Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-25@23:45:28 GMT

مدیریت خاک در همدان بسیار ضعیف است

تاریخ انتشار: ۱۴ آبان ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۵۴۵۵۶۵۹

مدیریت خاک در همدان بسیار ضعیف است

نهمین میزگرد «جهانشهر» خبرگزاری ایسنا با موضوع «فرسایش خاک، بحران خاموش در همدان» برگزار شد و صاحب‌نظران و متولیان امر به بیان دیدگاه‌ها و نقطه‌نظرات خود پرداختند.

به گزارش ایسنا، یکی از مشکلاتی که بشر از آغاز زراعت بر روی زمین با آن مواجه بوده، فرسایش سریع خاک‌ها است. فرسایش خاک هنوز هم در آمریکا و بسیاری از مناطق حاره‌ای و نیمه‌خشک دنیا از معضلات به شمار می‌رود و در کشورهایی که آب و هوای معتدل دارند، به عنوان یکی از مسائل خطرناک تلقی می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این مشکل در ایران که بخش وسیع آن را کویرها دربرگرفته‌اند و خاک از پوشش مناسبی برخوردار نیست، بسیار بارز و چشمگیر است.

خاک یکی از مهمترین منابع‌طبیعی هر کشور است. فرسایش نه تنها سبب فقیر شدن خاک و متروک شدن مزارع می‌شود و از این راه خسارات زیاد و جبران‌ناپذیری به‌جا می‌گذارد، بلکه با رسوب مواد در آبراهه‌ها، مخازن سدها، بنادر و کاهش ظرفیت آبگیری آنها نیز زیان‌های فراوانی را سبب می‌شود بنابراین نباید مسأله حفاظت و حراست خاک را کوچک و کم‌اهمیت شمرد.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در اسفندماه 93 در دیدار مسئولان و فعالان محیط زیست درباره اهمیت خاک تأکید می‌کنند: «قضیّه‌ خاک از قضیّه‌ آب مهمتر است؛ ما مشکل آب هم داریم، مشکل بزرگی هم هست، لکن برای تهیّه‌ آب راه‌های فراوانی وجود دارد؛ برای تهیّه‌ خاک حاصلخیز این راه‌ها دیگر وجود ندارد. یعنی بی‌توجّهی به مبانی حفظ محیط زیست، گاهی اوقات یک چنین مشکلاتی را به‌وجود می‌آورد.»

اهمیت روزافزون این مسأله در کنار بی‌توجهی رسانه‌های محلی، ما را بر این داشت تا در میزگرد جهانشهر که پایش مسائل اساسی استان همدان را برعهده دارد و به عنوان نخستین نمونه کرسی‌های آزاداندیشی در رسانه‌های غرب کشور شناخته می‌شود، به بررسی مسأله فرسایش خاک در استان همدان بپردازیم.
 



برای این میزگرد از مدیرکل منابع‌طبیعی و آبخیزداری استان همدان، مدیرکل حفاظت محیط زیست استان همدان، رئیس سازمان جهادکشاورزی استان همدان، سرپرست شرکت آب منطقه‌ای استان همدان و یک پژوهشگر دانشگاه و مشاور مهندسی خاک و آب کشور دعوت رسمی به عمل آمد تا در یک فضای مطبوعاتی، به بیان نقطه‌نظرات و دیگاه‌های خود بپردازند.

نکته قابل تأمل اما عدم حضور رئیس سازمان جهادکشاورزی و سرپرست شرکت آب منطقه‌ای استان همدان با وجود دعوت رسمی بود.

آنچه در ادامه می‌خوانید متن کامل گزارش این میزگرد است که در دفتر خبرگزاری ایسنا برگزار شده است:


* مدیریت خاک در استان همدان بسیار ضعیف بوده است

مجتبی بنی‌بیات، پژوهشگر دانشگاه و مشاور مهندسی خاک و آب کشور در ابتدای این میزگرد در دفتر ایسنا، با بیان اینکه سال‌ها مسأله خاک مورد غفلت قرار گرفته است، گفت: بحران ‎ ها از جمله موضوع آب و خاک به هم وابسته هستند و سال‌ها ما با بحران آب مواجه هستیم و طبق گزارش ناسا(1)، به 30 سال دوره خشکسالی وارد شده‌ایم که نزدیک به 23 سال دیگر آن باقیمانده که این خشکسالی یعنی بحران آبی که از آن صحبت می‌شود، بحرانی‌تر شده است.

وی ادامه داد: بحران خاک دهه‌هاست به آن پرداخته شده و با این وضعیت موجود دهه‌های آینده به آن توجه خواهد شد و زمانی فرامی‌رسد که آن را از دست داده‌ایم و این را به عنوان یک گلایه و شکایت باید مطرح کنیم.

این پژوهشگر دانشگاه با اشاره به اینکه ساخته شدن لایه یک سانتیمتری خاک بین 300 تا 1000 سال به طول می‌انجامد، خاطرنشان کرد: از نظر برگشت‌پذیری بحران خاک از بحران آب مهمتر است اما از نظر اهمیت اجتماعی هر دو بحران برابرند.

وی با تأکید بر اینکه با عملیات حفاظت خاک، آب و با عملیات آبخیزداری خاک حفظ می‌شود، خاطرنشان کرد: بحران خاک و آب هر دو وابسته به هم هستند و با بررسی وضعیت کشور مشخص می‌شود نه در عملیات آبخیزداری که مربوط به آب‌های زیرزمینی است و روزمینی و نه آب‌ریزداری که مربوط به آب‌های رودخانه‌های جاری است، فعالیت چشمگیری نداشته‌ایم و به هیچ‌کدام از اینها پرداخته نشده است.



بنی‌بیات با اشاره به فرمایشات مقام معظم رهبری در اسفندماه سال 93 در دیدار مسئولان و فعالان محیط زیست اظهار کرد: تأکید رهبر معظم انقلاب به‌عنوان یک مدیر قوی و قاضی بزرگ بر روی مسأله خاک را نباید اینگونه برداشت کرد که بحران آب را فراموش کرد و همانگونه که گفته شد بحران خاک و آب هر دو وابسته به هم هستند.

وی با انتقاد از اظهارات مسئولان درباره انسداد چاه‌های غیرمجاز گفت: وقتی در بحران آب قرار داریم، چاه‌های مجاز و غیرمجاز بی‌معناست یعنی اگر کسی مجوز یک تا 40 سال پیش را دارد الان باید سلب امتیاز شود چرا که بحران آب بسیار جدی است و این بحران برای نسل آینده وحشتناک خواهد بود.

این مدرس دانشگاه افزود: مدیریت خاک در استان همدان بسیار ضعیف بوده و برای نمونه ما هزاران بار فریاد زده‌ایم که اگر در کشاورزی تناوب کشت نباشد، آلودگی وحشتناک است یا در آن زمان یادداشتی درباره جایگاه نامناسب نیروگاه شهید مفتح(2) درباره‌ آب‌های زیرزمینی نوشتم که در آخر ما مخل امنیت ملّی شناخته شدیم.

بنی‌بیات در ادامه سخناش با دسته‌بندی تخریب‌های خاک در استان همدان تصریح کرد: تخریب‌ها از طریق فرسایش آبی، بادی و انسانی، روان شدن هرزآب، ماندآبی شدن، بیابانی شدن، اسیدی شدن خاک، متراکم شدن خاک، شور شدن و تجمع عناصر سمّی در اثر توزیع نامناسب کود در حال صورت گرفتن است.

این پژوهشگر خاک با اشاره به اینکه اگر عملیات بهسازی صورت نگیرد، تخریب اتفاق می‌افتد، گفت: خاک‌ورزی حفاظتی، مدیریت تناوب کشت، بهسازی زهکش، مدیریت بعد از کاشت، حفاظت آب از طریق خاک‌ورزی، تراس‌بندی، استفاده بهینه از کودهای شیمیایی و آلی و مدیریت بقایای گیاهی از جمله موارد مربوط به عملیات بهسازی در همدان است.

وی با انتقاد از مدیریت ضعیف بقایای گیاهی در استان تأکید کرد: بنده وقتی از بعضی مناطق مثل اسدآباد و سوباشی عبور می‌کنم، رسما گریه می‌کنم که مراتع ما در حال آتش‌سوزی و از بین رفتن است در حالیکه مدیریتی صورت نمی‌گیرد و شاید گیاهان مرتعی وجود داشته باشد که قبل از شناسایی، ما آنها را نابود کرده‌ایم.

بنی‌بیات در ادامه سخنان انتقادی خود اذعان کرد: مدیریت‌های ما ارائه گزارش‌های واهی شده و بنده به عنوان کسی که بودجه این مملکت برای دانش اندوختن من هزینه شده است، موظفم در این مورد هشدار بدهم.

این مشاور مهندسی خاک و آب کشور با اشاره به سرانه خاک زراعی در جهان که 5 هزار متر است، گفت: این سرانه در ایران 2 هزار متر است و اگر میزان سرانه ایران را از سطح سرانه جهانی کم کنیم سرانه جهانی بیشتر از 5 هزار متر خواهد بود یعنی ما از نظر عددی به جای اثر مثبت، یک اثر منفی در سطح سرانه جهانی نیز گذاشته‌ایم در حالیکه ایران دارای بهترین کوهسان‌ها و مراتع است و حتی می‌توان با اجرای عملیات حفاظت آب و خاک به اعداد بالاتری رسید.

وی در بخش پایانی سخنانش با انتقاد از مدیریت شعاری موجود در کشور در حالیکه هنوز ابتدایی‌ترین کارها در مورد خاک انجام نشده است، تأکید کرد: مدیران ما به‌عنوان شیعه امیرالمومنین(ع) نباید درگیر مصلحت‌اندیشی‌های غیرضروری شوند و باید صداقت پیشه کنند.


* مهلک‌ترین ضربه امنیتی را به کشور عدم حفاظت از منابع آب و خاک می‌زند

محمدرضا محمدی، مدیرکل حفاظت محیط زیست استان همدان نیز در ادامه برگزاری این میزگرد در دفتر ایسنا، با اشاره به سوال مطرح شده در بخش اول جهانشهر درباره مقایسه اهمیت بحران خاک در برابر آب، گفت: این دو موضوع به هم وابسته هستند و نمی‌توان آنها را اصلی و فرعی کرد یا برای این دو مرزی تعریف کرد.

وی در پاسخ به سوال خبرنگار ایسنا درباره اینکه چرا در فضای رسانه‌ای کمتر به مسأله فرسایش خاک پرداخته می شود، اظهار کرد: تأکید همیشگی ما به ویژه در فضای رسانه‌ای بر مخاطرات زیستی بوده که سه پارامتر آب، خاک و هوا را شامل می‌شود و از سویی محیط زیست متولی این سه موضوع نیست و یک دستگاه نظارتی است.

محمدی با اشاره به اینکه به مسأله خاک کم‌ و بیش پرداخته اما موضوعی مثل «آلودگی‌ بو» مغفول مانده است، تأکید کرد: در حال حاضر هیچ متن قانونی برای آلودگی بو نداریم و از نظر فنی نیز ابزاری برای سنجش آن وجود ندارد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان همدان با بیان اینکه هنوز مستند قانونی برای موضوع خاک نداریم، یادآور شد: سال‌هاست لایحه جامع خاک(3) به مجلس ارائه شده اما همچنان تعیین تکلیف نشده است. اگر امروز مجلس 3 اولویت را برای خود تعریف کند به طور قطع یکی از آنها مسأله خاک خواهد بود چرا که بستر حیات و زیست انسانی است.

وی با اشاره به فراگیر بودن غفلت در حوزه خاک، گفت: با وجود اینکه مسئولان ارشد نظام تأکیدات فراوانی برای این موضوع داشته‌اند اما جایگاهی در برنامه‌ریزی‌ها، سیاست‌گذاری‌ها و قانون‌گذاری‌ پیدا نکرده است و تا زمانی‌که این خلأ‌ها پر نشود سایر حوزه‌ها خیلی مفید نیست.



محمدی در ادامه سخنانش با بیان اینکه قانون حداقل ‎ های یک موضوع را مشخص می‌کند، تأکید کرد: تا زمانی‌که حداقل‌های این موضوع مشخص نباشد، نمی‌توانیم مطالبات حداکثری را مطرح کرده و فعالیت‌های ترویجی و فرهنگ‌سازی را بسط و گسترش داد.

وی افزود: از دستگاه‌های متولی باید پرسیده شود تا چقدر از برنامه‌های آنان در حوزه فعالیت‌های ترویجی، فرهنگ‌سازی و آموزش بوده است؛ برای نمونه آیا این مسأله برای مردم عشایری گفته شده که تولید گوشت به بهای نابودی مراتع همان اصطلاح «بر روی شاخه نشستن و دم بریدن» است.

محمدی با تأکید بر اینکه اقتصاد مقاومتی، توسعه پایدار با توجه به مسائل زیست‌محیطی است، اظهار کرد: برای استانی که با مسأله آب به عنوان یک مشکل جدی مواجه است، چه ضرورتی برای صادرات گوشت تولیدی از طریق عشایر وجود دارد در صورتی‌که از طریق تولید صنعتی می‌توان راندمان‌های تولید و استفاده از منابع را بالا برد.

وی فقدان اطلاع در همه سطوح از جوامع محلی و روستائیان گرفته تا سطوح تقنینی و قضایی نسبت به این پدیده را از مشکلات پیش‌رو خواند و یادآور شد: در سطح عالی نظام نسبت به جرم‌انگاری محیط زیست تأکید می‌شود و یا دو سال از ابلاغ سیاست‌های کلی محیط زیست(4) توسط رهبر معظم انقلاب اسلامی می‌گذرد اما تا کنون چه اقدامات عملی برای این موضوعات صورت گرفته شده است.

محمدی با اشاره به اینکه در بالادست سد اکباتان(5) یک فاجعه در حال اتفاق افتادن است، افزود: در اوایل دهه 80 به ازای هر شهروند همدانی 100 هزار تومان هزینه شد تا ارتفاع سد برای منبع پایدار آبی افزایش یابد اما الان اگر تحقیقاتی صورت گیرد نشان خواهد داد که یک‌چهارم آن حجم را رسوبات پر کرده است و به‌زودی شاهد پر شدن دوباره سد اکباتان خواهیم بود.

وی ادامه داد: با توجه به شرایط موجود ساختن سد دیگری نیز توجیه ندارد چرا که دوباره از رسوبات پر خواهد شد و اینکه چرا این اتفاق می‌افتد به بالادست سدها برمی‌گردد که یکی از علل آن عدم تعادل دام و مرتع، عدم انجام عملیات کافی در حوزه آبخیزداری و فعالیت‌های تخریبی معدنی بدون نظارت زیست‌محیطی است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان همدان با بیان این نکته که در استانی که گردشگری در آن یک محور مهم تلقی می‌شود در حال تخریب چشم‌اندازهای طبیعی هستیم، خاطرنشان کرد: وقتی در یک‌سال تغییر محسوس نسبت به چشم‌اندازهای طبیعی می‌بینیم این دیگر بحران نیست بلکه فوق‌بحران و یک فاجعه حساب می‌شود و باید گفت این مدیریت روزمره بزرگ‌ترین ضربه را به محیط زیست و منابع‌طبیعی استان وارد کرده است.

وی با بیان اینکه در حوزه کشاورزی نیازمند یک انقلاب هستیم، یادآور شد: گونه‌های کشت، شیوه‌ آبیاری و اساسا بحث درآمد و هزینه و صرفه‌اقتصادی تولید و بومی‌سازی مبتنی بر ظرفیت‌های کشت در استان باید مورد توجه قرار گیرد.

محمدی با طرح این سوال که چرا کسی توجه نمی‌کند مخرب‌ترین و مهلک‌ترین ضربه امنیتی را به کشور عدم حفاظت از منابع آب و خاک می‌زند؟ گفت: پاسخ این سوال به‌علت عدم آینده‌نگری، حاکم نشدن نگاه علمی و عدم بهره‌گیری از تجریبات جهانی و داخلی است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان همدان در سخنان پایانی خود با اشاره به اینکه سطح نخبگانی کشور در حال افزایش است، تصریح کرد: برای نسل‌های آینده ما چه جوابی خواهیم داشت در حالیکه هیچ‌کدام از برنامه‌ریزی‌ها، اولویت‌بندی‌ها، اصلی و فرعی کردن موضوعات و آینده‌نگری را بلد نبوده‌ایم.


* در حوزه آبخیزداری و حفاظت خاک 16پروژه ملی در حال اجراست

اسفندیار خزایی، مدیرکل منابع‌طبیعی و آبخیزداری استان همدان که به علت حضور در جلسه اداری، بعد از برگزاری میزگرد جهانشهر توانست در دفتر خبرگزاری ایسنا حضور بهم رساند، با بیان اینکه تمام هشدارهای داده شده در بحث آب درست است، گفت: کشور ما در کمربند خشک و نیمه‌خشک واقع شده و استان همدان نیز جدای از این بحث نیست و دو موضوع خاک و آب به هم مرتبط و از هم جدا نیستند.

وی افزود: در مناطق نیمه‌خشک و نیمه‌مرطوب که مختص ایران است، با فرسایش آبی مواجه هستیم البته هنوز هشدارهای لازم در استان همدان به فرسایش بادی نرسیده است و در مراحلی از ایجاد کانون‌های بیابان هستیم که در اثر بهره‌برداری بیش از حد از توان سرزمینی باعث خشک شدن خاک و تخریب ساختمان خاک می‌شود.

خزایی با اشاره به اینکه در سال 95 نسبت به سال 96 به علت کمبود اعتبارات عملا اقدامات کمتری صورت گرفت، اذعان کرد: در حوزه آبخیزداری و حفاظت خاک 16 پروژه ملی در حال اجراست که در همدان 4 پروژه، فامنین 3 پروژه، ملایر، کبودراهنگ و رزن هر کدام 2 پروژه و اسدآباد، نهاوند و تویسرکان هر کدام یک پروژه تعریف و قرارداها نیز با اعتباری افزون بر 3 میلیارد و 800 میلیون تومان بسته شده است.



وی ادامه داد: علاوه بر پروژه‌های ملی، 12 پروژه استانی نیز تعریف شده و قراردادهای آنان نیز منعقد شده است که شاهد یک حرکت جهشی در حوزه آبخیزداری در سال 96 هستیم.

خزایی در پاسخ به سوال خبرنگار ایسنا درباره اینکه این عملیات آبخیزداری چه درصدی از مساخت زمین‌ها و مراتع استان را شامل می‌شود، گفت: در حال حاضر در بیش از 17هزار هکتار عملیات آبخیزداری در حال صورت گرفتن است و علاوه بر موارد گفته شده برنامه‌هایی برای کنترل کانون‌های بیابانی با کمک بسیج داریم که در آینده اطلاع‌رسانی خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه در کانون‌ها ایجاد بیابانی استان شاهد بحران خاک هستیم، گفت: در حدود 65 هزار هکتاری در حوزه شهرستان‌های کبودراهنگ، فامنین و همدان در حال ش‌کل‌گیری این کانون‌ها هستیم و به علت خشکی خاک و جدا شدن ذرات از هم، به طور قطع در آینده با فرسایش خاک مواجه خواهیم بود.

مدیرکل منابع‌طبیعی استان همدان افزود: به علت تشکیلات زمین‌شناسی از جمله جوان بودن و شیب تند آن با فرسایش طبیعی خاک بین 1.3 تن در هر هکتار تا سه برابر آن به صورت طبیعی و در دیم‌زارها هم 2 تن در هکتار مواجه هستیم.

وی با اشاره به اینکه در حوزه فرسایش طبیعی خاک باید به سمت استفاده کمتر از سوخت‌های فسیلی برویم، اظهار کرد: در این راستا 200 هکتار اراضی فاقد پوشش برای انرژی‌های خورشیدی اختصاص یافته و در آینده نیز در حوزه انرژی‌های پاک مانند باد نیز کمک خواهیم کرد تا تلاش شود کمترین میزان سوخت فسیلی مصرف شود.

خزایی در ادامه سخنانش استفاده بیش از حد از سرزمین در روند تاریخی، سه برابر استفاده دام از عرصه و آتش‌سوزی را از دیگر عوامل فرسایش خاک در استان دانست و ادامه داد: در حوزه انسانی نیز برنامه‌هایی برای کنترل ورود و خروج دام به مراتع استان و استفاده از آن برابر ظرفیت‌های موجود و در بازه زمانی مناسب داریم.

مدیرکل منابع‌طبیعی استان همدان در پاسخ به سوال مطرح شده درباره اینکه چقدر فرسایش خاک به دغدغه مسئولان ارشد استان تبدیل شده است؟ گفت: اخیرا معاون عمرانی استانداری جلسات پیگیری در حوزه آب داشته که به طور قطع این نگاه در سال‌های گذشته حاکم نبوده است.

وی با تأکید بر اینکه شعار اداره منابع‌طبیعی «با مردم، برای مردم» است، درباره استفاده از ظرفیت‌های مردمی در فعالیت‌های ترویجی و فرهنگ‌سازی حوزه خاک نیز خاطرنشان کرد: اقدامات ما به صورت ترویجی و آموزشی است و جلسات متعددی با تشکل‌های مردم‌نهاد و اساتید دانشگاه داشته‌ایم و در آینده خواهیم داشت.


پی‌نوشت:

(1)ناسا: اداره‌کل ملی هوانوردی و فضا یک سازمان مستقل در شاخه اجرایی حکومت فدرال ایالات متحده آمریکا است که مسئولیت برنامه‌ریزی در حوزه‌های برنامه فضایی کشوری و تحقیقات مکانیک پرواز و هوافضا را برعهده دارد.

(2)نیروگاه شهید مفتح همدان: این نیروگاه در دشت کبودراهنگ در کیلومتر ۴۵ جاده همدان- تهران قرار دارد و یکی از نیروگاه‌های ایران از نوع حرارتی با ظرفیت تولید ۱۰۰۰ مگاوات است.

سوخت اصلی این نیروگاه گاز طبیعی است و در برخی مواقع از مازوت یا نفت کوره استفاده می‌شود و دارای برج‌های خنک‌کن از نوع تر است و بزرگ‌ترین مشکل این نیروگاه در تولید برق، کاهش منابع سفره‌های آب زیرزمینی اعلام شده‌ است.

(3)لایحه جامع خاک: محورهای اصلی این لایحه، جلوگیری از آلودگی خاک، حفاظت از خاک، جلوگیری از تخریب خاک و بهره‌برداری از منابع خاک است که از تابستان 90 در مجلس نهم اعلام وصول شده اما همچنان تصویب آن با چالش هایی‌ در مجلس از جمله مسائل حقوقی روبرو شده است.

(4)سیاست‌های کلی محیط زیست: آبان 94 رهبر معظم انقلاب در نامه‌ای به رؤسای قوا «سیاست‌های کلی محیط زیست» را ابلاغ کردند که ایجاد نظام یکپارچه‌ ملی محیط زیست، جرم‌انگاری تخریب محیط زیست، تهیه‌ اطلس زیست‌بوم کشور، تقویت دیپلماسی محیط زیست و گسترش اقتصاد سبز از جمله محورهای ابلاغیه‌ رهبری است.

(5)سد اکباتان: این سد مهمترین سد استان همدان است که از پنج کیلومتری جاده همدان به ملایر منشعب شده و راه دسترسی به آن به سمت روستای سنگستان است. ارتفاع سد در زمان ساخت ۵۴متر (از پی) بوده و پس از اتمام طرح افزایش ارتفاع، هم اکنون ارتفاع سد اکباتان به ۷۹ متر رسیده‌ است.


انتهای پیام

منبع: ایسنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۴۵۵۶۵۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

افزایش اعتبارات محیط زیستی در راستای رفع چالش‌ها

به گزارش خبرگزاری مهر، رضا انجم شعاع، معاون توسعه مدیریت، حقوقی و امور مجلس سازمان حفاظت محیط زیست گفت: در کارگاه آموزشی توجیهی صندوق ملی محیط زیست کشور که با حضور مدیران کشوری و استانی در شیراز برگزار شد، افزود: محیط زیست در همه عرصه‌های طبیعی و انسانی بیش از هر زمان نیازمند ارزیابی و مدیریت عملکرد در حوزه‌های حفاظت و شناسایی نقاط قوت و ضعف‌ها است.

معاون توسعه مدیریت، حقوقی و امور مجلس سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه محیط زیست در سال‌های اخیر با تأمین اعتبارات در جایگاه مناسب‌تری قرار گرفته است گفت: تأمین معیشت محیط‌بانان و نیروهای یگان حفاظت نیز با این بهبود روند در اولویت بیشتری قرار گرفته است.

وی ادامه داد: اعتبارات محیط زیست در سال‌های اخیر از ۱۲ صدم درصد به ۱۸ صدم درصد رسیده است و افق آینده هدف گذاری روی یک درصد است در حقیقت اعتبارات از ۵۰۰ میلیارد تومان در سال ۱۳۹۷ به حدود ۱,۹۰۰ میلیارد تومان در سال ۱۴۰۲ رسیده است. درآمدهای محیط زیست نیز در سال‌های اخیر افزایش داشته است و در این عرصه موفقیت‌های مناسبی به دست آمده است.

وی با اشاره به اینکه اکنون کشورمان با چالش‌های مختلف زیست محیطی روبرو است، ادامه داد: همه اهداف مسؤولان و برنامه‌ریزان و تصمیم‌گیران در عرصه محیط زیست اولویت دادن به رفع تنگناها و مشکلات و ایجاد ترازمندی در زمینه چالش‌ها است.

این مقام مسؤول افزود: در حوزه محیط زیست با چالش‌هایی نظیر موضوع آب، آلودگی هوا، تغییر کاربری اراضی و فرسایش زمین، مصرف بی رویه انرژی و تخریب، انقراض و به خطر افتادن تنوع زیستی رو به رو هستیم. همچنین طی سال گذشته درگیر چالش‌های محیط زیستی با مشکلات ناشی از حوزه گرد و غبار، آلودگی هوا و انباشت آلاینده‌ها در کلانشهرها مواجه بودیم.

معاون توسعه مدیریت، حقوقی و امور مجلس سازمان حفاظت محیط زیست گفت: زمانی صنایع در مسیر توسعه پایدار حرکت می‌کنند که در کنار اقتصادی بودن پروژه‌ها، نظم اجتماعی را هم تقویت کنند و ضمن حفظ حقوق نسل‌های آینده، محیط زیست را هم تخریب نکنند.

وی خاطر نشان کرد: با تلاش‌هایی که از طریق دفاتر تخصصی مانند پایش فراگیر، مدیریت پسماند، مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم، ارزیابی زیست محیطی، حفاظت از آب و خاک و دبیرخانه گرد و غبار کشور انجام می‌شود، در جهت کنترل این آلودگی‌ها و حفظ محیط زیستی سالم و عاری از هر گونه آلایندگی تلاش می‌شود.

کد خبر 6086087

دیگر خبرها

  • نخستین نشست کارگروه مدیریت پسماند استان همدان در سال جدید
  • تولید سالانه ۲.۵ میلیون تن پسماند پزشکی در هرمزگان ‌
  • تولید سالیانه یک میلیون و ۳۰۰ هزار تن پسماند صنعتی در هرمزگان
  • سهم همدان از اقتصاد گردشگری افزایش یابد
  • تردد حدود ۳۰۰ سواری پیکان فرسوده در همدان
  • تردد حدود ۳۰۰ سواری پیکان فرسوده در همدان 
  • مدیریت پسماندها و زباله های همدان
  • تولید روزانه ۷۰۰ تن زباله در محدوده شهر همدان
  • رئیس فراکسیون محیط زیست مجلس بیان کرد؛ نمره ضعیف کشور در برخی شاخص های محیط زیستی
  • افزایش اعتبارات محیط زیستی در راستای رفع چالش‌ها