Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «تسنیم»
2024-04-19@20:50:17 GMT

۴۰۰۰ هکتار از فضای شهر اصفهان دچار فرسودگی است

تاریخ انتشار: ۱۴ آبان ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۵۴۵۴۷۳۶

۴۰۰۰ هکتار از فضای شهر اصفهان دچار فرسودگی است

اعضای شورای شهر اصفهان امروز در یازدهمین جلسه علنی این شورا بر حل مشکلات زاینده رود توسط استاندار جدید، لزوم تسریع در اجرای پروژه حلقه چهارم حفاظتی اصفهان و توجه به بافت‌های فرسوده شهر تأکید کردند.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از اصفهان، یازدهمین جلسه علنی شورای شهر اصفهان امروز با حضور 13 نفر از اعضای شورای اسلامی شهر برگزار شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

فتح الله معین رئیس شورای شهر اصفهان در نطق پیش از دستور این جلسه شورا با بیان اینکه حق آبه زاینده رود حق چند هزار ساله مردم اصفهان است که سند آن توسط شیخ بهایی تدوین شده است، اظهار داشت: براساس گفته کارشناسان نخستین تقسیم بندی زاینده رود در دوره ساسانیان صورت گرفته است.

وی افزود: استاندار سابق اصفهان برای احیای زاینده رود و حق آبه تاریخی و شرعی اصفهان تلاش بسیاری کرد از این رو امیدواریم استاندار جدید این تلاش‌ها را کامل کرده و مردم اصفهان را به حق آبه خود برسانند، در این راستا باید گفت آقای مهرعلیزاده سوابق روشنی در دوره مدیریت خود داشته همچنین فردی برنامه‌ریز، تلاش‌گر و پیگیر است.

رئیس شورای شهر اصفهان با اشاره به مشکلات و چالش‌های شهر گفت: نمی‌دانم چرا طی چند سال اخیر گرد غربت بر روی اصفهان پاشیده‌اند، اصفهان یکی از شهرهایی است که همواره پشتیبان نظام و دولت بوده و در همه ادوار بیشترین تولید و کمترین توقع را داشته است، همچنین بیشترین مدیریت علمی و بیشترین پرداخت عوارض و مالیات در اصفهان صورت گرفته است.

وی بیان کرد: آقای مهرعلیزاده در شرایطی وارد اصفهان شد و سکان استانداری اصفهان را به دست گرفت که مهم‌ترین حق مردم اصفهان یعنی زاینده‌ رود محقق نشده است که امسال هم نسبت به سال‌های گذشته وضعیت زاینده رود به‌دلیل کمبود بارش و عدم مدیریت در حوضه آبریز زاینده رود، اسفبارتر بوده است.

معین ادامه داد: در مراسم معارفه استاندار جدید مطالبی از جمله محورهای توسعه شهری مطرح شد ولی باید این را بدانیم که هر محوری بدون وجود زاینده‌رود بی‌معنا است.

رئیس شورای شهر اصفهان تصریح کرد: اصفهان در زمینه کشاورزی رکورددار تولید در واحد سطح است در این راستا میزان تولید نسبت به سطح زیر کشت رتبه اول تا سوم کشور به اصفهان اختصاص دارد.

وی با بیان اینکه باید در راستای رعایت حقوق شهروندی گام برداریم، اضافه کرد: شورای پنجم قصد دارد از حداکثر فضا برای ایجاد فرهنگسراها استفاده کند که امیدواریم با هم‌افزایی و همکاری و همراهی سایر دستگاه‌ها و تلاش بیش از پیش مجموعه شهرداری شاهد ارتقا این مراکز آموزشی و توسعه مخاطبان باشیم.

معین با اشاره به روز فرهنگ عمومی گفت: همان گونه که فرهنگ عمومی در شهر اصفهان و کشور زبانزد بوده امیدواریم دستگاه‌ها کمک کنند تا شاهد پیشینه تاریخی و علمی در این راستا باشیم.

4 هزار هکتار از فضای شهر اصفهان دچار فرسودگی است

رئیس کمیسیون عمران، شهرسازی و معماری شورای اسلامی شهر اصفهان گفت: در حال حاضر 4 هزار هکتار از فضای شهر اصفهان دچار فرسودگی است که 26 درصد از جمعیت شهر اصفهان در بافت‌های فرسوده ساکن هستند.

شیرین طغیانی در نطق میان دستور امروز خود در جلسه علنی شورای شهر اصفهان با بیان اینکه از جمله عمده‌ترین مشکلات شهر اصفهان را می‌توان بافت‌های تاریخی فرسوده دانست، اظهار داشت: با توجه به زیرساخت‌های موجود در بافت‌های فرسوده باید راهکاری نوینی برای احیای این بافت‌ها در نظرگرفته شود چرا که ویژگی بارز این بافت‌ها عدم توازن در شهر است و فرسودگی و عدم توازن شاخصه‌های این بافت ها به شمار می‌رود.

وی با اشاره به اینکه تداوم توسعه بافت‌های فرسوده و عدم توجه به این موضوع نسل‌های بعدی را همانند زلزله در برمی‌گیرد، افزود: در این راستا می‌توان گفت تلاش مدیران شهری بسیار کندتر از شکل گیری بافت‌های فرسوده است.

رئیس کمیسیون عمران، شهرسازی و معماری شورای اسلامی شهر اصفهان بیان کرد: با توجه به زیرساخت‌هایی که در بافت‌های فرسوده وجود دارد باید راهکار نوینی استفاده شود تا حقوق مردم ساکن در این بافت‌ها محقق شود چرا که تغییر و تحول در بافت‌های شهری به خصوص بافت‌های فرسوده یکی از مهم‌ترین ملزومات شهری است.

وی گفت: مهم‌ترین علت پیدایش بافت‌های فرسوده نبود توازن در تمامی ابعاد شهرسازی است همچنین باید گفت اگر این بافت‌ها احیا شوند در زمینه‌های اجتماعی، مدیریت شهری، اقتصادی و زیست محیطی شاهد تاثیرات بسیاری خواهیم بود.

طغیانی با تأکید بر اینکه تغییر و تحول در شهرها به ویژه در بافت‌های آن یک امر کاملاً اجتناب ناپذیر است، گفت: یکی از این تغییرات مربوط به فرسودگی بافت شهرها با گذشت زمان است، بخش وسیعی از بافت‌های شهری کشور را بافت‌هایی تشکیل می‌دهند که از میانگین آن شهرها پایین‌تر بوده و معمولاً در محدوده متوسط و متعارف شهر قرار ندارند که این محدوده‌ها به بافت فرسوده یا بافت آسیب پذیر اطلاق می‌شود.

وی اضافه کرد: شهر اصفهان نیز از این موضوع مستثنی نبوده و در دوره معاصر بافت‌های فرسوده آن به یکی از مهم‌ترین چالش‌های مدیریت شهری تبدیل شده است، به طوری که اگر چه 2 هزار و 400 هکتار از مناطق 15 گانه اصفهان به عنوان بافت فرسوده به رسمیت شناخته شده‌اند اما در واقع حدود 4 هزار هکتار از اراضی شهر اصفهان دچار فرسودگی است.

اصفهان جایگاه شایسته‌ای در راستای درآمد حاصل از گردشگری ندارد

نایب رئیس کمیسیون عمران، معماری و شهرسازی شورای شهر اصفهان گفت: در حال حاضر اصفهان جایگاه شایسته‌ای در عرصه بین المللی از لحاظ درآمدهای حاصل از گردشگری ندارد.

امیراحمد زندآور در نطق میان دستور این جلسه شورای شهر اصفهان با بیان اینکه در هفته گذشته اصفهان شاهد چرخش مهم مدیریتی بود، اظهار داشت: استان اصفهان از چالش مهم آب رنج می‌برد که امیدواریم با تدبیر استاندار جدید این معضل مهم و درهم پیچیده شهری در سطح ملی حل و فصل شود.

وی با بیان اینکه اولویت دهی به توسعه استان و گردشگران به عنوان یکی از راهکارهای برون رفت از مشکلات در چشم اندازهای همکاری مدیریت ارشد اجرایی استان و مدیریت شهری امیدبخش و نشاط آفرین است، افزود: با توجه به اینکه صنعت گردشگری در حال حاضر در پیگیری روند سریع تحولات بشری یکی از گونه‌های رو به رشد در توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جوامع بشری است، در این میان کشور ایران و به خصوص استان اصفهان و شهر اصفهان با دارا بودن جاذبه های متنوع فرهنگی، تاریخی، مذهبی و اکو توریستی ارزشمند از توان بالقوه فراوانی در زمینه توسعه این صنعت برخوردار است که متأسفانه اصفهان جایگاه شایسته‌ای در عرصه بین المللی از لحاظ درآمدهای حاصل از گردشگری ندارد.

نایب رئیس کمیسیون عمران، معماری و شهرسازی شورای شهر اصفهان تصریح کرد: شعار سازمان بین المللی گردشگری در سال 2017 گردشگری پایدار است و تنها صنعتی است که توسعه آن تبعات منفی ندارد.

وی ادامه داد: لازم است بر اساس اصول علمی و مبتنی بر گردشگری نوین برنامه ریزی شود، البته این به این معنا نیست که گردشگری در شهر اصفهان بدون برنامه ریزی است بلکه مراد سامان‌دهی گردشگری مبتنی بر یافته‌های علمی است.

زندآور گفت: باید با همکاری و هماهنگی تمامی متولیان مرتبط با موضوع زیرساخت‌های فرهنگی جامعه در ابعاد مختلف آماده پذیرش گردشگران باشیم و پروژه‌های مختلفی همچون ساخت هتل، توسعه فرودگاه اصفهان و ساماندهی تاکسی‌های گردشگری با سرعت بیشتری صورت گیرد تا شاهد افزایش کمی و کیفی خدمات گردشگران، جذب سرمایه، بهبود و بازسازی محیط شهری، پایداری بازار گردشگری و افزایش سطح اشتغال و درآمد در شهر اصفهان نگین گردشگری ایران باشیم.

وی خطاب به استاندار اصفهان بیان کرد: برای آنکه اصفهان به عنوان قطب مثلث طلایی گردشگری جای خود را در سطح ملی پیدا کند باید تمهیداتی فراهم شود.

شهرداری به تذکرات اعضای شورا پاسخ دهد

مهدی مقدری سخنگو و عضو شورای شهر اصفهان در بخش تذکرات این جلسه شورا گفت: طبق قانون 83 تشکیل شوراها شهرداری موظف است به تذکرات اعضای شورای شهر که در صحن علنی عنوان می‌شود، پاسخ دهد این در حالیست که طی دو ماه گذشته به جز 2 مورد به مابقی تذکرها پاسخ داده نشده است.

وی به کف سازی خیابان چهارباغ عباسی اشاره کرد و افزود: اجرای این عملیات سئوالات بسیاری را در ذهن مردم به وجود آورده است که از جمله این سوالات این است که تجربه طراحان این عملیات در چه راستایی بوده است؟ همچنین چرا برای معلولان مسیری در نظر نگرفتند؟

عضو شورای شهر اصفهان با بیان اینکه با استفاده از گرافیک می‌توان بحث هویت شهری را نظاره‌گر بود، تصریح کرد: باید با جذب هنرمندان و نخبگان هنر در راستای گرافیک شهری تحولاتی ایجاد کرد چرا که در حال حاضر اثر فاخر شهری را در شهر مشاهده نمی‌کنیم که سازمان زیباسازی باید پاسخ‌گوی این‌گونه سوالات باشد.

استاندار اصفهان به کریدور علوم و فناوری توجه ویژه داشته باشد

رئیس مرکز مطالعات و پژوهش‌های شورای اسلامی شهر اصفهان با بیان اینکه باید زمینه‌ لازم در راستای فعالیت‌های کارآفرینی و توسعه در شهر اصفهان صورت بگیرد، گفت: نخستین پارک علم و فناوری در اصفهان ساخته شد و سپس دیگر شهرهای کشور شروع به احداث پارک‌های علوم و فناوری کردند.

وی با بیان اینکه متاسفانه شاهد این موضوع هستیم که طی 12 سال اخیر توجهی به منطقه ویژه علم و فناوری اصفهان نشده است، بیان کرد: از این رو از استاندار جدید اصفهان می‌خواهم به واحدهای علمی به ویژه منطفه ویژه علوم و فناوری توجه ویژه‌ای داشته باشند چرا که این واحد ها از منابعی همچون آب که در حال حاضر با کمبود آن مواجه هستیم استفاده نمی‌کنند و در عین حال بازدهی خوب و مناسبی دارند.

لزوم تسریع در اجرای پروژه رینگ چهارم حفاظتی اصفهان

نایب رئیس کمیسیون حمل و نقل، محیط زیست و فناوری اطلاعات شورای شهر اصفهان با بیان اینکه تسریع در اجرای پروژه رینگ چهارم حفاظتی اصفهان همچون رینگ سوم یکی از نیازهای ضروری شهر است، گفت: اجرای رینگ چهارم حفاظتی شهر یکی از ضرورت‌های اجرای توسعه متوازن و کار اساسی در راستای حل مشکلات ترافیکی و زیست محیطی است.

اصغر برشان افزود: اجرای پروژه رینگ چهارم حفاظتی اصفهان برای شهر بسیار ضروری است و هرچه سریع‌تر استانداری، اداره کل راه و شهرسازی، شهرهای همجوار استان و شهرداری اصفهان در عملیاتی کردن رینگ چهارم حفاظتی باید اقدام کنند.

وی بیان کرد: در صورت تعلل و تأخیر این پروژه علاوه بر افزایش هزینه‌های آزادسازی اصفهان از نظر ترافیکی، آلودگی هوا، ایمنی و حفاظتی، شهروندان دچار مشکل و بحران اساسی خواهند شد از این رو از شهردار اصفهان مصرانه خواستار شروع عملیات اجرایی بعضی از محورهای آن در مناطق 15 گانه شهری در سال 97 و تعامل هماهنگی جهت شروع عملیات اجرایی موارد دیگر مرتبط با حوزه سایر شهرستان‌های استان هستم.

همچنین دیگر اعضای شورای شهر اصفهان به ضرورت پایش میزان آلودگی‌ها بصورت مکانیزه و استفاده از سیستم‌های مکانیزه پایش دقیق از آلاینده‌های شهر، رفع ابهامات در رابطه با گزارش‌دهی دستگاه‌های سنجش آلودگی هوا، بازگشایی مرکز تفریحی زاگرس در محدوده کوه صفه و پیگیری لازم توسط شهرداری منطقه 5 اصفهان، حفظ طرح سه شنبه‌های بدون خودرو و تبلیغات مناسب در راستای این طرح توسط روابط عمومی شهرداری تاکید کردند.

انتهای پیام/

R41346/P41362/S6,51/CT7

منبع: تسنیم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۴۵۴۷۳۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۴۰۰۰ همت برای تحقق نرخ رشد ۸ درصدی در اقتصاد کشور نیاز است

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: ۴ هزار همت برای تحقق نرخ رشد ۸ درصدی در اقتصاد کشور برای سال ۱۴۰۳ نیاز داریم که به همکاری همه در این حوزه نیاز است. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از کرمان، محمدرضا پورابراهیمی صبح امروز در جلسه شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان کرمان که با حضور استاندار کرمان در سالن شهید مرتضوی استانداری کرمان برگزار شد، با بیان اینکه امیدواریم در سال جدید توسعه اقتصادی کشور و استان کرمان را داشته باشیم، اظهار داشت: هفته گذشته جلسه‌ای با سازمان مدیریت برنامه‌ریزی کشور، وزارت اقتصاد و دارایی و وزارت صمت در کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی داشتیم که برنامه‌های کلان اقتصادی کشور در راستای شعار سال 1403 و تحقق فرمان مقام معظم رهبری بررسی و پیگیری شود.

وی با بیان اینکه اعتقاد داریم که شعار سال در حقیقت فرمان مقام معظم رهبری است و همه باید تلاش کنیم که به نتیجه برسد، گفت: سازمان مدیریت برنامه‌ریزی کشور یک برنامه جامع در این ارتباط ارائه کرده که حدود 6 وزارتخانه در تحقق شعار سال نقش اصلی دارند.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس با اشاره به اینکه سال گذشته نرخ رشد اقتصادی در بخش کشاورزی منفی 2.3 درصد، در بخش صنعت 7.8 درصد و در بخش خدمات 6.1 بوده است، افزود: برنامه ما برای امسال کشور نرخ رشد 8 درصدی است که برای تحقق آن نیاز به همکاری همه داریم.

وی با بیان اینکه بخشی از تحقق نرخ رشد 8 درصدی در بهره‌وری، در اقتصاد کشور است که هم در برنامه هفتم توسعه آمده و هم در برنامه ششم توسعه است، ادامه داد: پیشنهاد ما این است که نرخ رشد کشاورزی از منفی به 2 درصد در سال 1403 برسد و در هدف‌گذاری نرخ رشد صنعت 11 درصد و بخش خدمات حدود 8 درصد دیده شده است.

پورابراهیمی با اشاره به اینکه اگر بخواهیم جهش تولید مدنظر رهبر معظم انقلاب اسلامی با رویکرد مشارکت مردم اتفاق بیفتد، نیاز به منابع داریم، گفت: برش استانی منابع باید با رویکرد نرخ رشد 4 درصدی استان از تولید ناخالص داخلی کشور تهیه و در جلسه آینده شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان کرمان ارائه شود.

وی با بیان اینکه ما به 4 هزار همت منابع برای تحقق نرخ رشد 8 درصدی در کشور برای سال 1403 نیاز داریم، افزود: به تفکیک حدود 220 همت در بخش کشاورزی، 1600 همت در بخش صنعت و معدن و 2180 همت در بخش خدمات نیاز است که خدمات شامل همه می‌شود.

نماینده مردم کرمان و راور در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه امسال تلاش می‌کنیم که تامین مالی استان از محل حقوق دولتی معادن افزایش پیدا کند و همه ابزارهای مالی را به‌عنوان بودجه عمومی کشور باید به کار گرفت، بیان کرد: سال گذشته استان کرمان رتبه اول سرمایه‌گذاری خارجی در سطح کشور را کسب کرد و امسال نیز باید تداوم داشته باشد.

وی با بیان اینکه در حال حاضر سرمایه‌گذاری حدود 150 هزار میلیارد تومان پروژه در مرکز استان از سال قبل انجام شده که هر کدام پیشرفت فیزیکی دارند و باید موانع تکمیل آنها برداشته شود، گفت: جای تأسف دارد که با کارشکنی عده‌ای در اجرای این پروژه‌ها روبه‌رو هستیم.

پورابراهیمی با اشاره به اینکه وزارتخانه‌های اصلی در بحث تحقق فرمان رهبری در تحقق شعار سال وظیفه سنگینی به عهده دارند، افزود: فکر می‌کنم هفته آینده مصوبه هیئت وزیران در مورد تکالیف دستگاه‌ها و استان‌ها براساس تحقق شعار سال و جهش تولید را داشته باشیم و این مصوبه رسماً ابلاغ شود.

وی با بیان اینکه وزارت نفت و وزارت نیرو در تحقق شعار سال نقش مهمی دارند و باید زیرساخت‌ها توسعه پیدا کند، ادامه داد: وزارت صمت و وزارت راه و شهرسازی نیز در تحقق این موضوع اهمیت زیادی دارند و بر اساس آماری که داریم واگذاری 400 هزار قطعه زمین در دستور کار دولت در سال جاری است که باید نسبت استانی آن مدنظر باشد.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس با اشاره به اینکه بخش مهم فرمان رهبری مشارکت مردم است که باید در این زمینه در استان کرمان تلاش کنیم که ظرفیت تعاونی‌ها را پای کار بیاوریم، بیان کرد: پیشنهاد داریم وضعیت سرمایه‌گذاری تعاونی‌های استان کرمان تعیین تکلیف و از این ظرفیت استفاده شود.

وی با بیان اینکه یک ظرفیت در این حوزه سهام عدالت است، گفت: در حال پیگیری هستیم که اختیارات مجموعه تعاونی سهام عدالت استان‌ها به استان‌ها داده شود، البته نه اینکه این اختیارات به دولت در استان‌ها داده شود و با این مخالف هستیم اما مدیریت استان نظارت و پیگیری داشته باشد.

پورابراهیمی با اشاره به اینکه شرکت‌های دانش‌بنیان بسیار اهمیت دارد و باید مشارکت آنها را پای کار بیاوریم و از همه ظرفیت‌ها در این زمینه استفاده کنیم، افزود: برش استانی برنامه هفتم توسعه باید آماده شود و دستگاه‌های اداری استان کرمان برای برش استانی برنامه داشته باشند.

وی با بیان اینکه برش استانی بودجه سال 1403 نیز مهم است و همه دستگاه‌های اجرایی استان باید برش استانی داشته باشند، ادامه داد: امسال اولین سالی است که بودجه دو مرحله‌ای شده است و دستگاه‌ها باید نسبت به توزیع بودجه آگاهی کامل داشته باشند.

انتهای پیام/511/

دیگر خبرها

  • زمین‌های قولنامه‌ای نخرید
  • چند نفر در ایران مستاجر هستند؟
  • ۶.۵ میلیون نفر در کشور مستاجر هستند/ تامین مسکن در اولویت دولت
  • ۴۰۰۰ همت برای تحقق نرخ رشد ۸ درصدی در اقتصاد کشور نیاز است
  • ۱۰۰ هزار واحد مسکونی در بافت‌های فرسوده به بهره‌برداری می‌رسد
  • احداث سالن ورزشی در محله جروکان
  • اجرای ۱۲ طرح زیربنایی و بازآفرینی شهری در استان اردبیل
  • آغاز نوسازی بیش از ۲۶۰ هزار واحد در کشور
  • اختصاص ۲۱ درصد اوراق مشارکت کشور به مشهد
  • افزایش دوبرابری مساحت بوستان‌های مشهد