یکی از تفریح و سرگرمی های خود را قلیان کشیدن در ساحل قرار داده اند و اقدام به آوردن قلیان به همراه خود در ساحل می کنند.
معاون سابق خدمات شهری شهرداری بندرعباس با تاکید بر فرهنگ سازی دراین زمینه، بیان کرد: آمارها نشان دهنده خطرناک بودن و سمی بودن تنباکوهای میوه ای است و در این زمینه همواره هشدارهای لازم توسط دستگاه های متولی داده می شود که امیدواریم شهروندان بیش از گذشته سلامتی خود را مدنظر قرار داده و از استفاده قلیان اجتناب کنند.
رئیس کل دادگستری هرمزگان نیز با اشاره به این که برخی مناطق از نوار ساحلی شهر بندعباس، به لحاظ فرهنگی ،ساحلی آلوده می باشد، از عرضه بدون مجوز و خارج از نظارت قلیان در اماکن مختلف تفریحی حاشیه نوار ساحلی بندرعباس به شدت انتقاد کرد.
حجت الاسلام محمد صادق اکبری دراین زمینه با ابراز نگرانی از گزارش های رسیده مبنی بر عرضه مشروب الکلی و مواد مخدر در این اماکن در کنار عرضه قلیان ، تصریح کرد: برخورد قاطع با این اماکن متخلف در دستور کار دستگاه قضایی استان قرار دارد.
وی افزود: دادگستری کل استان هرمزگان با همکاری نیروی انتظامی در جهت برخورد قاطع با این اماکن متخلف از هیچ اقدام قانونی فروگزار نخواهند کرد.

**دود قلیان فضای ساحل شهربندرعباس را پوشانده است
فرماندار بندرعباس به عنوان یکی از منتقدان استعمال قلیان در معابر عمومی می گوید: دود قلیان فضای ساحل شهر را که شهروندان از آن مکان باید برای تازه کردن حال و هوای خود استفاده کننده ، پوشانده است.
احمد پویافر افزود: دیگر امکان تفریح و تنفس مناسب در ساحل برای شهروندان وجود ندارد که باید چاره ای اندیشیده شود.
وی ادامه داد: جوانان در اوقات فراغت خود به استفاده از قلیان به عنوان یک سرگرمی روی آورده اند که این امر سلامتی آنان را در معرض خطر قرار داده است.
وی اضافه کرد: وجود دخانیات واستفاده از آن دراماکن عمومی سلامت افراد جامعه را به خطرانداخته و باید با فرهنگ سازی واطلاع رسانی، شهروندان از استفاده دخانیات منع شوند و دستگاه های مسئول این موضوع مهم را دستورکار خود قرار داده و اقدام های لازم را انجام دهند.
در حالی ساحل بندرعباس را قلیان ها فرا گرفته اند که دراین میان روستاهایی مثل بلبل آباد بشاگرد در شرق هرمزگان و میلکی پارسیان در غرب این استان وجود دارد که مردم این مناطق با دود از هر نوع اعم سیگار ، قلیان ومواد مخدر میانه خوبی ندارند وکسی هم اجازه ندارد ازاین نوع مواد در این روستاها مصرف کند.
همه کارشناسان و مسئولان مصرف قلیان را محکوم کرده و عنوان می کنند مصرف قلیان میوه ای در معابر عمومی و ساحل زیبای بندرعباس کار ناشایستی است اما حال چه کسی با این پدیده برخورد کند یا حداقل چه سازمان ونهادی عرضه کنندگان را سامان دهد جای سئوال دارد.
عدم استفاده از قلیان به کار فرهنگی و کمتر به برخورد قهری نیازمند است و باید سرگرمی های ارزان قیمت و متناسب با شان مردم ایجاد شود که آن ها کمتر برای تفنن به استفاده از سیگار و قلیان متوسل شوند.
6048 / 7408
گزارش: خلیل تنیده * انتشار: محمد جهانگیریان

* آگاهی از آخرین اخبار استان در کانال تلگرام ایرنا هرمزگان
* لینک جستجو کانال: irnabandarabas@
*ایمیل: irna.hormozgan@yahoo.com

منبع: ایرنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۴۴۹۵۱۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

وقوع ۹۷ حادثه آتش سوزی و تصادف در بندرعباس


به گزارش خبرگزاری صداوسیمای مرکز خلیج فارس، محمد امین لیاقت افزود: از این تعداد ۳۳ مورد آتش سوزی و ۶۴ مورد تصادف جاده‌ای و سایر حوادث متفرقه بوده است.
وی گفت: در این حوادث ۹ تن مصدوم شدند و چهار تن فوت کردند.
لیاقت افزود: همچنین ۳۸ تن در حوادث نجات یافتند.

بیشتربخوانید:مصدومیت هفت تن بر اثر تصادف زنجیره‌ای در حاجی آباد

دیگر خبرها

  • فیلمی اسفبار از وضعیت ساحل متل‌قـو | حلقه مفقوده، خدمت‌رسانی یا فرهنگ؟
  • ببینید | تصاویری از وضعیت عجیب و اسفبار ساحل متل‌قو
  • نجات یک پسر بچه شیرازی در ساحل بندر گناوه
  • افتتاح نخستین مرکز عرضه مستقیم محصولات کشاورزی در بندرعباس
  • وقوع ۹۷ حادثه آتش سوزی و تصادف در بندرعباس
  • افتتاح مرکز عرضه مستقیم محصولات کشاورزی در بندرعباس
  • نشست هم اندیشی شهرداری با سرکنسولگری چین در بندرعباس
  • غزه ؛ غرق شدن 12 نفر هنگام کسب کمک در دریا
  • چشم دریا زیباترین غار ساحلی ایران + فیلم
  • ممنوعیت فعالیت‌های دریایی در مازندران